Onko teillä leipälaatikko? Miten säilytätte leivät?

  • Viestiketjun aloittaja ok
  • Ensimmäinen viesti
kotileipuri-
Riviera Maisonin rottinkinen leipälaatikko sekä 2 peltistä "sisustusleipälaatikkoa."
Näkkäreille, hapankorpuille ja varrasleiville kaikille omat peltilaatikkonsa. Jopa leipätikuille löytyy oma laatikko :D
Tulee leivottua muutamia kertoja viikossa leipää, niitä on usein jäähtymässä isolla puulaudalla tai laakealla leipäkorilla.
 
"moi"
Me ostettiin joku aika sitten puinen leipälaatikko, ihan jostain ikeasta tais olla, ja oon kyllä huomannu että parempina säilyy kaikki tuoreleivätkin eikä heti kuivahda sillä sekunnilla kun on ostettu.
 
"mämä"
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Ei leipiä jääkaappiin.
Muuten hemmetin hyvin se paahtoleipä siellä säilyy, ja jälkiuuniviipaleet kans.
Ja se on ainoa paikka mihin hiiret ei pääse.
Mulla on joka ikinen ruokatarvike ollut jääkaapissa jo vuosia, kun kyllästyin ostamaan uudet aina kun kaappi oli täynnä hiirenpaskaa. Ja kerran söin tyytyväisenä useamman leivän ennen kuin ihmettelin miksi leivistä puuttui kulma, ja huomasin että pussistakin puuttui.
 
minä,
Säilytys ja säilyvyys - Fazer.fi

Leivän paikka kotona on huoneenlämmössä, puhtaassa leipälaatikossa omassa kääreessään tai pussissaan. Paperipussissa leivän pinta säilyy rapeana. Pakatussa leivässä sen oma muovipussi estää parhaiten leivän kuivumista.
Jääkaappi sen sijaan on kehno säilytyspaikka leivälle. Leivät vanhenevat jääkaapissa säilytettyinä huomattavasti nopeammin kuin omassa pakkauksessaan huoneenlämmössä säilytettyinä. On tutkittu, että vanheneminen saattaa jääkaapissa tapahtua jopa seitsemän kertaa nopeammin.
 
"vieras"
Meillä on vanha Finelin emalinen isohko kulho tasolla ja siinä leivät pusseissaan. Ihan esteettisen näköinen (valkoinen, reuna musta) ja kätevä, kun murut varisevat pohjalle, josta ne on helppo huuhtaista. Paras ratkaisu tähän mennessä. Leipälaatikoita on vaikea puhdistaa ja vievät paljon tilaa.

Tällainen, mutta parempikuntoinen.
http://www.tori.fi/varsinais-suomi/Finel_emalikulho_6269301.htm
http://www.asadonaarteet.net/tuotteet.html?id=9/3296
http://cirkus-joanna.blogspot.fi/2013/06/keltainen-emalikulho.html
 
"mämä"
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Säilytys ja säilyvyys - Fazer.fi

Leivän paikka kotona on huoneenlämmössä, puhtaassa leipälaatikossa omassa kääreessään tai pussissaan. Paperipussissa leivän pinta säilyy rapeana. Pakatussa leivässä sen oma muovipussi estää parhaiten leivän kuivumista.
Jääkaappi sen sijaan on kehno säilytyspaikka leivälle. Leivät vanhenevat jääkaapissa säilytettyinä huomattavasti nopeammin kuin omassa pakkauksessaan huoneenlämmössä säilytettyinä. On tutkittu, että vanheneminen saattaa jääkaapissa tapahtua jopa seitsemän kertaa nopeammin.
Mä en vain usko tuota. Toki on varmaan sillä leivän laadulla merkitystä, mulla kun on tota säilöntäainekyllästettyä paahtoleipää useimmiten vaan.
Mutta väitän että lämpimässä (ja vielä helteessä) siihen tulee nopsemmin paha hiivaisa maku, kun taas joskus olen arponut söisinkö kuukauden vanhaa jääkaapissa ollutta leipää.
Mutta tosiaan mulla oli vähän muut syyt siirtyä alunperin tohon jääkaappisäilytykseen.
 
maikka
Yks vetolaatikko on pyhitetty puurohiutaleille, leiville ja leivänpaahtimelle. Suurimman osan pehmeistä leivistä kyllä säilytän pakastimessa ja sulatan sieltä tarpeen mukaan. Ei mee ollenkaan hukkaan leipää tällä systeemillä.
 
"vieras"
Ennen oli leipälaatikko, kunnes kyllästyin siihen, että leivät meni pilalle ja homeeseen parissa/muutamassa päivässä ostamisesta. Aloin säilyttää jääkaapissa ja enää tätä ongelmaa ei ole ollut. Meillä on tosin kahden ihmisen talous ja leipää menee lähinnä aamiaisella, mutta tosiaan ennen varsinkin paahtoleipä veti homeeseen ennen parasta ennen -päiväystä.
 
Toiveikkaana kyselee
Riviera Maisonin rottinkinen leipälaatikko sekä 2 peltistä "sisustusleipälaatikkoa."
Näkkäreille, hapankorpuille ja varrasleiville kaikille omat peltilaatikkonsa. Jopa leipätikuille löytyy oma laatikko :D
Tulee leivottua muutamia kertoja viikossa leipää, niitä on usein jäähtymässä isolla puulaudalla tai laakealla leipäkorilla.
Etsin just sellaista Riviera Maisonin rottinkista leipälaatikkoa. Oletko jostain nettiputiikista ostanut mahdollisesti?
 
"Kyllästynyt"
Ostin Tupperwaren kalliin leipälaatikon, jossa on suodattimet. Siinä pitäisi leipien pysyä hyvinä. No ei ne siellä kuivu, mutta homehtuu tosi nopeasti, vaikka olen monta kertaa päivässä availlut luukkua. Jos jätän luukun ihan vähän raolleen, leivät säilyvät hiukan paremmin, mutta kyllä ne silti kolmessa päivässä on ihan homeessa. Parhaiten leivät säilyvät jääkaapissa. Olenkin harkinnut ko. leipälaatikosta luopumista. Niitä on kyllä paljon netissä myynissä vähän käytettyinä, joten onkohan muitakin tyytymättömiä?
 

Yhteistyössä