Opiskelevat 40+ äidit

joku
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.08.2005 klo 02:08 Vieras kirjoitti:
MIKSI NOIN VANHA OPISKELEE???? :LOL:

taas joku haastaa riitaa! eihän yli 40+ ole vanha... minun tätini opiskeli vielä 51 vuotiaana, kävi lukion ja sai ylioppilaslakin samaan aikaan tyttärensä kanssa. opiskeli sitten sairaanhoitajaksi vielä. Ja oli parempi kuin ne nuoremmat opiskelijat.
 
Sain ylemmän korkeakoulututkonnon (masters degree) punnerrettua kolmessa vuodessa samalla kun hoidin kahta murkkuikäistä ja odotin lopulla kuopusta. Miksikö opiskelin? palkkani nousi 100%. Työpaikkani vakinaistettiin. Itsetuntoni nousi. Sain uudenlaista ajateltavaa ja mahdollisuuksia elämässäni.

Mitä opin tai mikä oli pakko oppia; kurinalaisuutta aikatauluissa ja puolinaisuuden sietokyvyn kasvamista. Samaaan aikaan ei pysty oleen täydellinen äiti ja paras opiskelija. Aina oli asioita jotka jäivät puolitiehen
 
Aikuisopiskelu on ihanaa. Vaatii kyllä hieman järjestelyjä onnistuakseen. Vähemmän tärkeät kotityöt saavat joskus odottaa tekijäänsä. Toivottavasti se vakinainen työpaikka irtoaa sitten joskus. Vielähän tässä on melkein parikymmentä vuotta hyviä työvuosia edessä, mikäli terveyttä riittää.
 
minä yli nelikymppin
Kyllä. Olen opiskellut molempien lasteni ollessa pieniä. Tämä on säästänyt minut tyhmyydeltä, jollaista kotirouvaksi jättäytyvillä osalla esiintyy, kuten tässäkin ketjussa näkyy.

Eli oikeasti: osaa meistä vaivaa jatkuva tiedon ja kehittymisen halu ja siksi ainakin minä olen opiskellut. Lapset eivät ole jääneet mistään paitsi, minä ehkä joistakin turhanaikaisista juorukerhoista tai kapakassa istumisesta, jota monet 40+ tuntuvat ryhtyvän harrastamaan, kun elämä alkaa olla tylsää.
Suosittelen.
 
Mä alotin iltaopiskelun vuos sitten ku tyttö alotti eskarin. Välillä on ollu raskasta molemmille ja saa nähdä kuinka raskasta tää nyt on meille ku ollaan kahdestaan ja tyttö alotti uudessa koulussa koulunsakin.
Uskon kuitenki et kyllä mä tän viimisen vuoden saan hoidettua omassa opiskelussa, siten ettei meidän elämä siitä kärsi.
 
Etpä tainnut tietää sinä "vanhaksi haukkuja", että aikuisopiskelu on tän päivän trendi ja siten in. Keokemuksesta voinen sanoa, että se on todella mielenkiintoista ja haastavaa ja sujuu kuin rasvattu siihen nähden kuin nuorempana.Perheen kanssa sitä oppii kyllä organisoimaan, organisoimaan ja jälleen kerran organisoimaan,mutta kehittyypä nekin taidot, tietty.Tuo puolinaisuuden tunne on täälläkin tuttu tunne :wave: mutta opiskeluaikana kantsii kotona tehdä vain se välttämättömin... Takkiin tarttuu roppakaupalla upeita kokemuksia, uusia ihmissuhteita ja sitä jotakin ikiomaa jutskaa ja aitoa itsetuntoa onnistumisesta.Sen avulla jaksaa lastenkin kanssa paremmin. Epäonnistumisetkin joita väliillä voi tulla - ne vain kasvattaa.Suosittelen lämpimästi sinulle, joka vielä mietit, alkaisiko opiskella =) Kaksoistutkinnon pian suorittanut
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.09.2005 klo 05:11 ISOMMAT HARVINAISEMM kirjoitti:
oppimen ei ole koskaan pahasta säälittävää van jos sen joutuu tekemään / kokemaan viimeisinä elin vuosina mikä on kan ihan ok :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL:

'Säälittävyys' selviää sulle noin 25 vuoden päästä. Mees puristelemaan finnejäs :kieh:
 
mummimamma harmaana
minäkin opiskelen ja olen 43. Halusinpa vaihtaa ammattia, enkä todellakaan tunne itseäni vanhaksi. kaikkea muuta. nuorin lapseni oli esikoulussa, kun aloitin opiskelun ja nyt hän on ekaluokkalainen. Opiskelu on aikuisena tosi haastavaa, eikä ihminen ole koskaan liian vanha oppimaan. ja aikuisena se voi olla hauskaakin, sitä puolta nuorena ei aina tullut ajatelleeksi, kun mielessä oli niin paljon muitakin asioita. Sinä joka irvailit meitä "vanhoja" opiskelijoita, muista että myös sinä voit joutua myöhemmin samaan tilanteeseen, syystä tai toisesta.
 
Pomperipossa
Sittenhän mieki voisin palata koulunpenkille! Oon AMK-tutkinnon suorittanu, mutta yliopisto ja sitä myötä parempi palkka houkuttaisivat...

Asiat ovat vaan tällä hetkellä hiukka monimutkaiset. Kuopus puolivuotias, talo rakenteilla. Mutta eihän se tosiaan vaikka viiden vuoden päästä olis mahotonta. Olisin silloin 33-vuotias ja mahdollisesti valmistuessani siis 38-vuotias. Jos hienosti menee niin olis työikääki vielä 30-vuotta jäljellä :D Kiitos kannustavista viesteistä. Nämä asiat on kiinni mielenkiinnosta ja päättäväisyydestä, eikö?! :)
 
mummimamma harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.09.2005 klo 14:06 Pomperipossa kirjoitti:
Sittenhän mieki voisin palata koulunpenkille! Oon AMK-tutkinnon suorittanu, mutta yliopisto ja sitä myötä parempi palkka houkuttaisivat...

Asiat ovat vaan tällä hetkellä hiukka monimutkaiset. Kuopus puolivuotias, talo rakenteilla. Mutta eihän se tosiaan vaikka viiden vuoden päästä olis mahotonta. Olisin silloin 33-vuotias ja mahdollisesti valmistuessani siis 38-vuotias. Jos hienosti menee niin olis työikääki vielä 30-vuotta jäljellä :D Kiitos kannustavista viesteistä. Nämä asiat on kiinni mielenkiinnosta ja päättäväisyydestä, eikö?! :)

Ei muuta, kuin opiskeleen, jos vaan itsestäsi siltä tuntuu. Meidänkin kouluryhmässä on monen ikäisiä, on parikymppisiä pienten lasten äitejä ja myös lähellä viisikymppisiä. En itse ole edes vanhin ryhmässä. Yhteistyö ja ryhmähenki tosi hyvä. tsemppiä siihen, mitä ikinä suunnitteletkin. :saint:
 
Hei!
Olen itse 40v.ja opiskellut ammatin vasta aikuisena.4 lapsen jälkeen syystä, että minulla ei ollut nuorempana mahdollisuutta. Vasta aikuisena työssä käynnin ohell minulla oli mahdollisuus opiskella.. Päivääkään en ole katunut ratkaisua. Suosittelen kaikille. Helppoa se ei ole mutta nostaa itse tuntoa.
Tällä hetkellä minulla on ammatin myötä haastava työ ja ennen kaikkea vakituinen työ.
 
oppimen ei ole koskaan pahasta säälittävää van jos sen joutuu tekemään / kokemaan viimeisinä elin vuosina mikä on kan ihan ok

Kannattaisi sinunkin harkita ainakin oikeinkirjoituksen opiskelemista. Vai mitä tarkoitat sanoilla "oppimen", "van", "kan"? Missä välimerkit?

Säälittävä olet itse.

:LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL:
 
Mukava huomata meitä 40+ opiskelijoita on täällä enemmänkin.Mietin itsekin kauan vuosi sitten aloitanko vai en , mutta onneksi aloitin. Eipä tässä ainakaan vielä pääse kalkkeutumaan , siitä pitää opiskelu ja tuo 5 vee huolen, mutta hyvä niin.
 
Huojentunut
Niin, lähentelen 40 ja aikomus lähteä amk:hon hoitoalaa lukemaan. Kaksi alle kouluikäistä lasta kotona. En tunne itseäni vanhaksi ja tosiaan työvuosia on vielä paljon jäljellä. Mitä opiskelette? :wave:
 
marna
Kasvatustieteitä luen tämän tulevan talven, pätevöitymismielessä. Olen äittärillä ja on kiva käyttää aivoja muuhunkin kuin vaipanvaihtovälin pohtimiseen.

Tuo lapsukainen joka täällä irvii, hänen kohtalonaan saattaa olla että todellakin pääsee itsekin koulunpenkille kun vuosia karttuu, noin lapsellisilla asenteilla ei työelämässä pärjää.

Mitäköhän se muuten käy vakoilemassa täällä aikuisten puolella; taitaa kiinnostaa sittenkin mitä yli 4-kymppisten elämään kuuluu?
 

Yhteistyössä