Opettakaa lapset pesemään hampaansa!!!

Kävin tänään hamaslääkärin tarkastuksessa:
-5 reikää, joista 1 jättikokoinen (ei ollut varma tuleeko tästä enää hammasta), 2 isoa ja 2 pientä
-Melkein jokaisessa hampaassa jonkulainen alkava/keskeytynyt reikä
(-Molemmilta puolilta ylhäältä on poistettu takahampaat vuoden sisällä, eivät olleet enää korjauskelpoisia)

Nykyinen hampaiden kotihoito hyvällä mallilla, siksi suurin osa rei'istä pysähtynyt ja ikenet on tosi hyvässä kunnossa, mutta valitettavasti se ei korjaa 20 vuotta kestänyt huonoa hoitoa :(

Yrittäkää saada jo ihan pienille lapsille hampaiden huoltaminen niin tavaksi, ettei sitten 22-vuotiaana ole suu samassa kunnossa kun mulla :$
 
ink
Eikä ole pelkästä perushoidostakaan kiinni: on tosi tärkeää, että jokainen käyttää omaa lusikkaa, mukia jne., jotta karies-bakteeri ei tartu lapselle. Mitä aiemmin sen saa, sitä huonommin lapsen elimistö osaa sitä vastaan puolustautua ja sitä huonompi on lopputulos.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Eeeva:
Toki toki :) Tosin ihmetyttää kun meidän 2v2kk vanhalla ei ole ollut vielä yhtään hammaskäyntiä missään missä ois saanut neuvoja ym.. hmm..
Ehkä sun pitää itse tilata tarkastus kuten meillä. Vähäaika sitte käytin ton vajaa 2v ekassa tarkastuksessa.
 
qq
Alkuperäinen kirjoittaja ruttis:
Kävin tänään hamaslääkärin tarkastuksessa:
-5 reikää, joista 1 jättikokoinen (ei ollut varma tuleeko tästä enää hammasta), 2 isoa ja 2 pientä
-Melkein jokaisessa hampaassa jonkulainen alkava/keskeytynyt reikä
(-Molemmilta puolilta ylhäältä on poistettu takahampaat vuoden sisällä, eivät olleet enää korjauskelpoisia)

Nykyinen hampaiden kotihoito hyvällä mallilla, siksi suurin osa rei'istä pysähtynyt ja ikenet on tosi hyvässä kunnossa, mutta valitettavasti se ei korjaa 20 vuotta kestänyt huonoa hoitoa :(

Yrittäkää saada jo ihan pienille lapsille hampaiden huoltaminen niin tavaksi, ettei sitten 22-vuotiaana ole suu samassa kunnossa kun mulla :$
Kauhistus, etkö ole pessyt niitä ikinä? Eikö suussa ole ollut ikävää tunnetta? Kyllä mä uskoisin että, suurin osa vanhemmista huolehtii lapsiensa hampaista, ite ainakin olen tosi tarkka.Kylläpä sulla on sitten tiedossa hammaslääkäri käyntejä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja Eeeva:
Toki toki :) Tosin ihmetyttää kun meidän 2v2kk vanhalla ei ole ollut vielä yhtään hammaskäyntiä missään missä ois saanut neuvoja ym.. hmm..
Ehkä sun pitää itse tilata tarkastus kuten meillä. Vähäaika sitte käytin ton vajaa 2v ekassa tarkastuksessa.
Luulis että neuvolasta silti kerrottais, koska sitä aikaa pitää varailla..

Meillä oli likalla eka hammastarkastus jo puoli vuotiaana ja seuraava tulee vissiin 2-vuotiaana.
 
kivitasku
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja Eeeva:
Toki toki :) Tosin ihmetyttää kun meidän 2v2kk vanhalla ei ole ollut vielä yhtään hammaskäyntiä missään missä ois saanut neuvoja ym.. hmm..
Ehkä sun pitää itse tilata tarkastus kuten meillä. Vähäaika sitte käytin ton vajaa 2v ekassa tarkastuksessa.
Meillä tulee eka kutsu hammashoitajalle 8 kk:n iässä ja sit seuraava kerta on kaksvuotiaana, eli soitteleppa aikaa lapsellesi
 
NANNA
Alkuperäinen kirjoittaja ink:
Eikä ole pelkästä perushoidostakaan kiinni: on tosi tärkeää, että jokainen käyttää omaa lusikkaa, mukia jne., jotta karies-bakteeri ei tartu lapselle. Mitä aiemmin sen saa, sitä huonommin lapsen elimistö osaa sitä vastaan puolustautua ja sitä huonompi on lopputulos.
lisään!
SÄÄNNÖLLISET RUOKA AJAT, EI PIENTÄ NAPOSTELTAVAA KOKO AJAN. KARKKIPÄIVÄT JA KUNNON KSYLITOL PURKKAA/PASTILLEJA. FLUORITABLETEJA. JA 2 KRT PÄIVÄSSÄ KUNNON HAMMASPESUT
 
Alkuperäinen kirjoittaja qq:
Kauhistus, etkö ole pessyt niitä ikinä? Eikö suussa ole ollut ikävää tunnetta? Kyllä mä uskoisin että, suurin osa vanhemmista huolehtii lapsiensa hampaista, ite ainakin olen tosi tarkka.Kylläpä sulla on sitten tiedossa hammaslääkäri käyntejä.
Tokihan mä olen niitä pessyt, mutta huonosti ja epäsäännöllisesti. Ja kun ei sitä ihan kakarana mitenkään vaadittu tai edellytetty, niin ei se tosiaan ollut sellainen selkäytimeen juurtunut tapa. Sitten villissä nuoruudessani kun saatoin ryypätä monta päivää putkeen, ei välttämättä tullut hampaita kovinkaan paljoa harjattua..
 
Alkuperäinen kirjoittaja ruttis:
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja Eeeva:
Toki toki :) Tosin ihmetyttää kun meidän 2v2kk vanhalla ei ole ollut vielä yhtään hammaskäyntiä missään missä ois saanut neuvoja ym.. hmm..
Ehkä sun pitää itse tilata tarkastus kuten meillä. Vähäaika sitte käytin ton vajaa 2v ekassa tarkastuksessa.
Luulis että neuvolasta silti kerrottais, koska sitä aikaa pitää varailla..

Meillä oli likalla eka hammastarkastus jo puoli vuotiaana ja seuraava tulee vissiin 2-vuotiaana.
Kerrottiin joo 6kk kun sai harjan. Sen jälkeen on omalla vastuulla.
 
Meille sanottiin että fluoritabletteja ei tarvi enää syödä päivittäin; uus käytäntö, riittää että pesee hampaat. Ja alle kouluikäiselle riittää hyvin että illalla pesee hampaat.
Paljon on myös hampaan luustosta kiinni reikiintyykö helposti.
Itellä on niin tiiviit hammasvälit että väleihin tulee reikiä helposti. Siksi hammaslanka ja sähköhammasharja löytyy nykyään kaapista.
 
xx
Alkuperäinen kirjoittaja Eeeva:
Toki toki :) Tosin ihmetyttää kun meidän 2v2kk vanhalla ei ole ollut vielä yhtään hammaskäyntiä missään missä ois saanut neuvoja ym.. hmm..
Itse täytyy muuten ne ajat hoitaa.. th on voinut mainita joka mennyt sinulta ohi / unohtunut.
Aika yleistä paikkakunnasta riippumatta on että ne ovat ensimmäisten kulmahampaiden puhjettua / vuoden iässä ja seuraavaksi 3 -vuotiaana.
 
Mutta on se kiinni myös itsestä riippumattomista tekijöistä, kuten syljestä, hammasluusta tai jostain.

Esim. minä: olen aina syönyt todella paljon karkkia. Teini-ikäisestä varmaan 25-vuotiaaksi todella usein iltapesu jäi väliin, pesin vain aamulla. Hammastarkastuksien välissä oli 12(!) vuotta. Tulos: 1 reikä, ja se oli ensimmäiseni ikinä. 28-vuotiaana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lily of the valley:
Mutta on se kiinni myös itsestä riippumattomista tekijöistä, kuten syljestä, hammasluusta tai jostain.

Esim. minä: olen aina syönyt todella paljon karkkia. Teini-ikäisestä varmaan 25-vuotiaaksi todella usein iltapesu jäi väliin, pesin vain aamulla. Hammastarkastuksien välissä oli 12(!) vuotta. Tulos: 1 reikä, ja se oli ensimmäiseni ikinä. 28-vuotiaana.
:D
Tasan ei taas mee nallekarkit..
 
vieras
Meillä ainakin tuli kutsu tolle 3-vuotiaallekin, ettei itse ei vielä tarvinnut aikoja varailla. Ekan kerran käytiin 1,5-vuotiaana. Hammaslääkärissä tosin ei vielä ole käyty, et on ollut vaan suuhygienisti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Oggi ja torakat:
Meille sanottiin että fluoritabletteja ei tarvi enää syödä päivittäin; uus käytäntö, riittää että pesee hampaat. Ja alle kouluikäiselle riittää hyvin että illalla pesee hampaat.
Paljon on myös hampaan luustosta kiinni reikiintyykö helposti.
Itellä on niin tiiviit hammasvälit että väleihin tulee reikiä helposti. Siksi hammaslanka ja sähköhammasharja löytyy nykyään kaapista.
Meidän alle kouluikäiselle kyllä sanottiin että aamuin illoin pesut. Lisäksi purkka ja ksylitolipastillit käyttöön.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lily of the valley:
Mutta on se kiinni myös itsestä riippumattomista tekijöistä, kuten syljestä, hammasluusta tai jostain.

Esim. minä: olen aina syönyt todella paljon karkkia. Teini-ikäisestä varmaan 25-vuotiaaksi todella usein iltapesu jäi väliin, pesin vain aamulla. Hammastarkastuksien välissä oli 12(!) vuotta. Tulos: 1 reikä, ja se oli ensimmäiseni ikinä. 28-vuotiaana.
Meilläkin perheessä kaikilla tosi hyvät hampaat (tosin keltaset ja vinot) mut reikiä ei tuu millään! Nuorempana olin tosi laiska pesemään hampaita ja silti mulla ollu nyt aikuisena vasta tullu pari ihan pientä reikää.
 
xxx
Melkein kaikki vaikuttaa. Meillä keskimmäisellä lapsella kaikissa neljässä yläetuhampaassa paha kiillevauria ja karies. Kiillevauria luultavasti tullut vauvana syödyistä antibioottikuureista. Tälle ei oikein voida mitään. Lisäksi hampaat haprastuivat pahasti ja pojan kaaduttua katkesivat. Meijän hampaaton ukko ;)

itse ei olla tähän voitu vaikuttaa oikeastaan millä lailla, muutakuin hyvällä hammashuollolla estää karieksen leviäminen muihin hampaisiin. Ja siinä onneksi ollaan onnistuttu. Kaikki muut hampaat ovat oikein hyvässä kunnossa.

Eikä hammaslääkärikään oikein mitään tee. Koska kyseessä kuitenkin maitohampaat niin sieltä pitäisi tulla sitten täysin terveet rautahampaat aikanaan.

Pitäisikin kyllä taas varailla hammashoitajalle aikaa. Ihan varuiksi....
 
Muistelisin että mullakaan lapsena ei ollut kauheen tarkkaa miten hampaanni pesen, jos pesen.
Aikuis iällä herännyt hammashuoltoon ja opettanut itseni tavoille että aamuin illoin hampaat pestään.
Esikoisen kanssa saatiin nopeeta rutiiniksi aamuin illoin hampaanpesut kun hampaita alkoi tulemaan, kuopuksen kanssa vielä edessä koko hammastus.

Ja oli muuten tosi hyvä fiilis kun av hammastarkastuksessa täti totesi että karies-bakteeria ei esikoiselta löytynyt (sylkitestissä ) eikä suussa näy blakkia tai muutakaan moskaa vaan hampaat on TODELLA hyvässä kunnossa =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Muistelisin että mullakaan lapsena ei ollut kauheen tarkkaa miten hampaanni pesen, jos pesen.
Aikuis iällä herännyt hammashuoltoon ja opettanut itseni tavoille että aamuin illoin hampaat pestään.
Esikoisen kanssa saatiin nopeeta rutiiniksi aamuin illoin hampaanpesut kun hampaita alkoi tulemaan, kuopuksen kanssa vielä edessä koko hammastus.

Ja oli muuten tosi hyvä fiilis kun av hammastarkastuksessa täti totesi että karies-bakteeria ei esikoiselta löytynyt (sylkitestissä ) eikä suussa näy blakkia tai muutakaan moskaa vaan hampaat on TODELLA hyvässä kunnossa =)
Niin tuli kehut pojankin suusta. Testiä se ei tehny vaikka sellanen täällä 2v tehään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja xx:
Alkuperäinen kirjoittaja Eeeva:
Toki toki :) Tosin ihmetyttää kun meidän 2v2kk vanhalla ei ole ollut vielä yhtään hammaskäyntiä missään missä ois saanut neuvoja ym.. hmm..
Itse täytyy muuten ne ajat hoitaa.. th on voinut mainita joka mennyt sinulta ohi / unohtunut.
Aika yleistä paikkakunnasta riippumatta on että ne ovat ensimmäisten kulmahampaiden puhjettua / vuoden iässä ja seuraavaksi 3 -vuotiaana.
th mainitsi joskus esikoisen vauva-aikaan, että Oulussa on lopetettu säästöjen vuoksi vauvojen suunhoitaajat (tai jotku) ja sen jälkeen ei oo mainittu..
 
Mama the strange
Mä oon aina ollut hyvin tarkka hampaiden pesusta, mutta siitä huolimatta mulla on paljon reikiä. Nykysin oon melkein neuroottinen hampaiden hoitaja, en syö kiillettä vaurioittavia ruokia, enkä karkkia yms.
Pesen hampaat ja käytän hammaslankaa ja ksylitolpurkkaa.
Poikaan on hiukan tarttunut mun hammasneuroottisuus. Antaa tosi hyvin pestä hampaat ja muistuttaa itse hammaspesusta. Ei juurikaan syö karkkia ja vaatii aina syönnin jälkeen purkkaa.
 

Yhteistyössä