Onks tämmösii ihmisiä vielä?

  • Viestiketjun aloittaja "Leenu"
  • Ensimmäinen viesti
"Leenu"
Siis tapasin yhden miehen, joka kyllä oli monella tavalla tosi fiksu. Mutta siis en voi edes kuvitella, että miten voi olla semmosia ihmisiä jokka uskoo vielä Marxin juttuihin. Se nimittäin sano, että ne Marxin ennustukset ovat nyt vasta toteutumassa maailmanlaajuisesti. Että köyhyys lisääntyy ja kohta koko homma romahtaa ja sitten tulee uusjako. Ja uusjaolla se tarkotti että kaikki omaisuus maailmassa jaettais uudestaan.

Kaikkee muutakin ihan ufoo se puhu. Kiinnostava mies mutta ilmeisesti aika sekasin. Toisaalta olishan se mulle mukavaa jos tulis joku uusjako ja sais vaikka vähän enempi rahaa :) Ja oikeudenmukaista ainakin.
 
"ap"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;27106470:
Kannattaisiko vähän lukaista mistä ja miten se Marx on kirjoittanut, ennen kuin yrität tutustua mieheen paremmin. Tuntuu olevan meinaan vähän hakusessa.
No kyl mä nyt tiiän mitä se on sanonu. Perusti kommunismin ja se nähtiin miten kävi. Ja siis sen jutut on kyl tosi vanhoja, ennen tietokoneita sun muita, jota se ei osannut ottaa huomioon. Varmaan ihan viisas mies aikanaan mutta ei ne enää toimi ne sen jutut.
 
"mies"
[QUOTE="ap";27106587]No kyl mä nyt tiiän mitä se on sanonu. Perusti kommunismin ja se nähtiin miten kävi. Ja siis sen jutut on kyl tosi vanhoja, ennen tietokoneita sun muita, jota se ei osannut ottaa huomioon. Varmaan ihan viisas mies aikanaan mutta ei ne enää toimi ne sen jutut.[/QUOTE]

Milläköhän kompetenssilla puhut? Et taida tuntea oikein Marxia.
 
[QUOTE="ap";27106587]No kyl mä nyt tiiän mitä se on sanonu. Perusti kommunismin ja se nähtiin miten kävi. Ja siis sen jutut on kyl tosi vanhoja, ennen tietokoneita sun muita, jota se ei osannut ottaa huomioon. Varmaan ihan viisas mies aikanaan mutta ei ne enää toimi ne sen jutut.[/QUOTE]

Marxilla oli hieno teoria ja paljon kauniita ajatuksia. Ne vain sattuvat olemaan niin kaukana ihmisen perusluonteesta että ne eivät käytännössä toimi.

Ei nyt eikä koskaan aiemminkaan.
 
[QUOTE="Leenu";27106443]Toisaalta olishan se mulle mukavaa jos tulis joku uusjako ja sais vaikka vähän enempi rahaa :) Ja oikeudenmukaista ainakin.[/QUOTE]

En ole kyseisiin oppeihin perehtynyt, mutta epäilen me kaikki kuulumme hyväosaisiin ja jos joku tasaava jako tulee, niin sitten saadaan totutella vähempään. ;)

Mut aika kahelilta tapaukselta kuulostaa. Vähän kuin joku kiihkouskovainen joka odottelee sitä yhtä miestä takaisin minä päivänä tahansa.
 
Kelt
Marxilla oli hieno teoria ja paljon kauniita ajatuksia. Ne vain sattuvat olemaan niin kaukana ihmisen perusluonteesta että ne eivät käytännössä toimi.

Ei nyt eikä koskaan aiemminkaan.
Ihankuin sä ymmärtäiset. Vai oletko lukenut Pääoman? Helkkari vieköön kirja on kirjoitettu 1867. Itseasiassa se lähti siitä, että ihmisen perusluonne on raadollinen. Se, että kommunismin yritelmät epäonnistuivat, on ihan eri asia. Sosialismia tai kommunismiä ei edes ole missään oikeastaan yritetty.

Ei sillä etteikö Marxin teoriat olisi osittain vanhentuneita. Mutta ilmeisesti tuo mies hahmotti muitakin asioita, vaikea uskoa että olis itsensä Marxiin täysin sitonut.
 

Yhteistyössä