Onko täällä paikalla muita atoopikko/ihottumaäitejä?

Vertaistukea vailla :) Allergialiittojen keskustelupalstat on jo aika kuolleita paikkoja.

Mulla itselläni on pian kolme vuotta ollut tosi paha ihottuma, välillä "parempi" ja välillä taas räjähtää käsiin. Pahimmillaan peittävyys ollu 93%, tuntuu sillon jo että kuolema on lähellä :D Nyt ihottumaa ei sinänsä enää ole paljoa, mutta märkiviä läiskiä ja hilseilyä kasvoissa sitäkin enemmän.

Mitään hoito-ohjeita en kaipaa, koska kaikkea on jo kokeiltu ja helpottavat hoidot löydetty, mutta tuota vertaistukea nimenomaan. Välillä on ihan tuskallista perusaskareetkin. Nyt on rintakehän kohdalla iso läiskä, joka on ihan järkyttävän kipeä, liikkuminen sattuu ihan tuhottomasti.

Sori sekava teksti, hieeeman väsyttää kun ei nukutuksi yöllä saanut :) Likka on nyt päiväunilla, mutten itse unta taaskaan saanut.

Kauan aikaa mietin, että harmailenko, mutta menkööt nyt ihan mustana.
 
Minäkin olen ihottuma ihminen, ollut pienestä asti.. Välillä pahemmin on ollut ihottumasta vaivaa, välillä ihan hyvässä kunnossa. Yleensä kun saan kortisonivoidereseptin niin sen reilun viikon kuurin aikana iho tulee tosi hyvään kuntoon, mutta sitten kun pitää pakollisen tauon, niin yleensä käy niin että iho alkaa mulla hilseilemään ( ei isoina paloina), kropasta lähtee ärsyttävää pölyä jota on koko kämppä täynnä ja imuroida pitäs melkein joka toinen päivä että lapsen kehtaan lattialle päästää..
 
ms
täällä on ihottuma tytön äiti.. Tää on nyt ensimmäinen talvi kun on ihottumaa et ollaan vielä ihan ymmällämme kaikista kuvioista :/ kovasti rasvataan ja syödään aeriusta ja toivotaan että helpottais! Kroppa on nyt paremmassa kunnossa mutta päänahka on ihan verellä.. Sille en tiiä enää mitä tekisin, onko sulla vinkkejä?
 
"Jeba"
Atoopikko juu, mutta ei vielä ihan oikee äiti. Äitipuoli kylläkin. Iho on ollu vuoskaudet jo parempana, kun opin ottamaan rennommin. Stressi nostattaa mulle ihottumaa nopeesti. Samaten mulla on osa-alueita, jotka on toista kohtaa herkempiä kuivumaan ja kutiamaan. Niin että toisella kädellä en voi käsitellä pesuaineita. Naama on ollu ihottumaton myös jo pitkään (IHANAA!). Talvi kyllä pyrkii kuivattamaan nahkaa koko ajan ja välillä sääret kutiaa niin vietävästi jos on unohtanu rasvata suihkun jälkeen. Kauheen hyvä vertaistuki en oo, ku oon ollu kunnossa jo pitkään, mut muistissa on vielä se kaamee kutina ja märkivät ihottumat...huoh...

Ohjeita et kaivannut, mut mulle tehos atarax-antihistamiini kutinaan tosi hyvin ja sen kanssa kykenin nukkumaan raapimatta, mikä sit taas edesautto paranemista. Onko sulla kokemusta näistä?
 
täsmennetään, että tuo vaiva alkaa uudestaan kun kortisonia alkaa käyttämään uudestaan. ja tauon aikana ihoa alkaa sillälailla "kivasti" kiristää, esim. jos päätä kääntää niin saattaa sattua kaulan ihoon kuivuuden takia. Sitten jossain vaiheessa tulee sellaista allergian näköistä punoitusta.
 
"entinen" atoopikko
Mä kärsin hirveistä iho-oireista vuosikymmeniä, mutta vihdoin löysin avun joka todellakin toimii!!
Enää ei tarvi rasvailla, eikä todellakaan käyttää mitään ihoa ohentavia kortisoneja!!
Pese iho puhtaalla viinalla (ite en kyllä tätä tehny..) ja käytä ihoa vasten AINOASTAAN VALKOISIA VAATTEITA!! Elikkäs siis kaikki petivaatteet valkoista, alusvaatteet ja kerrastot yms siis kaikki mikä on ihoa vasten. Kieltämättä alkuun turhautti kun esim kesät kuljen aina pelkästään valkoisissa vaatteissa, talvella kerrastot ihoa vasten ovat valkoiset ja sitte päällyvaatteet voivat olla värillisiäkin..
Suosittelen OIKEESTI kaikkia kokeilemaan, tuloksen huomaa ehkä noin kuukaudessa parissa :)

Ja pahoitteluni että tähän näitä "hoito-ohjeita" laitoin kun niitä ei haluttu, mutta tämä vaan tuntuu olevan niin monelle atoopikolle täysin tuntematon asia!!
 
Täällä nyt 3:n atoopikkotytön äiti :wave: Jännityksellä odotan, mikä tulee olemaan tämän vauvelin ihon tilanne kun kasvaa. Tämä talvi on ollut kamala, etenkin 3v8kk iho on kamalassa kunnossa ahkerasta hoidosta huolimatta. Kämmenselät on verestävällä ihottumalla, samoin jalat nilkasta polveen on kuin perunapeltoa :( Lapsi parkaa itkettää aina rasvatessa, kaikki rasvat tällä hetkellä kirvelee. Jos ei ala helpottaa, niin täytyy taas käydä pyytämässä uusi kuuri protopicia kun se on ainoa mikä auttaa tietyn pisteen jälkeen.

Vanhimmalla oli viime talvena (silloin 4,5v) koko vartalossa karvatupentulehdus ja ihotulehdus, joka johtui pahasta atopiasta, alkoi siis ihottuma-alueelta. Se oli aivan kauheaa, lapsi oli hurjan näköinen päästä varpaisiin (jopa korvan lehdet) ja se oli tosi kipeää! Itkettiin molemmat kun rasvattiin :(

Viime kesä oli ihanaa aikaa, kun atopia oli kaukainen muisto vain!!
 
Rapunen: Mullakin juuri tuon kortisoonin lopettamisen jälkeen tää hilseily alko. Sama juttu myös, että imuri huutaa jatkuvasti. :/ Lopetin itse kortisoonin, kun se vaan pahensi itse ihottumaa. Ihottumaläiskät hävis kun seinään kun lopetin sillä läträämisen, mutta tilalle tuli tää hilseily sitten... Samoin kuin nuo märkivät läiskät. Antibioottikuuri täytyy taas hakea lääkäriltä.

ms: Mulla oli aiemmin päänahka kans ihan verillä, sain sellaisen liuotteen mitä laitoin. Reseptilääke, melkoisen kallis, mutta toimi tosi hyvin. En muista sen nimeä yhtään, ota yhteyttä lääkäriin ja kerro tilanne. Tsemppiä :)

Jeba: Atarax on käytössä kans, se vaan unettaa aika mukavasti, joten iltaisin vain uskaltaa ottaa. Muistatko yhtään miten sait sun naaman ihon kuntoon, oliko sulla tätä hilseilyä naamassa ollenkaan? Stressi varmasti pahentaa itsellänikin, asutaan tosi ahtaasti ja se stressaa jatkuvasti.

entinen atoopikko: Ei ole ainakaan itsellä auttanut tuo valkoisia vaatteita pitäminen. Viinalla pesua en olekaan kokeillut, haiskahtaako se sitten? :D Jotenkin näin absolutistille tuntuu hirveälle alkaa läträämään viinan kanssa, mutta jos sillä pesu auttaa niin harkitsen kokeilua.

takkuinen ameeba: Voi että :( Mä olen niin onnellinen ja kiitollinen, että mun tyttöni ei oo perinyt tätä atopiaa. Kestän vielä jotenkuten tämän tuskat ite, mutta että jos pitäisi katsoa vierestä kun oma lapsi kärsii samoista vaivoista...Huh huh :/ Nostan kyllä sulle hattua, saa varmasti olla vahva.
 
entinen atoopikko
Rapunen: Mullakin juuri tuon kortisoonin lopettamisen jälkeen tää hilseily alko. Sama juttu myös, että imuri huutaa jatkuvasti. :/ Lopetin itse kortisoonin, kun se vaan pahensi itse ihottumaa. Ihottumaläiskät hävis kun seinään kun lopetin sillä läträämisen, mutta tilalle tuli tää hilseily sitten... Samoin kuin nuo märkivät läiskät. Antibioottikuuri täytyy taas hakea lääkäriltä.

ms: Mulla oli aiemmin päänahka kans ihan verillä, sain sellaisen liuotteen mitä laitoin. Reseptilääke, melkoisen kallis, mutta toimi tosi hyvin. En muista sen nimeä yhtään, ota yhteyttä lääkäriin ja kerro tilanne. Tsemppiä :)

Jeba: Atarax on käytössä kans, se vaan unettaa aika mukavasti, joten iltaisin vain uskaltaa ottaa. Muistatko yhtään miten sait sun naaman ihon kuntoon, oliko sulla tätä hilseilyä naamassa ollenkaan? Stressi varmasti pahentaa itsellänikin, asutaan tosi ahtaasti ja se stressaa jatkuvasti.

entinen atoopikko: Ei ole ainakaan itsellä auttanut tuo valkoisia vaatteita pitäminen. Viinalla pesua en olekaan kokeillut, haiskahtaako se sitten? :D Jotenkin näin absolutistille tuntuu hirveälle alkaa läträämään viinan kanssa, mutta jos sillä pesu auttaa niin harkitsen kokeilua.

takkuinen ameeba: Voi että :( Mä olen niin onnellinen ja kiitollinen, että mun tyttöni ei oo perinyt tätä atopiaa. Kestän vielä jotenkuten tämän tuskat ite, mutta että jos pitäisi katsoa vierestä kun oma lapsi kärsii samoista vaivoista...Huh huh :/ Nostan kyllä sulle hattua, saa varmasti olla vahva.
Siis selitin turhan leväperäisesti asian! Pese yhden kerran itsesi puhtaalla viinalla, jonka jälkeen siirryt käyttämään AINOASTAAN valkoisia vaatteita/petivaatteita yms.
Siis suinkaan ei ole tarkotus jatkuvasti pestä itseä viinalla, sehän polttaisi aina ihon rikki ;)
Viinalla pesun tarkoitus on saada iholta kaikki paska pois (rasvat!)...
Mulla tämä on auttanut ja toisella lapsistani myös (toinen ei onneksi atoopikko, ainakaan vielä!)
 
Siis selitin turhan leväperäisesti asian! Pese yhden kerran itsesi puhtaalla viinalla, jonka jälkeen siirryt käyttämään AINOASTAAN valkoisia vaatteita/petivaatteita yms.
Siis suinkaan ei ole tarkotus jatkuvasti pestä itseä viinalla, sehän polttaisi aina ihon rikki ;)
Viinalla pesun tarkoitus on saada iholta kaikki paska pois (rasvat!)...
Mulla tämä on auttanut ja toisella lapsistani myös (toinen ei onneksi atoopikko, ainakaan vielä!)
Aaaa nyt tajusin, ihmettelinkin vähän :D Myydäänkö viinaa sitten jossain minipulloissa vai meenkö joltain pulsulta pyytään pikkasen :LOL: Kiitos tästä vinkistä, josko se auttais ees vähän. Saattaa vaan pikkasen kirvellä noilla märkivillä kohdilla.
 

Yhteistyössä