Opettaja teippasi lapsen tuoliin

Opettajaksi lukenut
Mitä merkitystä luulette noilla laissa määritellyillä rangaistuksilla olevan?

Oppilaan voi poistaa luokasta oppitunnin jäljellä olevaksi ajaksi.
-minne?
-kenen on vastuu, jos luokasta poistettu vahingoittaa itseään käytävässä tai muualla? entä, jos hän suutuksissaan karkaa?
-näin ollen oppilasta ei voi poistaa luokasta, ellei joku voi olla häntä valvomassa muissa tiloissa, ja arvatkaapa, onko näinä niukkuuden aikoina joutilaita "valvojia" napattavissa tähän hommaan kun tarvitaan
-jos lapsen laittaa vaikkapa isompien luokkaan pois omasta luokasta, voi taas saada syytteen lapsen julkisesta nolaamisesta, kun "koko koululle näin julistetaan" hänen rangaistustaan

Oppilaan voi jättää jälki-istuntoon
-mitä vaikutusta sillä on?
-oppilaat vain naureskelevat ja kehuskelevat, kuka "suurroisto" on istunut eniten

Oppilaan voi erottaa määräajaksi
-kukapa ei iloitsisi muutaman viikon ylimääräisestä vapaasta, jos ei koulussa viihdy?

Mitättömiä keinoja, sanon minä, ainakin jos asia koskee tahallista häiriköintiä. On paljon tehokkaampia keinoja, mutta ne eivät ole opettajan vaan vanhempien ulottuvilla:
- kännykkä jäähylle
- tietokoneenkäyttörajoituksia tai -kieltoja
- kotiarestia
- viikkorahan menetyksiä
ym. ym. Nämä ovat rangaistuksia, jotka tuntuvat rangaistuksilta. Jos vanhemmat toimivat asiallisesti yhteistyössä koulun kanssa, asiat sujuvat, kun vedetään yhtä köyttä. Kyllä ainakin minun oppilaideni vanhemmat ovat olleet sitä mieltä, että kodilla on mahdollisuus tehokkaampiin sanktioihin kuin koululla, ja he haluavat aina tiedon siitä, jos lapsi tai nuori tekee jotain luvatonta. Tarvittaessa olen ottanut kotiin yhteyttä ja haluan vielä lisätä, että aina on jokaisesta oppilaasta ollut myös positiivista kerrottavaa negatiivisten asioiden lisäksi.

Opettajan työ on nykymaailmassa silti äärimmäisen rankkaa. Yli kymmenen vuotta kyseistä työtä tehneenä mietin vakavasti, haluanko enää kuopuksen kasvettuakaan palata siihen työhön. Opettajn palkkaa ei kukaan nykypäivänä kadehdi, mutta lyhyitä työpäivuiä ja pitkiä kesälomia kyllä. Harva muistaa tai tietää, että opettaja saa työskennellä toisen mokoman iltaisin ja viikonloppuisin, ja kesä kuluu puoleen, ennen kuin toipuu jatkuvan stressin ja hälinän aiheuttamasta uupumuksesta.

Olen lukenut vain opettajaksi, mutta minun pitäisi osata ja jaksaa olla lähes päivittäin myös terveydenhoitaja, sosiaalityöntekijä, poliisi, psykologi, sijaisvanhempi jne.

onneksi joskus tulee positiivistakin palautetta, kuten yhdeltä pojalta ruutupaperille kirjoitettu kirje: " Minusta sinä olet hirmu hyvä ope, koska osaat osaat matkia kirjaa lukiessa ääniä niin hyvin." Niin, osaahan sitä, viiden vuoden yliopistokoulutuksella! ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 22:15 Vieras kirjoitti:
Itse ihmettelen sitä, että miksi opettajat valittavat niin paljon ja sitten kuitenkin siihen suhteutettuna jakavat rangaistuksia niin vähän?
Jos rangaistuksia hyödynnettäisiin häirikkötapauksissa niin paljon kuin mahdollista, niin tuloksia varmasti alkaisi näkyä. Jos taas ei näkyisi, niin ehkä yhteys sosiaaliviranomaisiin olisi paikallaan. Jos siis myöskään vanhemmat eivät ole osoittautuneet yhteistyökykyisiksi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 22:53 Opettajaksi lukenut kirjoitti:
Mitä merkitystä luulette noilla laissa määritellyillä rangaistuksilla olevan?
Oppilaan voi erottaa määräajaksi
-kukapa ei iloitsisi muutaman viikon ylimääräisestä vapaasta, jos ei koulussa viihdy?
Yllätys, yllätys, eräs tuttu poika sai tämän rangaistuksen ja se todellakin oli rangaistus. Koulusta olikin kurja olla pois ja kavereitakaan ei juuri nähnyt. Pojan vanhemmille oli hankalaa, huonokäytöksistä ei voinut jättää valvonnatta ja sitten etä- ja lähivanhempi vuorottelivat työvuorojaan ja lasta kuljetettiin päivittäin kaupungin toiselta puolelta toiselle.

osuva rangaistus siis, ainakin joillekin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 21:56 Leija kirjoitti:
Tiedättekö yhtään koulua, jossa tehdään näin?
http://www.intermin.fi/intermin/hankkeet/koulurauha/home.nsf/wLatest/0505012276915112C2256BD0002D5709
Mä toivon, että siinä koulussa mihin poikani aikanaan päätyy on jotain vastaavaa käytössä.
Tosin tietysti toivon hänen rauhottuvan ja järkeä "takoa" päähän käytös tavoista ennen kouluun menoa..

Ja tuohon teippaamiseen.. Jos poikani on yhtä kovakalloinen ku nyt ni menisin varmaan kättelemään opettajaa. :kieh:
 
Joo outoja opeja liikkuu...tiedän yhden open joka lähetti inhoamalleen oppilaalle luokan luokkakuvan josta oli rastittanut mustalla tussilla kaikki oppilaat yli, vain itsensä oli jättänyt kuvaan.

Samainen opettaja oli erittäin aikaisena kesä aamuna polkenut alasti pyörällä pitkin tyhjiä teitä.

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 23:33 syksyn sateet kirjoitti:
Joo outoja opeja liikkuu...tiedän yhden open joka lähetti inhoamalleen oppilaalle luokan luokkakuvan josta oli rastittanut mustalla tussilla kaikki oppilaat yli, vain itsensä oli jättänyt kuvaan.

Samainen opettaja oli erittäin aikaisena kesä aamuna polkenut alasti pyörällä pitkin tyhjiä teitä.
No sinä nyt nätte mitä opettajan työ ihmiselle aiheuttaa... menee se järki vähemmästäkin.
 
Harmistunut
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 23:45 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 23:33 syksyn sateet kirjoitti:
Joo outoja opeja liikkuu...tiedän yhden open joka lähetti inhoamalleen oppilaalle luokan luokkakuvan josta oli rastittanut mustalla tussilla kaikki oppilaat yli, vain itsensä oli jättänyt kuvaan.

Samainen opettaja oli erittäin aikaisena kesä aamuna polkenut alasti pyörällä pitkin tyhjiä teitä.
No sinä nyt nätte mitä opettajan työ ihmiselle aiheuttaa... menee se järki vähemmästäkin.
Se on raha joka puhuu (ihmisten suullahan se kyllä tosin puhuu). Ne arvot, ne arvot... Raskasta työtä tekevät myös monet esimerkiksi hoitoalalla olevat.
 
muumimamma tietää
Aina ei ole kyse holtittomista vanhemmista jotka ei saa kuria lapseensa,voihan olla just joku tarkkaavaisuushäiriö tms.eipä se "pätevä"ope ymmärtäny,että huumorissakin menee rajansa,hän voi asian ottaa leikillään mutta entä se lapsi(takuulla muistaa sen kokoikänsä!)tosta pitäis rangaista sitä opea(eihän nykyään saa edes käydä käsiks lapseen)..ja opex ei kannata mun mielestä ryhtyä,jos ei kykene suorittamaan tehtäväänsä(pärjää luokassa),kannattaa valita joku muu paikka/ala!ennen oli ennen,nyt on nyt.. :(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 22:53 Opettajaksi lukenut kirjoitti:
Mitä merkitystä luulette noilla laissa määritellyillä rangaistuksilla olevan?

Oppilaan voi poistaa luokasta oppitunnin jäljellä olevaksi ajaksi.
-minne?
-kenen on vastuu, jos luokasta poistettu vahingoittaa itseään käytävässä tai muualla? entä, jos hän suutuksissaan karkaa?
-näin ollen oppilasta ei voi poistaa luokasta, ellei joku voi olla häntä valvomassa muissa tiloissa, ja arvatkaapa, onko näinä niukkuuden aikoina joutilaita "valvojia" napattavissa tähän hommaan kun tarvitaan
-jos lapsen laittaa vaikkapa isompien luokkaan pois omasta luokasta, voi taas saada syytteen lapsen julkisesta nolaamisesta, kun "koko koululle näin julistetaan" hänen rangaistustaan

Oppilaan voi jättää jälki-istuntoon
-mitä vaikutusta sillä on?
-oppilaat vain naureskelevat ja kehuskelevat, kuka "suurroisto" on istunut eniten

Oppilaan voi erottaa määräajaksi
-kukapa ei iloitsisi muutaman viikon ylimääräisestä vapaasta, jos ei koulussa viihdy?

Mitättömiä keinoja, sanon minä, ainakin jos asia koskee tahallista häiriköintiä. On paljon tehokkaampia keinoja, mutta ne eivät ole opettajan vaan vanhempien ulottuvilla:
- kännykkä jäähylle
- tietokoneenkäyttörajoituksia tai -kieltoja
- kotiarestia
- viikkorahan menetyksiä
ym. ym. Nämä ovat rangaistuksia, jotka tuntuvat rangaistuksilta. Jos vanhemmat toimivat asiallisesti yhteistyössä koulun kanssa, asiat sujuvat, kun vedetään yhtä köyttä. Kyllä ainakin minun oppilaideni vanhemmat ovat olleet sitä mieltä, että kodilla on mahdollisuus tehokkaampiin sanktioihin kuin koululla, ja he haluavat aina tiedon siitä, jos lapsi tai nuori tekee jotain luvatonta. Tarvittaessa olen ottanut kotiin yhteyttä ja haluan vielä lisätä, että aina on jokaisesta oppilaasta ollut myös positiivista kerrottavaa negatiivisten asioiden lisäksi.

Opettajan työ on nykymaailmassa silti äärimmäisen rankkaa. Yli kymmenen vuotta kyseistä työtä tehneenä mietin vakavasti, haluanko enää kuopuksen kasvettuakaan palata siihen työhön. Opettajn palkkaa ei kukaan nykypäivänä kadehdi, mutta lyhyitä työpäivuiä ja pitkiä kesälomia kyllä. Harva muistaa tai tietää, että opettaja saa työskennellä toisen mokoman iltaisin ja viikonloppuisin, ja kesä kuluu puoleen, ennen kuin toipuu jatkuvan stressin ja hälinän aiheuttamasta uupumuksesta.

Olen lukenut vain opettajaksi, mutta minun pitäisi osata ja jaksaa olla lähes päivittäin myös terveydenhoitaja, sosiaalityöntekijä, poliisi, psykologi, sijaisvanhempi jne.

onneksi joskus tulee positiivistakin palautetta, kuten yhdeltä pojalta ruutupaperille kirjoitettu kirje: " Minusta sinä olet hirmu hyvä ope, koska osaat osaat matkia kirjaa lukiessa ääniä niin hyvin." Niin, osaahan sitä, viiden vuoden yliopistokoulutuksella! ;)
Toit tekstissäsi esiin hyviä "pontteja". rangaistuskeinot, järkevät, ovat ihan liian vähissä. Sen sijaan niitä, jotka sysäävät kasvatusvastuun koulun ja opettajiston harteille tuntuu riittävän. Musta olis äärimmäisen hyvä, että tiettyjen varoitusten jälkeen lapsi irtisanotaan koulusta. Aluksi tietysti määräajaksi. VAnhempien täytyy sitten vaan kovasti miettiä mitä tehdä, kun toisella kertaa kyse olisi lopullisesta erottamisesta, vähintään siitä, että vanhemmat joutuvat siirtämään lapsena toiseen kouluun. Herää se kiinnostus puuttua ongelmalapsen temppuiluun kun isukilla ja äidillä olisikin vaikeuksia kuljettaa lasta kouluun totuttua kauemmas. Vastuu ongemien ratkomisesta kuuluu musta vanhemmille ja silloin, kun he ovat piittaamattomia, on kovistelut tehtävä niin, että niillä on vaikutusta myös vanhempiin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 22:53 Opettajaksi lukenut kirjoitti:
Mitättömiä keinoja, sanon minä, ainakin jos asia koskee tahallista häiriköintiä. On paljon tehokkaampia keinoja, mutta ne eivät ole opettajan vaan vanhempien ulottuvilla:
- kännykkä jäähylle
- tietokoneenkäyttörajoituksia tai -kieltoja
- kotiarestia
- viikkorahan menetyksiä
ym. ym. Nämä ovat rangaistuksia, jotka tuntuvat rangaistuksilta. Jos vanhemmat toimivat asiallisesti yhteistyössä koulun kanssa, asiat sujuvat, kun vedetään yhtä köyttä. Kyllä ainakin minun oppilaideni vanhemmat ovat olleet sitä mieltä, että kodilla on mahdollisuus tehokkaampiin sanktioihin kuin koululla, ja he haluavat aina tiedon siitä, jos lapsi tai nuori tekee jotain luvatonta. Tarvittaessa olen ottanut kotiin yhteyttä ja haluan vielä lisätä, että aina on jokaisesta oppilaasta ollut myös positiivista kerrottavaa negatiivisten asioiden lisäksi.

Näin on. Meillä vain on se ongelma, että nämä kaikki rangaistukset on jo sidottu kotioloissa tapahtuviin asioihin ja ovat suurimman osan ajasta jo muutenkin käytössä :whistle: Harvemmin poika edes viikkorahaa saa ja lähes järkiään on kotiarstissa. Pelaaminen taas on sidoksissa siivoamiseen... Mun mielestä koulussa pitäisi olla tehokkaammat keinot rangaista koulussa tapahtuviin juttuihin :/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 15:26 Jätkä kirjoitti:
\mikä sitten on sallittu "rangaistus". jos luokassa ei ole kuin opettaja paikalla eikä kouluavustajaa niin ei lasta edes käytävään laittaa ilman valvontaa (joku saattaa sieltä karatakin vaikka). Nurkassa sentään olisi opettajan valvovien silmien alla ja ei kai se pieni häpeän tunne silloin kun on tehnyt väärää ole pahasta, minusta se voisi opettaa kenties jotakin. Vai miksi "rangaistaisiin" jos ei opetustarkoituksessa

No meillä on ohjeena, että käytävään voi oppilaan laittaa, oven voi jättää raolleen. =)
Niin ja siitä karkaamisesta, koskaan ei ole meiltä oppilas karannut. Lenkin voi käydä heittämässä, mutta kyllä ne aina takaisin tulevat, ihan aina. =)

[/quote]


Mun poika on häiriköinyt luokkaa käytävästä käsin ainakin viheltelemällä ja pojan kaveri on useampaan otteeseen karannut koulusta, joten kyllä onnistuu...
 

Yhteistyössä