Opamox/Oxamin

  • Viestiketjun aloittaja Jännittää
  • Ensimmäinen viesti
Jännittää
Käyttääkö joku? Mulla ollu pian 2v käytössä, enemmän tai vähemmän. Pidän välipäiviä, mutta joskus joudun ottamaan kolmekkin kerralla (15mg) tähän jännittämiseen ym ahdistukseen :(
 
vieras
Pienimmillään käytän uusissa tilanteissa ennaltaehkäisynä 1/4 tbl. Jo tieto, että olen ottanut lääkkeenmurusen auttaa hallitsemaan oloani. Jos kova paikka tulee puolikas tabletti riittää helpottamaan oloa. Satunnaisesti käytän.
 
vieras
käy asiantuntevan lääkärin luona. pitkäaikaiseen käyttöön nuo rauhoittavat eivät sovellu ollenkaan ja tulet niistä vain riippuvaiseksi. itse käytän cipralexia ja vain tarvittaessa on mennyt oxaminia, sitäkään en ole käyttänyt enää kuukausiin kun cipralex alkoi vaikuttamaan.
 
Minä
Minä olen käyttänyt Opamoxia n. 5kk aina silloin tällöin n. puolikkaan-kokonaisen kerralla. Syön sitä siis paniikkioireitten takia ja joudun ottamaan lääkkeen aina jos lähden esim. yleisiin paikkoihin, suuriin kauppoihin, kylään jne. Joskus otan sitä päivittäin, joskus kerran viikossa.. riippuen siitä olenko kotona vai muualla.

Onko muuten kukaan syönyt Opamoxia tm. rauhoittavia raskauden aikana? Toiveissa olisi uusi vauva, mutta nuita rauhoittaviahan ei ainakaan suositella raskauden aikana syötäväksi ja pelkään, että jos tulen raskaaksi, niin miten selviän ilman niitä!? Onko kellään kokemusta? Tiedän kyllä yhden äidin joka joutuu syömään päivittäin Diapamia, raskaana ollessakin ja lapset silti ihan terveitä..
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja Mää:
No mä olen parhaillaan joutunu ottaa viis.
Sinä joka 5 pvässä olet joutunut ottamaan? Ja tuosta raskausajan käytöstä, itse käytin lähes koko raskausajan. Ensimmäisillä 3kk pienin mahd. annos sen jälkeen annos oli 1-3pvä. Saa käyttää myös imetysaikana ja eipä ole vauvaan mitenkään vaikuttanut, tosin huono omatunto koko ajan :/
 
vieras2
Raskaus ja imetys
Lääkkeen käyttöä raskauden aikana ja imetyksen yhteydessä vältetään turvallisuussyistä. Asiasta kannattaa neuvotella lääkärin kanssa.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=far00726
 
Koska
Minulla jo 3:s lääkitty raskaus. Koko raskaus/imetysajat syönyt opamoxia enemmän tai vähemmän 1-4pvässä. Saa syödä jopa 3x30mg pvä. Ensimmäiset 12vkoa yritin selvitä mahdollisimman vähällä, koska silloin vauvan kaikki elimet kehittyy ja on myös se suukitalakihalkion vaara. Joskus se on vaan pakko käyttää lääkitystä, turha tulla moralisoimaan. Ihania terveitä lapsia tullut :)
 
siis...eikö edes raskausaikana voisi harkita mielummin terapiaa kun lääkkeitä, mistä kukaan ei voi tietää mitä vauvalle tapahtuu niistä? :eek:

siis ei se pilleripurkki onnea tuo, terapia taas voi auttaa pitkällä tähtäimellä. eikä tule huono omatunto.
 
niin
Alkuperäinen kirjoittaja sasasi:
siis...eikö edes raskausaikana voisi harkita mielummin terapiaa kun lääkkeitä, mistä kukaan ei voi tietää mitä vauvalle tapahtuu niistä? :eek:

siis ei se pilleripurkki onnea tuo, terapia taas voi auttaa pitkällä tähtäimellä. eikä tule huono omatunto.
Mutta kun ilman rauhoittavaa annosta, en uskaltautuisi koko terapiaan jota ei täältä edes saa ;(
 
Näin
Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:
Mulla myös käytössä Oxamin, muistaakseni 10 mg, otan vain silloin kun ahdistaa ihan järkyttävästi, eli ehkä kerran 1-2 kuussa. Varmasti vaikea päästä eroon, jos on noin kauan käyttänyt!
Pienin oxamin annos on 15mg ja otan 3-4 kerralla että edes vaikuttaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sasasi:
siis...eikö edes raskausaikana voisi harkita mielummin terapiaa kun lääkkeitä, mistä kukaan ei voi tietää mitä vauvalle tapahtuu niistä? :eek:

siis ei se pilleripurkki onnea tuo, terapia taas voi auttaa pitkällä tähtäimellä. eikä tule huono omatunto.
Sulla ei varmaan ole ikinä ollut mitään mielenterveyden häiriötä.... Lääkkeet ovat suurimmalle osalle ihmisistä tukihoito, ja etenkin paniikkihäiriössä todella tärkeä. Ihmisestä tulee täysin toimintakyvytön, ja terapiaankin kykenemätön ilman bentsoja. Jos lääkäri niitä näkee hyväksi määrätä ja ilman ei pärjää, niin silloin niitä on käytettävä. Tottakai lisäksi se terapia, mutta se ei ole mikään yhden yön ihme... :headwall:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sasasi:
siis...eikö edes raskausaikana voisi harkita mielummin terapiaa kun lääkkeitä, mistä kukaan ei voi tietää mitä vauvalle tapahtuu niistä? :eek:

siis ei se pilleripurkki onnea tuo, terapia taas voi auttaa pitkällä tähtäimellä. eikä tule huono omatunto.

Mulla terapiaa kokeiltu kolmeen otteeseen, viimeisenä toimintaterapiaa, eikä ole auttanut. :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:
Alkuperäinen kirjoittaja sasasi:
siis...eikö edes raskausaikana voisi harkita mielummin terapiaa kun lääkkeitä, mistä kukaan ei voi tietää mitä vauvalle tapahtuu niistä? :eek:

siis ei se pilleripurkki onnea tuo, terapia taas voi auttaa pitkällä tähtäimellä. eikä tule huono omatunto.
Sulla ei varmaan ole ikinä ollut mitään mielenterveyden häiriötä.... Lääkkeet ovat suurimmalle osalle ihmisistä tukihoito, ja etenkin paniikkihäiriössä todella tärkeä. Ihmisestä tulee täysin toimintakyvytön, ja terapiaankin kykenemätön ilman bentsoja. Jos lääkäri niitä näkee hyväksi määrätä ja ilman ei pärjää, niin silloin niitä on käytettävä. Tottakai lisäksi se terapia, mutta se ei ole mikään yhden yön ihme... :headwall:
ja lääkitys sitten on se yhden yön ihme vai?
toki myönnän että lääkitystä usein tarvitaan terapian tueksi, mutta pelkkä lääkitys ei auta pidemmän päälle. eikä poista ongelmaa. lääkitys hoitaa vaan oiretta, ei sairautta.
ja se tuntuu unohtuvan liian usein sekä lääkäreiltä että potilailta.
nykyään kaikkeen pitäisi löytyä se ihmepilleri, ettei ihminen vaan joutuisi tekemään töitä kuntoutumisen eteen. :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Näin:
Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:
Mulla myös käytössä Oxamin, muistaakseni 10 mg, otan vain silloin kun ahdistaa ihan järkyttävästi, eli ehkä kerran 1-2 kuussa. Varmasti vaikea päästä eroon, jos on noin kauan käyttänyt!
Pienin oxamin annos on 15mg ja otan 3-4 kerralla että edes vaikuttaa.
15 mg se munkin annos näytti olevan, piti käydä kaapista katsomassa. :) Sulla on toleranssi kasvanut, tottakai kun olet niin kauan käyttänyt. Onko sulla mitään muuta lääkettä, esim. SSRI bentsojen lisäksi?
 
Alkuperäinen kirjoittaja sasasi:
ja lääkitys sitten on se yhden yön ihme vai?
toki myönnän että lääkitystä usein tarvitaan terapian tueksi, mutta pelkkä lääkitys ei auta pidemmän päälle. eikä poista ongelmaa. lääkitys hoitaa vaan oiretta, ei sairautta.
ja se tuntuu unohtuvan liian usein sekä lääkäreiltä että potilailta.
nykyään kaikkeen pitäisi löytyä se ihmepilleri, ettei ihminen vaan joutuisi tekemään töitä kuntoutumisen eteen. :/
Bentso vaikuttaa puolessa tunnissa... Eli ei tarvitse edes yhtä yötä siihen ihmeeseen. ;) Olen kyllä ihan samaa mieltä kanssasi terapian tarpeellisuudesta ja siitä, ettei lääke ratkase koko ongelmaa, mutta lääkevastaisuus ei ainakaan auta ihmistä, joka varmasti jo muutenkin kokee syyllisyyttä lääkkeen käytöstä...
 

Yhteistyössä