Onko yo todistus arvokkaampi ku amistodistus?

  • Viestiketjun aloittaja MinäÄiti
  • Ensimmäinen viesti
mää voin yo:na sanoa että sillä paperilla ei tee kerrassa mitään! hukkaan heitettiin neki vuodet, ihan siks ku äitee hoki aina kuinka meidän piipasta tulee ylioppilas ja äiti saa olla ylpeenä lyyra rinnassa.. |O
 
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja <3:
Mun mielestä amislaisia muistetaan vähemmän myös siksi, että he ovt jo saaneet ammatin ja heillä on loistavat mahdollisuudet päästä tienaamaan elantoa. Ylioppilaalla taas -useimmiten- on vielä pitkät opinnot edessä. Harva maisterikaan juhlii kuten ylioopilas vaan enemmänkin kuin ammattikoulusta valmistunut. Omista yliopistosta valmistuneista ystävistäni kukaan ei ole kuin kahvittanut lähimmät ystävät ja perheen, ylioppilaaksi tuloa juhlittiin isommin.
Mutta eikö juurikin sitä ammattia pitäisi juhlia, eikä sitä välietappia?
Koskas ammattikoulusta valmistuneet sitten juhlii, jos ei silloin kun valmistuu?
 
Alkuperäinen kirjoittaja hei oikeasti:
Jokainen amiksen käynyt voi juhlia juuri niin paljon kuin haluaa myös perheensä ja sukunsa kansa. sen kun laitatte kutsun lehteen ja pyydätte tulemaan kahville. Jos kutsutaan niin varmasti myös juhlitaan ja sa lahjoja. Ei ole paljon ilmoituksia valmistumisesta lehdissä näkynyt, mutta ylioppilaiden on. Häpeättekö jotenkin ammattiin valmistumista kun ette siitä riemuitse samalla tavalla kuin ylioppilaat. Jos alkaisitte pitämään juhlia ja kutsumaan ystäviä niin varmasti asenteetkin muuttuisivat.
Kyllä lehdissä on aina myös ammattikouluista valmistuneiden nimet ja ammattikorkeakouluista valmistuneiden nimet.
 
<3
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja <3:
Mun mielestä amislaisia muistetaan vähemmän myös siksi, että he ovt jo saaneet ammatin ja heillä on loistavat mahdollisuudet päästä tienaamaan elantoa. Ylioppilaalla taas -useimmiten- on vielä pitkät opinnot edessä. Harva maisterikaan juhlii kuten ylioopilas vaan enemmänkin kuin ammattikoulusta valmistunut. Omista yliopistosta valmistuneista ystävistäni kukaan ei ole kuin kahvittanut lähimmät ystävät ja perheen, ylioppilaaksi tuloa juhlittiin isommin.
Mutta eikö juurikin sitä ammattia pitäisi juhlia, eikä sitä välietappia?
Koskas ammattikoulusta valmistuneet sitten juhlii, jos ei silloin kun valmistuu?
Sen kus juhlii, en ole "kieltänyt". Selvitin vain osaltaa syytä, miksi ystävät ja sukulaiset muistavat automaatilla yo:ta enemmän. Rautalankaversio: Se mainitsemani tuleva opiskeluputki (kallista kuin mikä), osaltaan selittää miksi ylioppilaita lahjotaan valmistumisen yhteydessä työelämään pääsevää ammattikoululaista enemmän.
 
<3
Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Alkuperäinen kirjoittaja hei oikeasti:
Jokainen amiksen käynyt voi juhlia juuri niin paljon kuin haluaa myös perheensä ja sukunsa kansa. sen kun laitatte kutsun lehteen ja pyydätte tulemaan kahville. Jos kutsutaan niin varmasti myös juhlitaan ja sa lahjoja. Ei ole paljon ilmoituksia valmistumisesta lehdissä näkynyt, mutta ylioppilaiden on. Häpeättekö jotenkin ammattiin valmistumista kun ette siitä riemuitse samalla tavalla kuin ylioppilaat. Jos alkaisitte pitämään juhlia ja kutsumaan ystäviä niin varmasti asenteetkin muuttuisivat.
Kyllä lehdissä on aina myös ammattikouluista valmistuneiden nimet ja ammattikorkeakouluista valmistuneiden nimet.
"hei oikeasti" puhuikin kutsusta, ei nimestä.
 
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja <3:
Sen kus juhlii, en ole "kieltänyt". Selvitin vain osaltaa syytä, miksi ystävät ja sukulaiset muistavat automaatilla yo:ta enemmän. Rautalankaversio: Se mainitsemani tuleva opiskeluputki (kallista kuin mikä), osaltaan selittää miksi ylioppilaita lahjotaan valmistumisen yhteydessä työelämään pääsevää ammattikoululaista enemmän.
Ja ne kaikki rahat menee ihan varmaan siihen elämiseen :whistle: :D
 
<3
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja <3:
Sen kus juhlii, en ole "kieltänyt". Selvitin vain osaltaa syytä, miksi ystävät ja sukulaiset muistavat automaatilla yo:ta enemmän. Rautalankaversio: Se mainitsemani tuleva opiskeluputki (kallista kuin mikä), osaltaan selittää miksi ylioppilaita lahjotaan valmistumisen yhteydessä työelämään pääsevää ammattikoululaista enemmän.
Ja ne kaikki rahat menee ihan varmaan siihen elämiseen :whistle: :D
No ei kaikilla. Minulla meni, mm astioiden ostoon ja säästöön opiskeluaikaa varten.<3

 
Alkuperäinen kirjoittaja <3:
Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Alkuperäinen kirjoittaja hei oikeasti:
Jokainen amiksen käynyt voi juhlia juuri niin paljon kuin haluaa myös perheensä ja sukunsa kansa. sen kun laitatte kutsun lehteen ja pyydätte tulemaan kahville. Jos kutsutaan niin varmasti myös juhlitaan ja sa lahjoja. Ei ole paljon ilmoituksia valmistumisesta lehdissä näkynyt, mutta ylioppilaiden on. Häpeättekö jotenkin ammattiin valmistumista kun ette siitä riemuitse samalla tavalla kuin ylioppilaat. Jos alkaisitte pitämään juhlia ja kutsumaan ystäviä niin varmasti asenteetkin muuttuisivat.
Kyllä lehdissä on aina myös ammattikouluista valmistuneiden nimet ja ammattikorkeakouluista valmistuneiden nimet.
"hei oikeasti" puhuikin kutsusta, ei nimestä.
ei meillä lakkiaisiinkaan kutsuttu ketään lehdessä. Lähimmät pyydettiin henkilökohtaisesti. lehtikutsu tuntui vähän samalta kuin julkinen kerjääminen. ja samoilla kahveilla meni tytön poikaystävän valmistumisjuhlat.
 
Valmistunut lh
No kyllä vain kaikki juhlii ammattiin pääsemistä. Itse pääsin peruskoulusta 9.8 keskiarvolla. Ja menin lähihoitaja kouluun, koska haluan tehdä itsekkin jotain, en vain joutua tekemään lukion aikana kaupan kassalla jotain. Nyt saan harjoittaa jo ammattiani. Juhlissa oli reilu 150 henkeä kun valmistuin, että ihan samanlailla ne ammattikoululaiset juhlii. Ja nyt hain lukemaan terveystieteitä yliopistoon. Meillä on ihan samanlaiset mahdollisuudet

Ja lääkkiksen kirjoista. Ei lukio valmenna niihin yhtään sen enempää lh koulussa joudutaan opiskelemaan latinaa ja ihmisen anatomiaa latinaksi ja mitä lukiossa opetetaan asiasta ei paljoa mitään.
 
rapu
No mä pääsin YO-todistuksen turvin semmoselle ammattiin valmistamaan linjaan (kokki) joka kesti 2v.
Ilman Yo-papereita sama olis kestäny 4v.
Eli "voitin" sillä kaksi opiskeluvuotta.
Ei muuta virkaa Yo-paperilla.
 
Amis
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi sä "äiti40" jankkaat?

Miksi tahdot aina yrittää olla kaikessa oikeassa, vaikka jossakin ketjuissa et todellakaan ole ollut sitä.

Anna Katjan ystävän olla lääkiksessä, aivan sama sille onko hän ollut siellä 2vuotta vai 2päivää.

Miksi hän ei saisi pärjätä? Jos Katja olisikirjoittanut "huonosti sillä meni", voin kuvitella ilmeesi " no niinhän se nyt tahtoo mennäkkin".

Keskity vain siihen omaan elämääsi.
en jankkaa mutta olen sattunut opiskelemaan yliopistossa ja valmistunutkin ja tunnen myös muutaman lääkärin ja tiedän että se opiskelu ei ole leikkiä.'
jos ihminen oikeasti haluaa elämässään jotakin , niin kannattaa ylioppilaaksi lukea.
joskus nuorilla on ajatukset vain tässä päivässä eikä siinä mitä huominen tuo ja mitä huomiselta haluaa ja mitä sen eteen pitää tehdä. Lähihoitaja ja lääkäri on oikeasti aika kaukana toisistaan ja siinä kuuluu sekin että lääkärillä on isompi vastuu, sen isomman vastuun oppiminen ja se että itse pitää päätöksensä tehdä
"jos ihminen oikeasti haluaa elämässään jotakin , niin kannattaa ylioppilaaksi lukea." jep maailma ois paljon parempi paikka ku kaikki ois lääkäreitä tai insinöörejä. Kuka ne duunarihommat sitten tekisi? Minusta asia on näin, että duunarit ei pärjää ilman insinöörejä yms "parempia" eikä "paremmat" ilman duunareita.
 
x
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Alkuperäinen kirjoittaja Varpunen:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
ei varmaan mutta enemmän työtä varmaan pääsykokeisiin sai tehdä kuin jos olisi jo lukenut ihmisen biologiat ja muut lukiossa.
Ja sultahan se on pois?

Anna ihmisten tehdä niinkuin he _itse_ tahtovat.
saa tehdä mutta minullakin on oikeus mielipiteeseen ja kun on tosiaan nähnyt opiskelua itsekin... :whistle:
Ja kun kaikki ihmiset ei koa asioita samalla tavalla.
ei tietenkään, sen olen huomannut. minulla on elämässä ollut aika kovat tavoitteet ja niihin olen ihan omin ansioin päässyt, opiskelemalla ja tekemällä työtä.
Ja ennenkaikkea kyllä sen työnteon ja itsensä elättämisen puolesta enemmän liputan, ei kaikkien tarvitse olla maistereita eikä tohtoreita eikä se titteli yksin elätä, mutta taas työtä pitäisi tehdä elääkseen eikä odottaa valmista liian helpolla.
Ammattikoulusta on hyvät mahdollisuudet tänäpäivänä päästä opiskelemaan niin ammattikorkeakouluun kuin yliopistoonkin, joka on todella hyvä se! On totta, että lukiossa saattaa oppia enemmän esim. tenttiinlukutaitoa kuin ammattikoulussa, joka on sitten hyödyksi yliopisto-opinnoissa. Opiskeluaikaa yliopistossa on kuitenkin niin paljon, että nämä opiskelutekniikat ehtii oppia kyllä.

Lääkiksen pääsykokeet ovat VAIKEAT ja kun sisälle on päässyt niin pärjää taatusti ahkeralla opiskelemisella siellä oli sitten takana amis tai lukio.

Ei pahalla, mutta huomaa jokseenkin, että olet hieman "vanhempi" palstailija. Se paistaa asenteesta.. Valitettavasti.

ei asennetta tässä asiassa vaan elämää...
Olisinko minä sitten oikein kiva ja saisin läjäpäin ruusuja ja haleja jos sanoisin että älkää nyt lapsikullat koulunkäyntiin aikaanne haaskatko, etsikää se mies elättämään, tehkää lapsia putkeen ja opiskelkaa mistä rahaa helpoimmin saa.
toki ei kaikilla ole takapuolilihaksia eikä päätä lukea eikä halua, mutta sitten ei pidä itkeä sitä että jos naapuri tienaa enemmän, ajaa uudella bemarilla ja käy kolmesti vuoteen ulkomailla.
Ja kaikki joilla jää alle 3k euroa käteen on täysiä nollia?
 
Reiska69
Alkuperäinen kirjoittaja Valmistunut lh:
Ja lääkkiksen kirjoista. Ei lukio valmenna niihin yhtään sen enempää lh koulussa joudutaan opiskelemaan latinaa ja ihmisen anatomiaa latinaksi ja mitä lukiossa opetetaan asiasta ei paljoa mitään.
Jos ei integraalilaskut suju, tai yhtälöryhmän ratkaisu onnistu, niin vituiksihan tuo menee.
Tyydy nyt vain suosiolla alhaiseen osaasi.
Duunari olet ja duunarina pysyt.

Itse ole putkimies ja tienaan aika mukavasti duunarina.
Tosin en elättele tuollaisia naurettavia kuvitelmia itsestäni.
Kaveri nyt vain on lääkiksessä, eikä sinne lähihoitajia oteta edes roskista tyhjentämään. Sopii yrittää. Voit sitten itkeä loppuvuoden elämäsi mitättömyyttä...
 
vieras
Kyllä yo-todistus on arvokkaampi, minusta. Kolmessa vuodessa saa paljon yleissivistystä ja hakupätevyyden yliopistoon. Mutta periaatteessa sinänsä noilla todistuksilla ei ole kovasti arvoa, vaan sillä miten niitä hyödyntää. Tiedän amistaustaisen, joka meni amk:n jatkamaan ja sieltä yliopistoon. Pitempi tie, mutta toisaalta koko ajan hyödynsi alkuperäistä ammattiaan sivutöissä, ei tarvinnut lainaa ottaa. Lukiosta kavereistani on yhtälailla joku hakeutunut lähihoitajaopintoihin ja tekee sitä duunia, mihin ois voinut mennä suoraan peruskoulusta kuin sitten yliopistoihin, ammattikorkeakouluihin jne.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä yo-todistus on arvokkaampi, minusta. Kolmessa vuodessa saa paljon yleissivistystä ja hakupätevyyden yliopistoon. Mutta periaatteessa sinänsä noilla todistuksilla ei ole kovasti arvoa, vaan sillä miten niitä hyödyntää. Tiedän amistaustaisen, joka meni amk:n jatkamaan ja sieltä yliopistoon. Pitempi tie, mutta toisaalta koko ajan hyödynsi alkuperäistä ammattiaan sivutöissä, ei tarvinnut lainaa ottaa. Lukiosta kavereistani on yhtälailla joku hakeutunut lähihoitajaopintoihin ja tekee sitä duunia, mihin ois voinut mennä suoraan peruskoulusta kuin sitten yliopistoihin, ammattikorkeakouluihin jne.
Anteeks, yks virhe siis toi lähäri olis siis voinut hakeutua ammattikouluopintoihin suoraan peruskoulusta eli ois joitakin vuosia säästynyt.
 
Turha paperi
Koko ylioppilastodistuksellani voisin vaikka pyllyni pyyhkiä, siitä kun ei ole mulle ollut kerrassaan mitään iloa vaikka ihan kohtuulliset ( n. M keksiarvona ) kirjoitin. Äiti kun halusi että menen lukioon niin ei siinä paljon vastaan sanomista ollut, olisin itse mieluumin mennyt ammattikouluun ja sitäkautta sitten vaikka ammattikorkeaan. :/ Nyt tuntuu että hukkaan meni nekin vuodet kun en saanut tehdä sitä mitä halusin oikeasti.
 
E
Mä olen ylioppilas ja opiskelen nyt yliopistossa. Mielestäni kumpikin tutkinto, sekä ammatillinen että yo, ovat ihan yhtä hyviä. Ihmisestä riippuu, kumpi on järkevämpi suorittaa ja kumpi kiinnostaa enemmän. Ovet ovat auki niin ammattikorkeaan kuin yliopistoonkin, valitsi sitten kummin tahansa. Toki yksi ratkaiseva ero on siinä, että yo-papereilla ei oikein töitä irtoa, mutta amispapereilla ehkä kyllä.

Itse viihdyin lukiossa erittäin hyvin ja olen kokenut rikkaana sen, että olen saanut opiskella monipuolisesti erilaisia aineita. Esim. historiaa, fysiikkaa, kemiaa, biologiaa en olisi tullut koskaan muuten opiskelleeksi, ja kyllähän se opiskelu avartaa ja sivistää. Enkä tarkoita nyt pelkästään sitä, että "tietää enemmän" jotain faktoja ja nippelitietoa, vaan sitä, että ajattelukyky kehittyy, kun joutuu tekemään erilaisia tutkielmia ja esseitä ym. Toki näitä joutuu linjasta riippuen tekemään myös amiksessa, mutta amiksessa keskitytään yleensä vain oman alan opintoihin. Lukiossa saa kaikkea vähäsen, ja lisäksi valita enemmän niitä kaikkein eniten itseä kiinnostavia aineita. Lukiossa myös tutustutaan kulttuuriin ja taiteeseen, mikä tuo tärkeää sydämen sivistystä. Toki jos nämä asiat eivät yhtään kiinnosta, ei lukiosta saa ehkä mitään irti.

Mun kaveripiirissä monet ovat ammattiin valmistuneita, ja suurinta osaa kyllä juhlittiin ihan kunnon juhlilla :) Yksi ystäväni tosin ei saanut juhlia, koska äitinsä ei halunnut pitää sellaisia... Että on siis vielä niitäkin, jotka eivät pidä ammatillista tutkintoa minään, ikävä kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mä valmistun nyt ammattiin ja olen:
eikä meille ole mitään penkkareita, wanhojen tansseja, ei mitään.
No itsehän nää joutuu lukiossakin järjestämään, sen kun järjestätte.

 
kannanottaja
Yksinkertaistaen: työnantaja ymmärtää hyvin, että lukion käyneellä on ollu peruskoulun päättötodistuksessa keskiarvo lähempänä kasia kun seiskaa. On jaksanu kuluttaa perselihaksia koulunpenkillä kolme vuotta. Pelkkä amiksen tutkinto kielii joko tyhmyydestä, laiskuudesta tai halusta päästä helpon rahan piiriin. Mitään niistä ei yksikään rekrytoija arvosta. Paitsi massatyöllistäjät, joihin terveyskeskussairaalat lukuisine vuodepotilasvanhuksineen lähäritarpeessa kuuluvat.
 
v
Ei ole. Meillä molemmilla vaikuttanut vain amistodistus lopulta ensimmäisten töiden saantiin ja kukaan ei ole vielä kysynyt yo todistusta koskaan..
Lisäksi tuota samaa juhla asiaa ollaan mietitty ja tehty "henk koht" boikotti ja viety kalliimpia lahjoja amiskasta valmistuneille!
 

Yhteistyössä