Onko vauvan kakkapyllyn pesu välttämätöntä?

  • Viestiketjun aloittaja Juppiloi
  • Ensimmäinen viesti
Juppiloi
Eli 3 kk vanhan vauvan kakkapyllyn pesu lavuaarissa on minulle fyysisen vammani takia hyvin hankalaa, joten jos vauvalla tulee kakka silloin kun olen yksin kotona, niin pyyhin sen ensin paperilla, ja sen jälkeen huolellisesti kosteuspyyheillä. Pylly ei tämän jälkeen haise ollenkaan. Mieheni tullessa kotiin, saadaan sitten pylly kunnolla pestyä... Toisaalta tuntuu, että vedellä lotraaminen kuivattaa pyllyn ihoakin. Mitä mieltä olette? Voiko vauvan pyllyn puhdistaa pelkillä kosteuspyyheillä?
 
Juppiloi
[QUOTE="Wieras";29540479]Mun mielestä sinun tilanteessa voit olla pesemättä, jos mies sitten pesee kun tulee kotiin. Kunhan vaan pyyhit hyvin kostealla.[/QUOTE]

Kyllä nuo kosteuslaput ovat ihan kosteita... Olisikohan vielä parempi jollain märällä pyllypyyhkeellä pyyhiä?
 
"Mona"
Pesen juurikin noilla kosteuslapuilla silloin kun pesumahdollisuutta ei ole. Kun miehesi on kotona, niin pesee silloin vedellä. Noissa kostespyyhkeissä on kuitenkin kaikenlaisia kemikaaleja jne.
 
"terttu"
Nii ei tästä mitään lakia ole.
Itse olen pessyt aina vain pesulapuilla. Ok, ehkä 10kertaa olen pessyt lavuaarissa silloin kun kakkaa on ollut niskasn asti. En edes näkisi lavuaarilla onko pojan kivespussien kaikki poimut lähteneet puhtaaksi.
Olen sairaalassakin oppinut käyttämään pesulappuja. Ja totta on että pelkkä vesi kuivattaa.
Toki meillä käydään myös kylvyssä, muttei joka päivä.

....kertokaas, kun en ymmärrä.. meillä on käynyt kylässä muutama about kolmivuotias vanhempineen. Ja molemmilla perheillä oli tapana kakkan jälkeen nostaa se lapsi lavuaarin reunalle ja pestä se pylly siinä. Oikeesti?? Eivät siis käyttäneet enää vaippoja, pöntöllä kävivät kakkaa. Mutta eikö paperi ja tai käsisuihku toimi tuon ikäsellä?
 
"mie"
Meillä ainakin nuorimmaisen kohdalle tehtiin pesut vallan kosteuspyyhkeillä ja kylpy rasvoilla. Ei juurikaan vesipesuja atooppisen ihon takia. Tämä aivan lääkärin määräyksestä.
 
Juppiloi
[QUOTE="mie";29540675]Meillä ainakin nuorimmaisen kohdalle tehtiin pesut vallan kosteuspyyhkeillä ja kylpy rasvoilla. Ei juurikaan vesipesuja atooppisen ihon takia. Tämä aivan lääkärin määräyksestä.[/QUOTE]

Meidän pojalla on myös vähän atooppisen ihon oireita. Pakarat ovat kuivahkot.

Ja joku sanoikin, että sairaalassa oli pylly pesty pyyhkeillä: asun ulkomailla, ja täällä tosiaan myös sairaalassa opastivat pesemään pyllyn ihan veteen kastetuilla pyllypyyhkeillä, ja kylvettämään kerran-kaksi viikossa.
 
"kahden äiti"
Se pointtihan on se, että kakka tulee puhdistetuksi vauvan iholta, muuten ihoalue alkaa punoittamaan jos scheisset muhii siellä pitkään ja ties mitä siitä sitten tulee (en ole jäänyt odottelemaan). Joten aivan hyvin voit hoitaa puhdistuksen kosteuspyyhkeillä. Voit myös laittaa hieman tavallista kosteusvoidetta pyyhkeeseen jolloin pyyhkeen "kosteus" lisääntyy entisestään ja saa ehkä paremmin vielä putsattua? Ja mies sitten tekee vesipesun jos illalla tulee tarve. Joten ihan ok koko homma, jatka samaan malliin vaan!
 
jooo-o
No mä kyllä ymmärrän että välillä esim. reissussa pyyhitään pyyhkeillä ja ap:n tilanteessa ok, mutta että kotioloissa ei pestäis pyllyä vedellä, kuulostaa hassulta. Niissä pyyhkeissäkin on kemikaaleja enkä mä ainakaan ehdoin tahdoin oman pienen vauvan iholle laita mitään ylimääräistä.

Kertokaa miksi ette pese vedellä? Ja ymmärrän jos on joku atooppinen iho, että esim. perusvoiteella pestään mutta sellaset kellä ihan tavisihoinen vauva?
 
[QUOTE="terttu";29540672]Nii ei tästä mitään lakia ole.
Itse olen pessyt aina vain pesulapuilla. Ok, ehkä 10kertaa olen pessyt lavuaarissa silloin kun kakkaa on ollut niskasn asti. En edes näkisi lavuaarilla onko pojan kivespussien kaikki poimut lähteneet puhtaaksi.
Olen sairaalassakin oppinut käyttämään pesulappuja. Ja totta on että pelkkä vesi kuivattaa.
Toki meillä käydään myös kylvyssä, muttei joka päivä.

....kertokaas, kun en ymmärrä.. meillä on käynyt kylässä muutama about kolmivuotias vanhempineen. Ja molemmilla perheillä oli tapana kakkan jälkeen nostaa se lapsi lavuaarin reunalle ja pestä se pylly siinä. Oikeesti?? Eivät siis käyttäneet enää vaippoja, pöntöllä kävivät kakkaa. Mutta eikö paperi ja tai käsisuihku toimi tuon ikäsellä?[/QUOTE]

Toimii joo...ehkei niillä oo tullu mieleen toi käsisuihku tai kotona oo. En mää kyl pytyllä istuvaa alkanu nostella lavuaarille.
 
vieraas
Voi pestä niillä. Jättäisin kovalla paperilla pyyhkimisen pois ja ottaisin vain lapuilla kakat pois. Lapuilla vuodepotilaidenkin peput pestään ja kerran viikossa vedellä.
 
"Milli"
Itse pesin aikoinaan öljyllä. Eli ensin paperilla suurimmat, sit märällä flanellipedulapulla tarkemmin ja lopuksi kookosöljyä iholle jonka pyyhin pois kuivalla pesulapulla. Esim dermosil myy pesurasvaa joka tarkoitettu vedettömään peseytymiseen. Meil ole ollut kertaakaan vaippaihottumaa tms.
 
jooo-o
Vuodepotilaalle vesipesu voisi olla jopa paljon tarpeellisempaa kuin tavislapselle. Oma lapseni oli rotaviruksen takia sairaalassa. Eipä ollut kiva, kun ei päässyt aina vesipesulle vaan pyyhkeellä siivottiin ripulit pois.
Niin, sitä just tarkoitin että kuinka kivaa se sitten on että pyyhitään vaan pyyhkeillä, minusta ei ainakaan.

Vuodepotilaiden kohdalla sille vaan nyt ei voi mitään että pyyhitään vaan pesulapuilla, kun ei pääse vessaan. En tarkoittanut että olisi jotenkin hyvä juttu.
 
"jeps"
Yksi keino lavuaaripesun ja kosteyspyyhkeitten väliltä, on että otat vettä vaikka pakasterasiaan hoitopöydälle ja kastat vanulappuja veteen, peset niillä. Tytöllä on tärkeä, ettei pimpsaan jää ulosteita, mutta kyllähän ne saa noilla märillä pesulapuilla ja kosteuspyyhkeilläkin pois. Minulla poikavauva, ja vastasyntyneenä oli melkein joka vaipassa pienet kakkarupsut, en joka kerta todellakaan pessyt hanan alla, johan siinä olisi iho kuivunut tyystin. Kunnon kakat vesipesulla ja pienet rupsaukset kosteuspyyhkeillä. Tytön kohdalla tosiaan tarkempaa, kun tulee herkemmin pissatulehduksia, mutta hyvin voi noin toimia, kun mies sitten pesaisee pyllyn paremmin :)
 
järjen ääni
Heh, olen käynyt tätä samaa keskustelua ystäväpiirissämme. Suomalaiset ovat fanaattisia pepunpesijöitä eikä muita (järkeviä) tapoja haluta hyväksyä. Itsekin olen katsonut silmät pyöreinä, kun ystävät nostavat 15 kilosen kaksivuotiaan lavuaariin pepun pesua varten, what?!? Ystäväni, jotka pesevät vauvan pepun pyyhkimisen sijaan, ihmettelevät, kun vauvalla on pahoja iho-ongelmia. Meillä sellaisia ei ole koskaan ollut. Kylvetämme vauvamme iltaisin, mutta pepun pyyhimme usein kosteuspyyhkeillä. Miksikö? Koska saan niillä vauvan pepun paljon puhtaammaksi kuin vedellä huljuttelemalla. Lopuksi totean: Kun itse käyn vessassa, pyyhin, en huljuttele vedellä (kuten esim. Intiassa tehdään).
 

Yhteistyössä