onko teidän mielestä hätävarjelun liioittelua?

Olen nyt raskausviikolla 12. Eilinen aamu oli aika hirveä. Menin herättyäni vessan ja noustessani istuimelta, koko pönttö oli veressä. Paniikkihan siinä iski, varsinkin kun maha on ollut tavallista kipeämpi pari aiempaa päivää. Tämä pönttöön hulahtanut veri oli ainakin osittain punaista, kun sen kerran vereksi tunnistin. Loppupäivän vuosin ruskeaa, vuodon kuitenkin vähentyessä koko ajan.

OLin eilisen päivän sitten saikulla kun terkka käski levätä ja kävin neuvolassa kuuntelemassa vauvan sydänäänet (olivat tosi hyvät ja vauva vaihtoi välillä jopa paikkaa). Ultraa täällä pikkupaikkakunnalla ei kyt ollut saatavilla, halutessa olisi pitänyt lähteä 100km päähän, mutta joteniin siinä sitten ajattelin että eihän se ultraus sitä mahdollista keskenmenoa estä.

Vaikki vuoto on loppunut nyt mutta mahaa vihloo tuolta sivuista jonkin verran. Jos nousen nopeasti ylös niin tuntuu kuin puukolla pistettäisiin. Aloinin tuossa miettiä taas, onko vauvalla kaikki hyvin kuitenkaan. Ensi viikon perjantaina olisi nt-ultra, mutta en tiedä jaksanko odottaa sinne asti.

Olisiko ihan tyhmää jos soittaisin yksityiselle ja kysyisin jos vaikka vielä tällä viikolla voisivat ultrata?
 
jkygb
Kävisin ultrassa. Mä olin noilla viikoilla kun vauvan istukka irtosi, mutta jostain syystä verenkierto istukkaan ei lakannut. Jos sairaala olisi ollut kaukana niin olisin kuollut verenvuotoon.
 
minun mieli
ei se ultra sitä vaavia pelasta, jos se on mennäkseen se menee. sulla aika pienet viikot, voi mennä kesken. voimia sulle. toivotaan että lakkaa... itse kolme keskenmenoa kokeneena. olen siis realisti.
 
dannnni
Onko sulla ollut koskaan hematoomaa raskausaikana? Tuo vuoto nimittäin kuulostaa ihan hematoomavuodolta. Minulla tuo "vaiva" on ollut joka raskaudessa ja tässäkin raskaudessa alkuraskauden ultrassa lääkäri huomasi pienen hematoomaan kohdussa. Hematooma on mulla vuotanut ulos aina noin, yllättäen, tullut ihan hirveä määrä tummaa punaista verta, sitten tiputelleen aina vaan ruskeampaa kunnes hiipununt kokonaan. Viimeksi en sen takia käynyt ultrassa kun sain dopplerilla sydänäänet kuuluviin, arvasin jo mistä on kyse. Ja ultrassa sitten kaikki oli ihan kunnossa. Jos olisi km kyseessä, vuoto ei muuttuisi kyllä ruskeaksi ja niukkenisi välillä.
Mene ultraan jos siltä tuntuu, saat varmuuden asiaan, ensi viikon perjantaihin on vielä aikaa. Mutta olen varma että kyse on juurikin tuosta hematoomasta, niin tutulta kuulostaa.
 
"Vieras"
No ei oo tosiaan typerää mennä :) Oot sä varmasti elämässäs tyhmempäänkin (baarit yms) laittanu rahaa menemään. Mee vaan! :) Toivottavasti kaikki olisi hyvin! :) Siunausta teille! :)
 
Tämä on mun eka raskaus niin ei ole mitään verailupohjaa. Koko alkuraskaudesta ei ole vuotanut lainkaan, siksi olinkin lähes shokissa kun verta alkoi tulla.
Onneksi vuoto on nyt loppunut, mut tottakai pelkään että koska "hanat" aukeaa jälleen.
Viimeinen vartti pitäisi vielä odotella ennen kuin ajanvaraus aukeaa. Päätin siis kokeilla, josko heiltä aika liikenisi.
 
Nyt on sitten lääkärillä käyty. Vauvalla on onneksi kaikki hyvin. Totesi lääkäri, että onpa harvinaisen liikkuvainen yksilö ikäisekseen. :) Oli kauhee heiluttelu päällänsä.

Myös kohdunkaula oli kiinteä eikä ollut auennut, eli välitöntä vaaraa ei ole. Sain kuitenkin kiellon nostella mitään painavaa ja seksikiellon nt-ultraan asti, eli ensi viikon perjantaihin.

Lääkärin mukaan vuoto on todennäköisesti johtunut siitä, että istukka on omia verisuonia kohdun läpi kasvattaessaan, rikkonut jonkun kohdun oman suonen joka on sitten vuotanut sinne sikiökalvon väliin ja sieltä kautta sitten lorahtanut pois kun on löytänyt kohdunsuun.

Mutta nyt on onneksi parempi mieli kun tietää et pienellä on kaikki kondiksessa! :) eikä haittaa vaikka meni 150 euroa.
 

Yhteistyössä