Onks montakin jotka kieltää lapseltaan Hello Kittyn? (kaupassa kuultua)

  • Viestiketjun aloittaja pöyristynyt
  • Ensimmäinen viesti
pöyristynyt
Satuinpahan kuulemaan kaupassa kun joku äiti etsi lapselleen kenkiä. Tyttö ihasteli jotain Hello Kitty kenkiä mutta äitinsä tyrmäsi heti sen koska "äiti ei oikein ole innostunut Hello Kittystä". Tyttö-parka jatkoi koska olisi halunnut Hello Kittyä mut äiti sit sanoi painokkaasti että "äiti ei tykkää Hello Kittystä".

Ymmärrän kyllä jos kenkiä ei muista syistä haluttu ostaa mutta tuollainen tyrmääminen oli mun mielestä pöyristyttävää! Onko tuollaisia monsteri-äitejä paljonkin jotka eivät voi sietää jotain hahmoa ja siksi lapsikaan ei sitä saa (vaikka vaatehan tulee lapselle eikä äidille!)???

Sitten huomasivat jonkun Angry Birdsin josta äitikin oikein innostui että "nehän ovat kivat". Äidin maku siis sanelee mitä lapselle ostetaan vaikka joku hahmo olisi lapselle selvästi rakas ja mieluinen. Tyttö vielä kysyi että "tykkäätkö äiti Angry Birdsistä".

Onko toi nyt oikein?! Mikä Hello Kittystä tekee joillekin äidille niin epämieluisan että eivät sitä tytöillensä salli?

Mua kyllä suretti tytön puolesta :( Ei varmaan saa mitään prinsessajuttujakaan kun "äiti ei tykkää" :(
 
pöyristynyt
Jos antaa periksi, ei hyvä. Jos ei anna, ei sekään ole hyvä. Äitinä ei voi kun epäonnistua.
Nyt ei ollutkaan kyse siitä että olisi antanut periksi tai ei vaan siitä että syy oli kun äiti ei tykkää niin et sinäkään saa. Olisi voinut sanoa että nyt ei osteta niitä kenkiä, mutta miksi pitää korostaa että kun ÄITI EI TYKKÄÄ niin et saa. Lapsi siis saa vain sitä mistä äiti tykkää. Hyi olkoon! Olis tehnyt mieli mennä avautumaan!
 
Ent. Ksantippa S.
No minä voin ihan suoraan sanoa, että tämä äiti ei tykkää Darth Vaderista kovin pienen lapsen yllä. Eikä mistään ampumisjutuistakaan. (No Angry Birds menee...)
 
uuuuu
Miksi ihmeessä maksajan pitäisi ostaa sellaista, mistä ei tykkää? En minä ainakaan haluaisi lapsestani mitään vaaleanpunaista "prinsessaa". Kyllä lapsella varmaan säilyvät jalat lämpiminä ja ehjinä muissakin kuin Hello Kitty -kengissä.

Sitä paitsi voi olla aika vaikea saada pikkuveljeä pitämään niitä Hello Kitty -kenkiä siinä vaiheessa, kun ne jäävät tytölle pieniksi.
 
ikiuni
Miksi ihmeessä maksajan pitäisi ostaa sellaista, mistä ei tykkää? En minä ainakaan haluaisi lapsestani mitään vaaleanpunaista "prinsessaa". Kyllä lapsella varmaan säilyvät jalat lämpiminä ja ehjinä muissakin kuin Hello Kitty -kengissä.

Sitä paitsi voi olla aika vaikea saada pikkuveljeä pitämään niitä Hello Kitty -kenkiä siinä vaiheessa, kun ne jäävät tytölle pieniksi.
Ei se tarkoita että kaikki on vaaleanpunaista. Pikkuveljelle voi ostaa uudet kengät.
 
pöyristynyt
Miksi ihmeessä maksajan pitäisi ostaa sellaista, mistä ei tykkää? En minä ainakaan haluaisi lapsestani mitään vaaleanpunaista "prinsessaa". Kyllä lapsella varmaan säilyvät jalat lämpiminä ja ehjinä muissakin kuin Hello Kitty -kengissä.

Sitä paitsi voi olla aika vaikea saada pikkuveljeä pitämään niitä Hello Kitty -kenkiä siinä vaiheessa, kun ne jäävät tytölle pieniksi.
Eli teitä tosiaan on enemmänkin jotka estätte tyttöjänne toteuttamasta tyttömäisyyttään kun ette itse voi sietää prinsessajuttuja jostain kumman syystä. Säälin lapsia :(
 
Ent. Ksantippa S.
Alkuperäinen kirjoittaja pöyristynyt;30106739:
No mun mielestä noita ei voi edes verrata keskenään. Hello Kittyssä ei ole mitään pahaa kun taas pojille on suunniteltu hahmoja jotka on kyseenalaisia.
Eikös Hello Kitty ole kopio siitä hollantilaisesta pupusta? Jos haluaa kasvattaa lapsensa tietoiseksi tekijänoikeuskysymyksistä...

Barbie on ainakin aika epäilyttävä siinä missä Darth Vader.
 
pöyristynyt
Ei ole tyttöjen elämä helppoa ei. Aika yleistä ilmeisesti että tyttömäisyyttä yritetään rajoittaa mutta pojat saa kyllä olla poikia. Tuollaisten ei pitäisi tyttölapsia saada ollenkaan kun ovat noin rajoittuneita :(
 
Ent. Ksantippa S.
Alkuperäinen kirjoittaja pöyristynyt;30106746:
Eli teitä tosiaan on enemmänkin jotka estätte tyttöjänne toteuttamasta tyttömäisyyttään kun ette itse voi sietää prinsessajuttuja jostain kumman syystä. Säälin lapsia :(
Kuluttaminenko on ainoa keino rakentaa tytön identiteettiä?
 
uuuuu
Ei se tarkoita että kaikki on vaaleanpunaista. Pikkuveljelle voi ostaa uudet kengät.
Tulee vaan kalliiksi hankkia pikkuveljelle ne toiset kengät, kun lasten vaatteisiin saa muutenkin laittaa ihan tarpeeksi rahaa.,,

Alkuperäinen kirjoittaja pöyristynyt;30106746:
Eli teitä tosiaan on enemmänkin jotka estätte tyttöjänne toteuttamasta tyttömäisyyttään kun ette itse voi sietää prinsessajuttuja jostain kumman syystä. Säälin lapsia :(
Tytöt pitävät vaaleanpunaisesta, jos joku niitä opettaa pitämään siitä ja jankkaa, että se on tytöille kuuluva väri. Toisinkin voi toimia, eikä siitä taatusti mitään sukupuoli-identiteettikriisiä aiheudu.
 
pöyristynyt
Kuluttaminenko on ainoa keino rakentaa tytön identiteettiä?
Kaukaa haettua :D Kuluttamaanhan tuo äiti tuli joka tapauksessa kun kenkiä tuli ostamaan! Angry Birds kelpasi mut ei Hello Kitty. Ja vaikka ei olisi ollut mitään hahmoa niin eikö se ole samaa kuluttamista?! :D

Vielä haluaisin kuulla järkevän perustelun miksi Hello Kitty ei kelpaa tyttöjen äidille?

Meillä ainakin nautitaan shoppailusta lasten kanssa, ihastellaan yhdessä vaatteita vaikkei ostettaisikaan. Osaan kieltääkin mutta ei mulla ole mitään tarvetta tyrmätä lapsen omaa tahtoa vain siksi että minä äitinä en jostain hahmosta ole kovin innostunut.
 
pöyristynyt
Tulee vaan kalliiksi hankkia pikkuveljelle ne toiset kengät, kun lasten vaatteisiin saa muutenkin laittaa ihan tarpeeksi rahaa.,,

Tytöt pitävät vaaleanpunaisesta, jos joku niitä opettaa pitämään siitä ja jankkaa, että se on tytöille kuuluva väri. Toisinkin voi toimia, eikä siitä taatusti mitään sukupuoli-identiteettikriisiä aiheudu.
On tuokin aika pöyristyttävän surullista että koko ajan pitäisi ajatella sitä poikaa ja tytölle pitää ostaa vain sellaisia vaatteita jotka sitten sopivat pojalle myöhemmin :( Etkö tosiaan näe tuossa mitään ongelmaa sen tytön kannalta?

Ja jos tosiaan ei ole varaa eikä halua ostaa koskaan pojalle mitään uutta vaan tytöltä jääneet saa kelvata niin sit on kyllä pahasti pielessä.

On ihan luonnolista että tytöt tykkää vaaleanpunaisista jutuista mutta ei ole luonnollista että äiti tyrmää ne siksi ettei itse voi "sietää vaaleanpunaista"! Olisko tollasille jotain terapiaa olemassa? Eihän toi nyt ihan normaalia ole .
 
bboeras
Täähän on palstalla ihan yleistä. Lapsi ei saa päälleen haluamaansa printtipaitaa, joka ei ole riittävän edustava äidin ystäville ja some-kuvissa esiteltäviksi, joten lapsi laittakoon päälle jotain molovaatteita.
 
minnee
Juu, tuo on vaan typerää äidiltä. Tajuan vielä sen, jos vanhemmilla on sellainen filosofia, että lapset eivät ole mainostauluja millekään tuollaiselle Hello Kitty/Angry Birds/Disney/tms.- roskalle. Mutta jos sallii sen Angry Birdsin, ei ole mitään järkevää perustetta kieltää Hello Kittya. Lasten on kuitenkin ihan hyvä antaa tehdä valintoja niissä todella rajallisissa puitteissa, mitä heillä on. Itse pitäisin pääni kiinni lapsen väri-/hahmovalinnoista, jos kengät muuten on sitä, mitä tultiinkin etsimään.
 
  • Tykkää
Reactions: Orion- ja baby-mama
Alkuperäinen kirjoittaja pöyristynyt;30106705:
Satuinpahan kuulemaan kaupassa kun joku äiti etsi lapselleen kenkiä. Tyttö ihasteli jotain Hello Kitty kenkiä mutta äitinsä tyrmäsi heti sen koska "äiti ei oikein ole innostunut Hello Kittystä". Tyttö-parka jatkoi koska olisi halunnut Hello Kittyä mut äiti sit sanoi painokkaasti että "äiti ei tykkää Hello Kittystä".

Ymmärrän kyllä jos kenkiä ei muista syistä haluttu ostaa mutta tuollainen tyrmääminen oli mun mielestä pöyristyttävää! Onko tuollaisia monsteri-äitejä paljonkin jotka eivät voi sietää jotain hahmoa ja siksi lapsikaan ei sitä saa (vaikka vaatehan tulee lapselle eikä äidille!)???

Sitten huomasivat jonkun Angry Birdsin josta äitikin oikein innostui että "nehän ovat kivat". Äidin maku siis sanelee mitä lapselle ostetaan vaikka joku hahmo olisi lapselle selvästi rakas ja mieluinen. Tyttö vielä kysyi että "tykkäätkö äiti Angry Birdsistä".

Onko toi nyt oikein?! Mikä Hello Kittystä tekee joillekin äidille niin epämieluisan että eivät sitä tytöillensä salli?

Mua kyllä suretti tytön puolesta :( Ei varmaan saa mitään prinsessajuttujakaan kun "äiti ei tykkää" :(
Ei tuossa muuta ongelmaa ollut kuin huono perustelu. Itse en ostaisi hello kitty -kenkiä, mutta en myöskään angry birds -kenkiä. Syy on se, että tuollaiset sopivat harvoin hyvin erilaisten vaatteiden kanssa, ja varsinkin jälkimmäisissä todennäköisesti on ylihintaa brändin takia. Itse olen sanonut mielestäni hirveiden hello kitty -kenkien kohdalla, että ei ollut oikeaa kokoa, mutta aika usein perustelen kiellon siten, että kyseiset tuotteet ovat kalliimpia kuin muut sen kuvan takia, ja sellaisia tuotteita tehdään vain, jotta ihmiset ostaisivat niitä, riippumatta siitä tarvitsevatko oikeasti.

Jotain muuta noilla kuvioilla voi olla, mutta ei kenkiä eikä päällystakkia. Paita, sukat, yöpaita tai pikkuhousut esimerkiksi. Mutta ei minusta lasten tarvitse saada kaikkea vaan siksi, että haluavat. On ymmärrettävää, jos vanhempi haluaa ostaa esim. sellaisia, joita voi kierrättää nuoremmilla sisaruksilla ja valitsee siksi neutraalimpia kenkiä. Kaikki lapset kun eivät välttämättä tykkää juuri noista hahmoista.

Mutta miksi hello kitty on niin epämieluisa? Itselleni siksi, että se on vain hahmo, jonka kuvalla myydään tuotteita. Esim. Muumeihin liittyy kuitenkin todella hienot kirjat, joiden hahmot ovat oikeasti syvällisiä.
 
Ent. Ksantippa S.
Alkuperäinen kirjoittaja pöyristynyt;30106768:
Kaukaa haettua :D Kuluttamaanhan tuo äiti tuli joka tapauksessa kun kenkiä tuli ostamaan! Angry Birds kelpasi mut ei Hello Kitty. Ja vaikka ei olisi ollut mitään hahmoa niin eikö se ole samaa kuluttamista?! :D

Vielä haluaisin kuulla järkevän perustelun miksi Hello Kitty ei kelpaa tyttöjen äidille?

Meillä ainakin nautitaan shoppailusta lasten kanssa, ihastellaan yhdessä vaatteita vaikkei ostettaisikaan. Osaan kieltääkin mutta ei mulla ole mitään tarvetta tyrmätä lapsen omaa tahtoa vain siksi että minä äitinä en jostain hahmosta ole kovin innostunut.
No johan minä ehdotin. Ehkä äiti ei tykännyt kopio-kittystä vaan halusi lapselleen suomalaista suunnittelua. Ehkä hän ei tykkää pinkistä prinsessabimbo-genrestä noin ylipäätään.

Vanhemmat vastaavat lastensa kasvatuksesta. He valitsevat sopivat ruoat, säänmukaiset vaatteet, kehittävät ja turvalliset ajanvietteet. He pyrkivät kaiken aikaa muokkaamaan lapsilleen muodostuvia arvoja. Joten mitä pahaa siinä on, jos he ilmaisevat tykkäävänsä lapsellaan enemmän Angry Birdsistä kuin Hello Kittystä? Entä saako poikalapsen äiti kieltää ne Hello Kitty -kengät lapseltaan?
 
minnee
Eikös Hello Kitty ole kopio siitä hollantilaisesta pupusta? Jos haluaa kasvattaa lapsensa tietoiseksi tekijänoikeuskysymyksistä...

Barbie on ainakin aika epäilyttävä siinä missä Darth Vader.
Hello Kitty on Sanrion tuotemerkki, joka on ollut kuvioissa todella kauan. En ole ihan varma, mihin pupuun viittaat tosin.

Hyvä pointti tuosta Barbiesta. Mutta ei mun mielestäni Hello Kitty ole samassa sarjassa Barbien kanssa. Se kun selkeästi on vielä sellainen söpö satuhahmo.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pöyristynyt;30106783:
On tuokin aika pöyristyttävän surullista että koko ajan pitäisi ajatella sitä poikaa ja tytölle pitää ostaa vain sellaisia vaatteita jotka sitten sopivat pojalle myöhemmin :( Etkö tosiaan näe tuossa mitään ongelmaa sen tytön kannalta?

Ja jos tosiaan ei ole varaa eikä halua ostaa koskaan pojalle mitään uutta vaan tytöltä jääneet saa kelvata niin sit on kyllä pahasti pielessä.

On ihan luonnolista että tytöt tykkää vaaleanpunaisista jutuista mutta ei ole luonnollista että äiti tyrmää ne siksi ettei itse voi "sietää vaaleanpunaista"! Olisko tollasille jotain terapiaa olemassa? Eihän toi nyt ihan normaalia ole .
Ei kai sentään kaikkien vaatteiden ja kenkien tarvitse olla pinkkiä, vaikka se lempiväri olisikin? Kengät ja ulkoiluvaatteet ovat juuri ne hintavimmat hankinnat, joten jos joku haluaa ne sukupulineutraaleina pienempää sisarustakin ajatellen, niin ei siinä vielä tyrmätä lapsen identiteettiä. Voihan hänellä silti olla paidat, housut, hameet ja sukkikset sen värisiä, mitä itse on halunnut. Minusta sellaiset lapset muuten ovat jotenkin sairaan näköisiä, joilla on joka ikinen vaatekappale samaa kirkuvaa pinkkiä, ihan kuin mitään muita värejä ei olisikaan.
 

Yhteistyössä