Onko tässä täysimetyksessä mitään järkeä?

  • Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti
Vieras
Lapsi 4 viikkoinen ja on ollut täysimetyksellä kotiutumisesta saakka. Alussa sai tosi paljon lisämaitoa sairaalassa, joten oli sinällään jo kova homma päästä täysimetykseen. Alussa vielä huono ote jne.
Sitten tuntui, että kaikki menee hyvin kun nyt taas tullut ongelmia. Ensin ajattelin, ettei maito lopu mutta voiko sen määrä vähentyä radikaalisti, vaikka imetän tosi usein, tietty myös yöllä. Eilen lapsi huusi illasta yökahteen. Vaihdettiin vaippaa, kannettiin, imetin, imetin ja imetin ja kokeiltiin eri asentoja, oisko mahavaivoja. Yöllä annoin maitoa pakkasesta ja kas, itkut loppui.
Toki täysimetyksessä aina järkeä on, mutta miten sitten imetän paljon, juon, syön jne mutta vauva huutaa tuntienkin jälkeen ilmeisesti nälkäänsä.
 
juu
Noh, anteeksi nyt puhkaista kupla, mutta täysimetyksessä ei anneta lisämaitoa,joten et voi enää sanoa että voit enää päästä täysimetykseen.

Lapsi on jo saanut muita bakteereita lisämaidosta, joten...
 
weballergy
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Noh, anteeksi nyt puhkaista kupla, mutta täysimetyksessä ei anneta lisämaitoa,joten et voi enää sanoa että voit enää päästä täysimetykseen.

Lapsi on jo saanut muita bakteereita lisämaidosta, joten...
:eek: :LOL:
 
tiuku
Joskus vaan ei oma maito kertakaikkiaan riitä ja on pakko turvautua lisämaitoihin. Se ei tarkoita, että lisämaitoja tarvittaisiin aina, vaan oma maidon tuotanto voi taas pikkuhiljaa ruveta vastaamaan vauvan tarvetta ja lisämaidoista voi taas luopua. Se on niin vaihtelevaista ja monesta asiasta riippuvaista tuo maidon tuotto. Pelkkä hermoilukin ja stressikin saa sen niukkenemaan.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Noh, anteeksi nyt puhkaista kupla, mutta täysimetyksessä ei anneta lisämaitoa,joten et voi enää sanoa että voit enää päästä täysimetykseen.

Lapsi on jo saanut muita bakteereita lisämaidosta, joten...
Tämä nyt ei kyllä vastannut mitenkään kysymykseeni, mutta alussa sai lisämaitoa, josta sitten päästiin täysimetykselle ja eilen monen tunnin huudon jälkeen kokeiltiin tuota lisämaitoa. Vai miten tämä määritellään, kun alussa sai lisämaitoa ja nyt ei enää saa? :LOL:
Eilistä lukuun ottamatta. Ja sikäli minulle on ihan sama, että onko määritelmä osittaisimetys vai täysimetys, kun kysyin että onko tässä mitään järkeä ja voiko maidon määrä vähentyä?

 
tisu
Jos yöllä nälkää.Kannattaa kokeilla sitä että pumppaa jemmaan takamaitoa joka pitää yöllä paremmin nälkää. Siis kun rinnoista tulee ensin etumaitoa ja sitten takamaitoa joka on rasvaisempaa.Jos vauva kokoajan lyhyitä pätkiä tisulla saa vaan etumaitoa.Kokeile pumpata päivällä varastoon takamaitoa...Ja anna sitä ennen nukkumaan menoa...Maito voi vähentyä ja lisäätyä...ÄLÄ STRESSAA...
se on semmosta kausittaista...
Saikohan tosta mitään tolkkua?Lisää apuja Imetystuki ry sivuilla.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tisu:
Jos yöllä nälkää.Kannattaa kokeilla sitä että pumppaa jemmaan takamaitoa joka pitää yöllä paremmin nälkää. Siis kun rinnoista tulee ensin etumaitoa ja sitten takamaitoa joka on rasvaisempaa.Jos vauva kokoajan lyhyitä pätkiä tisulla saa vaan etumaitoa.Kokeile pumpata päivällä varastoon takamaitoa...Ja anna sitä ennen nukkumaan menoa...Maito voi vähentyä ja lisäätyä...ÄLÄ STRESSAA...
se on semmosta kausittaista...
Saikohan tosta mitään tolkkua?Lisää apuja Imetystuki ry sivuilla.
Kyllä sai selvää. Kiitos. Ongelmana on se, etten saa pumppaamalla. =(
Tuo yksi oli saatu pakkaseen, mutta pumppaamalla saan jotain 15-20 milliä vaikka pumppaisi molemmat. Yöllä vauva nukkuu välillä tosi hyvin eli jopa 4 tuntia putkeen ja päivällä nukkuu yhdet pitkät päikkärit eli n. 3 tuntia. Mutta silti ilta-yöt tuollaisia.

 
tisu
Siis n45 min tai tunnin.Niin mäkin tein...en edes koskaan pumpannu... Mutta tarkeää että saa takamaitoa...
Meillä syötiin ton ikäsenä 5 kertaa yössä,vieressä nukkui niin siitä oli kätevä antaa tisu suuhun ja molemmat sai sit nukkua rauhassa...
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tisu:
Siis n45 min tai tunnin.Niin mäkin tein...en edes koskaan pumpannu... Mutta tarkeää että saa takamaitoa...
Meillä syötiin ton ikäsenä 5 kertaa yössä,vieressä nukkui niin siitä oli kätevä antaa tisu suuhun ja molemmat sai sit nukkua rauhassa...
Juu, illalla aina tankkaillaankin kovasti. Vauva vaan tosiaan aina itkee tissillä ja imetyksen jälkeen ja on melkoista taistelua. Syö, sylkee, itkee jne jne
Mutta jospa se tästä. :)
 
Maamikki
Minä tekisin niin, että päivät antaisin vain rintaa ja illasta imettäisin tosi tiheästi ja sit antaisin 20-22 välillä pullosta vastiketta niin paljon kuin menee. Ja yöllä imettäisin taas.

Ja täysimetetty lapsi on lapsi, joka saa ravintonsa tissistä, eli jolle ei kauppaan/kylään oteta pulloja mukaan ja joka ei saa säännöllisesti vastiketta. Mut jos alussa saikulla vähän lisämaitoa saanut, ei se vaikuta mihinkään täysimetyksen pilalle menoon.
 
vieras
Oisko nyt sitten tiheän imun kausi? Meillä on ollut sellaista vaihtelevaista eli tietyn väliajoin (oisko 3-4 viikkoa) kitkuisia ja itkuisia päiviä ja huonoja öitä, jolloin vauva on ollut läpi vuorokauden tiheästi rinnalla. Muutaman päivän jälkeen maitoa tullut taas vuolaasti eli vauva siinä imemällä lisää maidon määrää.
Ylipäänsä meillä on illalla ollut koko imetysajan sellaista että muutama tunti on mennyt vähän väliä rintaa imien. Imetystuen sivuilta saat lisätietoa.
 
vee
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tisu:
Siis n45 min tai tunnin.Niin mäkin tein...en edes koskaan pumpannu... Mutta tarkeää että saa takamaitoa...
Meillä syötiin ton ikäsenä 5 kertaa yössä,vieressä nukkui niin siitä oli kätevä antaa tisu suuhun ja molemmat sai sit nukkua rauhassa...
Juu, illalla aina tankkaillaankin kovasti. Vauva vaan tosiaan aina itkee tissillä ja imetyksen jälkeen ja on melkoista taistelua. Syö, sylkee, itkee jne jne
Mutta jospa se tästä. :)
Ootko tarkistanut ettei oireita aiheuta joku mitä syöt? tai juot (esim. kofeiinipitoiset juomat, huonosti sulava ruoka)
 
iiris
Älä lannistu *hali*. Tuleeko toisesta paljon rinnasta maitoa, kun imetät?Itse keräilin sitä talteen. Muutenkin oli helpointa pumpata samalla kun imettää toisesta rinnasta, muuten en herunut pumpulle. (Mulla oli aventin käsipumppu).
Kysy tosiaan neuvoa imetystuesta, sieltä saa nopsasti avuliaita ja asiantuntevia vastauksia!
 
Vauvat tankkaa usein iltaisin maitoa. Lisäksi minusta ainakin tuntui siltä, että päivän päälle väsyneenä sitä maitoa ei yksinkertaisesti vain tullut rinnoista niin paljon. Olen kuitenkin illaksi sitten aina majoittautunut sohvalle, kaikki tarvittava viereen, ja mieskin on passannut ja vauva on ollut rinnalla niin kauan kuin on ollut tarvis. Eli koita levätä myös päivällä ja juoda ja syödä riittävästi, niin pitäisi maidonkin riittää.

Jotkut lapset käyttävät rintaa myös tuttinaan, niin teki esikoiseni, joka halusi rinnanlle, ja itki ja sylki, kun rinnasta tulikin maitoa!

Nuo tiheän imun kaudet ovat myös täyttä totta.
 
Vauva vasta 4viikkoa vanha niin älä herran jestas heti huutamista laita maidon vähyyden piikkiin :eek: Tuon ikäinen vauva voi vielä huutaa milloin mistäkin syystä.. Minä esikoisella annoin aina tissin suuhun kun huusi (etenkin iltaisin) ja ihmettelin kun ei rauhoitu. Juttelin asiasta neuvolassa ja terkkari heitti ajatuksen, josko vauva onkin vaan väsynyt eikä saa unen päästä kiinni. Tämä ei ollut tullut mieleenikään :ashamed: Ja toden totta, kun lopetin leikittämisen ja rauhotin itsenikin, niin vauveli nukahti. Voi olla myös vatsaväänteitä, liian kuuma, liian kylmä jne..
 
Mun neuvo on et anna lisämaitoa! Nyt sun vauva on vielä pieni, mutta kuukausia tulee nopeesti lisää ja vauva tottuu roikkumaan tissillä ja sit siitä tulee tapa. Nimimerkillä kokemusta ja univelkaa on :/ .
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
Vauva vasta 4viikkoa vanha niin älä herran jestas heti huutamista laita maidon vähyyden piikkiin :eek: Tuon ikäinen vauva voi vielä huutaa milloin mistäkin syystä.. Minä esikoisella annoin aina tissin suuhun kun huusi (etenkin iltaisin) ja ihmettelin kun ei rauhoitu. Juttelin asiasta neuvolassa ja terkkari heitti ajatuksen, josko vauva onkin vaan väsynyt eikä saa unen päästä kiinni. Tämä ei ollut tullut mieleenikään :ashamed: Ja toden totta, kun lopetin leikittämisen ja rauhotin itsenikin, niin vauveli nukahti. Voi olla myös vatsaväänteitä, liian kuuma, liian kylmä jne..

No minähän sanoinkin, että esimerkiksi eilen kokeiltiin ns. jo kaikkea. Eilen huutoa ( ei tosin jatkuvaa, välillä oli tissillä tyytyväisenä) jatkui 7 tuntia ja sitten annettiin lisämaitoa ja huuto loppui. Eli en minä kyllä mielestäni ainakaan liian aikaisin tarjonnut lisämaitoa, pikemminkin "huudatin" vauvaa turhaan monta tuntia. :(
Mulla oli esikoinen vauva, joka huusi 3 ensimmäistä kuukautta melkein 24 / 7 niin suoraan sanottuna ei huvittaisi päätyä taas samaan. Ja tosiaankin tiedän, että vauvoilla on monia syitä itkuun, mm. nälkä.

Poikia3: Pyrinkin imettämään paljon ja hereillä ollessaan vauva on tosi paljon tissillä. Makoilen sohvalla, kattelen telkkaria ja juon välillä vettä. Minua ei tuo imetykseen sitoutuminen haittaa, mutta se on ikävää kun vauva ei iltaisin / öisin ( harvemmin päivällä) näytä tulevan ollenkaan tyytyväiseksi. Vatsan väänteitäkin varmasti on, mutta pullosta maito sitten kelpasi ilman itkuja. ( ja kyseessä pullo, josta maito tulee tosi hitaasti)
Meillä on tutti, mutta se ei kelpaa.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja taaperoimettäjä:
Googlaappas imetystukilista ja vauvan kello...sieltä saat raameja mitä "järkee" siinä touhussa on =) Vauvat vaan on semmosia epeleitä...
Mutta se ei ollutkaan pointti, että syö usein vaan se ettei tule iltaisin / öisin ollenkaan tyytyväiseksi tissillä vaikka imettäisin sen 5 tuntia putkeen.
 
jep
Alkuperäinen kirjoittaja Maamikki:
Minä tekisin niin, että päivät antaisin vain rintaa ja illasta imettäisin tosi tiheästi ja sit antaisin 20-22 välillä pullosta vastiketta niin paljon kuin menee. Ja yöllä imettäisin taas.

Ja täysimetetty lapsi on lapsi, joka saa ravintonsa tissistä, eli jolle ei kauppaan/kylään oteta pulloja mukaan ja joka ei saa säännöllisesti vastiketta. Mut jos alussa saikulla vähän lisämaitoa saanut, ei se vaikuta mihinkään täysimetyksen pilalle menoon.
Mutta tilastollisesti ei ole täysimetystä tuo, siksi 6kk täysimettäneiden prosenttilukun on vain se vaivainen prosentti :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Amalia K:
Alkuperäinen kirjoittaja weballergy:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Noh, anteeksi nyt puhkaista kupla, mutta täysimetyksessä ei anneta lisämaitoa,joten et voi enää sanoa että voit enää päästä täysimetykseen.

Lapsi on jo saanut muita bakteereita lisämaidosta, joten...
:eek: :LOL:
Ihan oikeesti...ei oo totta :LOL:
Sanoo tietämätön, joka nolaa itsensä :D
 
tuutikki
älä ota ressiä tosta imettämisestä, jos se maito loppuu niin se loppuu.ei se tee huonoa äitiä susta. monet väittää ettei maito voi loppua mut kyl mä oon sitä mieltä että voi loppua. mä annoin pojalle aina tissin päälle korviketta että sai masun varmasti täyteen.pääasia et vauva saa ruokaa.hyppäs kyl vähä sun kysymyksestä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Noh, anteeksi nyt puhkaista kupla, mutta täysimetyksessä ei anneta lisämaitoa,joten et voi enää sanoa että voit enää päästä täysimetykseen.

Lapsi on jo saanut muita bakteereita lisämaidosta, joten...
Hyi hitto, sä olet ällö...mikä hiton neurootikko sä oot?...lisämaidosta bakteereja?! Nyt menee kyllä imetyshysteriä yli laidan ja lapsi siinä samassa pesuveden mukana! Siis kumpi on tärkeämpää imetys vai lapsen turvattu tarpeen mukainen ravinnon saanti?!

 
vieras
Meinaatte siis että minä en täysimettäny lastani 6kk kun hän sai sairaalassa sairautensa takia lisämaito kun imetys ei heti onnistunu, toisesta viikosta lähtien pelkällä imetyksellä.
 

Yhteistyössä