onko väärin hakea töitä, jos tietää olevansa raskaana?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
olen siis raskaana ja raskaus ihan alussa. onko moraalisesti väärin hakea töitä? ehtisin olla töissä vielä monta kuukautta ennen äitiyslomaa.
sitäpaitsi ei ole 100% varmaa että lapsen saamme, kun raskaus niin alussa.

mitä mieltä olet? suuttuisitko työnantajana minulle jos ottaisit töihin ja jäisin ensi vuonna ä-lomalle?
 
leppis
Totta kai työnantaja suuttuu - ei kukaan halua ottaa työntekijää puolen vuoden ajaksi.

Mutta sinuna ehdottomasti hakisin työpaikkaa - enkä kertoisi työnantajalle.
 
.
Mielestäni rv 12 jälkeen on raskaudesta kerrottava reiluuden nimissä. Silloin kuitenkin raskaus todenäköisesti jatkuu loppuun asti. eka kolmannes kuitenkin jo takana päin. Jos viikkoja alle sen niin en vielä kertoisi juuri noiden isojen keskenmeno prosenttien takiakin.
 
vieras
No ei sitten jos haet esim sellaseen työpaikkaan jossa on työtä tarjolla esim 6kk... Kannattaa olla reilu tulevaa työnantajaa kohtaan. Jossei muuten niin edes sen takia, että jos valehtelet (tai jätät jotain olennaista kertomatta) työnantajan huomattua vilppisi, alkaa sana kiertämään ja kohta sua ei oteta enää mihinkään töihin.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Mielestäni rv 12 jälkeen on raskaudesta kerrottava reiluuden nimissä. Silloin kuitenkin raskaus todenäköisesti jatkuu loppuun asti. eka kolmannes kuitenkin jo takana päin. Jos viikkoja alle sen niin en vielä kertoisi juuri noiden isojen keskenmeno prosenttien takiakin.
viikkoja vasta alle 7...
 
No ei minusta, jos raskaus alussa. Oikeasti kaikkea voi tapahtua, mennä vaikka kesken.
Itse esikoista kun odotin hain paikkaa ja sain sen. Kerroin kyllä ennen työsopimuksen allekirjoittaista, että olen juuri plussannut. Johon pomo totesi, että onnea ja nimi vain tuohon :)

Nyt meillä on kolmatta yritetty ja eräs mielenkiintoinen paikka hakusessa..tosin määräaikainen, joten vaikka raskaaksi tulisin tai olisin nyt, en jäisi työpaikasta kesken pois sen takia.

Onhan se jollekin pienelle firmalle iso kustannus ja harmin paikka, jos työntekijä jää heti äitiyslomalle. Itse en ainakaan töitä hakisi jos raskaus olisi jo puolessa välissä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Minusta on väärin, enkä ikimaailmassa itse kehtaisi tehdä niin.
entä jos raskaus menisikin kesken? hakuaika olisikin jo umpeutunut ja jäisin nuolemaan näppejäni?? pakko pelata varman päälle, vaikka pahalta tuntuukin. en ole edes ultrassa käynyt joten varmaa tietoa ei ennen sitä ole.
 
leppis
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Minusta on väärin, enkä ikimaailmassa itse kehtaisi tehdä niin.
entä jos raskaus menisikin kesken? hakuaika olisikin jo umpeutunut ja jäisin nuolemaan näppejäni?? pakko pelata varman päälle, vaikka pahalta tuntuukin. en ole edes ultrassa käynyt joten varmaa tietoa ei ennen sitä ole.
Ihan rauhassa menet sinne haastatteluun ja otat paikan vastaan. Eikä mitään tunnontuskia
 
ttvc
No minusta eu todellakaan ole väärin. Ehdit olla töissä yli puoli vuotta, harvoin määräaikaiset työsuhteet edes on tuota pidempiä tai jos on, niin vielä vähemmän merkitystä. Oma kokemus on ennemminkin se, etten palkkaisi yhtäkään yli 40- vuotiasta, heillä kun tuntuu olevan jatkuvasti pitkiä sairaslomia joista tipumiseen tarvitaan kevennettyä työtä ja lyhyempiä työaikoja ja juuri kun on päästy takaisin normaaliin rytmiin, sama alkaa alusta. Äitiyslomalainen ei yleensä ole kuin sen 9kk pois ja sille ajalle on helppo saada sijainen (tarkka ajan jakso ja tarpeeksi pitkä aika niin että hakijoitakin on yleensä enemmän), eikä kustanuksiakaan tule, kun taas sairaslomalaiselle pitää maksaa sairasajan palkka eikä sijaisia saa, kun sairasloma on pätkissä.
 
Hmmm
Olet niin alussa vasta, että tilanne voisi ihan yhtä hyvin olla se, että et edes tietäisi olevasi raskaana. Toisilla tulee menkat suht normaalisti raskauden alkuvaiheessa, ja toisilla ei testi vielä näytä plussaa noilla viikoilla. Ihan ilman tunnontuskia vaan työnhakuun!
 
@
Raskaus EI ole sairaus. Tottakai voi hakea työpaikkoja! Ajatelkaapa, miten paljon "pakastevirkoja" on esim. kansanedustajilla!!!Työnantajaa ei tässä kyllä tarvitse sääliä!
 
...
koska se on laillista, niin ei ole väärin. kukaan ei ole velvollinen miettimään tässä työnantajaa, kun on omakin elämä elettävänä. harvoin se työnantajaan työntekijän puolta miettii, tekee vain sen mikä laissa on pakollista työntekijän hyväksi.
 
tottakai
haet, Aivan typeriä kommentteja nämä "reiluuden" nimissä kertomiset ja että ei kehdata hakea...Taitaa olla vaan tekosyitä kotona makaamiselle.

Mä hain paikkaa ihan alkuraskaudessa, sain sen. Odottelinpa sitten vielä koeajan yli ja sitten vasta kerroin pomolle olevani raskaana. Töitä olen nyt samassa firmassa tehnyt 6 vuotta tän raskauden jälkeen. Eikä työnantaja suuttunut.....
 

Yhteistyössä