Onko täällä mensan jäseniä?

  • Viestiketjun aloittaja nyt harmaana
  • Ensimmäinen viesti
MiukuMauku
Joo, en ole mukana toiminnassa, vaikka olenkin jäsen. Meillä on oma keskustelufoorumi netissä. Sitten tietysti tapaamisia, kokouksia... Meinasitko pyrkiä jäseneksi?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja emmi:
Olen mensan jäsen, en toiminnassa mukana. Huvikseni kävin testeissä muutama vuosi sitten, mutta jäsenyydestä en ole kertonut kenellekään :)
teitkö ennen testiä nettitestejä? mie kattelin tuossa että pääsisköhän sinne mukaan, jos sais jotain "aktivointia" aivoille siellä. nettitestien mukaan voisin vaikka päästä sisään.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja MolliMelooni:
Mun mielestä Mensa on itsessään paradoksi. Jäsenet ovat huippuälykkäitä, mutta koko yhdistyksen idea käsittämättömän tyhmä. :LOL:
Kerro tarkemmin. En oo sen enempää siihen perehtynyt. Mua vaan vaivaa ääretön tylsistymisen tunne ja kaipaisin jotain uutta elämääni.
 
dmd
Alkuperäinen kirjoittaja MolliMelooni:
Mun mielestä Mensa on itsessään paradoksi. Jäsenet ovat huippuälykkäitä, mutta koko yhdistyksen idea käsittämättömän tyhmä. :LOL:
Yksi yhdistyksen "ylevämpiä" tarkoituksia on mm edesauttaa lahjakkuuden tunnistamista ja tällaisten lasten erityistarpeiden huomiointia koulunkäynnissä, mutta miten yhdistys on siihen onnistunut käytännössä vaikuttamaan, niin enpä tiedä.

No joo, sellaiset varmaan viihtyy jäsenenä, joille se älykkyys on ollut este sosiaalisten verkkojen rakentamisessa... kaltaistensa seurassa ei tarvitse mitään esittää. Itse en ole käynyt tapaamisissa, ja ajattelin erotakin tänä vuonna.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja MolliMelooni:
Mun mielestä Mensa on itsessään paradoksi. Jäsenet ovat huippuälykkäitä, mutta koko yhdistyksen idea käsittämättömän tyhmä. :LOL:
Kerro tarkemmin. En oo sen enempää siihen perehtynyt. Mua vaan vaivaa ääretön tylsistymisen tunne ja kaipaisin jotain uutta elämääni.
Mulla lähinnä tähän mielipiteeseen vaikuttaa se yksisilmäisyys, jolla Mensa käsittää älykkyyden. Siis ne niiden testit tunnistaa vain tietyntyyppistä älykkyyttä. Sitten se ajatus, että perustetaan oma kerho, koska läpäistään ne itse määritellyt pääsykokeet, on mulle jotensakin luotaantyöntävä.

Toki heillä on noita yleviä tavoitteita, mutta en ymmärrä, miksei niiden toteuttamiseksi voisi perustaa järjestöä, johon voisivat liittyä kaikki lahjakkaat ja lahjakkaiden tukemista haluavat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja MolliMelooni:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja MolliMelooni:
Mun mielestä Mensa on itsessään paradoksi. Jäsenet ovat huippuälykkäitä, mutta koko yhdistyksen idea käsittämättömän tyhmä. :LOL:
Kerro tarkemmin. En oo sen enempää siihen perehtynyt. Mua vaan vaivaa ääretön tylsistymisen tunne ja kaipaisin jotain uutta elämääni.

Mulla lähinnä tähän mielipiteeseen vaikuttaa se yksisilmäisyys, jolla Mensa käsittää älykkyyden.
Siis ne niiden testit tunnistaa vain tietyntyyppistä älykkyyttä. Sitten se ajatus, että perustetaan oma kerho, koska läpäistään ne itse määritellyt pääsykokeet, on mulle jotensakin luotaantyöntävä.

Toki heillä on noita yleviä tavoitteita, mutta en ymmärrä, miksei niiden toteuttamiseksi voisi perustaa järjestöä, johon voisivat liittyä kaikki lahjakkaat ja lahjakkaiden tukemista haluavat.
Mullakin on joskus vaikeuksia mieltää itseni älykkääksi vain sillä perusteella että olen hyvä laittamaan kuvioita oikeaan järjestykseen :xmas:
 
joos
Muakin häiritsee tuo mensan testin yksipuolisuus. Mensahan ei oikeasti mittaa älykkyyttä vaan vain muutamaa älykkyyden osa-aluetta. Että se ei kerro oikeasti ihmisen älykkyydestä. Mensan jäsen voi siis olla ihan keskivertoälykäs tai huippuälykäs, kyllä ne huippuälykkäät siellä varmaan huomaavat, että tuo toinen onkin vähän tyhmä, jänskää olis tietää miten ne toisiinsa suhtautuvat ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja joos:
Muakin häiritsee tuo mensan testin yksipuolisuus. Mensahan ei oikeasti mittaa älykkyyttä vaan vain muutamaa älykkyyden osa-aluetta. Että se ei kerro oikeasti ihmisen älykkyydestä. Mensan jäsen voi siis olla ihan keskivertoälykäs tai huippuälykäs, kyllä ne huippuälykkäät siellä varmaan huomaavat, että tuo toinen onkin vähän tyhmä, jänskää olis tietää miten ne toisiinsa suhtautuvat ;)
En mä välttämättä leimaisi tyhmäksi ihmistä joka on tuon mittapuun mukaan älykäs. Toki, jos ihmisen ainut 'taito' on se että ymmärtää logiikan kuviojärjestelmien takana niin...

Kaipa tuo mittausjärjestelmä on ollut se helpoin tapa saada jotain osviittaa yksilöiden älykkyydestä. Aika mahdotontahan se olisi kehitellä sellaisia testejä, joilla voitaisiin aukottomasti osoittaa eri ihmisten älykkyys jokaisella osa-alueella :D

Mua kyllä hieman kiinnostaisi tietää että mitä niissä kokoontumisissa tms. sitten tehdään. Kenties juodaan kahvia ja keksitään toisille pieniä pulmia ("miten saat kolmesta tulitikusta nelikulmion?" ) :D ?
 
joos
Alkuperäinen kirjoittaja Darwinin leski:
Alkuperäinen kirjoittaja joos:
Muakin häiritsee tuo mensan testin yksipuolisuus. Mensahan ei oikeasti mittaa älykkyyttä vaan vain muutamaa älykkyyden osa-aluetta. Että se ei kerro oikeasti ihmisen älykkyydestä. Mensan jäsen voi siis olla ihan keskivertoälykäs tai huippuälykäs, kyllä ne huippuälykkäät siellä varmaan huomaavat, että tuo toinen onkin vähän tyhmä, jänskää olis tietää miten ne toisiinsa suhtautuvat ;)
En mä välttämättä leimaisi tyhmäksi ihmistä joka on tuon mittapuun mukaan älykäs. Toki, jos ihmisen ainut 'taito' on se että ymmärtää logiikan kuviojärjestelmien takana niin...

Kaipa tuo mittausjärjestelmä on ollut se helpoin tapa saada jotain osviittaa yksilöiden älykkyydestä. Aika mahdotontahan se olisi kehitellä sellaisia testejä, joilla voitaisiin aukottomasti osoittaa eri ihmisten älykkyys jokaisella osa-alueella :D

Mua kyllä hieman kiinnostaisi tietää että mitä niissä kokoontumisissa tms. sitten tehdään. Kenties juodaan kahvia ja keksitään toisille pieniä pulmia ("miten saat kolmesta tulitikusta nelikulmion?" ) :D ?
Tarkoitin, että huippuälykäs kyllä saattaa hyvinkin ajatella jostain keskivertoälykkäästä mensan jäsenestä, että tuo on vähän tyhmä ;) Onhan ammattilaisilla testejä, joilla mitataan älykkyyttä laajemmin. Mutta aukottomasti tuskin voidaan osoittaa.

 
dmd
Alkuperäinen kirjoittaja MolliMelooni:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja MolliMelooni:
Mun mielestä Mensa on itsessään paradoksi. Jäsenet ovat huippuälykkäitä, mutta koko yhdistyksen idea käsittämättömän tyhmä. :LOL:
Kerro tarkemmin. En oo sen enempää siihen perehtynyt. Mua vaan vaivaa ääretön tylsistymisen tunne ja kaipaisin jotain uutta elämääni.
Mulla lähinnä tähän mielipiteeseen vaikuttaa se yksisilmäisyys, jolla Mensa käsittää älykkyyden. Siis ne niiden testit tunnistaa vain tietyntyyppistä älykkyyttä. Sitten se ajatus, että perustetaan oma kerho, koska läpäistään ne itse määritellyt pääsykokeet, on mulle jotensakin luotaantyöntävä.

Toki heillä on noita yleviä tavoitteita, mutta en ymmärrä, miksei niiden toteuttamiseksi voisi perustaa järjestöä, johon voisivat liittyä kaikki lahjakkaat ja lahjakkaiden tukemista haluavat.
Niinno, ne testit mittaa loogista päättelykykyä. En tiedä miten musikaalisuutta voitaisiin mitata.
En ole myöskään perehtynyt psykologiaan niin paljoa, että osaisin tarkalleen sanoa, miksi looginen päättelykyky on otettu älykkyyden suureeksi, muuten kuin että sitä on helpompi psykologin mitata kuin vaikka musikaalista lahjakkuutta. ;)
Ja kyllähän tuo looginen päättelykyky korreloi monien sellaisten ominaisuuksien kanssa, jotka koetaan "fiksun" ihmisen merkeiksi, mm ongelmanratkaisukyky, hyvä muisti, pärjääminen koulussa (pl. alisuoriutujat), opitun soveltaminen jne. Kai jokainen tämmöisia tuntee tai on sellainen itse.

Toisaalta varmaan on matemaatikoilla tai taiteilijoilla tai akateemisilla omat klubinsa taas... ja etenkin Suomi on yhdistysten luvattu maa... ;) ettei se nyt varmaan ainoa kerho ole, mihin pääsee vain tietynlaiset jäseneksi.

Oma yhdistys on perustettu kuten sanoin niin paljolti myös ihan "vertaisryhmäksi". Kaippa sellainen saa niillä olla, ketkä sitä kaipaavat. Voi olla esim niin, että "fiksu" puhuu/ kokee asiat niin eri aaltopituudella muihin nähden, että tulee kiusatuksi ja seurauksena erakoituu.
 
Raija Toivonen
Alkuperäinen kirjoittaja MolliMelooni:
Mun mielestä Mensa on itsessään paradoksi. Jäsenet ovat huippuälykkäitä, mutta koko yhdistyksen idea käsittämättömän tyhmä. :LOL:
Joskus aikoinaan, kun pääsin Mensaan olin mukana toiminnassa; kävin kokouksissa ja joskus muistaakseni pidin Ravintola Kaisaniemen kabinetissa jonkun alustuksenkin.

Mensan Lehti tuli minulle tietysti, olinhan jäsenmaksuni maksanut. Silloisesta lehdestä en kyllä pitänyt; se oli jotenkin naiivi.

Sittemmin maksoin ainaisjäsenmaksun. Kokouksiin ei taaskaan ollut mahdollisuutta tulla. Nyt jälleen haluaisin yhteyden Mensalaisiin. olen jo "harmaantunut vanhus", ja sairastellutkin pitkään, mutta en haluaisi unohtaa pieniä, omia jäljelläolevia "tumoreita". Olisi mukava, jos saisin tätä kautta uudelleen yhteyden.
 
mensalainen
Niin, Mensan testihän mittaa ns. matemaattis-loogista älykkyyttä. Howard Gardnerin kehittämän moniälykkyysteorian mukaan on olemassa myös kuusi tai seitsemän muuta älykkyyden osa-aluetta, mm. musiikillinen, liikunnallinen, sosiaalinen ja kielellinen älykkyys. Näitä muita on vain huomattavan vaikea mitata, joten seurakin on perustettu sen mitattavimman osa-alueen pohjalta. Mikään ei tietysti estä perustamasta kielellisesti älykkäiden seuraa, jos osaa määritellä, millä kriteereillä siihen pääsee (osattava sujuvasti vähintään kuutta kieltä?)

Enimmäkseen tuntuu siltä, että on parempi pitää omat kykynsä salassa, tässä yhteiskunnassa loogisesti älykkääksi itseään mainitsevaa pidetään vähintäänkin snobina. Sen sijaan vaikkapa musiikillisesti tai liikunnallisesti lahjakkaita kannustetaan ja arvostetaan ihan eri tavalla, ja sosiaalisesti lahjakkaat tietysti porskuttavat yhteiskunnassa ihan muuten vain. Siksi on mukava tuntea muitakin samalla tavalla lahjakkaita, osa on pärjännyt kykyjensä kanssa paremmin, osa huonommin, eihän looginen kyky mitään yli-ihmistä tee, onpahan vaan taito muiden joukossa.

Ja Mensasta itsestään: olen käynyt satunnaisesti tapahtumissa, niitä on kyllä ihan laidasta laitaan, mm. peli-iltoja, keskusteluiltoja, risteilyjä, ekskuja, kilpailuja, Linnanmäkivierailuja, mökkeilyä, bileitä... ihan omasta mielenkiinnosta ja aktiivisuudesta riippuen. Forumista täällä jo mainittiinkin, se on kiva tapa pysyä ajan tasalla ja keskustella asioista.
 
vieras
Nettitestin mukaan pisteeni jäisivät vähän vajaaksi jäsenyyteen vaaditusta rajasta. Pitäisi perustaa sellainen lähes-huippuälykkäiden -klubi... :D tunnen itseni vähän väliinputoajaksi, kun kyllähän minä olen selkeästi keskivertoa fiksumpi, mutta en kuitenkaan ihan mensakelpoinen. Onneksi kaverini ovat fiksuja, pari on jopa Mensaan saakka päässyt.
 
Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nettitestin mukaan pisteeni jäisivät vähän vajaaksi jäsenyyteen vaaditusta rajasta. Pitäisi perustaa sellainen lähes-huippuälykkäiden -klubi... :D tunnen itseni vähän väliinputoajaksi, kun kyllähän minä olen selkeästi keskivertoa fiksumpi, mutta en kuitenkaan ihan mensakelpoinen. Onneksi kaverini ovat fiksuja, pari on jopa Mensaan saakka päässyt.
Sehän Mensassa ongelmana onkin, ettei se ole vain huippuälykkäille. Tosin sellaisiakin seuroja on olemassa. Uskoisin, että mulla enemmän yhteistä vaikkapa kveekareiden kanssa, vaikken usko jumalaan kuin mensalaisten, vaikka jo alle kouluikäisenä sain riittävät pisteet laajemmasta testistä.
 
höh
Miksei Turussa ole testejä? =P Nettitestien mukaan pääsisin, mutta en kyllä jaksa moisen takia lähteä matkustelemaan.

Tule Mensan älykkyystestiin!

Oulu La 14.8.2010 klo 13.00 Pääkirjasto kokoushuone, Kaarlenväylä 3
Tampere Ti 24.8.2010 klo 17.30 kirjastotalo Metso henkilökunnan luentosali, muumikerros Pirkankatu 2
Helsinki La 28.8.2010 klo 13.30 Rikhardinkadun kirjasto, Rikhardinkatu 3
Tampere La 11.9.2010 klo 13.00 kirjastotalo Metso henkilökunnan luentosali, muumikerros Pirkankatu 2
Helsinki Ma 13.9.2010 klo 17.30 Rikhardinkadun kirjasto, Rikhardinkatu 3
Helsinki Su 3.10.2010 klo 13.30 Rikhardinkadun kirjasto, Rikhardinkatu 3
Tampere Ti 19.10.2010 klo 17.30 kirjastotalo Metso henkilökunnan luentosali, muumikerros Pirkankatu 2
Helsinki Ti 19.10.2010 klo 19.00 Rikhardinkadun kirjasto, Rikhardinkatu 3
 

Yhteistyössä