Onko toinen synnytys helpompi kuin ensimmäinen?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Ensimmäinen synnytykseni oli täydellisen ihana kokemus. Alle 8h kaikkineen ja luomuna.

Toinen oli aivan hirvittävä kivun, keston ja epätietoisuuden takia. Yli 12h ja kaikki mahdolliset kivunlievitykset.

Kolmas oli siltä väliltä.
 
vierailijakka
Näin yleisesti sanotaan,että toinen synnytys on ensimmäistä synnytystä puolet lyhyempi ja puolet helpompi.. Mutta ei liene kuitenkaan mikään sääntö :)

Itselläni oli juuri tuon puolet lyhyempi kestoltaan toinen synnytys ja yli puolet helpompi. Joskaan ei ensimmäinenkään mikään pitkä ja vaikea ollut.

Sekin vaikuttaa asiaan,että kuinka pitkä on synnytysten väli. Jos ensimmäisestä synnytyksestä on useita vuosia esim.5v-> niin ehkä elimistö on unohtanut koko homman tuossa ajassa ja alkaa alusta ;)

Omien synnytysteni väli oli 1v4kk
 
vierailija
Ensimmäinen synnytys oli liian pitkä, lähes kaksi vuorokautta kesti ennen kuin vauva tuli ulos. Olin aivan puhki ja poikki kun pääsin ponnistelemaan. Toinen tosi paljon helpompi ja lyhyempi, itsestään alkanut synnytys sekin.
 
vierailija
Eka 4h, toinen puoli tuntia, kolmas kolmisen tuntia ja neljäs reilu neljä tuntia.
Eka kaamea, toinen nopeudessaan järkyttävä (ei ehdi tajuta tapahtumia), kolmas pelottavin, neljäs rauhallisin ja kivuttomin.
 
vierailijax
Ei varmasti aina näin, mutta itselläni toinen synnytys oli paljon helpompi ja lyhyempi kuin ensimmäinen. Väitän että paljon vaikuttaa se kuinka rentona itse osaa/pystyy olemaan. Ainakin silloin kun kyse ns. normisynnytyksestä.
 
vierailija
4 synnytystä, joista 2.(syöksysynnytys) ja 4.(iso vauva 4620g) olivat vaikeimmat. Kolmas oli kaikkein helpoin, vaikkei mun mielestä helppo ole oikea sana kuvaamaan miteään synnytystäni :D
 
vierailija
Ensimmäinen lapsi kolmen päivän käynnistyksillä ja järkyttävällä kivulla maailmaan. Kivunlievitykset petti ja itse ei ymmärtänyt pyytää kaikkea mahdollista apua.

Toinen lapsi ilmoitteli tulosta ja vauhditettiin hieman tipalla. Lähes kaikki kivunlievitykset käytössä ja kivuista huolimatta sujui mielestäni hyvin. Tiesin mitä voin pyytää ja saatoin luottaa kätilöön.

Kolmatta odotellessa voin olla rauhallisin mielin ja olettaa kaiken sujuvan kohtalaisen mukavasti.
 

Yhteistyössä