onko toi facessa leviävä kotihoidontuen korotusta kannattava adressi vähän nolo?

  • Viestiketjun aloittaja pöhpöh
  • Ensimmäinen viesti
aappee
onko kukaan muuten ajatellut, että ne peruspäivärahaa saavat ihmiset, eiät välttämättä saa lapsilisiä sen 500€ päälle? ja jos asuu yksin niin joutuu maksamaan kaikki kulut yksin, saman se maitolitra maksaa sille yksinelävälle kuin perheellisellekkin, ruokaa toki menee enemmän perheellisellä kuin perheettömällä, mutta silti on halvempaa asua lasten ja mihen kanssa yhdessä kuin, että olisit yksin ja maksaisit kaikki kulusi yksin.
 
tosiaankin viimeisen 3V aikana eläminen( vuokra,sähkö ruoka) on kallistunut mutta kodinhoidontuki on noussut vain muutaman euron tänä aikan :( Itse kotona ollut pian 5V ensin kakkosen kanssa ja sitten kuopuksen mutta edelleenkin kakkonen on kotihoidossa myöskin :) Ja jos veisin hoitoon molemmat se maksaisi yhteiskunnalle 2000€ mutta hoidan kotona heidät tolla pienellä kodinhoidontuella johon kyllä on lisätty kuntalisä :) tarhoja täällä on lopetettu ja paikkoja ei ole vapaana joten jos moni jäisi kodinhoidontuelle jäämättä joutuisi kaupunki rakentaan monta uutta tarhaa koska kyseessä on iso kaupunki :)
 
"vieras"
Ehdottomasti saisi nostaa. Ja se otettaisiin pois sitten vaikka työttömyystuesta. Minusta on älytöntä että minäkin saisin kotona makaamalla vuoden alusta 560 euroa käteen. Siis ilmaista rahaa! :O
 
"äiti"
[QUOTE="vieras";25094144]Mikä olisi sellainen taso, mihin olisit tyytyväinen? Tuskin mikään. Voit nytkin hoitaa 4 lastasi itse ja olla menemättä työhön. Oma valinta tehdä ne lapset, vaikka sitten ei olisi rahaa elättää niitä. Joskus tekisi mieli vähän enemmän riepottaa näitä akkoja, jotka tekevät niitä lapsia, vaikka ei ole muka varaa elättää niitä perheen omilla tuloilla. Todennäköisesti ehkäisy on edullisempaa kaikille.[/QUOTE]

Oonko sanonut ettei ole varaa elättää? Joka päivä on meilläkin ruokaa ollut pöydässä mutta eihän sitä koskaan tiedä on tulevaisuudessa kun hinnat nousee. Itseasiassa voisin mennä töihinkin mutta olen valinnut tämän heikomman elintason ja lasten kanssa kotona olon. Se ei silti muuta sitä miksikään, että tuki on naurettava ja näin on varmasti yhteiskunnallekin edullisempaa, että olen kotona tuolla naurettavalla tuella.
 
"mmm"
tosiaankin viimeisen 3V aikana eläminen( vuokra,sähkö ruoka) on kallistunut mutta kodinhoidontuki on noussut vain muutaman euron tänä aikan :( Itse kotona ollut pian 5V ensin kakkosen kanssa ja sitten kuopuksen mutta edelleenkin kakkonen on kotihoidossa myöskin :) Ja jos veisin hoitoon molemmat se maksaisi yhteiskunnalle 2000€ mutta hoidan kotona heidät tolla pienellä kodinhoidontuella johon kyllä on lisätty kuntalisä :) tarhoja täällä on lopetettu ja paikkoja ei ole vapaana joten jos moni jäisi kodinhoidontuelle jäämättä joutuisi kaupunki rakentaan monta uutta tarhaa koska kyseessä on iso kaupunki :)
Joo, toki se päiväkotihoito maksaisi yhteiskunnalla, mutta toisaalta yhteiskunta saisi verotuloja sun palkasta.
 
"shihtzu"
[QUOTE="Lis";25093941]Tulin. Kotihoito on kalliimpaa yhteiskunnalle.[/QUOTE]

Ja milläköhän tavalla, sillä töitä ei todellakaan ole tarjolla kaikille ja kun äiti on kotihoidontuelle, niin joku muu tekee hänen työnsä ja näin tienaa valtiolle niitä verorahoja ja maksetaanhan siitä kotihoidontuesta veroja, moni jopa enemmän kuin mitä palkkatyöstä maksaisi. Mun kotihoidontuen vero% on sen 20, kun palkkatyöstä se on alle 15.
Toisekseen pitäisi palkata lisää henkilökuntaa päiväkoteihin, mutta siihen taas kunnilla ei ole varaa, joten ryhmät olisi päiväkodeissa todella suuria.
 
"mmm"
[QUOTE="äiti";25093989]ois jännä nähdä jos joskus edes kokeiltaisiin parempaa kotihoidontukea muutama vuosi, että mitkä sen vaikutukset oikeasti olisivat. Vois ainakin päivähoidon puolella vähän helpottaa.[/QUOTE]

Mutta mistä ne rahat tohon saataisiin? Korottamalla veroja entisestaan vai heikentämällä jotain muita tukia tai palveluita?
 
"äiti"
[QUOTE="vieras";25094257]Jopa lukemalla tätä ketjua.[/QUOTE]

Enpä löytänyt sellaista viestiä jossa olis vaadittu lisäksi ilmaisia juttuja tai mikä viittaisi ettei mikään riitä. Minusta myös opintotuki on naurettava. Sitten itketään, kun opiskelevat liian kauan,koska joutuvat töitä tekemään opiskelujen ohella.
 
"vieras"
[QUOTE="shihtzu";25094365]Ja milläköhän tavalla, sillä töitä ei todellakaan ole tarjolla kaikille ja kun äiti on kotihoidontuelle, niin joku muu tekee hänen työnsä ja näin tienaa valtiolle niitä verorahoja ja maksetaanhan siitä kotihoidontuesta veroja, moni jopa enemmän kuin mitä palkkatyöstä maksaisi. Mun kotihoidontuen vero% on sen 20, kun palkkatyöstä se on alle 15.
Toisekseen pitäisi palkata lisää henkilökuntaa päiväkoteihin, mutta siihen taas kunnilla ei ole varaa, joten ryhmät olisi päiväkodeissa todella suuria.[/QUOTE]

Heh, typeryys tiivistyy. Veroja kodinhoidontuesta :D.
 
perusteluita kaipaan
[QUOTE="vieras";25094284]Ehdottomasti saisi nostaa. Ja se otettaisiin pois sitten vaikka työttömyystuesta. Minusta on älytöntä että minäkin saisin kotona makaamalla vuoden alusta 560 euroa käteen. Siis ilmaista rahaa! :O[/QUOTE]

mietitkö sä nyt tän asian loppuun asti, tiedätkö, että työttömyystukea nostavat myös äidit! Itse teen sijaisuuksia, koska alallani ei ole kovin montaa vakipaikkaa tarjolla, välillä olen työttömänä 1-2kk, jolloin saan sitä työttömyysrahaa, mikä on todella pieni, siihen nähden, että mun on pidettävä kahdella lapsella päivähoitopaikat (vaikka he olisivatkin mun kanssa suurimman osan viikosta kotona) se on ihan sama, ovagtko lapseni siis siellä päikyssä paikalla, vai kanssani kotona, maksan heistä 280€/kk, onneksi nyt saan jo ansiosidonnaista, mutta toista se oli silloin kun lähdin töihin kotiäitivuosieni jäljiltä.

Mua aina niin sapettaa, että kotihoidontuella olevat eivät tosiaan osaa ajatella asiaa niin, että myös työttömissä on vanhempia, joilla ihan samat kustannukset (ehkä vielä isommatkin) kuin kotihoidontuella olevilla.

Mä en voi ymmärtää tuota sun logiikkaasi että millä perustein mun pitäisi saada vähemmän rahaa ollessani työtön kuin sinun ollessasi kotona lapsen kanssa?
 
"vieras"
mietitkö sä nyt tän asian loppuun asti, tiedätkö, että työttömyystukea nostavat myös äidit! Itse teen sijaisuuksia, koska alallani ei ole kovin montaa vakipaikkaa tarjolla, välillä olen työttömänä 1-2kk, jolloin saan sitä työttömyysrahaa, mikä on todella pieni, siihen nähden, että mun on pidettävä kahdella lapsella päivähoitopaikat (vaikka he olisivatkin mun kanssa suurimman osan viikosta kotona) se on ihan sama, ovagtko lapseni siis siellä päikyssä paikalla, vai kanssani kotona, maksan heistä 280€/kk, onneksi nyt saan jo ansiosidonnaista, mutta toista se oli silloin kun lähdin töihin kotiäitivuosieni jäljiltä.

Mua aina niin sapettaa, että kotihoidontuella olevat eivät tosiaan osaa ajatella asiaa niin, että myös työttömissä on vanhempia, joilla ihan samat kustannukset (ehkä vielä isommatkin) kuin kotihoidontuella olevilla.

Mä en voi ymmärtää tuota sun logiikkaasi että millä perustein mun pitäisi saada vähemmän rahaa ollessani työtön kuin sinun ollessasi kotona lapsen kanssa?
Mä en ole kotihoidontuella :) Mä nostan välillä soviteltua päivärahaa ja se on mulle täysin ilmaista rahaa ja bonusta ja ihmettelen todella kovasti. Vielä enemmän ihmettelen sitä että saisin tosiaan 560 euroa käteen mitään tekemättä! Kotihoidontuki oli jotain 300+hoitoraha 168 euroa eli kyllä ne työttömät on aiemmin enemmän saaneet. Nytkin saisin 480 euroa jos olisin vaan kotona.
 
perusteluita kaipaan
[QUOTE="vieras";25094621]Mä en ole kotihoidontuella :) Mä nostan välillä soviteltua päivärahaa ja se on mulle täysin ilmaista rahaa ja bonusta ja ihmettelen todella kovasti. Vielä enemmän ihmettelen sitä että saisin tosiaan 560 euroa käteen mitään tekemättä! Kotihoidontuki oli jotain 300+hoitoraha 168 euroa eli kyllä ne työttömät on aiemmin enemmän saaneet. Nytkin saisin 480 euroa jos olisin vaan kotona.[/QUOTE]


no eikös se kotiäitikin saa sen rahan olemalla VAIn kotona? on mulla työttömänäkin lapset silti hoidettavana :)
 
Eiks tuo adressi viety jo eduskuntaan parisen viikkoa sitten? Luin jostain, että olis pitäny olla puolisen sataa äitiä siellä marssimassa asian puolesta ja viemään tota adressia, niin ei siellä ollu ku kourallinen loppujen lopuksi..
 
lasten parasta ajatellen
Niin jokaisen lapen tulisi ja kuuluisi kotona olla ja kasvaa pienenä, aikakin siihen kolmevuotiaaksi asti. ja minusta kotihoitoa pitää tukea ehdottomasti.
Eikös tämä olisi ihan sama,että he ketkä vie yksityisille niin maksakoot itse sen koko rahan sinne eikä vinkuisi tukia?
Ilmeisesti suurimmat narisijat on he ketkä ei missään nimessa voisi jäädä kotia hoitamaan ja ovat sitten katellisia heille ketkä voivat korotuksesta huolimatta. Tuskin moni kotona oleva tuon korottamattomuuden takia töihin lähtisi.
Pitäähän palkkaa saada työstä teki sitä kotona tai kodin ulkopuolella.
 
aappee
Niin jokaisen lapen tulisi ja kuuluisi kotona olla ja kasvaa pienenä, aikakin siihen kolmevuotiaaksi asti. ja minusta kotihoitoa pitää tukea ehdottomasti.
Eikös tämä olisi ihan sama,että he ketkä vie yksityisille niin maksakoot itse sen koko rahan sinne eikä vinkuisi tukia?
Ilmeisesti suurimmat narisijat on he ketkä ei missään nimessa voisi jäädä kotia hoitamaan ja ovat sitten katellisia heille ketkä voivat korotuksesta huolimatta. Tuskin moni kotona oleva tuon korottamattomuuden takia töihin lähtisi.
Pitäähän palkkaa saada työstä teki sitä kotona tai kodin ulkopuolella.
Itse jäin tuolla summalla kotiin hoitamaan lapsiani, nuorin siis meni päikkyyn ollessaan 2,5v.
Silti en ole nostamisen kannalla, koska tiedän, että valtiolla ei siihen ole resursseja. Ei tämä yhteiskunta kuitenkaan pyöri ihan vain kotiäitien ja heidän lastensa ympärillä.
 
"vieras"
Itse jäin tuolla summalla kotiin hoitamaan lapsiani, nuorin siis meni päikkyyn ollessaan 2,5v.
Silti en ole nostamisen kannalla, koska tiedän, että valtiolla ei siihen ole resursseja. Ei tämä yhteiskunta kuitenkaan pyöri ihan vain kotiäitien ja heidän lastensa ympärillä.
No minkä ihmeen takia on ok nostaa sitä työttömyyspäivärahaa entisestään? Tiedän olevani kummajainen. Munhan pitäisi olla käsi ojossa kun siitä itsekin hyödyn mutta en ymmärrä en.
 
lasten parasta ajatellen
Itse jäin tuolla summalla kotiin hoitamaan lapsiani, nuorin siis meni päikkyyn ollessaan 2,5v.
Silti en ole nostamisen kannalla, koska tiedän, että valtiolla ei siihen ole resursseja. Ei tämä yhteiskunta kuitenkaan pyöri ihan vain kotiäitien ja heidän lastensa ympärillä.
Itse teen kotona työn ja hoidan lapset. Tehkää tekin niin niin ei tarvitse nurista ja niristä mistään
 
aappee
[QUOTE="vieras";25094876]No minkä ihmeen takia on ok nostaa sitä työttömyyspäivärahaa entisestään? Tiedän olevani kummajainen. Munhan pitäisi olla käsi ojossa kun siitä itsekin hyödyn mutta en ymmärrä en.[/QUOTE]

en ole sanonut että sitä pitäisi nostaa :) olen sanonut, että kotihoidontukea ei tarvitse nostaa :)
 
Monenmamma
Mielestäni lapset tulisi asettaa tasa-arvoiseen asemaan riippumatta siitä kuka heitä hoitaa.
Eli yhteiskunnan tuki joka menee lasten hoitoon jaettaisiin tasan kaikille alle koulikäisille (ehkä alle 3v vähän enemmän kuin isommille) ja sillä rahalla vanhemmat järjestäisivät lapsen hoidon.
Nyt kunnallista päivähoitoa tuetaan todella isolla rahalla, mutta äidin antamaa hoitoa ei tueta.
Tästä on lieveiliönä esim nämä mammat jotka laittaa 1,5v ikäsen päiväkotiin ja jäävät itse kotiin vauvan kanssa.
 

Yhteistyössä