oOoO-Huhtikuun Helmet 2012 * HELMIKUUSSA*-oOoO

mun on pakko kehuskella tätä ketjua, vaikka joku jo joskus kehuikin:D
nyt kun netistä on tullu googletettua kaikenlaisia juttuja ja haettua tietoa, niin aina joka asialle on jossain joku ketju. mutta ne on semmosia missä piikitellään ja mollataan ja pidetään ihan taukkina jos jotain kysyy...
tää on ihana ketju koska ite ainakin oon voinu kysyä tyhmiäki kysymyksiä miettimättä että miten ilkeesti joku vastaa, ja vaikka joku ajatteliski et eikö toi ny tiedä tai ymmärrä niin ei sitä ainakaan julki oo tuonu. ja vaikka tänne vähän purkaa pahaa oloa:whistle: niin kukaan ei siitäkään ilkeile =)

kiitos kaikille siis ihanasta asenteesta, ymmärryksestä ja avusta/vastauksista. tukeakin täältä tuntuu saavan =)
 
Kette toivottavasti ei ole mitään vakavaa! Samaten Jassåålle toivottelen tsempityksiä et pari viikkoa nyt ainakin pikkuine jaksais pysyä sisällä!

Suska mulla katos yli puolet kavereista odotusaikana. Niin se vaan menee et ne tosiystävät pysyi mut sit ne jotka ei jaksaneet kuunnella mun vauvajuttuja häippäs ja toisaalta eipä muakaan kiinnostanut niiden sinkkujutut kun oli taas jonkun uuden miehen löytänyt yms. Osa on palannut kaveriksi ja osa ei.


(.) Piti käydä tänään kaks kertaa neuvolassa kun vauvan sykkeet huiteli 170-190 koko ajan mitä kuunneltiin ja ei kuulemma ole normaalia joten menin parin tunnin päästä tarkistuskäynnille. No rauhottuihan se jäbä sinne mahaan ja ilmeisesti hermostui siitä kun terkka ensin kokeili missä asennossa ja sit vasta doplerilla sykkeitä. Naureskeltiin siinä vaan et on niin ujo poika et pitää ens kerralla ottaa sykkeet eka ja sit vasta kokeilla miten poitsu mahassa on. Hiukan toi säikäytti kun se meinas et vauvan korkeet sykkeet yleensä kertoo tulehduksesta tms. häikästä jos ei laske normaaliksi. Mut tää on ujo kyl kun joku vähän koskee mahaa niin eipäs liiku sit milliäkään mihinkään suuntaan et muut vois liikkeiä tuntee.

Mut siis Rv 33+0
verenpaine 121/79
Painoo +1kg/vko
Truvotus +-
Fundus 31
Raivotarjonta ja pissa puhdas

Seuraavaks lääkärineuvola kolmen viikon päästä.

Champion ja Martti 33+0
 
mymosa
Onneks mun ystävät jaksaa myös vauvajuttuja, en ymmärrä miksi pitäis olla puhumatta mikäli ei koko ajan puhu. Sit ymmärrän, jos ei enää muusta osaa puhua. Äiti-ihmisten kanssa tulee jaettua enempi lapsiarkea kuin lapsettomien ystävien.
Tääl palstallakin kiva jakaa muitakin, kun vauva-asioita.

Tääl jatketaan sairastelua.
 
Kävin eilen ylimääräisellä käynnillä neuvolalääkärillä hakemassa sairaslomaa. Ei toi työnteko enää onnistunu näiden liitoskipujen kanssa. Tässä kohtaa se on kai ajateltava omaa parasta ja tietenkin vauvan vaikka kuin olisin halunnu töissä olla.

Neukkulääkäri myös sanoi että vauveli istuu pyllyllään. Pyh sanon minä. Kääntyis nyt sit itestään oikeinpäin. Muutama päivä sit vielä oli toisinpäin koska potkut tuntu oikeassa vasemmassa kyljessä ja joku aina puksautti rakkoa vasten. Nyt jos istuu vähänkään huonossa asenossa ni pää painaa tuonne jonnekin oikeanpuolen kylkiluihin ja potkut tuntuu alakerrassa.

Kuin myöhään nää pienet vielä kääntyy?

Tänään poksuu rv 30!
 
jazzi Kyl ne saattaa vielä rv 36+:kin pyörähellä :) Yleensä jo asettuvat aloilleen viikkoja ennen LA, mutta näitä aktiivisia möyrijöitäki on :D
Lohduttavaa :) Eli mulla on toivoa vielä..

Sisko kävi pelkopolilla asti pyytämässä sektiota. Ja olisi sen saanut mutta syntyikin sitten alakautta normisti muutama päivä sitten. Sanoin miehelle et olis niin mun tuuria sit joutua siihen sektioon mitä en todellakaan tahdo jos ei oo pakko :D
 
Jazzi ihan mielenkiinnosta kysyn, jos haluat vastata, että millä mielin siskosi sitten synnytti alakautta? Entä jälkikäteen ajateltuna, oliko kokemus hänelle pelkojen mukainen vai menikö kaikki sittenkin hyvin? Onnea tädille!
 
Pomppulille kiitos, hain lehden jo kirjastosta, jos pääsis tässä kohtapuoliin ompelemaan. Kankaita pitäis tietty vähän katsoo ensin...

Champion, mulla on myös ujo tapaus, heti loppuu potkut ja muut jos vähän masua sivelee. Välillä oikein harmittaa, kun on muutenkin aika rauhallinen tapaus. Saas nähdä sit kun ulkoistuu, jos onkin ihan villi-ihminen. Eikös monet sano et jos on mahassa rauhallinen, niin ulkona sit resupelle ja toisinpäin? No, sen näkee sitten.

Samaa mieltä olen muidenkin kanssa, täällä ei kukaan kettuile vaikka kyselis tyhmiä. Kiva niin, varsinkin kun on ekaa kertaa pappia kyydissä. Eipä sitä asioista tiedä jos ei ota selvää ja kysele. Kiitos siis kaikille neuvoja antaneille! :)

Nyt taidan lähtee tsiigaan poliiseja ja otan jätskin pakkasesta sulamaan. Mukelot on sängyssä jo, joten aikuisten herkkuhetki saa pian alkaa! :popcorn:
 
Vauvan tarjonnasta: Mulle neuvolassa th (joka on myös kätilö) sanoi, että lääkärineuvolassa rv 36 vauvojen pitäisi jo olla oikein päin. Meidän vaavinen on ollut oikein päin (siis raivotarjonnassa) jo useamman viikon, joten mä voin tässä vaan jännittää ettei enää halua alkaa väärinpäin kääntymään :)

c 33+1
 
Kaik oli hyvin ja kivutkin on lakanneet. Kohdun kaulaa oli jälellä 3 senttiä eikä ollut auvennut ollenkaan. Käyrillä olin puolituntia ja muutama napakampi suppari tuli siinä ollessa.
Vauvalla on kaikki hyvin ja paino arvio nyt 32+2 2.2 kiloa. Meidän toiseksi vanhin on ollut rv30 saman kokoinen ja neiti oli syntyessään 3.900g Oltiin siirrytty sitten yläkäyrältä keskikäyrälle kasvussa.
huomenna kuitenkin äitipolille diabeteshoitajalle ja sisätautilääkärille.
 
Mies tuossa kokoaa vauvalle kaappia ja mä kattelen vaan ja kirjottelen täälä ;) Nyt on eka koneellinen vauvanvaatteita pestynä! Kyllä tää tästä pikkuhiljaa, ainakin hommat vähenee koko ajan!

Suska: mulla aika samalainen tarina kuin sulla ja juurikin kyse miehen siskosta. Oltiin aikaisemmin tosi läheisiä, oltiin toistemme kaasotkin jne. mut sitte ku aloin odottaa ensimmäistä meni välit lähes kokonaan poikki. Kyllä me edelleen pakollisissa tilaisuuksissa nähdään, mut siihen sit jääkin. Ja nyt yks parhaista kavereista yrittää lasta ja tuntuu olevan tosi katkera kun me onnistuttiin ensin. Koko ajan on hiljalleen välit viilentyneet, et saa kattoa miten käy. Mut ei mun mielestä voi olla kovin hyvä ystävä jos ei pysty olemaan aidosti onnellinen toisten puolesta ja just esim jaksaa kuunnella vauvajuttuja. Ne kun ei kuitenkaan kestä ikuisesti ja ne on koko ajan mielessä -luonnollisesti kun sen vauvan koko ajan tuntee. Tsemppiä tohon tilanteeseen, sulla on sentään mies tukena. Mun mies yrittää vaan sovitella ja vähätellä eikä oikein tunnu ymmärtävän miten pahalta musta tuntuu.

Tijona ja Jassåå: Tsemppiä kovasti :hug:

Jokos joku on sairaalakassia pakannut? Mä vasta tajusin et semmonenkin tosiaan pitäis pakata (tosin ehkä vielä ei oo kiirettä..)

Huomenna pelkopolille! Onko joku ollu?

-Linn ja pikkujellona 33+3
 
Tiijonalle ja Jassåålle tsemppiä täältäkin!! :hug: Ja Kette: onneksi tilanne rauhottui eikä pienokainen vielä päätä tulla maailmaan. :)

Noista peräpukamista: ne ovat olleet riesana täälläkin ja vaikka lääkäri kovin lohdutteli esikoisen jälkeen, että kyllä nuo itsekseen sulavat pois niin eivätpä vaan niin tehneet. Milloin enemmän, milloin vähemmän ovat olleet pysyvä haitta. Nyt tosin viimein päätin, että kun tämä napero on ulkona ja imetykset hoidettu niin sitten kyllä vaadin jonkin hoidon tai salvan tai JOTAIN, jolla noi saisi edes pienemmiksi ellei kokonaan pois. : /

Tuosta kääntymisestä: meillä esikoisen kohdalla harkittiin jo kovasti käsin kääntämistä, viikkoja en nyt ihan varmasti muista, mutta kovin lopussa oltiin kuitenkin. Aikakin jo saatiin synnärille, missä kätilö olisi homman ainakin koettanut hoitaa vaan onneksi juuri edellisellä neuvolakäynnillä th totesi lapsosen olevan pää alaspäin. Lopulta ei pojalla mitään kiirettä kääntymisensä kanssa ollutkaan kun tuli ulos vasta sen 2 viikkoa yli LAn. Mitä nyt tietysti hieman ahtaaksi se pyörähdys varmaan olisi myöhemmin vielä käynyt... :rolleyes:

Sairaalakassi
ei ole vielä hahmottunut oikeen edes pääsäni. Saati, että olisin konkreettisesti tehnyt asian eteen jotain. Luotan tuohon ukkooni, että jos lähtö tuleekin yllättäen ja kovin aikaisin, niin hän löytää kaapistani kaipaamani asiat ja toimittaa perille. :heart:=)

Meillä flunssista kutakuinkin selvitty (onneksi vain nuhaa ja pientä yskää) ja nyt viikonlopusta asti on pojat vuorollaan olleet vatsataudissa. Nyt sitten makaa mies tuossa punkassa ja voivottelee huonoa oloaaan. Ite kovin pelkään, että milloin se minuun iskee. Käsiä olen urakalla pessyt ja pusuttelut jättänyt lasten ja miehen osalta väliin vaan niin se taitaa tuon taudin kanssa olla, että kyllä se iskee jos on iskeäkseen. Kaikesta huolimatta. :$

Eilen sain taas konkreettisesti huomata, että tuo autoilu ja pystyssä oleminen ei vaan satu nyt miulle. Kävästiin päiväseltään Hesassa ja se tarkoittaa autossa istumista oikeen urakalla. Kyllä meinaan tuli supistuksia ja paljon päivän aikana. Onneksi ihan vaan niitä harjotuksia, mutta ikäviltä nekin tuntuu. Nyt pysyttelen taas kotosalla jonkin tovin.
 
SysterP joo toi voi pitää kyl paikkansa aika hyvin mut kahden lapsen kokemuksella: Poika oli samanlainen mahassa kun tää, ei liikkunut liikoja ja oli tosi rauhallinen, kukaan ei päässyt kokeileen liikkeitä. Kun syntyi oli maailman rauhallisin ja tyytyväisin vauva ekaan vuoteen asti kunnes pääsi liikkeelle. Sit mentiin ja lujaa perässä ja kekseliäisyyttä riitti poitsulla vaikka mihin. Nyt kohta 8 vee ja vieläkin ihan vilkas tapaus mut aivan ihana ja on aina leppynyt tosi helpolla :) Sit toinen odotus kun odotin tyttöö olikin ihan toisenlainen. Likka mettos mahassa kun viimestä äivää, esiinty heti kaikille jokka halus liikkeitä tuntee ja kun syntyi niin oli kiukkusempi ja vaativampi tapaus. Mut kun lähti liikkeelle niin ei ollut yhtään niin riehakas kun veljensä mut temperamenttia löytyy vaikka muille jakaa ja on vaikea saada leppymään. Kun muistelee noiden vauva-aikoja niin ehken sen pojan kaltaisen mieluummin ottasin vaikka olikin raskaampaa pysyä perässä mut olis silti ehkä helpompi jossain mielessä.
 
Ajattelin ottaa itteeni niskasta kiinni ja alkaa kirjotteleen. Nyt on joka päivä useampaan otteeseen tullu käytyä täällä lukemassa teidän kirjoituksia. Kovasti alkaa tuo synnytyksen lähestyminen pyöriä mielessä. :)

Gcs15: Paljon onnea pojan johdosta! :)

Jassåå: Onko ylävatsakipuihin löytynyt syytä? Minullakinhan oli silloin jossain vaiheessa raskautta tuollainen kipukohtaus ja jouduin päivystykseen. Maksa-arvoista afosit olivat koholla, yli 4-kertaiset. Syy jäi vähän epäselväksi, mutta lääkäri epäili että syynä olisi ollut itsestään läpitullut sappikivi. Toivottavasti sinulla kaikki hyvin!

Suska: Harmi että miehesi sisko käyttäytyy noin inhottavasti! Onneksi miehesi on tukenasi tässä asiassa.

Jazzilla
kuulosti olevan liitoskipuja. Sama juttu täällä. Aivan järkyttävässä tuskassa alapää, ei pysty seisomaan eikä kävelemään. Välillä ihan itku pääsee ku yrittää tuon esikoisen kanssa pärjätä päivät. En tiiä miten kauan tämäki kestää, esikoista odottaessa en muista tällaisia kipuja olleen ollenkaan..?? Vauva puskee kovasti päällään tuonne alas, ja välillä tuntuu että putkahtaa ihan hetkenä minä hyvänsä ulos sieltä. Valkovuoto on lisääntyny samalla tavalla kuin edellisen raskauden lopussa. Pikkuhousunsuojia täytyy koko ajan käyttää.

Onkos muilla muuten sitä viimeistä lääkärineuvolaa (on muistaakseni joskus 36-37 viikolla)? Meidän kunnassa tämä on poistettu kokonaan, joten nyt ei sitte enää pääse ollenkaa lääkärille. Vähän harmi, kun sieltä ois saanu vähän infoa siitä onko paikat lähteny pehmeneen ja aukeamaan. Viime viikolla kävin lääkärillä hakemassa tämän viimeisen viikon s-lomaa ennen äitiysloman alkua. Silloin tsekattiin myös kohdunsuun tilanne, paikat olivat hieman pehmenneet ja aavistuksen auki, kaulaa jäljellä n. 2 cm. Nyt vaan on nuo liitoskivut (vai mitä nyt ovatkaan?) olleet niin kovat tuon lääkärikäynnin jälkeen, että ois kiva tietää mitä tuolla alakerrassa tapahtuu. Muutenkin tämä jässikkä kasvaa yläkäyrällä, joten luulisin ja toivoisin että syntyisi vähän etuajassa, ettei tarvi synnyttää isokokoista pojua.

Niin, ja vielä pitää kertoa teille yks ilouutinen: Äitiyslomalle jäämisestä huolimatta minut vakinaistettiin, joten ei tarvitse enää murehtia mihin lähden töihin sitten kun olen työelämään palailemassa. :)

Nyt nukkumaan, jos näiltä kivuilta unen saisi.

Äittä-83 ja mussukka 34+2
 
Meillä on ensisynnyttäjille lääkärineuvola vielä tollon loppu raskaudessa 34-36 viikolla, mut ei enää toissynnyttäjille. Täällä kun sit polilla käydää LA tietämillä tai sitä aikasemmin. Mulla polilla synnytystapa-arvio rv 38+.

Onnea äittä vakinaistamisesta!:flower:
 
Huomenta!

Tyttö oli oksennustaudissa ja mun tokaviimeinen työviikko se lyheni 2-päiväiseksi.... :/ Iiks, miten sitä saa kaikki hommat tehtyä valmiiksi tän pänäviikon ja ens viikon aikana.... :eek:

Supistukset on alkanut olemaan kovempia ja eilen aamulla kesti sellaisen 15 min yhtäjaksoisesti. Meinas usko loppua kesken ja mielessä vilis jo kaikki synnärille lähdöt ja siihen liittyvät kuviot.... Apuva, pitäs vissiin oikeesti asennoitua, että tää kaveri voi täältä putkahtaa anytime!!!

Linn - hei just edellispäivänä katsoin, että Elloksella oli mun mielestä tosi kiva 8-osainen lime-valkoinen vaatesetti, 30€ (sen saa myös musta-valkoisena)! Tässä linkki, löysinkin sen nopsaa:
Starttipaketti, 8 osaa Yläosat Starttipakkaukset Ellos Kids

Josefia - Polarn&Pyret, Me&I, Lindex ja H&M myy sellasia pienempiä peittoja, sopiskohan sellainen päiväpeitoksi vauvansänkyyn?? Musta ne on aikas kivoja ja on ihan tosi käteviä muutenkin (vaunuissa ja kotonakin).
Tässä esim. POPin peitto, mutta niillä on usein muitakin vaihtuvia kuoseja:
CLASSIC STRIPE BLANKET ECO


Jes, mutta mukavaa päivää! Pitää lähtee koulutukseen!

- Annapellu, 33 + 4
 
Eilen tuli käytyä neuvolassa kuukauden tauon jälkeen, ja kuten arvasinkin verenpaineet nousevat myös tässäkin raskaudessa.. proteiinia odotellessa!
- viikot 30+5
- paino 57,3kg
- painonmuutos -250g/viikko
- turvotus -
- verenpaine 136/85
- u-prot -
- u-gluk -
- sf-mitta 28
- tarjonta: poikkitilassa
- sydämensyke 130
- liikkeet ++
Seuraavat neuvolakäynnit vähintään kahden viikon välein, verenpaineita pitää mittailla myös kotona, ja samalla tikuttaa proteiinia silloin tällöin.

Vointi on ollut ihan hyvä muutoin :)

Tanya rv30+5
 
äittä-83: syytä eivät tienneet sanoa, mut ainakaan mitään sappikiviä ei näkynyt, kun ultrasivat. Kontrolleissa joudun käymään ja katotaan muuttuuko noi maksa-arvot suuntaan tai toiseen.

Ja sairaalakassin meinasin pakata valmiiksi viikonloppuna, että mies saa mielenrauhan, kun hän ei kuulemma paniikissa pysty tavaroita kasaan haalimaan :)

niin ja nyt on tullut kamala kutina kämmenselkiin- raavin ihan hulluna noita... nyt täytyy vaan toivoa, ettei tämä liity noihin maksa-juttuihin.
33+1
 
Viimeksi muokattu:
Annapellu: Heh, mä just tilasin ton Elloksen starttipaketin, tuli viime viikolla ja oon saanut nyt pestyä. Oli vielä joku prosenttialennus, niin makso vaan 21€. Ite ainakin tykkäsin, mitä nyt mies valittaa, että meillä on kuulemma liian paljon vihreitä vaatteita. :D

Sairaalakassia oon ite miettiny jo, itse asiassa kaivoin yhen kassin sitä varten jo esille. Eihän tässä mikään kiire siis ole, mutta jos jotain laittais kasaan, kun ikinä ei tiedä, jos jotain yllättävää sattuu. Joo, mä kuulun ihmisiin, jotka varautuu kaikkeen ja pakkaa joka paikkaan kaiken mukaan...

Mulla on lääkärineuvola sillon joskus viikolla 36, kun oon ensisynnyttäjä. Tosin nyt en tiedä miten on, kun samoilla viikoilla on ultra raskausdiabeteksen takia.

Lastenvaunuja käytiin taas miettimässä eilen kaupassa. Jotenki hellyyttävää, että mieski alkanu tietää niistä jotain ja vertailemaan niitä. Ja sitte illalla kotiin tultua useaan otteeseen istu mun kanssa sohvalla ja vertaili vaunuja esitteistä ja etti netistäkin infoa. Ja pinnasängyistä innostu kanssa. :heart:

felina + pikkupulla 33+1
 
Sairaalakassi on jo pakattu, en usko ollenkaan että mies tietää missä säilytän mitäkin, kun välillä pitää hänenkin vaatteitaan etsiä. :D Vähän aikaista tietysti, mut komerossahan kassi olis joka tapauksessa, pakattuna tai ei. Nyt ei ole huolta jos tulee äkkilähtö. :whistle:

Meillä on vapaaehtoinen synnytystapa-arvio viikolla 36, ultrataan ja lääkäri tutkii miltä alapäässä vaikuttaa. Ainakin näin ensisynnyttäjänä menen mielelläni. Näkeepä taas pienen ultrassa. =)

Jassåå, mun ystävällä kohos maksa-arvot raskauden aikana, ja hän sanoi että kämmeniä kutisi sairaasti. Toivotaan, että ei nyt olis silti sulla sama homma.
 
Mulla on ainakin pitänyt paikkansa luonteen laatu ja temperamentti lapsissa sikiöaikana ja sen jälkeen. Poika oli rauhallinen ja tasainen ja jämäkkä potkija. On edelleen :D
Tyttö oli eloisampi ja liikkuvaisempi ja äkkinäisempi liikkeissään ja on sitä nykyäänkin. En sanoisi ihan pikkumyyksi mutta sellainen "tietää mitä tahtoo"-tyyppi. Tytön kanssa otetaan enemmän yhteen mutta sovitaan ja lepytään sitten molemmat yhtä nopeasti. Räjähtää ja sitten tyyntä. Pojan kanssa on rauhallisempaa mutta hän on myös itsepäisempi ja jos sitten tulee konflikteja niin hän ottaa enemmän itseensä ja leppyy hitaammin. Tosin se voi myös olla esikoiselle tyypillinen piirre. Esikoiseen tulee väkisinkin ladattua kaikki odotukset ja tunteet niin hyvässä kuin pahassa. Perheen seuraavat lapset menee sitten jo rennommalla otteella!
Silti se on jännä että vaikka kaikkia lapsiaan rakastaa yhtä paljon. Niin ainakin mulla on esikoiseen sellainen tietynlainen lataus ja tunne ollut aina :heart: En osaa sitä sen enempää selittää. Ehkä muutkin joilla niitä lapsia on jo entuudestaan useampia niin vois kertoa tuntemuksiaan?
Tämä kolmonen tuntuis nyt suht samalta kuin esikoinen. Mutta jää nähtäväksi! ;)

34+2
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä