Onko tämä parisuhde ihan normaali?

  • Viestiketjun aloittaja dapadapaduu
  • Ensimmäinen viesti
dapadapaduu
Mietin mielessäni että onko parisuhteeni ihan normaali. Olen ollut muutamassa pitkässä parisuhteessa ja tässä nykyisessä noin vuoden joten kokemukset edellisistä suhteista alkavat painua jo unholaan, ja mietin että olenko vain niin herkkä että otan kaiken itseeni vai onko parisuhteeni oikeasti vähän rempallaan.

Mieheni on sosiaalinen, hivenen päälle kolmikymppinen hyvätuloinen "tavallinen mies". Kavereiden, sukulaisten yms seurassa oikea unelmamies, todella kohtelias, miellyttävä ja hauska. Kuitenkin kun jäämme kahdestaan, mieheni naama suorastaan venähtää kotimoodiin, tämä tarkoittaa sitä että hän on tosi räjähdysherkkä, jos ei kaikki mene mieliksi niin sitten suuttuu. Asumme mieheni omistamassa asunnossa, hän osti asunnon uutena noin kolme vuotta sitten eli ennen kuin me tapasimme. Hän on todella tarkka siitä miltä hänen kotonaan näyttää, vaikka minäkin olen kuitenkin jo asunut täällä noin puoli vuotta. Muutamia huonekaluja on minun, piensisustusta vähän enemmän, mutta kaikki isot huonekalut, elektroniikka yms on miehen ja siihen minulla ei ole sananvaltaa. Mies on tarkka esim siitä että asunnossa on yhtenäiset verhot, joten verhoja en ole saanut vaihtaa, vaikka tämä on oma kotini... Mies ei anna periksi oikeastaan missään, kun hän on mieleisensä sohvapöydän ostanut niin asiaan ei ole mitään sanomista, vaikka vihaan kyseistä sohvapöytää ja olen tehnyt sen selväksi. Sama koskee tv-tasoa, sohvia, ruokapöytää yms. Kaikki on hänelle niiin rakkaita kapistuksia ettei minulla ole sananvaltaa. En maksa miehelleni vuokraa, mutta maksan ruokaostokset, puolet sähkölaskusta ja osallistun hankintoihin.

Mieheni on nalkuttaja pahimmasta päästä. Koska asunto on hänen, hänellä on valta kaikkeen. Minua käskytetään tekemään milloin mitäkin, hän ei itse todellakaan voi esim siivota keittiötä tai täyttää tiskikonetta vaan käskee minua tekemään kaiken. Joskus hän saattaa nukkumaan mennessäkin alkaa jäkättämään kuinka keittiö on siivoamatta ja uskokaa tai älkää, se keittiö pitää mennä siivoamaan heti, vaikka keskellä yötä. Hän voi itse jättää omat tavaransa levälleen mutta jos minun tavaroitani on muualla kuin niiden oikeilla paikoilla, saan siitä varmasti kuulla. Hänelle tuntuu olevan kummallisen tärkeää että tottelen häntä, tuntuu kuin olisin joku sätkynukke. En tunne oloani kotoisaksi, olen jatkuvasti varpaillani ja mietin että mitä minulta on jäänyt tekemättä, mistä hän seuraavat raivarit vetää.

Mies on luonteeltaan kehuskelija, kehuu siis kaikella omistamallaan ja kaikella mitä on tehnyt ja saanut aikaiseksi elämässään. Hän osaa ujuttaa tämän omahyväisyytensä normaaliin keskusteluun niin että vastapuoli alkaa ihailemaan miestä sokeasti. Tällä tavoin hän on saanut mm. isäni aivan totaalisesti koukkuunsa ja kerran riidellessämme hän sanoikin että jos uskallan mennä sanomaan hänestä mitään isälleni, hän saa isänikin kääntymään minua vastaan. Äitini on ymmärtänyt jutun juonen ja ei pidä miehestäni.

Saan kotona jatkuvasti kuulla kuinka olen laiska, aikaansaamaton ja epäsiisti. Hänen mielestään olen naurettava, säälittävä ja vaikea ihminen. Hän ei tule läheistensä kanssa kovin kummoisesti toimeen, äitinsä ja isänsä pelkäävät mieheni käyttäytymistä ja siksi tekevät kaiken hänen mielensä mukaan, mies siis pompottaa äitiään ja isäänsä jatkuvasti joka asiassa ja vanhemmat eivät uskalla sanoa mistään hänelle vastaan vaan tottelevat kiltisti.

Mieheni osaa olla myös ihana ja kiva, mutta tuntuu kuin hänellä olisi kaksi persoonaa.
En yksinkertaisesti jaksa enkä halua olla näin alistettu, itsevarmuuteni ja koko oma persoonani valuu koko ajan unholaan, olo on kuin olisin lapsi ja vieraana talossa josta jo haluaisin lähteä omaan kotiin.

Onko teillä kokemuksia tällaisista miehistä? Onko suhteella mitään mahdollisuuksia onnistua? Mitä hittoa teen?!
 
"vvvv"
Hei sori vaan, sen verran ääliömäinen mies, tai vieläki ääliömäisemmin alistuva kirjoittaja, että en todellakaan jaksanut lukea loppuun. Käsityskyky loppui siiihen, kun luin että todella nouset vielä sängystä ylös siivoaa kämppää??
Jos teillä ei vuoden seurustelun jälkeen sängyssä muuta tekemistä kuin vääntää siivoamisesta, niin no......
 
"xxx"
Miten sä jaksat tollasta edes? Ei tuo ole sun koti, vaan miehes koti, jossa et ole edes tervetullut vieras. Olisin lähtenyt aikoja sitten, kun paljastui, etten saa asettua kodikseni. Muutenkin inhoan ylikehuskelevia ihmisiä. Miehes taitaa olla jonkin sortin narsisti. Ja turha vinkua, että mitään korttia vetelen, kannattaa vaan lukea se aloitus uudelleen..
 
  • Tykkää
Reactions: Nyynä
"xxx"
Ja sitäpaitsi, miten sä annat tuollaisen miehen maksaa vuokran? Tuollaistahan tuollainen persoonallisuus käyttää häikäilemättä hyväkseen, esim. klo. 3 yöllä: "Mee siivoomaan keittiö, minähän sen vuokran maksan ja sinunkin elämisesi kustannan, kun ei sinusta edes siihen hommaan ole."
 
hyhaho
Sinuna kokeilisi ensin käyttäytyä normaalisti. Eli et mene keskellä yötä siivoamaan ja sanot johonkin väliin, että haluat tehdä sisustukselle jotain yhdessä, koska se on sinunkin kotisi ja jos asioihin ei tule muutosta, niin eroatte.

Jos mies suhtautuu suuttumalla tai olemalla jotenkin epänormaali (alistava, vittumainen jne), niin sitten se on siinä. Muuta pois. Mies ei musta tähänkään asti kuulosta normaalilta, mutta on kai joku pieni mahdollisuus, että se käyttäytyy noin, koska voi. Ja ottaa sitten onkeensa, kun tarpeeksi ravistellaan. Itse en usko, mutta ymmärrän että ei ehkä halua paskastakaan suhteesta lähteä, ennen kuin on varma. Tietysti pitäisi, mutta ei se elämä usein vaan oo niin helppoa ja mustavalkoista...
 
Kokemusta on
En mä ainakaan jaksanut tollaista! Been there, done that... Pahimmillaanhan tuon suhteen kehityskulku on, että mies alkaa kontrolloimaan mitä ap saa pukea päälleen, ketä tavata, minne käyttää rahansa jne. Lähde vielä kun voit!
 
  • Tykkää
Reactions: Nyynä
Trendileimat
Äijäsi on narsisti. Melko oppikirjaesimerkki. Ja sinä läheisriippuvainen, kun suostut moiseen kohteluun. Vaikka tämä nyt onkin kliseevastaus, niin sun kohdalla se pitänee paikkansa.
 
"Päivi81"
Elin samanlaisessa suhteessa 2 vuotta ja sitten riitti. Ei ollut edes valmis myymään puoliskaa talosta mutta "vuokrarahat" kelpasi ja että ruokin myös hänet ja hänen kolme lastaan.
 
Kokemusta on
Olet tainnut itsekin jo todeta, että parisuhteenne ei ole tasa-arvoinen. Älä jää miehen kyykytettäväksi. Hän osaa käyttää miellyttävää puoltaan pitääkseen sinut otteessaan. Kunnollisessa parisuhteessa kannustetaan ja kunnioitetaan toinen toistaan, ei käskytetä ja arvostella. Ansaitset parempaa! Lähde pois! Parempi yksin kuin ilkeän tyrannin kanssa.
 
"Josko"
Etsi itsellesi oma kämppä ja toivota miehesi kylään samalla kohtelulla. Mieti jaksatko oikeasti elää toisen nurkissa piikana. Kuvittele itsesi kymmenen vuoden päähän perheellisenä ja tuollainen mies oikuttelemassa lapsille ja vaimolle. Samat verhot ja samat jäkätykset kuinka hän on perheen pää joka määrää. Miehen vanhempien käytös kertoo jo monien vuosien ongelmasta jota sinäkään et pysty muuttamaan. Niin kohtelee äitiänsä kuin tulevaa morsianta.
Jos olet nuori, katsele ympärillesi ja etsi rauhassa arvoisesi mies. Jos olet hieman vanhempi, laita vauhtia töppösiin ja ota arvoisesi mies ja elä elämäsi onnellisena loppuun asti.
Jätä narsistin alku omaan kukkapenkkiin kukkimaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Nyynä
Ukollasi on siis piika talossa: sinä. Ja hän odottaa että toimit piian tavoin. Kun et maksa vuokraa etkä omista asunnosta yhtään neliötä, et ole myöskään oikeutettu sanomaan miten siellä pitäisi sisustaa, näin ajattelee miehesi.

Mua ahdistais tommonen "mies", en kykenis asumaan tommosen kanssa saman katon alla. Eikä mua kukaan käskytä keskellä yötä siivoamaan, eikä siihen ap sinunkaan pitäis alistua.

Joku kehotti että kokeile ensin käyttäytyä normaalisi eli et lähde siivoamaan kun ukkos niin käskee jne. En suosittelis, saattais tulla pian ihan nyrkistä. Tämmöset "muiden edessä lirkuttelijat" on just niitä joita kannattaa välttää.

Muuta ap omaan kämppään niin pian kuin mahdollista niin saat sisustaa niinkuin haluat. Jos miehesi mukana pysyy ja hänen asenteensa sinuun teidän ollessa kahdestaan sinun luona, muuttuu, niin sitten ehkä parisuhteella VOI olla tulevaisuutta mutta epäilen että hän kokee sinun olevan tungettelijana omalla reviirillään (yleensähän se kyllä menee niin että uros uhittelee toiselle urokselle, harvemmin omalle naaraalleen mutta ihmismieli onkin varsinainen peto).
 
Viimeksi muokattu:
"Sirkkeli"
Minäkin sanon, että narsisti kuin suoraan oppikirjasta.

Tuohon kun lisää, että
- radiota/musaa et saa kuunnella, koska tyyppi on koooooko päivän kuunnellut töissä
- telkkarista katsotaan vain miehen valitsemia kanavia, ja sammutetaan telkku silloin kun herra haluaa nukkumaan. Jopa kesken toisten katselun tulee kääntämään kanavaa.
- Ei keskustella ikinä ja milloinkaan maailman tapahtumista tai mistään muustakaan. Paitsi jos haluat lukea lehteä, tai jos pidät pääsi ja katselet telkkkarista lemppariasi, niin sitten herra haluaa keskustella.


Narsistipaska ex-mies, ja mun faija tuli tuosta sun kirjoituksesta mieleen. Aivan samanlaisia. Eli lähtisin vetämään, ja helvetin lujaa. Tuo tilanne ei parane, se pahenee.
 

Yhteistyössä