Opettaja ei ilmoita kotiin ja antaa lisäläksyjä..

  • Viestiketjun aloittaja äiti44
  • Ensimmäinen viesti
viera.s
Aika tiukka ope noin pienillä koululaisille. Kokonaan uusi aine on minusta aika kova rangaistus yhdestä värittämättä jääneestä kuvasta, ainakin itselle ainekirjoitus oli aina suuri ponnistus. Siis ei kirjoittamisen, vaan tarinan keksimisen kannalta, varsinkin kun olin kovin itsekriittinen. Mutta jos kaikkia kohdellaan näin, niin eipä siinä silti kannata mennä lapselle opettajaa arvostelemaan.

Tuohon varsinaiseen kysymykseen. 5 minuuttia on niin mitätön aika, että mielestäni on vaan opettajan työn vaikeuttamista vaatia sellaisista ilmoittamaan. Tuskin teille on oikeasti merkitystä, tuleeko lapsi kotiin 5 min aiemmin vai myöhemmin? Puolesta tunnista taas olisi minusta asiallista ilmoittaa kotiin, pyydä ihmeessä, että opettaja näin tekee.
 
Minä ainakin ilmoittaisin haluavani tiedon, jos joku lapsista joutuisi koulupäiväänsä pidentämään. Se kun vaikuttaa meidän perheen muihin aikatauluihin ja liikkeellelähtöihin. En ajatellut myöhästyä sovituista lääkäri- , terapia-ajoista, harrastuksista ym. sen takia. Puhumattakaan huolesta, kun pieni koululainen ei tulekaan silloin kun on sovittu ja ilmoitettu. Saattaisin ottaa yhteyttä myös rehtoriin ja kertoa, että minun lasten kohdalla pitää ilmoittaa viivästymisistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti44;29908874:
Puolustan lapseni huolimattomuutta?
Tietenkin pikkasen pistää harmittamaan kun opettaja antaa muutenkin niin paljon läksyä. 4luokkalainenkaan ei saa niin paljoa,se on niin opettajasta kiinni kyllä!
Itseasiassa en halua sinun lapsistasi tietää mitään, voin arvata jo. Halusin vain vihjaista että ajattele omaa katrastasi ennenkuin arvostelet muita ja älä edes vaivaudu näihin keskusteluihin jos ei ole asiaa :D
Siis sinun mielestäsi en saisi arvostella poikaasi, eli todeta hänen olevan huolimaton, koska on olemassa mahdollisuus, että omat lapseni olisivat yhtä huolimattomia? Se, paljonko opettaja antaa läksyä, on hänen päätöksensä ja pedagoginen näkemyksensä, siitä on mammojen ja pappojen ihan turha inistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti44;29908898:
JA MUUTEN! MITEN VOIT OLEVINASI TIETÄÄ TOISTEN ASIAT, SANELET MITEN ON OLLUT JA ON ASIAT? :D :O Huvittavaa muuten!
Jos puolet oppilaista on osannut tehdä läksyt ohjeiden mukaisesti, niin onhan siitä silloin mainittu vähintäänkin suullisesti. Poikasi ei ole vain kirjoittanut sitä ylös muistiin. Vai väitätkö, että opettaja kävi kuiskaamassa tälle osalle ryhmää, jotta voisi rankaista muita? Uskotko tosiaan tähän teoriaan? Uskotko?
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti44;29908930:
Tämähän on hauskaa keskustella nuorison kanssa joilla ei ole mistään elämän asioista kokemusta :D
Pakko kysyä, että oletatko keskustelevasi nuorten kanssa, vai onko oma rajasi nuorison ja aikuisten välillä poikkeuksellisen korkealla? Raja menee ilmeisesti sitten jossain neljänkympin hujakoilla?
 
"provo"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;29908974:
Siis sinun mielestäsi en saisi arvostella poikaasi, eli todeta hänen olevan huolimaton, koska on olemassa mahdollisuus, että omat lapseni olisivat yhtä huolimattomia? Se, paljonko opettaja antaa läksyä, on hänen päätöksensä ja pedagoginen näkemyksensä, siitä on mammojen ja pappojen ihan turha inistä.
Ei saa arvostellä aloittajan lasta, hän on niiiiiiiiiiiiin täydellinen (jonkun mielestä), mutta yleensä totuus on toinen :)
 
Björn-fani
Musta sun, arvon "äiti44", kannattaisi kyllä hiljentyä lukemaan Björnin viestejä, niissä on ihan itua. Ei se vika ole kenessäkään muussa kuin pojassasi, jos hän joutuu jälki-istuntoon. Ja mikä tuo viesti oli kokemattomista nuorista? Mä luulen, että tämän ketjun keski-ikä on aika korkea, eikös Björnkin ole opettaja ja lähentelee neljääkymppiä? :whistle:
 
  • Tykkää
Reactions: Björn
[QUOTE="jaa";29909029]jos kerran björn olet kansankynttilä, niin mites sulla on aikaa roikkua palstalla?[/QUOTE]

Se tässä työssä onkin niin luksusta, että silloin kun ei ole lähiopetusta tai työssäoppimisarviointeja, niin päätän ihan itse, missä ja milloin työni teen. Vaikka uimarannalla keskellä yötä.
 
"Öööööö"
Aika jännä juttu muuten, että mun tokaluokkalainen ei ole kirjoittanut kyllä yhtään ainutta ainetta. Pisimmät kirjoitustehtävät ovat olleet muutaman lauseen luokkaa ja nekin jotain sellaisia, missä vastataan kysymyksiin kirjan tekstin pohjalta. Ja kolme lausetta päiväkirjaa joka päivä.

Onko meidän lapsella koulussa jotenkin lepsu meininki vai onko ap:n lapsella vaativa ope? En ole kyllä perehtynyt tokaluokan opetussuunnitelmaan.
 
"siis"
Siis mitä tuo äiti44 inisee björkalle että voi lähteä menemään jos ei ole mitään asiaa... Onko tässäkin ketjussa nyt niin, että aloittaja haluaa vain sellaisia vastauksia, jotka tukevat hänen omaa ajatteluaan, eikä kestä, jos joku sanoo poikkipuolista sanaa hänen lapsestaan, mikä kuitenkin ilmeisesti pitää paikkaansa, siis silkkaa huolimattomuuttahan tuo on. Ja tosiaan, vanhemmat eivät päätä, paljonko lasten tulee tehdä läksyjä. Ehkä läksyjä tulisi vähemmän, jos tekisi tunnilla enemmän?
 
Irmelin
Jos läksyjä ei tehdä, kuten kuuluu, lapsi jää ne koulun jälkeen tekemään.
Kun koulu alkoi, tälläinen ilmoitus olisi vanhemmille ollut paikallaan. Oli koulumatka lyhyt tai pitkä, minä ainakin huolestuisin, missä pieni oppilas viipyy.
 
viera.s
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;29908993:
Jos puolet oppilaista on osannut tehdä läksyt ohjeiden mukaisesti, niin onhan siitä silloin mainittu vähintäänkin suullisesti. Poikasi ei ole vain kirjoittanut sitä ylös muistiin. Vai väitätkö, että opettaja kävi kuiskaamassa tälle osalle ryhmää, jotta voisi rankaista muita? Uskotko tosiaan tähän teoriaan? Uskotko?
Häh? Jos tehtävänä on "piirrä kuva", niin eiköhän arviolta puolet oppilaista väritä sen ihan vaan tuolla maininnalla. Jos puolet on jättänyt värittämättä, niin kyllä se minusta viittaa siihen, että värittämisestä ei ole erikseen mainittu, edes suullisesti. Ja kyllä silloin erillisrangaistus on minusta kohtuuton, voisihan sitä nyt vaikka velvoittaa ne loput värittämään sen kuvansa, jos mustavalkoinen kuva ei opettajan odotuksia täytä. Se olisi kohtuullista, mutta ei mielestäni uuden ainekirjoituksen antaminen rankkaritehtäväksi.

Ei opettajat ole mitään jumalasta seuraavia erehtymättömiä olentoja, vaan ihan tavallisia ihmisiä, joilla on erilaiset näkemykset siitä, kuinka paljon ja millä keinoin lapsilta vaaditaan. Mutta kunhan vaatimukset on tasapuoliset kaikille, niin ei siitä mitään sen suurempaa traumaa lapsille aiheudu, joten vanhempana on paras opettajaa tukea vaikka tämän linjaa turhan tiukkana pitäisikin.

Minä olin todella kiltti lapsi ja tein tehtävät aina huolella, mutta kyllä minäkin kerran olen jälki-istunnossa ollut. Yhdessä vaiheessa sitä nimittäin tuli joka välitunti kahdelle, jotka ehtivät ulos viimeisinä. Oli muuten stressaavaa aikaa, hirveä rynnistäminen aina ulos ja ruokatunnillakin piti ruuat hotkia äkkiä, ettei jäänyt jonon häntäpäähän. Mutta tämä oli sentään sama kaikille ja tuskin kukaan jälki-istunnolta välttyi. Eniten säälitti yksi kiusattu poika, jolla selvästi oli koulunkäynnissä vaikeuksia ja opettajakin kiusasi häntä kohtuuttomilla vaatimuksilla. Onneksi poika pääsi jossain vaiheessa erityisluokalle, jossa toivon mukaan suhtautuminen oli inhimillisempää. Ja ennen kaikkea, onneksi tuo opettaja on jo pitkään ollut eläkkeellä!
 
Tiina2
Häh? Jos tehtävänä on "piirrä kuva", niin eiköhän arviolta puolet oppilaista väritä sen ihan vaan tuolla maininnalla. Jos puolet on jättänyt värittämättä, niin kyllä se minusta viittaa siihen, että värittämisestä ei ole erikseen mainittu, edes suullisesti. Ja kyllä silloin erillisrangaistus on minusta kohtuuton, voisihan sitä nyt vaikka velvoittaa ne loput värittämään sen kuvansa, jos mustavalkoinen kuva ei opettajan odotuksia täytä. Se olisi kohtuullista, mutta ei mielestäni uuden ainekirjoituksen antaminen rankkaritehtäväksi.

Ei opettajat ole mitään jumalasta seuraavia erehtymättömiä olentoja, vaan ihan tavallisia ihmisiä, joilla on erilaiset näkemykset siitä, kuinka paljon ja millä keinoin lapsilta vaaditaan. Mutta kunhan vaatimukset on tasapuoliset kaikille, niin ei siitä mitään sen suurempaa traumaa lapsille aiheudu, joten vanhempana on paras opettajaa tukea vaikka tämän linjaa turhan tiukkana pitäisikin.

Minä olin todella kiltti lapsi ja tein tehtävät aina huolella, mutta kyllä minäkin kerran olen jälki-istunnossa ollut. Yhdessä vaiheessa sitä nimittäin tuli joka välitunti kahdelle, jotka ehtivät ulos viimeisinä. Oli muuten stressaavaa aikaa, hirveä rynnistäminen aina ulos ja ruokatunnillakin piti ruuat hotkia äkkiä, ettei jäänyt jonon häntäpäähän. Mutta tämä oli sentään sama kaikille ja tuskin kukaan jälki-istunnolta välttyi. Eniten säälitti yksi kiusattu poika, jolla selvästi oli koulunkäynnissä vaikeuksia ja opettajakin kiusasi häntä kohtuuttomilla vaatimuksilla. Onneksi poika pääsi jossain vaiheessa erityisluokalle, jossa toivon mukaan suhtautuminen oli inhimillisempää. Ja ennen kaikkea, onneksi tuo opettaja on jo pitkään ollut eläkkeellä!
Kylläpä joku jaksoikin kirjoittaa pitkän pätkän jotain ihme roskaa. Niin, paljonkos niistä omista kouluvuosistasi olikaan aikaa...?

Joo, sori, olen vain koulunkäyntiavustaja, joten mitäpä minä mistään tiedän, mutta sanonpahan vaan, että hyvin tyypillistä että opettaja on antanut kotitehtävän ja sitten on tämä tietty joukko ryhmästä joka kuulee vain ensimmäisen lauseen: piirrä kuva ja pamauttavat kirjat pulpettiin ja vaikka pysyisivätkin paikallaan niin ajatukset ovat jo muualla, asiat menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Sitten on nämä loput, jotka malttavat kuunnella ohjeet loppuun asti. Tällaista se nykyään on koulumaailmassa. Sitten vanhemmat tulevat lankoja pitkin ja syyttävät opettajaa siitä, kun oma piltti ei ole tehnyt läksyjä.
 
gghh
Mutta jos puoli luokkaa jää tekemään rästejä, ja kaikkien vanhemmille pitäisi ensin ilmoittaa, ja varmistaa että tieto on menny perille (?), niin kellohan olisi jo viisi siinä vaiheessa??

Ja miten ilmoittaminen vaikuttaa millää tapaa lapsen läksyjentekomotivaatioon?

Minun mielestä ei tarvitse ilmoittaa.
 
viera.s
Kylläpä joku jaksoikin kirjoittaa pitkän pätkän jotain ihme roskaa. Niin, paljonkos niistä omista kouluvuosistasi olikaan aikaa...?

Joo, sori, olen vain koulunkäyntiavustaja, joten mitäpä minä mistään tiedän, mutta sanonpahan vaan, että hyvin tyypillistä että opettaja on antanut kotitehtävän ja sitten on tämä tietty joukko ryhmästä joka kuulee vain ensimmäisen lauseen: piirrä kuva ja pamauttavat kirjat pulpettiin ja vaikka pysyisivätkin paikallaan niin ajatukset ovat jo muualla, asiat menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Sitten on nämä loput, jotka malttavat kuunnella ohjeet loppuun asti. Tällaista se nykyään on koulumaailmassa. Sitten vanhemmat tulevat lankoja pitkin ja syyttävät opettajaa siitä, kun oma piltti ei ole tehnyt läksyjä.
No on opettajalla kyllä toiminnassaan kehitettävää, jos huikkaa kotiläksyt vain suullisesti lähtöä tekeville oppilaille. Minun kuoluaikanani vuonna kivi ja käpy kotiläksyt kirjoitettiin taululle hyvissä ajoin ennen tunnin päättymistä ja niiden kopioimiseen varattiin oma aikansa. Nykyään opettaja voi varmistaa tiedonkulun myös kirjaamalla läksyt Wilmaan. Ilmeisesti aloittajan lapsen opettaja ei näin tee?

Ei ihmiset ole oikeasti muuttuneet parissakymmenessä vuodessa juurikaan, sen enempää oppilaat kuin opettajat. Aina lapsilla on ollut kellon soidessa kiire muualle ja muihin puuhiin, se ei ole oikea hetki antaa yksityiskohtaisia ohjeita läksyjen tekoon. Eikä muutenkaan mielestäni voi olettaa, että pienet koululaiset muistaisi kaikki suulliset ohjeet, läksyjähän tulee yleensä joka oppitunnilta.
 
Eikä muutenkaan mielestäni voi olettaa, että pienet koululaiset muistaisi kaikki suulliset ohjeet, läksyjähän tulee yleensä joka oppitunnilta.
Ei KUKAAN muista suullisia ohjeita ulkoa päivän päätteeksi, siksi ne pitääkin kirjoittaa ylös. Jos tokaluokkalainen ei kykene kirjaamaan ylös sitä mitä sanotaan, niin on jotain neurologista häikkää.
 
opettaja
Hei ap!

En jaksa lukea kaikkia vastauksia. Olen itse yläkoulun äikän opettaja. En puutu siihen, mitä tokaluokkalaisia vaaditaan tekemään tunnilla. Ainekirjoitus sinänsä kuulostaa aika vaativalta… No mutta itse asiaan, jos minkä tahansa ikäisiä oppilaita jättää koulun jälkeen tekemään mitä tahansa, huoltajalle tosiaankin pitää ilmoittaa. Oppilaan voi jättää ns. laiskanläksylle, mutta siitä pitää ilmoittaa. Eri kouluissa on (toivottavasti) yhdessä sovitut käytännöt, että minkä tyyppisten asioiden takia oppilaita jätetään koulun jälkeen, mutta ilmoitusvelvollisuuden suhteen ei ole mitään epäselvää. Yleensä tällaiset asiat myös kirjataan ylös esim wilmaan, tai mikä järjestelmä teillä onkin käytössä, jotta niistä jää dokumentti talteen. Jos tämä asia on epäselvää lapsesi opettajalle, ole yhteydessä rehtoriin. Ilmoitusvelvollisuus liittyy vastuukysymyksiin. Koululla on vastuu oppilaista koulupäivän aikana.
 
viera.s
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;29909231:
Ei KUKAAN muista suullisia ohjeita ulkoa päivän päätteeksi, siksi ne pitääkin kirjoittaa ylös. Jos tokaluokkalainen ei kykene kirjaamaan ylös sitä mitä sanotaan, niin on jotain neurologista häikkää.
Jos ohjeet selostetaan normaalilla puhenopeudella, niin ei tokaluokkalainen (tai isompikaan koululainen) ehdi kirjoittamaan niitä samaan tahtiin ylös. Joten kyllä ne pitäisi kirjoittaa taululle kopioitavaksi, antaa valmiiksi kirjallisesti tai vähintään kirjata ne Wilmaan. Eri juttu, jos vaan tehtäväkirjasta ympyröidään läksyt, mutta yksityiskohtaiset ohjeet siitä millainen aine pitää kirjoittaa ja millainen kuva piirtää, varmasti supistuu kun pieni koululainen yrittää niitä hätäpäissään opettajan puheen tahtiin kirjata vihkoonsa.
 
äii44
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;29908993:
Jos puolet oppilaista on osannut tehdä läksyt ohjeiden mukaisesti, niin onhan siitä silloin mainittu vähintäänkin suullisesti. Poikasi ei ole vain kirjoittanut sitä ylös muistiin. Vai väitätkö, että opettaja kävi kuiskaamassa tälle osalle ryhmää, jotta voisi rankaista muita? Uskotko tosiaan tähän teoriaan? Uskotko?
Miksi Björn sepittelet omia teorioita tapahtuneesta?
 
äiti44
Alkuperäinen kirjoittaja Björn-fani;29909009:
Musta sun, arvon "äiti44", kannattaisi kyllä hiljentyä lukemaan Björnin viestejä, niissä on ihan itua. Ei se vika ole kenessäkään muussa kuin pojassasi, jos hän joutuu jälki-istuntoon. Ja mikä tuo viesti oli kokemattomista nuorista? Mä luulen, että tämän ketjun keski-ikä on aika korkea, eikös Björnkin ole opettaja ja lähentelee neljääkymppiä? :whistle:
Anteeksi,mutta en haluaisi lapselleni noin sydämetöntä opettajaa kuin Björn on. Ja kun kyseessä ei ollut jälki-istunto. Mistä moisen keksit?
 
  • Tykkää
Reactions: Wolt

Yhteistyössä