Opiskelevat äidit...kaipailisin neuvoja...

Onko tosi että jos opiskelee ei ole hoitomaksuja?Mieskin kyllä löytyy ja on aivan normaalipalkkaisessa hommassa joten eikö sen tuloja oteta huomioon?Katsoin että se opintotuki olisi jotain 210e-verot joten tiukkaa tekee jos aloitan syksyllä opinnot,mutta eiköhän se siitä kaurapuurolla mene eteenpäin =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.05.2007 klo 22:28 essi2006 kirjoitti:
Onko tosi että jos opiskelee ei ole hoitomaksuja?Mieskin kyllä löytyy ja on aivan normaalipalkkaisessa hommassa joten eikö sen tuloja oteta huomioon?Katsoin että se opintotuki olisi jotain 210e-verot joten tiukkaa tekee jos aloitan syksyllä opinnot,mutta eiköhän se siitä kaurapuurolla mene eteenpäin =)
Kyllä hoitomaksua menee, jos perheessä on palkkatuloja. Alle 1000 euron tuloilla taitaa olla hoito ilmaista.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.05.2007 klo 22:28 essi2006 kirjoitti:
Onko tosi että jos opiskelee ei ole hoitomaksuja?Mieskin kyllä löytyy ja on aivan normaalipalkkaisessa hommassa joten eikö sen tuloja oteta huomioon?Katsoin että se opintotuki olisi jotain 210e-verot joten tiukkaa tekee jos aloitan syksyllä opinnot,mutta eiköhän se siitä kaurapuurolla mene eteenpäin =)
siis jos sulla mies on niin kyllä sen tulot otetaan ihan normaalisti huomioon. jotenkin hassusti kuvittelin että oot yksin muksun kanssa. oletus kai johtui siitä että kun itse lähdin takaisin opiskelemaan ekan lapsen jälkeen niin olin yksin.. :ashamed:
 
Anteeksi laitoin vähän epäselvästi ton ekan viestin,mutta mies löytyy(normaalipalkkainen)ja kaksi lasta.Vähän "pelottaa"että selvitäänkö kun on kuitenkin talolainaa jäljellä(ei onneksi mitään uuden talon hintaa)ja ei kyllä vara ottaa mitään opintolainaa,mutta yritän asennoitua oikein niin eiköhän se opiskelu siitä lähde sujumaan.Jos nyt ylipäätään pääsen sinne kouluun(tulee tieto vasta kesäkuussa)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.05.2007 klo 22:34 essi2006 kirjoitti:
Anteeksi laitoin vähän epäselvästi ton ekan viestin,mutta mies löytyy(normaalipalkkainen)ja kaksi lasta.Vähän "pelottaa"että selvitäänkö kun on kuitenkin talolainaa jäljellä(ei onneksi mitään uuden talon hintaa)ja ei kyllä vara ottaa mitään opintolainaa,mutta yritän asennoitua oikein niin eiköhän se opiskelu siitä lähde sujumaan.Jos nyt ylipäätään pääsen sinne kouluun(tulee tieto vasta kesäkuussa)
mä kans opiskelen ja meillä kaksi lasta :). tosin me asutaan vuokralla. mihin oot hakenut opiskelemaan?
 
Lähihoitajaksi yo-linja 2-vuotinen.En ole ylioppilas,mutta kun omistan jo ammatin ja pitkän työkokemuksen niin saan vuoden "anteeksi"Se siinä on hyvä mulla että jos pääsen kouluun niin kahteen paikkaan jo luvattu että saa alkaa tekemään keikka töitä,mutta onhan se niin että se on sitten lapsilta pois ja ne kun on vielä aika pieniä.Miehen työ sellainen,että lapset ovat päivässä max.5h hoidossa ja saattaa olla viikkoja ettei ole yhtään tai yksi hoitopäivä!
 
amk opiskelija
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.05.2007 klo 23:23 muusa kirjoitti:
ja jos sulla pieniä lapsia...niin sitten luetaan yöllä..ellei sulla tukiverkosto yllä...sori, jos en vastannut kysymyksees, mutta rankkaa tulee olemaan..
:LOL: Joo, no en ole itse joutunut kertaakaan lukemaan yöllä.. Viikonloput ja illat ja jos kerran mieskin löytyy niin ei pitäis olla ongelma. Aikaa jää jopa ihan olemiseenkin :)
 
Mya
Mä olen myös amk opiskelija eikä mullakaan tähän mennessä mitenkään liian rankkaa ole ollut, pikemminkin tuntuu, että kouluhommat tulee hoidettua paremmin kun on vaan tietty aika tehdä niitä. Itse hoidan kouluhommat useimmiten sellaisina päivinä kun olisi muuten vapaata, lapsi vaan puoleksi päiväksi hoitoon ja hyvin saa hommia tehtyä. Toisinaan myös mies lähtee lapsen kanssa esim puistoon, että minä saan hetken tehdä kouluhommia. Öihin ei oo tarvinnu vielä venyttää!!!

Meillä myös mies opiskelee eli me kitkutellaan kahdella opintorahalla eli 2x231 e/kk........vuokralla asutaan ja saadaan tietty myös täydet asumistuet. Tosi vähällä rahalla joutuu selviämään, mutta onneksi kummankin vanhemmat auttaa muutamalla kympillä kuussa. Kaikki hankinnat ruokaa lukuunottamatta on kyllä nyt jäissä ja onneksi mummot pitävät pikkumiehen mielellään vaatteissa, varsinkin toinen kun on oikein intohimoinen kirppariharrastaja.
Onneksi mies valmistuu ensi talvena ja sitten vähän edes helpottaa!!! Lainaa ei olla otettu.
 
itse opiskelen (on kestänyt vaan tämän vuoden) ja teen puolikasta työtä samalla. Kyseessä on vaan erikoistumisopinnot niin tämä onnistuu näin. Kokopäiväopinnoissa tulisi kyseeseen opintotuki ja opintolaina. Omalla kohdallani varmaan jo se aikuisopintotuki.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.05.2007 klo 23:23 muusa kirjoitti:
ja jos sulla pieniä lapsia...niin sitten luetaan yöllä..ellei sulla tukiverkosto yllä...sori, jos en vastannut kysymyksees, mutta rankkaa tulee olemaan..
No ei mun ainakaan ole tarvinnut yöllä lukea, vähän myöhempään illalla on saattanut mennä. Tyttö on isällään suurinpiirtein jokatoinen päivä.
 
oma moka
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.05.2007 klo 22:44 essi2006 kirjoitti:
Lähihoitajaksi yo-linja 2-vuotinen.En ole ylioppilas,mutta kun omistan jo ammatin ja pitkän työkokemuksen niin saan vuoden "anteeksi"
Voi itku ku mua harmittaa;olisin kans halunnut hakea lh:ksi mut multa meni koko hakuaika umpeen ku kyttäsin vaan amk-hakuaikaa! \|O :headwall:
 
aave
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 07:23 oma moka kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.05.2007 klo 22:44 essi2006 kirjoitti:
Lähihoitajaksi yo-linja 2-vuotinen.En ole ylioppilas,mutta kun omistan jo ammatin ja pitkän työkokemuksen niin saan vuoden "anteeksi"
Voi itku ku mua harmittaa;olisin kans halunnut hakea lh:ksi mut multa meni koko hakuaika umpeen ku kyttäsin vaan amk-hakuaikaa! \|O :headwall:
No voithan hakea suoraan oppilaitokseen ja soitella ja kysyä peruutuspaikkoja. Ei se nyt heti sitä tarkoita ettei opiskeleen pääsisi. Yritystä vaan!
 
Mä opiskelen yliopistossa, ja saan opintotukea kotihoidon tuen päälle, koska lapset eivät ole missään hoidossa. Opiskelu tällä tyylillä on älyttömän hidasta, ei varmaan onnistu muualla kuin yliopistossa, jossa läsnäoloa on vähän.
 
Tällä hetkellä opiskelen työn ohessa, joten en saa mitään tukia. Tai olen osittaisella hoitovapaalla, niin peräti sen 70? -verot.

Ammattiin opiskellessa sain opintotukea ja koska vanhempani hoitivat lasta sain myös kotihoidontukea.
Myöhemmin lapsi oli päivähoidossa ja vain miehen tulos huomioitiin..olin ns nollatuloinen.
 

Yhteistyössä