Ootteko käynyt Tallinnassa autolla?

  • Viestiketjun aloittaja "Maaria"
  • Ensimmäinen viesti
Ollaan menty yli niin, että auto on ollut mukana useammankin kerran. Mutta ei missään nimessä pelkälle Tallinnan reissulle. Sinne auton ottamisessa en näe oikein järkeä. Ollaan lähdetty Tallinnasta eteenpäin loman viettoon. Liikenne Virossa on aika samanmoista kuin Suomessa pk-seudulla. Olen itsekin siellä ajellut, ei mitään ongelmia. Laivoista Ecerö-linein laivoihin ei tarvii juuri jonotella, kun ovat satamassa pidempään eikä lastauksen tarvii olla kovin nopea. Tallink-Siljan paateille jonot autokannelle ovat satamassa kovat, mutta niistäkin selviää.
 
autoileva matkustaja
Meillä ollut useinkin auto mukana Tallinnassa kun on tullut halvemmaksi se mukaan ottaa kuin jättää Helsingin päässä parkkiin :D
Onhan se kätevää kun voi sitten ajella vähän kauemmas kaupoille ja nakata ostokset suoraan kyytiin :)
Ja joskus on ollut edullisia autoparkkia myynnissä laivasta niin että auto on mukana laivassa mutta et vcoi ajaa sitä ulos, kaikki käy jos vaan on halvempaa kuin sataman parkkimaksu :D

Tallinnaan matkatessa tarvitset joko HENKILÖKORTIN tai PASSIN ,
AJOKORTTI EI OLE HENKILÖTODISTUS ;)
 
"Maaria"
Juu haen sen express passin, luulis saavan pe mennessä. Ainakin tua sivulla lukee että 3-5 päivässä saa. Ei sitä henkilökorttia kandee hakee, eikä se ees tulis 5 pv :D
 
"Mandi"
Parina kertana on ollut viimeaikoina auto mukana. Kätevää kun ei olla sitä porukkaa joka nuohoaa sitä iankaikkista vanhaakaupunkia. Autolla pääsee pyöräyttämään hieman ulommaksi.

Itse Tallinnan liikenne on hektistä, mutta johdonmukaista, suoraan verrannollinen Helsinkiin. Ulkopuolella isot tiet vetävät ja pikkuteillä hiljaista.

Eikä maksa auto paljoa matkastaan. Vähempi kuin parkit satamassa.
 
*passi*
On vaan jännä kuinka ihmiset valittavat passin hinnasta kuinka on kallista ja sitten kun mennään extempore Tallinnan reissulle niin sinne löytyy rahaa vaikka pikapassin hakua varten joka se vasta kallis onkin :D
Mutta onhan kyse nyt sentään Tallinnan matkasta. Varmaan kivat niille ketkä oikeasti on menossa ulkomaille ja huomaavatkin passinsa menneen vahaksi ja kallis lomamatka on jo tilattu ja maksettu ja nyt vasta tajusi tarkistaa passi tilanteen, kivat sitten näille kun Tallinnan matkustajat ruuhkauttavat pikapassi luukun asionninkin. Olisiko moisen Tallinnan lyhyen lomamtakan voinut tehdä vaikka viikon päästä ? noin viikko menee kun tilaa normaalin passin.
 
palsta vastaa
en usko että kukaa palstamammoista on siellä käynyt autollaan
valmis bussimatkoilla ovat sadamarketissa ja vähän vanhassakaupungissa käyneet ja kehuvat osaavansa siellä sen jälkeen matkustaa
 
fsd
Itse ottaisin auton, mikäli haluatte vähänkin enemmän shoppailla. Tallinnan siinä laitamilla on myös isompia ostoskeskuksia, että jos haluatte niissä käydä, niin voi olla ihan kiva ottaa se auto mukaan. Niihin ostoskeskuksiin menee kyllä varmaan bussikin. Mikäli auton haluaa mukaan, niin teidän tulisi tarkistaa vakuutusyhtiöltä, että vakuutus on voimassa Virossa. Vakuutusyhtiö antoi aiemmin tästä ainakin todisteeksi ns. vihreän kortin, joka on kylläkin maksuton.
 
Tallinan keskustassa liikenne on vilkasta ja "röyhkeämpää" kuin mihin Suomessa on totuttu. Laitamilla ja ruuhka-aikojen ulkopuolella joustavampaa. Autolla on näppärä liikkua, jos aikoo kauemmaksikin kuin aivan Tallinnaan tai aikoo tehdä isompia ostoksia. Laivaan on helppo ajaa ja opastavat tarkalleen mihin auto pysäköidään eikähän lastauksen jonottaminen ole sen ihmeellisempää. Odotellaan vain omaa vuoroa. Vakuutusyhtiöltä kannattaa pyytää ns. green card ja jos auto on jonkun muun nimissä, niin valtakirja auton viemiseksi rajan yli.
 
Viimeksi muokattu:
"Maaria"
On vaan jännä kuinka ihmiset valittavat passin hinnasta kuinka on kallista ja sitten kun mennään extempore Tallinnan reissulle niin sinne löytyy rahaa vaikka pikapassin hakua varten joka se vasta kallis onkin :D
Mutta onhan kyse nyt sentään Tallinnan matkasta. Varmaan kivat niille ketkä oikeasti on menossa ulkomaille ja huomaavatkin passinsa menneen vahaksi ja kallis lomamatka on jo tilattu ja maksettu ja nyt vasta tajusi tarkistaa passi tilanteen, kivat sitten näille kun Tallinnan matkustajat ruuhkauttavat pikapassi luukun asionninkin. Olisiko moisen Tallinnan lyhyen lomamtakan voinut tehdä vaikka viikon päästä ? noin viikko menee kun tilaa normaalin passin.
Ei tuu kyllä viikossa normi passi nyt viikossa. Lomalla läheteään extemporee minne halutaan, ettäs tiet :D
 
Lahti
Kyllä meillä tuli viikossa passit. Ottaen vielä huomioon ettei aikoja edes saatu tilattua ja jonottamalla otimme ja menimme eri päivinä joten nyt on koko perheellä passit. Meidän alueen passipaleveluissa ainakin ihan valtavat ruuhkat ja en ollut edes ajatellut että se näin nopeasti tulee, mutta suurin ruuhka on vain lupaluukulle ja itse passi tuleekin nopeasti.
 
LaMamanMorbid
Joo, viimeksi auto oli mukana, en tosin itse suostunut sitä ajamaan. Koin paikallisen liikennekulttuurin pikkusen liian villiks mun makuun...noh, olisin mä pärjännyt. Mut suhteellisen sokkeloinen se keskusta. Ehkä se auto tuntu pikemminkin rasitteelta kolmen päivän reissussa. Ainoo mihin sitä sitten oikeesti vähän tarvittiin oli reissu eläintarhaan...ja Rocca al mareen.:D
 
lomalle
Moi, sopivasti sattui tämä viron keskustelu! Eli ollaan menossa tallinnaa ja sieltä pärnuun ensi viikolla autolla. Lapst nuorin 4 ja vanhin 13. Ollaan ajateltu mennä lasten ehdoilla, aikaa jotain 4 yötä olla. Onko kellään suostella mitään kivoja paikkoja? Majoitusta tallina/pärnu? Kiitos jos vastaatte.
 
taxilla
Joo, viimeksi auto oli mukana, en tosin itse suostunut sitä ajamaan. Koin paikallisen liikennekulttuurin pikkusen liian villiks mun makuun...noh, olisin mä pärjännyt. Mut suhteellisen sokkeloinen se keskusta. Ehkä se auto tuntu pikemminkin rasitteelta kolmen päivän reissussa. Ainoo mihin sitä sitten oikeesti vähän tarvittiin oli reissu eläintarhaan...ja Rocca al mareen.:D
Juu kannattaako ottaa auto tuota varten. Taksimatka satamasta Rocca Al Mareen kustantaa about kympin.
 
Saina
Onhan se niin, että oma auto mukaan jos hiemankin enempi on kamaa hankittuna. Taksit on halpoja Suomen hintoihin verattuna, mutta se ostosten roudaaminen niissä. Ei kiitos. Ja se kassien ja laukkujen kanniskelyu laivaan ja ulos. Taas ei kiitos. kaikki kulkee oman auton takakontissa. Siispä yli kulkeekin vain lauttoja, ja tarkoitus on myös kuljettaa autoja. Sisäänajot ja ulosajot on viimeiseen asti suunniteltu joustaviksi. Ennen on autot kadulla mitä jalkamatkustajat. Matkustajalaivat on menneen ajan laivoja ainakin tällä lahdella.
 
lomalle
Tonne eläntarhaan ainakin mennään ja televisiotorniin myös. Onko kellän Pärnusta antaa jotain kokemuksia? Ollaan ekaa kertaa menossa Viroon, joten kaikki on uutta ja ehdotuksia kaipailisin...
 

Yhteistyössä