oon 30v ja mulla menee oikee ja vasen sekaisin =(

  • Viestiketjun aloittaja "tyhmä"
  • Ensimmäinen viesti
"tyhmä"
joskus nuorempana sekoilin täysin oikeessa ja vasemmassa. näin vanhenmiten kihlasormus pelasti aikoinaan eli pysty siitä lunttaamaan ja nyt kyllä joten kuten selviänkin niistä. mutta esim autokoulussakin sekoitin ne täysin.

ja mun tyhmä kysymykseni onkin

että jos olen esim jonossa niin eikö kaikilla oo silloin sama vasen puoli näin nyt ainakin aattelin että on =)
mutta jos on nenät vastakkain onko kaikilla sama vasen.

esim neuvolassakin kysytty kummalla kädellä lapsi piirtää/syö niin en osaa kertoa =(

en tajuu mikä tuossa nyt sit muka niin on vaikeeta kahdesta toinen on vasen ja toinen oikee
ite olen vasen kätinen
 
"minä"
myös, ihan sama juttu. Erotan siitä, että kirjoitan oikealla, joten jos matkin kirjoittamisliikkeitä, niin tunnistan oikean.

Se on yleistä esim. adhd:ssa ja lukihäiriössä
 
No jos sä olet jonossa ja kaikilla nenät samaan suuntaan niin tietenkin kaikilla on sama vasen. Jos taas seisot jonkun kanssa nenät vastakkain, niin hänen vasen kätensä on samalla puolella kuin sun oikea kätesi. Sun oikea käsi on aina sun oikea käsi, ja vasen käsi vasen, riippumatta siitä miten päin olet.
 
,...
Mulla lievä lukihäiriö ja aina ongelmia erottaa vasen ja oikea, toi kirjotuskäden tietäminen oikeaksi helpottaa. Mun sisko käyttää ajaessaan kikkaa, että leikkii omistavansa volvon ja sit kuvitteelee siihen rattiin tekstin VolvO, vasen on siellä missä ensimmäinen v ja oikea siellä missä o. :p
 
sitäsattuu
Tieteen kuvalehdessä oli pari numeroa sitten juttu tästä. En muista kuinka suuri se prosentti oli, mutta oikean ja vasemman erottamisen vaikeus oli artikkelin mukaan aika yleistä.
 
Myös mä (ikää yli 30, koulutukseltani FM) olen joutunut tämän asian opettelemaan oikein kantapään kautta. Vieläkin, jos en keskity, ne menee, miten menee. Sanon hyvinkin, että oikea, kun oikeasti on vasen tai autossa saatan kääntyä oikealle (jos mahdollista), jos käsketään vasemmalle.

Joku juttu vinossa aivoissa. Mutta kaikilla meillä on omansa. Mun mies ei yhdistä kuukausia enkun kielellä numeroihin. Se joutuu joka kerta laskemaan, monesko kuukausi on kesäkuu, monesko elokuu jne. Sekin ihan älykäs ihminen muuten (ja toki tuon osaa, kun miettii). Mutta näitä on. Mulle tuo taas on selvä kuin pläkki.
 
Viimeksi muokattu:
Mullakin toi tuottaa välillä hieman mietintää. Kukaan ei kai ole kuitenkaan huomannut sitä ikinä, koska käyn tuolloin aina hiljaa mielessäni äidin mulle muksuna opettaman niksin; oikea on se jolla kätellään! :LOL: Se oikeesti on pelastanut mut monet kerrat!
 
"shihtzu"
Minulla menee usein sekaisin, olen vasenkätinen, joten aina mietin, että kummalla kädellä kirjoitan ja se on siis vasen :)

Kaikkein paras on kun olen joskus takapenkiltä neuvonut äitiäni, että minne käännytään, niin olen kädellä näyttänyt ja sanonut tuonne, kun en osannut sanoa kumpi se on oikea vai vasen. Äitini vaan totesi, että kumpikohan se tuonne on oikea vai vasen :D
 
g
[QUOTE="Minnie";24393012]No samaa vikaa on joo mullakin. Ja päivittäin tarvin töissänikin vasemman ja oikean tietämystä kun opastan ihmisiä, välillä ihan päin v*ttua :D[/QUOTE]

mun työkaveri on samanlainen. se kerran neuvoi mun veljelle mistä joku tavara löytyy ja sen piti kääntyä selin veljeen että osas neuvoa :D . mua nauratti.

mutta yhtään vähättelemättä vaivaa, mulla menee 4 ja 7 jostain syystä sekasin keskenään. olen tottunu naputtelemaan numeroo toisensa perään mutta aina ne vaan menee sekasin. koneella tehdessä nämä ois varmaan ymmärrettäviä mutta kun ne menee käsinkirjoituksessakin sekasin... :ashamed:
 
"shihtzu"
Tuli juuri mieleen, että autokoulussakin inssiajossa käännyin vasemmalle, vaikka inssi sanoi oikea :) Tajusin sen kyllä heti käännyttyäni, mutta ei se inssiä haitannut, totesi, vaan että pääseehän sitä tätäkin kautta :)
 
g
[QUOTE="tyhmä";24392861]
että jos olen esim jonossa niin eikö kaikilla oo silloin sama vasen puoli näin nyt ainakin aattelin että on =)
mutta jos on nenät vastakkain onko kaikilla sama vasen.
[/QUOTE]
takaraivoon jos katsot niin on sama vasen. naamatusten se on vastakkaisella puolella. helpottiko yhtään?
 
"shihtzu"
Niin ja mulla menee jostain kumman syystä sekaisin värit vihreä ja ruskea, sanon usein vihreää ruskeaksi ja ruskeaa vihreäksi, ellen tarkkaan ensin mieti mitä sanon :)
 
Minä olen 40v ja sekaisin ne menee mullakin. Jos sanon Isännälle, että auton vasen takarengas vinkuu jarruttaessa, tietää hän mennä katsomaan oikeaa takarengasta, koska sitä mä kumminkin tarkoitin =)
 
TÄÄÄLLä
Minulla myös menee helposti oikea ja vasen sekaisin, ja ikää on 24v :D Varsinkin jos pitää esim. autossa nopeasti sanoa oikea tai vasen. Mun muistisääntöni on ollut sellainen "kattausalusta" joka meillä oli päiväkodissa (eli n. 20v sitten...) jossa veitsi oli oikealla puolella.
 
"tyhmä"
kiitokset eiköhän näillä pääse taas eteenpäin. ehkä toyittelua vaatii mutta jospa se pinttys tuonne pääkoppaan :)

ja kiva huomata etten oo ainut tämän ongelman kanssa. oon pitänyt itteeni ihan tyhmänä enkä oo ukollekkaan kertonu etten tunnista oikeeta ja vasenta. ja kyllähän ne sieltä tulee kun hetken miettii
 
pippariina
mulla menee kans oikea ja vasen sekaisin. Monesti jos apukuskina opastan kaveria ajamaan jonnekin, niin saatan kädellä näyttää oikealle, mutta sanon että vasemmalle. Olenkin kavereille sanonut, että kannattaa luottaa ennemmin mun käteen kuin mun puheisiin. Samoin mekko ja hame menee multa sekaisin.. Pitää aina miettiä kumpi olikaan kumpi. Uskomatonta!! Mut onneksi meitä on muitakin.
 
Wau, onko teitä näin monta muutakin joilla sama "häiriö"!?
Onpa helpottavaa tietää ettei ole ainoa =)

Mä käytän kanssa apuna tota kirjoituskättä, eli kun mietin että oikea vai vasen niin mietin aina sen kautta että kummalla kädellä kirjoitan.
Se on aika hidas tapa kun koittaa just autossakin neuvoa tietä, risteys on jo ohitettu kun mä vielä mietin kumpi suunta oli se mihin piti kääntyä :headwall:
 

Yhteistyössä