Onko teistä sopivaa ja fiksua käyttää vuoden 1918 sodasta nimeä vapaussota?

ei ole
Muistan todella huonosti asioita historian kirjoista. Ei ehkä oma aineeni kouluaikana.

Mutta nykyäänhän historiankirjoissa kerrotaankin, että ne ovat yksi näkemys asioista.

Kaikkihan on täysin subjektiivista. Mitään objektiivista ei ole olemassakaan. se miten sanotaan ja mistäkin, on joku ihminen määrittänyt. Sama pelaa matematiikassakin, joka lienee kuitenkin se objektiivisin ja puhtain aine. siinäkin on monia asioita vain päätetty ja sovittu että tämä on näi.

Se mistä kerrotaan ja kenen kannalta, on joku,yleensä miespuolinen,henkilö valinnut. Historia on mielipiteitä.

Ymmärrän harmistuksen siitä, että opettaja valitsee kertoa noin, vaikka luulisi opettajan ottavan selkoa asioista, jos puheen aikoo pitää, ja täten havaitsevan että asioilla on monta nimeä ja monta selitystä ja monta näkökulmaa.

Eli sinällään kun lapset kuitenkin tietävät että kaikki on subjektiivista ja ihmisten mielipiteitä, niin sillä ei olisi niin väliä mitä opettaja sanoo.
 
"vieras"
Vapaussota-termi on vakiintunut ja sen korvaaminen muilla kevään 1918 -tapahtumille omistetuille määritelmille voi johtaa hankaluuksiin. Yksi ongelma syntyy mikrohistorian tasolla. Otetaan esimerkiksi Lauri Laursalo, joka kaatui vapaussodan ensimmäisenä sotilaana Ylistarossa 28.1.1918. Laursalo oli suojeluskuntalainen, joka lähti vapauttamaan Suomea venäläisestä sotajoukoista. Hän lähti taistelemaan vapaussotaan. Laursalon elämää, motiiveja ja persoonaa kohtaan on väärin kuvata hänet "sisällissodan" sankarivainajana, koska Laursalon kuolinhetkellä ei ollut vielä tietoa asioiden kehittymisestä punaisten ja valkoisten väliseksi sisällissodaksi.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_vapaussota_1918
 
"vieras"
Kyse oli alakoululaisista, joista nuorimmat vasta opettelevat tuota. Toistaiseksi aika pitkälti ottavat asiat totena, jos jaksavat kuunnella. Meidän lapsi valitettavasti jaksoi.
En minä nyt noin sitä ottaisi, että valitettavasti jaksoi. Eihän tämä varmasti ole eka eikä vika kerta, että lapsi kuulee jossain jotain, joka poikkeaa sinun käsityksestäsi tai mielipiteestäsi ja silti voi olla ihan fiksua kuunnella ja on hyvä osata kuunnella erilaisia asioita ja mielipiteitä.
 
näin
[QUOTE="vieras";27658182]En minä nyt noin sitä ottaisi, että valitettavasti jaksoi. Eihän tämä varmasti ole eka eikä vika kerta, että lapsi kuulee jossain jotain, joka poikkeaa sinun käsityksestäsi tai mielipiteestäsi ja silti voi olla ihan fiksua kuunnella ja on hyvä osata kuunnella erilaisia asioita ja mielipiteitä.[/QUOTE]

peesi
 
[QUOTE="vieras";27658182]En minä nyt noin sitä ottaisi, että valitettavasti jaksoi. Eihän tämä varmasti ole eka eikä vika kerta, että lapsi kuulee jossain jotain, joka poikkeaa sinun käsityksestäsi tai mielipiteestäsi ja silti voi olla ihan fiksua kuunnella ja on hyvä osata kuunnella erilaisia asioita ja mielipiteitä.[/QUOTE]

No joo, onhan se hyvä oppia, että on asioita, joista ihmisillä on eri käsityksiä. Mutta minusta 8-vuotiaan ei vielä tarvisi kuitenkaan päätyä tilanteeseen, jossa äiti ja ihannoitu opettaja ovat eri mieltä tuollaisista asioista.
 
"vieras"
No joo, onhan se hyvä oppia, että on asioita, joista ihmisillä on eri käsityksiä. Mutta minusta 8-vuotiaan ei vielä tarvisi kuitenkaan päätyä tilanteeseen, jossa äiti ja ihannoitu opettaja ovat eri mieltä tuollaisista asioista.
Minusta ihan hyvä ikä. Kohta ei ole siinä iässä enää, että ihannoi opettajaa. Nyt on hyvä vaihe puhua siitä, että kaksi tärkeää ihmistä voi ajatella asioista eri tavoin ja kumpikin tapa voi olla ihan oikein ja totta ja hyvä (miten nyt sitten kussakin tilanteessa on paras ilmaista)
 
[QUOTE="vieras";27658217]Minusta ihan hyvä ikä. Kohta ei ole siinä iässä enää, että ihannoi opettajaa. Nyt on hyvä vaihe puhua siitä, että kaksi tärkeää ihmistä voi ajatella asioista eri tavoin ja kumpikin tapa voi olla ihan oikein ja totta ja hyvä (miten nyt sitten kussakin tilanteessa on paras ilmaista)[/QUOTE]

Kieltämättä olet ainakin tavallaan oikeassa. Kiitos. :)
 
"hui"
No joo, onhan se hyvä oppia, että on asioita, joista ihmisillä on eri käsityksiä. Mutta minusta 8-vuotiaan ei vielä tarvisi kuitenkaan päätyä tilanteeseen, jossa äiti ja ihannoitu opettaja ovat eri mieltä tuollaisista asioista.
apua. Oletteko teidän perheessä aina samaa mieltä kaikesta? kaikki jäsenet?

Meillä jopa vanhemmatkin ovat joskus eri mieltä asioista, äänestämme joskus eri puolueita, ajattelemme joskus joistain asioista eri tavalla.

Toki kannat lähenevät toisiaan kun yhdessä ollaan mutta meillä on ihan sallittua olla eri mieltä asioista, eikä alpsille tule siitä traumoja.
 
[QUOTE="hui";27658231]apua. Oletteko teidän perheessä aina samaa mieltä kaikesta? kaikki jäsenet?

Meillä jopa vanhemmatkin ovat joskus eri mieltä asioista, äänestämme joskus eri puolueita, ajattelemme joskus joistain asioista eri tavalla.

Toki kannat lähenevät toisiaan kun yhdessä ollaan mutta meillä on ihan sallittua olla eri mieltä asioista, eikä alpsille tule siitä traumoja.[/QUOTE]

No ei tietenkään olla. Minusta tässä on kuitenkin kyse muusta kuin kotoisista erimielisyyksistä.

Minusta ongelmallista on joutua sanomaan lapselle, että opettajan puheet eivät ole ihan varsinaisesti totta.
 
"vieras"
Kieltämättä olet ainakin tavallaan oikeassa. Kiitos. :)
Myönnän kyllä, etten tarkalleen tiedä, miten näitä asioita tällä hetkellä koulussa opetetaan, ei kyllä mielestäni alakoulun noin alussa ollenkaan. Niin ollen en oikein tiedä, miten tuo puhe kaikkiaan sopii kouluun, alakouluun. Ja miten opettajan pitäisi tai pitäisikö erotella mielipiteensä ja opettamisensa. Ei nämä ihan yksiselitteisiä asioita ole. Keneltäkään en mielipiteen vapautta ole rajoittamassa, mutta kuten sanottu, hankala juttu tavallaan. Mutta siitä en vaihda mieltäni, että sinulla on sopiva hetki jutella siitä, miten ihmisten erilaisia mielipiteitä voi kunnioittaa ja lapsi kasvaessaan opetella itse muodostamaan omansa, omilla kriteereillään.
 
[QUOTE="vieras";27658248]Eli mitä puuttui?[/QUOTE]

No ne sodan varsinaiset syyt. Ne, jotka saivat ihmiset liittymään punaisten joukkoihin. Ei väki punaisiin liittynyt siksi, että saisivat itsenäisyyspäätöksen kumottua. Tai sitten minä oon lukenut historiankirjani pahasti väärin.
 
"vieras"
No ne sodan varsinaiset syyt. Ne, jotka saivat ihmiset liittymään punaisten joukkoihin. Ei väki punaisiin liittynyt siksi, että saisivat itsenäisyyspäätöksen kumottua. Tai sitten minä oon lukenut historiankirjani pahasti väärin.
Suomalaisten sosialistien tavoitteena olivat yhteiskunnalliset reformit, osalla kansainvälinen työväen vallankumous.

Luojan kiitos ei päädytty Venäjän syliin.
 
[QUOTE="vieras";27658256]Myönnän kyllä, etten tarkalleen tiedä, miten näitä asioita tällä hetkellä koulussa opetetaan, ei kyllä mielestäni alakoulun noin alussa ollenkaan. Niin ollen en oikein tiedä, miten tuo puhe kaikkiaan sopii kouluun, alakouluun. Ja miten opettajan pitäisi tai pitäisikö erotella mielipiteensä ja opettamisensa. Ei nämä ihan yksiselitteisiä asioita ole. Keneltäkään en mielipiteen vapautta ole rajoittamassa, mutta kuten sanottu, hankala juttu tavallaan. Mutta siitä en vaihda mieltäni, että sinulla on sopiva hetki jutella siitä, miten ihmisten erilaisia mielipiteitä voi kunnioittaa ja lapsi kasvaessaan opetella itse muodostamaan omansa, omilla kriteereillään.[/QUOTE]

Minustakin koko pätkän olisi voinut jättää pois. Mutta tuo opettaja taitaa olla vahvasti valkoisesta suvusta ja tahtoo tuoda sen esiin... Yksityishenkilönä saa olla mitä mieltä tahtoo, mutta opettajanroolissa ollessaan voisi miettiä paremmin, mitä puhuu. Tämä on minun mielipiteeni.
 
"vieras"
Minustakin koko pätkän olisi voinut jättää pois. Mutta tuo opettaja taitaa olla vahvasti valkoisesta suvusta ja tahtoo tuoda sen esiin... Yksityishenkilönä saa olla mitä mieltä tahtoo, mutta opettajanroolissa ollessaan voisi miettiä paremmin, mitä puhuu. Tämä on minun mielipiteeni.
Vähän kuulostaa, että asenteellisuutta on sinussakin (varmasti on meissä kaikissa), kun puhut vahvasti valkoisesta suvusta, vuonna 2012.
 
  • Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
"vieras"
[QUOTE="vieras";27658289]Vähän kuulostaa, että asenteellisuutta on sinussakin (varmasti on meissä kaikissa), kun puhut vahvasti valkoisesta suvusta, vuonna 2012.[/QUOTE]

peesi tähän
 
[QUOTE="vieras";27658289]Vähän kuulostaa, että asenteellisuutta on sinussakin (varmasti on meissä kaikissa), kun puhut vahvasti valkoisesta suvusta, vuonna 2012.[/QUOTE]

Heh. En tuota aivan tosissani kirjoittanut, vaikka uskonpa siinä totuuden piilevän... Sen verran on taustat tiedossa, että taitaa olla vahvan valkoinen suku. Minun sukuni on hyvin neutraalin värinen, enkä ala näin jälkikäteen kantaani tuohon sotaan muodostamaan.

Ainut kantani siihen on: Voi kunpa se olisi jäänyt sotimatta!
 
"vieras"
Heh. En tuota aivan tosissani kirjoittanut, vaikka uskonpa siinä totuuden piilevän... Sen verran on taustat tiedossa, että taitaa olla vahvan valkoinen suku. Minun sukuni on hyvin neutraalin värinen, enkä ala näin jälkikäteen kantaani tuohon sotaan muodostamaan.

Ainut kantani siihen on: Voi kunpa se olisi jäänyt sotimatta!
En tiiä, en ole ainakaan kahteenkymmeneen vuoteen kuullut mitään sukua sanottavan enää valkoiseksi. Siksi se särähtää korvaan aika oudosti.
 
  • Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
[QUOTE="vieras";27658312]En tiiä, en ole ainakaan kahteenkymmeneen vuoteen kuullut mitään sukua sanottavan enää valkoiseksi. Siksi se särähtää korvaan aika oudosti.[/QUOTE]

Eläissäni en ole tuollaista sanonut, mutta enpä ole eläissäni tuollaiseen puheeseen törmännyt. En ole eläissäni kuullut kenenkään puhuvan noin valkoista historiaa yhtään missään. Siksi tuo kommentti.
 
Heh. En tuota aivan tosissani kirjoittanut, vaikka uskonpa siinä totuuden piilevän... Sen verran on taustat tiedossa, että taitaa olla vahvan valkoinen suku. Minun sukuni on hyvin neutraalin värinen, enkä ala näin jälkikäteen kantaani tuohon sotaan muodostamaan.

Ainut kantani siihen on: Voi kunpa se olisi jäänyt sotimatta!
Voi huh huh...minä uskon, että lapsesi olisi tehnyt ihan omat päätelmänsä tästä sodasta ilman sinun valkoinen suku-meidän normaali, neutraali suku-päätelmiä. Ihan oikeasti nyt eletään 2012 lukua. Historia on erittäin mielenkiintoinen aine ja anna lapsesi ajatella itse.
 

Yhteistyössä