Onneks tää 3viikon koululaisten joululoma oliki vaan tällänen vuoden juttu..

Nimittäin meillä tyttö menee kouluun syksyllä ja mä ehdin jo pohtimaan useita eri vaihtoehtoja et mitä me tehään jos noin pitkä joululoma on ensikin vuonna.

Mutta näyttäs loma olevan 23.12-3.1. Ei aiheuta harmaita hiuksia kun saadaan varmaan tollanen aikaväli hoidettua.

Aika turha mutta piti moinen kertoa:D
 
se joku
Pitkä joululoma on vain hyvästä, niin opettajille kuin oppilaillekkin. Puolustan yli loppiaisen ulottuvaa joululomaa. Ja tänäkin vuonna lukukaudella 2011-2012 meillä koulu alkaa vasta loppiaisen jälkeen.
 
Pitkä joululoma on vain hyvästä, niin opettajille kuin oppilaillekkin. Puolustan yli loppiaisen ulottuvaa joululomaa. Ja tänäkin vuonna lukukaudella 2011-2012 meillä koulu alkaa vasta loppiaisen jälkeen.
no mites vanhemmat joilla ei ole mahollisuutta olla kotona noin kauaa tai lapsen hoidon järkkääminen ei ole helppoa tai muuta.

Kyllä muistan itse kun joulunaikaa oli kiva olla kotona kun ei tarvinnu mennä kouluun mutta nyt näin vanhemman ominaisuudessa on ressaavaa miettiä miten hoitaa asiat niin et ekaluokkalaiselle tulisi mahdollisimman vähän yksinoloa.
 
"myö"
no mites vanhemmat joilla ei ole mahollisuutta olla kotona noin kauaa tai lapsen hoidon järkkääminen ei ole helppoa tai muuta.

Kyllä muistan itse kun joulunaikaa oli kiva olla kotona kun ei tarvinnu mennä kouluun mutta nyt näin vanhemman ominaisuudessa on ressaavaa miettiä miten hoitaa asiat niin et ekaluokkalaiselle tulisi mahdollisimman vähän yksinoloa.
Tampereella ainakin on järjestetty kerhotoimintaa loman ajaksi.
 
se joku
no mites vanhemmat joilla ei ole mahollisuutta olla kotona noin kauaa tai lapsen hoidon järkkääminen ei ole helppoa tai muuta.

Kyllä muistan itse kun joulunaikaa oli kiva olla kotona kun ei tarvinnu mennä kouluun mutta nyt näin vanhemman ominaisuudessa on ressaavaa miettiä miten hoitaa asiat niin et ekaluokkalaiselle tulisi mahdollisimman vähän yksinoloa.
No sinä vanhempana olet vastuussa siitä että järjestät lapselle hoitoa? Sama rumpa odottaa kun tulee 10 viikon kesäloma. Ja se on isompi homma kuin yhden joululoman ajan järjestelyt...
 
vieras*
No sinä vanhempana olet vastuussa siitä että järjestät lapselle hoitoa? Sama rumpa odottaa kun tulee 10 viikon kesäloma. Ja se on isompi homma kuin yhden joululoman ajan järjestelyt...
Kyllä niitä samasta vanhemman lomakertymästä yriteään kattaa eli syysloma, ylipitkä joululoma, talviloma ja kesäloma. Samaan aikaan vanhemmilla viikko talvilomaa ja neljä viikkoa kesälomaa, eikä muuta. Vaikka vanhemmat pitäisivät kaikki lomansa eri aikaan niin ei se riitä kattamaan koulun "lomailuja", lisäksi perheellä olisi hyvä olla hiem uhteistäkin lomaa koko perheenä.

Ihme touhua täytyy sanoa....
 
"vieras"
Mä en osaa nähdä hyvänä asiana sitä, ettei koululainen saa lomailla tarpeeksi pitkään syys- ja kevätlukukauden välillä. Täälläpäin vissiin pitkä loma on ja pysyy myös ensi jouluna.
Mitään ongelmaa ei olisikaan, jos toinen lapsen vanhemmista olisi itse esim. opsikelija, jolla olisi samat lomat. Ongelmia tulee siinä vaiheessa kun molemmat vanhemmat ovat töissä ja suku kaukana, siinä on hoitopaikat vähissä.
 
[QUOTE="vieras";22842430]Mitään ongelmaa ei olisikaan, jos toinen lapsen vanhemmista olisi itse esim. opsikelija, jolla olisi samat lomat. Ongelmia tulee siinä vaiheessa kun molemmat vanhemmat ovat töissä ja suku kaukana, siinä on hoitopaikat vähissä.[/QUOTE]

Ongelmia ja niiden ratkomista, sitähän vanhemmuus myös on :). Ystäviä, tuttavia, naapureita, lapsen kavereiden vanhempia, kerhoja/päiväleirejä, omien lomien sovittamista, palkatonta vapaata, sen sellaisia ratkaisuja on varmaan löydettävissä suurimmalla osalla ainakin.
 
"vieras"
Ongelmia ja niiden ratkomista, sitähän vanhemmuus myös on :). Ystäviä, tuttavia, naapureita, lapsen kavereiden vanhempia, kerhoja/päiväleirejä, omien lomien sovittamista, palkatonta vapaata, sen sellaisia ratkaisuja on varmaan löydettävissä suurimmalla osalla ainakin.
Useimmilla ihmisillä aivot toimivat tuon verran, mutta kaikilla ei ole niin helppo tilanne.

Asumme pienellä paikakkunnalla, jossa näyttää suurimmalla osalla olevan suku lähellä eli vastavuoroiseen lastenhoitoon ei ole tarvetta.

Mitään kerhoja/päiväleirejä ei ole. Tällä hetkellä olemme ottaneet lomarahat vapaina, mutta sekään ei riitä kun lapsi menee kouluun.
 
[QUOTE="vieras";22842549]Useimmilla ihmisillä aivot toimivat tuon verran, mutta kaikilla ei ole niin helppo tilanne.

Asumme pienellä paikakkunnalla, jossa näyttää suurimmalla osalla olevan suku lähellä eli vastavuoroiseen lastenhoitoon ei ole tarvetta.

Mitään kerhoja/päiväleirejä ei ole. Tällä hetkellä olemme ottaneet lomarahat vapaina, mutta sekään ei riitä kun lapsi menee kouluun.[/QUOTE]

Kurja tilanne kieltämättä : /

Mulla on vanhemmat lähellä, eli vastavuoroiseen lastenhoitoon ei ole tarvetta, mutta silti mulla on aika ajoin hoidossa ystävien lapsia & esikoisen kavereita. Kannattaa ainakin minusta kysyä jonkun lapsen ystävän vanhemmilta tms. Pitkät lomat kun on siitä kurjia, että (ainakin meillä) lapset haluaisi kuristaa toisensa ja hyppivät seinille kaveriseuran puutteessa. Kun kylässä on kavereita, on kaikilla kivaa ja kaikki voittavat: mun lapsilla on seuraa, ja se toinen lapsi saa hoitopaikan päiväksi eikä joudu olemaan yksin. Joululoman aikana meillä on majaillut omien lasten lisäksi 2 ekaluokkalaista, 1 eskarilainen ja 1 tokaluokkalainen (ei kaikki samaan aikaan kuitenkaan :D).
 
Saako avautua?
Kyllä niitä samasta vanhemman lomakertymästä yriteään kattaa eli syysloma, ylipitkä joululoma, talviloma ja kesäloma. Samaan aikaan vanhemmilla viikko talvilomaa ja neljä viikkoa kesälomaa, eikä muuta. Vaikka vanhemmat pitäisivät kaikki lomansa eri aikaan niin ei se riitä kattamaan koulun "lomailuja", lisäksi perheellä olisi hyvä olla hiem uhteistäkin lomaa koko perheenä.

Ihme touhua täytyy sanoa....
sitä en ymmärrä että osan mielestä olisi parempi jos koululaisilla olisi vähemmän lomaa? Koululaiset on kuitenkin vielä lapsia ja tekee sen työpäivänsä siellä koulussa. Joten jo ihan oman jaksamisensa kannalta on tärkeää että koululaiset saavat pitkän lomansa. Se on vaan asia joka pitää hyväksyä ja koittaa ratkaista parhaimmalla tavalla. Mutta että lasten pitäisi käydä koulua ja lomailla kun vanhemmatkin, niin johan käy rankaksi.
 
tt
Miten te olette sitten pärjänneet ennen kouluikää nuo lomat? Meillä ainakin päiväkodissa tuntuu välillä olevan pidempiäkin lomia kuin koululaisilla ja kun sitä alle koululaista ei voi jättää yksin kotiin, kuten koululaisen eikä niille järjestetä mitään kerhojakaan.

Moni työkaveri on järjestänyt niin, että esim. naapurin tai lapsen kaverin vanhemman kanssa on sovittu lomien porrastamisesta ja hoidoista. Itselläni kävi naapurin täti tarkistamassa että kaikki on ok. Tai sitten pitää palkata vaikka joku lukiolainen katsomaan muksun perään loman ajaksi.
 
ekaluokkalaisen äiti
Ihan paikkakunnasta huolimatta kaikilla on kuitenkin sama määrä koulupäiviä. Toisilla vaan on lyhyemmän joululoman lisäksi sitten pitkä syysloma, toisilla syysloma on vain muutaman päivän.
 
"vieras"
sitä en ymmärrä että osan mielestä olisi parempi jos koululaisilla olisi vähemmän lomaa? Koululaiset on kuitenkin vielä lapsia ja tekee sen työpäivänsä siellä koulussa. Joten jo ihan oman jaksamisensa kannalta on tärkeää että koululaiset saavat pitkän lomansa. Se on vaan asia joka pitää hyväksyä ja koittaa ratkaista parhaimmalla tavalla. Mutta että lasten pitäisi käydä koulua ja lomailla kun vanhemmatkin, niin johan käy rankaksi.
Ymmärrätkö sen että esim. 7 v. lepää koulun rasituksista yksinään kotona, kun vanhemmat ovat töissä?
 
"vieras"
Miten te olette sitten pärjänneet ennen kouluikää nuo lomat? Meillä ainakin päiväkodissa tuntuu välillä olevan pidempiäkin lomia kuin koululaisilla ja kun sitä alle koululaista ei voi jättää yksin kotiin, kuten koululaisen eikä niille järjestetä mitään kerhojakaan.

Moni työkaveri on järjestänyt niin, että esim. naapurin tai lapsen kaverin vanhemman kanssa on sovittu lomien porrastamisesta ja hoidoista. Itselläni kävi naapurin täti tarkistamassa että kaikki on ok. Tai sitten pitää palkata vaikka joku lukiolainen katsomaan muksun perään loman ajaksi.
Päivähoidossa on varahoitopiakat eivätkä meidän päivähoidot ole olleet kiinni kuin max 1 kk kesällä, eli se on helppo kattaa vanhempien lomista, yleensä lapsi on lomaillut 4-6 viikkoa kesllä.
 
Minä olen huomannut sen, että usein ihmiset eivät edes viitsi kysyä tuttaviltaan, naapureiltaan tai lastensa kavereiden vanhemmilta että onnistuisiko hoitoapu loma-aikaan. Oletetaan, että ei onnistu, kun ei ole vastavuoroisen lastenhoidon tarvetta, tms ja sitten ei edes kysytä. Vaikka vastaus voisi olla iloinen "kyllä, tänne vaan!" :)
 
Minä olen huomannut sen, että usein ihmiset eivät edes viitsi kysyä tuttaviltaan, naapureiltaan tai lastensa kavereiden vanhemmilta että onnistuisiko hoitoapu loma-aikaan. Oletetaan, että ei onnistu, kun ei ole vastavuoroisen lastenhoidon tarvetta, tms ja sitten ei edes kysytä. Vaikka vastaus voisi olla iloinen "kyllä, tänne vaan!" :)

Ei tulisi todellakaan mieleenkään naapureilta kysellä lastenhoitoapua. En todellakaan ilmaiseksi viitsisi kenenkään hoitoon sysätä. En kavereiden, naapureiden tai muidenkaan. Mieluummin tosiaan palkatonta vapaata vaikka mutta pomon tuntien se ei sitä lastenhoidon vuoksi myöntäisi.
 

Yhteistyössä