Onko tämä sallittua ammattikoululta?

  • Viestiketjun aloittaja Apua kaivataan
  • Ensimmäinen viesti
vierasa
tottaki se opiskelu menee ensisijalle, eihän sitä muuten koskaan valmistu.
Ei sen silti tarvitse olla mitään natsimeininkiä vaan elämäntilanne kokonaisuudessaan voidaan ottaa huomioon ja joustaa mahdollisuuksien mukaan.

Meillä oli lukiossa kerran illalla koulua ja jos joutui jäämään sieltä pois töiden takia, piti mennä rehtorin puhutteluun kuulemaan kuinka koulun pitää olla tärkeämpää kuin työ. Naurettavaa. Totta kai koulu on tärkeää, mutta jollain pitää myös elää ja jos koulu on se, joka muuttaa aikatauluja niin ei voi mitenkään odottaa, että jättäisi menemättä töihin sen takia.
 
"jep"
Voinhan minäkin todeta, että eihän AP:lla ole mitään ongelmaa, kun matkalippu makssa "vain" 120 euroa kahdelta kuukaudelta. Voitte huviksenne katsella, kuinka paljon matkalippu Turku-Salo välillä maksaa tuolta ajalta.
 
Rollolainen
[QUOTE="femin";29515673]Ymmärsitköhän, että ap asuu siis yksin? Vai väitätkö, että pojallesi riittää 60€/kk ruokaan, puhelinlaskuihin yms? -En usko.[/QUOTE]

juu poika asuu myös yksin. Ruoan hän saa koulusta. Kirjoissa autetaan, osa hankitaan kirjastosta ja ne ostetaan mitjkä on pakko, mielellään käytttyinä. Mula ja pojalla on aika paljon samoja kirjoja, joten voisaan ostaa yhdet kirjat ja lainaillaan niitä.
( käyn ittekin iltalukiota) Puhelinlaskut ym laksut me vanhemmat maksetaan, mutt apuhelinlaksukin on enintään 30e kk, joten ei paljoa aj netti on 20 e kk. Hän maksaa vuokran ja veden opintotuestaan. Tottakai me välillä häntä autetaan. Mutta jos yksinasuva käy lidlssä hän saa paljon ruokaa. 20e:lla ostaa kyllä nuorimies ittelleen jo reilun viikon ruuat. ( eis syöpottuja eikä muita vihanneksia osta kuin omppuja) vai väitkä että kaikki opiskelijat tekevät salaatin joka päivä, enpä usko. Hän syö aamuisin puuroa.
 
Rollolainen
Ihan on omaa tyhmyyttä jos jo lukioikäisenä muuttaa omilleen kärvistelemään. Kerkee sitä lukion jälkeenkin.
Jotkut van haluavat heti täysi-ikäisnämuutta. seon se oma rauha. Mietipä jos perheesä on lisäksi pienempiä niin kyllä se haittaa sitä nuorta. ei saa omaa rauhaa ja tyttöystävän ja kavereidenkin kanssa on helpompi olla, kun ei trvitse yhteen huoneeseen "linnottautua"
 
Rollolainen
[QUOTE="jep";29515737]Voinhan minäkin todeta, että eihän AP:lla ole mitään ongelmaa, kun matkalippu makssa "vain" 120 euroa kahdelta kuukaudelta. Voitte huviksenne katsella, kuinka paljon matkalippu Turku-Salo välillä maksaa tuolta ajalta.[/QUOTE
Onko tuoa 120e laksettu opiskelijahinnan mukaan?
 
uskoisko?
Rollolaiselle kysymys: Mitä sun poikasi oikein syö jos 20:llä saa viikon ruoat? Itsekin asun yksin, mutta kyllä mulla silti menee ruokakauppaan varmaan ainakin tuplat.
 
Rollolainen
Ei sen silti tarvitse olla mitään natsimeininkiä vaan elämäntilanne kokonaisuudessaan voidaan ottaa huomioon ja joustaa mahdollisuuksien mukaan.

Meillä oli lukiossa kerran illalla koulua ja jos joutui jäämään sieltä pois töiden takia, piti mennä rehtorin puhutteluun kuulemaan kuinka koulun pitää olla tärkeämpää kuin työ. Naurettavaa. Totta kai koulu on tärkeää, mutta jollain pitää myös elää ja jos koulu on se, joka muuttaa aikatauluja niin ei voi mitenkään odottaa, että jättäisi menemättä töihin sen takia.
päätoimisen opisklijan tärkein tehtävä on se koulu, usien opiskelija voi kyllä itse valita tyävuoronsa. olen opettajsi kanssa sama mieltä ensin koulu sitten työ.
 
"jep"
[QUOTE="jep";29515737]Voinhan minäkin todeta, että eihän AP:lla ole mitään ongelmaa, kun matkalippu makssa "vain" 120 euroa kahdelta kuukaudelta. Voitte huviksenne katsella, kuinka paljon matkalippu Turku-Salo välillä maksaa tuolta ajalta.[/QUOTE
Onko tuoa 120e laksettu opiskelijahinnan mukaan?
Oletettavasti, kun AP sen aloitusviestissään mainitsee. Jos ei ole, niin sehän tarkoittaa vaan vielä halvempaa hintaa. 60 euroa/kk ei ole edes kovin suuri hinta oikeasti.

60 euroa/kk ei riitä lähellekään matkoihin Turku-Salo välillä, jos se jäi viestissäni epäselväksi. Riittäisi kyllä hyvin vaikkapa Helsinki-Vantaa välille.
 
Ei ainakaan minun lukioaikana vajaa 10 vuotta sitten keskrn lukion omille muutettu. Omiakin lapsiani yrittäisin estää. Lukiossa/amiksessa kuuluu keskittyä opiskeluun eikä laskemaan pennosia. Ja syödä monipuolisesti, harrastaa, tavata kavereita esim. kahviloissa yms.
 
Rollolainen
Rollolaiselle kysymys: Mitä sun poikasi oikein syö jos 20:llä saa viikon ruoat? Itsekin asun yksin, mutta kyllä mulla silti menee ruokakauppaan varmaan ainakin tuplat.
ihan perusruokaa. lidlissä on esim näitä pizzalaatikoita missä on 3 tai 4 pizzaa.tuo pinempi maksa 3e ja isompi 4. siinä on jo neljälle päivälle ruoka, nuudeleita, pastaa. jauhelihapaketista tekee kaks kertaa ruokaa. makkarapaketista 2 kertaa. kaurapuuroa syö aamuisin. leipäkin lidlssä maksaa 89 senttiä. ostaa ison juustoköntsän, syö siitäkin 3 viikkoa, kurkkua osta silloin tällöin. maitoapurkki riittää viikon. jugurttipurkki viikon. valimslihapullapussista hän syö monta ateriaa....... jne .
 
vierasa
päätoimisen opisklijan tärkein tehtävä on se koulu, usien opiskelija voi kyllä itse valita tyävuoronsa. olen opettajsi kanssa sama mieltä ensin koulu sitten työ.
Niinhän mä sanoinkin, että tärkein tehtävä on koulu. Mutta silti jopa siinä opiskelussakin voi joskus joustaa. Aivan kuten äidin tärkein tehtävä on olla äiti, mutta silti hänenkään ei tarvitse olla koko ajan maailman paras äiti, joka ei koskaan lähde lapsen luotaan minnekään. Hänkin voi joskus joustaa vaikka paras tehtävä onkin.

Minä en voinut valita työvuoroja, kuten ei moni muukaan luokkakaveri. Ja kun on kerran tehnyt työsopimuksen ja sitoutunut työhön niin en työt sitten kans tehdään, ei niistä voi lusmuilla miten haluaa. Päästiinkin sitten kuuntelemaan rehtorin saarnaa kun töihin oli pakko mennä.
 
vierasa
ihan perusruokaa. lidlissä on esim näitä pizzalaatikoita missä on 3 tai 4 pizzaa.tuo pinempi maksa 3e ja isompi 4. siinä on jo neljälle päivälle ruoka, nuudeleita, pastaa. jauhelihapaketista tekee kaks kertaa ruokaa. makkarapaketista 2 kertaa. kaurapuuroa syö aamuisin. leipäkin lidlssä maksaa 89 senttiä. ostaa ison juustoköntsän, syö siitäkin 3 viikkoa, kurkkua osta silloin tällöin. maitoapurkki riittää viikon. jugurttipurkki viikon. valimslihapullapussista hän syö monta ateriaa....... jne .
Onpa terveellinen ruokavalio :headwall:
 
Rollolainen
Ei ainakaan minun lukioaikana vajaa 10 vuotta sitten keskrn lukion omille muutettu. Omiakin lapsiani yrittäisin estää. Lukiossa/amiksessa kuuluu keskittyä opiskeluun eikä laskemaan pennosia. Ja syödä monipuolisesti, harrastaa, tavata kavereita esim. kahviloissa yms.
ei aikuista, joka 18v virallisesti on voi pakotta jäämän asumaan vanhempiensa luo. Kylä mekin sanottiin monesti että mieti tarkkaan, että saat paremmin rahaa kun asut meidän kanssa mutta kun halsuis niin pakkohan se oli päästää. 18v on virallisesti aikuinen hän päätttää.
poiakni tapaa kavereitaan, harrastaa ja nauttii elämästään. Hänellä on kavereita, tykkää koulusta (vaikka jotkut aineet vikseita ovatkin) ja ehtii harrastamankin . ei akiik harrastukset maksa mitän. poajn kaverit haluaa tulla pojan luom pelailemaa tai sitten käyvät kaupungila kaveri autolla ajelemassa ( kaveri ajaa, omalla pojalal ei oo ajokorttia) vaikka kaverit asuvat vielä vanhempiens kanssa , toine kaveri on vielä 17v, niin ei se heidän kaveruutta estä. ovat olet kaverita nelosluokasta alkaen, joten tuntevat toisensa aiak hyvin.
 
vierasa
Entä jos vaikka oma vanhempi sairastuu vakavasti niin, että koulusta joutuisi olemaan pidempiä aikoja pois, jotta voisi olla tämän vanhemman luona? Onko sekin väärin, kun koulu on tärkeintä? Mä en ymmärrä tätä asennetta, joka on Suomessa valitettavan yleinen, että työ ja koulu on niin helvetin tärkeitä, että niistä ei voi koskaan joustaa, jos muu elämä sitä vaatii. Hyvä elämä on kuitenkin monipuolista, siihen kuuluu sen työn tai koulun lisäksi muutakin ja joskus siinä muussa elämässä tapahtuu asioita, jotka vaativat inhimillistä joustoa.
 
Rollolainen
[QUOTE="vierailija";29515842]Eli ei tarvi ollenkaan rahaa elämiseen, kunhan vaan käy koulua? Tarvittavan ravinnon saa lukemalla koulukirjoja?[/QUOTE]

ammattikoulussa ei paljon kirjoja tarvita. oan voi lainata kirjastosta tai kaverielta ja käytettynäkin voi niitä ostaa....
 
"Jaaha"
Kyllä mä ainakin söin opiskelijana esim. vaihtelevia kasviswokkeja ja kasvissosekeittoja, kaalilaatikkoa yms.. Edullisestikin saa terveellistä...

Naurettavaa olla jokaisessa ruokakeskustelussa väittelemässä mikä on terveellistä ja halpaa, kun totuus on nuudelit ja pakastepitsa - omena ainoana kasviksena.
 
Rollolainen
Onpa terveellinen ruokavalio :headwall:
ja mä söin opiskeluaikana kaurapuuroo, pottuja keitetynä ja kun niitä jaäi niiin paistetuna, maustettuna ketsupilla, joskus pelkkää lihalientä, makaroonia jossa margarinia mausteena
Näilläkin eli mainiosti kun koulussa sain ruuan joka päivä ilmaiseksi. en muista mitä jäi opintotuesta, mutta kyllä sillä eli ja oli varaa joskus baarissakin käydä. Minä en saanut vanhemmiltani apua joten oli pärjättävä oikeasti sillä opintotuella.
 
vierasa
ja mä söin opiskeluaikana kaurapuuroo, pottuja keitetynä ja kun niitä jaäi niiin paistetuna, maustettuna ketsupilla, joskus pelkkää lihalientä, makaroonia jossa margarinia mausteena
Näilläkin eli mainiosti kun koulussa sain ruuan joka päivä ilmaiseksi. en muista mitä jäi opintotuesta, mutta kyllä sillä eli ja oli varaa joskus baarissakin käydä. Minä en saanut vanhemmiltani apua joten oli pärjättävä oikeasti sillä opintotuella.
En mä sanonutkaan etteikö sillä eläis. Kyllähän sitä elää vaikka ei koskaan söisi mitään muuta kuin valmispizzaa, mutta se on sitten täysin eri asia onko se terveellistä vai hengissä pysyisikin.
 

Yhteistyössä