Onko täällä ketään kuka on velkajärjestelyssä?

  • Viestiketjun aloittaja "minttukarkki"
  • Ensimmäinen viesti
VelKaista
Velkaneuvojalle menette ensin. Siellä keskustellaan teidän tilanteesta. Velkajärjestelyyn haetaan ja siihen ei välttämättä hyväksytä. Koska järjestely edellyttää, että velkojat antava ison osan veloistanne anteeksi ja loput maksatte "osamaksuilla". Pitää ainakin pystyä osoittamaan, että on edes yrittänyt hoitaa asioitaan kuntoon, eikä ole vaan antanut mennä.

Velkajärjestely on hyvä ja opettaa kyllö talouden hallintaa. Suojaosuus, eli se mitä palkasta jää itselle on melko pieni. Maksuerät putää hoitaa itsenäisesti ja oma-aloitteisesti. Tulot eivät saa ylittää tiettyä rajaa. Ja jos raja ylittyy, täytyy källeen oma-aloitteiseti tilittää osuus velkojille. Eli melkoisen tiukkaa taloutta on vedettävä sen viisi vuotta. Mutta on kuitenkin mielestäni erittäin hyvä ja opettavainen tie kohtuulliseen rahankäyttöön ja velkaantumisen välttämiseen jatkossa.
 
Velkaista
Kannattaa ottaa mukaan kaikki tiedot siis, mitä teillä on omista veloista, maksamattomat laskut ja tiliotteita ym. Kyllä saavat sitten tiedot ilmeisesti myös ulosotosta.
 
Mulle sanottiin, että molemmilla pitää olla vakituinen työpaikka, kun siihen hakee.. ja tosiaan se on once in a lifetime mahdollisuus.. ei kuulema kovin helpolla hyväksytä siihen, jos ekalla kerralla tulee kielteinen päätös..
Ne on kerännyt teidän velkatiedot siellä ja sitten se hakemus laitetaan.. jos menee läpi niin riippuen veloista se maksuaika on 3-5 v. sen ajan tosiaan joutuu ite elään todella pienillä tuloilla, jotta kerkeää mahdollisimman paljon sitä velkaa maksamaan takaisin..
 
Esim. mulla olisi mennyt silleen, että vuokran+laskujen+velkajärjestelyn maksun jälkeen mulle ois jäänyt tilistä alle 200 €/kk rahaa..kun otettiin vain mun tulot huomioon.. en tiiä mitä se summa sitten ois, jos siihen ois otettu miehen tulot mukaan..
 
"vieras"
[QUOTE="minttukarkki";26974701]eikös nähtävästi tämä veljajärjestely tänä päivänä kestä sen n.3 vuotta?[/QUOTE]

En tiedä tämän hetkistä aikaa, mutta meille se miehellä kesti 5v ja päättyi noin vuosi sitten.

Kova paperityöhän siinä hakemuksen täyttö vaiheessa oli, vaan kyllä se kannatti. Yritysvelat oli niin suuret, että olisimme ikuisesti olleet veloissa. Meillä jäi maksuvaraa muutama sataeuroa ja meitä oli 2 aikuista + 3lasta. Mutta vakituisen työsuhteen vaativat kun siihen haki.
 
"juu"
mulla alko 2kk sitten velkajärjestely. oon 2lapsen yh ja työttömänä. meille laskujen jälkeen jää kuukaudessa suojaosuudeksi n.900e. Se on sama minkä sossu antais toimeentulotukena. 300e kuukaudessa maksan järjestelyyn. Jos saan töitä ni maksusuunnitelma uusitaan. Mutta nyt ei ole odotettavissa että töitä saisin ja olen ollut vuosia kotona ni pääsin. Hetkellisen työttömyyden ollessa kyseessä, järjestelyyn ei pääse. Mulla myös järjestely raukeaa jos saan karenssia, eli jos töitä järjestyy ni sinne on mentävä.
 
"juu"
Niin ja kävinköhän mä 7-8 kertaa velkaneuvojalla. oman kunnan velkaneuvoja laittaa rattaat liikkeelle. UO:sta pyydetään alle 3kk vanha ote, jossa näkyy kaikki velat+ite piti toimittaa kaikki muut velat, kuten lindorf, intrum jne
 

Yhteistyössä