onko tuplarattaat turhat....

tuota tota samaa mietin minä ikä ero on mun lapsilla 2v6kk... et kannattaako ostaa vai ei... poika on kyl laiska kävelemään... aattelin aluksi et ostan seisoma telineen... mut jaksaakohan toi edes seistä siinä... kyl mä kai ostan noi rattaat varmuuden vuoksi..
 
Riippuu aivan kuinka paljon käytätte niitä. Millaisia matkoja kuljette rattaiden kanssa ja tuntuuko, että isompi täytyy saada 'sidottua' välillä kiinni jonnekin? Meillä on tasan 2 v ikäerolla selvitty pelkällä seisomalaudalla, pisimmät matkat missä käytettiin olivat n. 2 km yhteensä. Ihan alkuaikoina saatoin kantaa pienempää välillä repussa ja isompi sai istua kyydissä, jos täysin väsähti. Kesäaikaan tämä järjestely sopi hyvin.
 
Meidän lapsilla on ikäeroa 1 v 6 kk. Tällä hetkellä vauva 5 kk ja isompi melkein kaksi. Tuplia ei ole, eikä tule. Meillä on kahdet tavalliset rattaat ja kantoliina ja Patapum sekä kantosuoja talvea varten. Meillä ei ole kävelymatkan päässä juuri mitään palveluja, joten kaupassa yms käydään autolla. Vaunut/rattaat on nukkumista ja lenkkeilyä varten. Iltaisin voidaan käydä koko perheen voimin lenkillä, kun on kaksi työtäjää. Esikoinen jaksaa myös kävellä jonkin matkaa. Talvella käytiin muutaman kerran niin, et vauva oli vaunuissa ja isompi pulkassa. Osan matkaa istui ja osan matkaa veti itse pulkkaa. Välillä esikoinen oli rattaissa ja vauva liinassa kantosuojan alla. Nyt olen harkinnut seisomalaudan hankkimista kesäksi.
Tuplille ei ole ollut tarvetta. Ne on kuitenkin raskaammat työntää kuin tavalliset vaunut ja vievät tilaa. Meillä ei ole mahdollisuutta säilyttää sisällä niin isoja rattaita, enkä haluaisi niitä ulkovarastossakaan pitää. Lisäksi epäilen, ettei niihin mahdu kovin iso lapsi toppavaatteineen kyytiin, jos ne ovat niin pienet ja kapeat, niin kuin monista sanotaan.

Tarve riippuu kai pitkälti siitä mihin rattaita tarvitsee. Jos käy jatkuvasti kaupassa rattailla ja esikoinen on vilkas, niin varmaankin helpottaa kun hänetkin saa johonkin kyytiin tarvittaessa.
 
Meillä tuplat ovat välttämättömät ja ikäeroa 2v2kk. Isompi ei jaksa kävellä edes 1km matkaa puistoon. Tai jos jaksaisikin olisi matkanteko todella hidasta.. Minusta on kätevää, että saan molemmat kyytiin ja reippaasti matkaan, jos on johonkin kiire. Esim. busseissa olisi minun mielestä hankala liikkua, jos rattaiden lisäksi pitäisi valvoa kävelevää uhmäikäistä.
Tuplat ovat tarpeen myös silloin, kun isompaa alkaa väsyttymään reissussa ja hän haluaa ottaa nokoset.
Kesäksi aiomme ostaa seisomalaudan ja sen käyttöä alamme harjoittelemaan. Isompi tyttö on nyt 2v6kk. Ens talvea varten aiomme kuitenkin vielä pitää tuplat, koska seisomalaudan kanssa ei ole kiva kulkea hangessa.
Tuplien tarve riippuu siis ihan siitä mihin rattailla liikutte. Jotkut liikkuvat pääasiassa autolla tai omistavat niin reippaan taaperon ettei tuplia tarvita.
Tuplarattaita saa kivasti käytettynä, joten voittehan ostaa ne sitä kautta ja myydä sitten eteenpäin jos niille ei ole tarvetta.
 
Meillä ei ihan noin pitkä ollut ikäero, vaan 1v4kk. Ja meillä oli Gracon tuplat ne peräkkäinistuttavat. Asuttiin silloin 50km päässä keskustasta ja minä olin aina liikkeellä lasten kanssa joten kaupungilla asioiminen helpottui kun sain tuplat. Tuo malli siksi että sain rattaat itse autoon peräkonttiin. Eikä niitä tarvinut purkaa. Meidän kaupunkiasiointi oli silloin että kaikki asiat samana päivänä hoidettava, niin koin helpommaksi että kuljen rattailla ja lapset kyydissä.

Koosta oli joku maininnut. Meillä meni lapset tuohon malliin vielä viisi vuotiaana, sitten alkoi jo kuomu ottamaan päähän vastaan kun oli suojana. Ja olisi mennyt vieläkin ilman kuomua, mutta mielestäni saavat kävellä kun ei me nyt niin kauas lähdetä kaikkien kolmen lapsen kanssa etteikö jaksaisi kävellä. Olen tosin miettinyt sellaista perusvierekkäin istuttavaa mallia, mitkä perhepäivähoitajillakin on. Ne näyttää tilavilta juuri kauppareissuja varten. Mutta luulen että kolme lasta on nyt tällä hetkellä ihan riittävästi ja vauva nukkuu vielä vaunuissaan niin ei tarvita enää uusia tuplia.

Seisomalaudasta: että onko kellään? Ja miten toimii? Tarviiko vaunuissa olla pitkät työntöaisat jotta sinne väliin sopii ja pystyy vielä hyvin työntämään?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.03.2007 klo 10:33 Vilipi kirjoitti:
Seisomalaudasta: että onko kellään? Ja miten toimii? Tarviiko vaunuissa olla pitkät työntöaisat jotta sinne väliin sopii ja pystyy vielä hyvin työntämään?
Ihan normaaleihin mahtuu hyvin seisomaan sinne väliin, tosin työntäminen voi olla vähän sellaista peppu pitkällä tyyliä. Tasaisella ja alamäkeen voi työnnellä yhdellä kädellä itse sivulla kävellen. Ylämäkeen puskiessa tuo peppu pitkällä asento onkin sitten ihan normaalil :D En suosittele lautaa vaunuihin, missä kuomu on työntöaisan puolella, siellä on surkea seistä nenä kuomussa. Kesäaikaan toimii todella näppärästi, mutta paksussa räntälumessa kulkee mieluummin ilman sitä lautaa. Lautaa hankkiessa kannattaa ehdottomasti kokeilla, että vaunun jarrut saa päälle laudan ollessa paikoillaan.
 
Meillä on tuplat edelleen käytössä. Lapset ovat 3v. poika ja 8kk tyttö. Enkä vielä luovu niistä. Meillä olis auto käytössä, mutta en puistoon autolla mene, saan itse liikuntaa ja välillä poikakin kävelee jonkin verran. Hän nyt sattuu olemaan sellainen "kyytii" poika. Eli pitää kyydissä olemisesta.
Teen kauppareissut ja muut juoksevat asiareissut tuplien kanssa. En ole kokenut niitä raskaiksi työntää, toki varmasti raskaammat kuin ykköset. Mutta näin siis meillä!
 
meidän perhe asuu pinehkössä maaseutu kunnassa, keskustaan on noin kolme kilometriä.
kahden nuorimman ikäero on 2v3kk(4v ja 1v8kk)
meillä nuo tuplarattaat on ihan ehdottomat(emmaljungan vierekkäin istuttavat). joinakin päivinä ei pääsisi yhtään minnekään kun mies vie auton ja tyttö 4v ei jaksa kävellä puolta kilometriä kauemmas ilman marinaa :kieh:
onneksi tyttökin on sen verran pienikokoinen että voi vielä mennä.
 
Yellow75
Meillä on ikäeroa vähemmän, n. 1,8 kk, mutta voisin kuvitella, että vaikka pikkusisko olisi syntynyt muutaman kuukauden myöhemmin, olisi meillä tuplat silti aivan ehdottomat. Tai itseasiassa sisaristuin on vielä parempi, mahdumme kätevästi joka paikkaan. Käymme kaupassa, puistossa, kerhoissa jne. lähes aina kävellen. Esikoinen on rauhallinen, mutta jääräpäinen, joten kovin liikennöidyillä paikoilla en uskalla antaa kävellä itsekseen. Ja tietysti jos/kun on kiire, isommat jalat kulkevat huomattavasti nopeampaan.

Jos aikoo käyttää tuplia matkantekoon ja asioilla käymiseen, suosittelen mahdollisimman kapeita ja isopyöräisiä rinnakkaisia. Jos taas rattaat kulkevat auton perällä ja teette niillä vain lyhyitä pyrähdyksiä, peräkkäiset ovat ehkä helpommat.
 
Sinttien äiti
Lasten ikäerot 2v4kk ja 1v10kk enkä ole tuplia tarvinnut. Parhaimmillaan olemme kävelleet 3-4 km suuntaansa s.e. yksi lapsi liinassa tai kantorepussa ja toinen rattaissa ja kolmen lapsen kanssa isoin kävellyt, pulkkaillut tai pyöräillyt riippuen vuodenajasta ja säästä.

Kannan tuota meidän 3 v:tä ihan sujuvasti 2 km matkan selässä ja nyt 5 v kävelee marinoitta saman matkan, jotta nuorin nukahtaa rattaisiin päikyille.

Toisaalta 3 v marisee jo 100 m matkalla puistoon, joten marinoista viis. Kunhan jalat liikkuvat eteenpäin.
 

Yhteistyössä