Onko täällä lyhennettyä työviikkoa tekeviä, jotka ovat normaalisti perjantait pois töistä? Miten tällä viikolla?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Minä teen noin lyhennettyä. Olen siis virassa ja teen 30 h/vko. Arkipyhä lyhentää työviikkoa kuudella tunnilla. Siis muina neljänä viikon päivänä pitää tulla työtunteja yhteensä 24.
 
"vieras"
[QUOTE="Hmm";23888909]Mä en ymmärrä miksi kysyt. Jos torstai on pyhä eli palkallinen vapaa niin miksi ihmeessä perjantaina pitäisi mennä töihin jos on muutenkin perjantait pois?[/QUOTE]

Pomon kanssa on vääntöä. Hän on sitä mieltä, että perjantaina pitää tulla töihin, koska lyhennetyllä työviikolla teen neljä työpäivää. Tällä viikolla se vapaa olisi poikeuksellisesti torstaina ja perjantaina töihin. Mä olen toista mieltä.
 
[QUOTE="vieras";23888995]Pomon kanssa on vääntöä. Hän on sitä mieltä, että perjantaina pitää tulla töihin, koska lyhennetyllä työviikolla teen neljä työpäivää. Tällä viikolla se vapaa olisi poikeuksellisesti torstaina ja perjantaina töihin. Mä olen toista mieltä.[/QUOTE]

Mulla oli sopimus siitä, että teen 80% työaikaa. Jos muut teki 7,5h*5=37,5h niin minä tein siitä 80% eli 30h. Normaalisti siis 4 työpäivää.

Jos oli vajaa viikko muilla, niin tein 80% muitten työajasta. Eli jos heillä oli 30h työviikko, niin minä tein siitä 80% eli 24h. Käytännössä siis hiukan pidemmät 3 päivää (8h/päivä).
 
"mä"
Jos en olis Jo lomilla niin mulla olis to ja pe vapaat koska arkipyhä lyhentää viikkotyöaikaa myös jos tekee osittaista. Samoin oli pääsiäisen kanssa. Työnantajanhan ei tosin tarvis sitä perjantaita just vapaaksi antaa vaan voi esim.lyhentää päiviä.
 
Laskija
Niin se menee tosiaan siten, että työntekijä tekee 80% normaalista työajasta, ellei sopimuksessa toisin lue. Joudut siis tekemään perjantaina lyhyen päivän tai vaihtoehtoisesti pidempiä päiviä alkuviikosta, jotta se 80% muihin verrattuna tulee täyteen. Tällä viikolla, huolimatta siitä, että torstai on pyhä, sinun tulee täyttää tuo 80% työaika muiden työaikaan suhteutettuna. Se, että olet valinnut olla pois tiettynä päivänä ei asiaa muuta. Silti se prosentuaalinen tuntimäärä tulee täyttyä. Tässä tapauksessa 24h/viikko.
 
"vieras"
Kannattaa myös huomata, että lyhennettyä työaikaa tekevällä (ainakin kunnan tesin mukaan) täydestä lomaviikosta menee VIISI lomapäivää ei siis voi laskea lomapäiviä niin, että viikosta olisi neljä päivää vuosilomaa ja yksi "vapaa päivä". Toisaalta 80% työajalla myös kertyy täydet lomat. Eikös näin Laskija?
 
,
Tarkista sopparisi. Minulla on sovittu tietty viikkovapaa (perjantai) eikä sitä voi muuttaa/muut yleiset vapaat eivät siihen vaikuta. Neljän päivän viikonloppu siis edessä:)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23889172]Kannattaa myös huomata, että lyhennettyä työaikaa tekevällä (ainakin kunnan tesin mukaan) täydestä lomaviikosta menee VIISI lomapäivää ei siis voi laskea lomapäiviä niin, että viikosta olisi neljä päivää vuosilomaa ja yksi "vapaa päivä". Toisaalta 80% työajalla myös kertyy täydet lomat. Eikös näin Laskija?[/QUOTE]

Joo, tää on aikanaan tarkistettu ja näin on. Liiton lakimieheltä sain vielä ohjeeksi, että jos oikein haluan kikkailla, voin ilmoittaa olevani lomalla maanantaista torstaihin, jolloin menisi vain neljä lomapäivää. Tää tietenkin onnistuisi vain yksittäisten lomaviikkojen kohdalla. Tätä kikkailua en ole yrittänyt.
 
"vieras"
Tarkista sopparisi. Minulla on sovittu tietty viikkovapaa (perjantai) eikä sitä voi muuttaa/muut yleiset vapaat eivät siihen vaikuta. Neljän päivän viikonloppu siis edessä:)
Ei ole tästä lyhennetystä sopparia. Olen aikanaan suullisesti sopinut pomon kanssa, että teen nelipäiväistä työviikkoa, sen ihmeemmin ei asiasta sovittu.
 
Laskija
[QUOTE="vieras";23890006]Ei ole tästä lyhennetystä sopparia. Olen aikanaan suullisesti sopinut pomon kanssa, että teen nelipäiväistä työviikkoa, sen ihmeemmin ei asiasta sovittu.[/QUOTE]

Jos sulla ei ole mitään sopimusta asiasta, niin olet jo juttusi hävinnyt. Sanallisesti sovitun pitäisi toki olla yhtä sitova kuin kirjallisesti sovittu, mutta näinhän ei ole. Sinuna menisin töihin kuten työnantaja vaatii. Muuten hän voi perua sopimuksen kokonaan. Lyhennettyähän ei ole pakko antaa ja lyhennetyllä on määräajat muutenkin.

Eli, olet sopinut tekeväsi nelipäiväistä ja nyt joudut niin tekemään huolimatta siitä, että pyhä osuu torstaille.
 

Yhteistyössä