••••• Antavatko toiset lääkärit helpommin saikkua kuin toiset? •••••

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Vai onko rimaa nostettu viime aikoina oikein kovasti?

Esim. poskiontelontulehdus, lievä ajoittainen kuume ja nuha yhdessä eivät oikeuttaneet pääsemään terveyskeskuksen lääkärille eli lääkärintodistus ja sitä kautta oikeus sairauspoissaoloon jäi saamatta. Hoitaja pyysi lepäämään ja ottamaan tarpeeksi paljon särkylääkettä. Kerroin lisäksi meneväni töihin, mutta siihen hoitajalle ei ollut mitään vastaan. No, kolme viikkoa meni tuollaisessa kunnossa töissä. Iltapäivisin olo oli kuin matkalla hautausmaalle ja Buranaa sai vetää kaksin käsin levykaupalla.

Sitten tulehtui silmä mikä muutti äänen kellossa ja pääsin päivystävälle lääkärille, joka kirjoitti antibioottireseptin. Lääkärintodistusta hän ei kirjoittanut eli taas mentiin töihin, nyt jo ihan oikeiden kipujen kera (tulehduskipulääkkeet eivät vaikuta silmään). Perusteluna on se, että pysyvästikin 1-silmäiset ovat töissä ja ajavat autolla. Neljäs viikko meni sitten 1-silmäisenä autolla satoja kilometrejä työajoja sompaillen. :)

Onko nykyään kaikkialla rima samalla korkeudella?
 
vierailija
Meillä pääsee lääkärin vastaanotolle (työnantajan lääkäri), mutta sairaslomaa saa aniharvoin. Jos saikkua saa niin silloin pitää olla jo pää irronnut ja toinen jalka haudassa.

Vastaus kysymykseen: kyllä, rima on korkealla. Paljon korkeammalla kuin nuoruudessani.
 
vierailija
[QUOTE="vierailija, post: 31467326"." Kerroin lisäksi meneväni töihin, mutta siihen hoitajalle ei ollut mitään vastaan. ?"[/QUOTE]

Pyysitkö siis ihan sairaslomaa vai mainitsit vain ohimennen?
Itse olen varannut noita aikoja niin että sanon että olen kipeä ja tarvitsen todistuksen siitä.

Yksityisellä puolella ainakin kysy heti että tarviinko sairaslomaa, tiedä sitten pitääkö julkiselta sitä itse muistaa pyytää.
Itsellä on sairaskuluvakuutus tuommonen on ihan hyvä olla olemassa, yleensä melkein kerran vuodessa iskee toi poskiontelon tulehdus ei tarvi paljon muuta ku varata aika ja kävellä sisään mitään kuppaamatta nuo hoitaa aika hyvin kuntoon.
 
Eipä noita saikkuja kovin herkästi irtoa
Jos on kuumetta, niin silloin on kai velvollisuuskin jäädä kotiin potemaan.
 
vierailija
Minä olen aina saanut tarvittavan määrän sairauslomaa terveyskeskuksesta tai työterveyslääkäriltä. Välillä olen kieltäytynyt tarjotusta sairauslomasta (poskiontelotulehdus tekee välillä tosi kurjan olon, välillä ei) ja joskus olen pyytänyt sitä, kun en mielestäni kunntoni puolesta ole selvinnyt työssä. Tuo on vaan tosi epäreilua, kun systeemi on niin häilyvä, että joskus saikkaria saa, vaikka ei tarvitsisi ja jotkut joutuvat puolikuoliaina töihin. Suomeen on käsittääkseeni tulossa sairauslomasuositus lääkäreille, etteivät vetäisi ihan hatusta noita. Toivottavasti jää kuitenkin vähän liikkumavaraa, ettei aivan epäinhimilliseksi mene...
 
vierailijahym
Joskus on varmaan ihan selvää että ei olla työkunnossa, kuume, jalka paketissa seisomatyössä ym. Joskus taas joku mielellään vaan jäisi kotiin vaikka töissäkin pärjäisi. Joku taas töissä sinnittelee vaikka voisi huilata pari päivää.
Kaikki riippuu niin työstä - ja sairauden laadusta. Fyysisesti raskas työ ja toimistotyö ovat ihan eri maailmoita. Ja eihän sitä muutenkaan aina työpanos ole tasaista, joskus on parempi päivä, joskus huonompi.
Uskon että lääkärit itse ja muut sellaisessa asemassa olevat, joilla sairastaminen tuottaa paljon ongelmia työpaikalla saattavat olla kipeämpinä töissä kuin sairauslomaa hakemalla hakevat - nyt en viittaa ap:n.
 
vierailija
Eihän silmätulehdus vaikuta näöntarkkuuteen. olen lääköri ja olen kyllä tehnyt töitä silmätulehduksessa.
Jos on omasta mielestä.sairasloman.tarve niin on hyvä soittaessa mainita asiasta. hoitajakin voi kirj 5 päivää sairaslomaa.
 
vierailija
Eihän silmätulehdus vaikuta näöntarkkuuteen. olen lääköri ja olen kyllä tehnyt töitä silmätulehduksessa.
Jos on omasta mielestä.sairasloman.tarve niin on hyvä soittaessa mainita asiasta. hoitajakin voi kirj 5 päivää sairaslomaa.
Teknologiateollisuuden työehtosopimuksen mukaisesti sairaspoissaolon edellytys on LÄÄKÄRINtodistus. Hoitajantodistus ei ole lääkärintodistus eikä siksi oikeuta poissaoloon.

Tietysti työnantajalta voi aina kysyä saako palkatonta vapaata sairauden ajaksi, mutta se on aika kallista lystiä. Palaa palkka, jopa lomapäiviä ja lomarahaa.
 
vierailija djsd
Teknologiateollisuuden työehtosopimuksen mukaisesti sairaspoissaolon edellytys on LÄÄKÄRINtodistus. Hoitajantodistus ei ole lääkärintodistus eikä siksi oikeuta poissaoloon.

Tietysti työnantajalta voi aina kysyä saako palkatonta vapaata sairauden ajaksi, mutta se on aika kallista lystiä. Palaa palkka, jopa lomapäiviä ja lomarahaa.
Ja sitten vielä joku vielä pohtii miksei lääkärin vastaanotolle pääse..... no lääkärit kirjoittelevat siis flunssiin ja vatsatauteihin sairauslomatodistuksia kaiket päivät......... oikein järkevää resurssien ja ammattitaidon käyttöä .... lääkärin palkoilla...
 
vierailija
Teknologiateollisuuden työehtosopimuksen mukaisesti sairaspoissaolon edellytys on LÄÄKÄRINtodistus. Hoitajantodistus ei ole lääkärintodistus eikä siksi oikeuta poissaoloon.

Tietysti työnantajalta voi aina kysyä saako palkatonta vapaata sairauden ajaksi, mutta se on aika kallista lystiä. Palaa palkka, jopa lomapäiviä ja lomarahaa.
Jos työnantaja edellyttää lääkärintodistusta niin työnantajahan sitten järjestää työterveyshuollon josta todistus kirjoittaa. ei seole kunnan tai veronmaksjien asia.
 
vierailija jslöö
sairausloman peruste on työkyvyttömyys...... toinen voi olla työhönsä täysin työkyvytön esim. polvi on paskana... et pysty fyys. raskaaseen hoitotyöhön... kävelemään osastolta toiselle , rappusissa. Toinen taas voi olla työkykyinen ... toimistotyössä istumassa, ei rasitusta tule polveen niin paljon tai tekee esim. etätyötä kotisohvalla . Lääkärin /hoitajan pitää arvioida työtä suhteessa sl pituuteen tai onko tarvetta ollenkaan. Se on ammattitaitoa eikä vain jotain mutu-tietoa sinnepäin eikä pärstäkerroinhommaa...
 
Kyllä oon saanu saikkua tarvittaessa. En tosin menekään hakemaan ennenkun on pakko. Täällä hoitaja kirjoittaa näitä flunssa yms tokareita ja lähettää sitten lääkärille jos on aihetta tutkia paremmin. Kuume ei ole ollut vaade, vaan yleiskunto on ratkaissut. Asiaan vaikuttaa ammatti joka vaatii jaksamista ja liikkumista. Korvaavaa työtä ei ole eikä asiakkaita voi jättää siksi että ei jaksa. Tuntuu olevan paljon vaihtelua siinä missä se rima on. Riippuen lääkäristä jne.
 
sairausloman peruste on työkyvyttömyys...... toinen voi olla työhönsä täysin työkyvytön esim. polvi on paskana... et pysty fyys. raskaaseen hoitotyöhön... kävelemään osastolta toiselle , rappusissa. Toinen taas voi olla työkykyinen ... toimistotyössä istumassa, ei rasitusta tule polveen niin paljon tai tekee esim. etätyötä kotisohvalla . Lääkärin /hoitajan pitää arvioida työtä suhteessa sl pituuteen tai onko tarvetta ollenkaan. Se on ammattitaitoa eikä vain jotain mutu-tietoa sinnepäin eikä pärstäkerroinhommaa...
Näin sen pitäisi mennä..kerran lohdutin yhtä kivusta itkevää jolla siis paha korvatulehdus ja flunssa eikä saanu saikkua vaikka työ vaatii paljon ja esim tulehuskorville myrkkyä. Aivan ois kuulunu hän kotiin. Mutta ei kuulemma tarvetta saikulle.
Ihan älytöntä.
Itse jouduin olemaan melkein 4vkoa kotona jalkani kanssa kun korvaavaa työtä ei oo eikä istuenkaan voi työskennellä. Eikä lapsia hoideta etätyönä. Sanosin että jalka tokeni hyvin ennalleen siksi että lääkäri arvioi oikein eikä pannu liian aikaisin rasittamaan sitä.
 
vierailija
Riittää kun lampsii työterveyteen ja sanoo ettei ole työkykyinen.

Päivystyksestä on tullut 2 pvää saikkua migreenin takia.

Raskas työ, missä ei puolikuntoisena pärjää.
 
vierailija
Vaihtelee kyllä, ihan työterveyshuollonkin sisällä. Joku lääkäreistä antaa helpommin ja jotkut taas pihtailee... Esim. akuutissa selkäkivussa (joka siis johtuu mulla ihan välilevyongelmista sun muusta) yks lääkäri kirjoittaa vaan 2-3 päivää kerrallaan, vaikka tiedän kokemuksesta, että tietyt kivut saattaa kestää jopa viikon pari, ennen kun olen työkykyinen (hoitotyö). Mut sitten esim. työuupumusdiagnoosin kanssa yhden lääkärin kanssa ei ollut mitään ongelmaa, vaan lääkäri paremminkin kysyi, että kuinka paljon haluat... Meillä onneksi auttaa asiaa myös se, että meillä saa olla max 5 päivää omalla ilmolla ja esimiehen hyväksynnällä mahataudin tai flunssan takia pois. Ja myös tthoitajan todistus käy poissaoloon, jos on asia sellanen, ettei välttämättä lääkäriä tarvita, mutta joku todistus on oltava, ettei se mene tuon omailmon piikkiin. Mutta siis mä en ole se eka, joka on joka kolotuksesta hakemassa saikkua, vaan se joka menee vasta viimeisessä hädässä sinne saikkujonoon... Eli näiden selkäkipujenikin kanssa annan mennä sitten ihan siihen pisteeseen, että sitten ollaan pitempään pois, kun en aikasemmin sitä lomaa hae..
 
vierailija
AP ei näköjään osaa käydä terveyskeskuksessa. Kyllä sieltäkin saa helposti saikkua, mutta sen saa pätkissä.

Eli kyllä, kun ensimmäisen kerran käy terveyskeskuksessa flunssan takia, ei pääse lääkäriin, vaan terveydenhoitaja kirjoittaa sen pari-kolme päivää saikkua. Sen jälkeen sinne terveyskeskukseen mennään uudestaan, ja jälleen terveydenhoitaja kirjoittaa pari-kolme päivää saikkua. Kun flunssa tuonkin jälkeen jatkuu, pääsee kolmannella visiitillä jo lääkäriin, koska silloin flunssa on jo jatkunut yli viikon, ja sitten lääkäri kirjoittaa lisää saikkua.

Vaikka saisit saikkua, ei terveydenhoitaja tai lääkäri kiellä sinua menemästä töihin, vaan ihan itse sinun pitää arvioida haluatko jäädä kotiin vai mennä töihin. Työnantaja saattaa toki kieltää työnteon saikulla, mutta se on eri asia.
 
vierailija
Valitat väärää vaivaa. Sano että oksennat pari krt tunnissa ja paska lentää. Kyllä sua ei työyhteisöön haluta ja kuka lääkäri vaan kirjoittaa pari päivää saikkua.
 

Yhteistyössä