opiskelija mukana synnytyksessä?

  • Viestiketjun aloittaja ruggeri
  • Ensimmäinen viesti
ruggeri
Millaisia kokemuksia teillä on opiskelijan mukanaolosta synnytyksessä? tarkoitan esim. terveydenhoitajaopiskelijoita, joita kuulemma on usein mukaan tulossa, kätilöopiskelijat paremmin ymmärrän..olenkin siis miettinyt että lupaisinko sitten jonkun th-opiskelijan tulla mukaan jos kysyvät?? Toisaalta pakkohan niiden on kuulemma käydä joku synnytys katsomassa, mutta en tiedä.....
 
Mulla on ollut kandeja, kätilöopiskelijoita ja ties mitä =) Ei ole häirinnyt yhtään, vaan olen ollut ihan kuin muutenkin olisin, keskityn omaan osaani. ei äidin tehtävä ole viihdyttää opiskelijoita tai henkilökuntaa siellä, vaan saada lapsi maailmaan.
 
Mulla oli nk.erityissynnytys joten mukana alussa yksi opiskelija ja lopussa monta eri suuntautumisen opiskelijoita. Ne ei häirinny. Oli sen verran hirveetä että ihan sama vaikka olis itse Bin Laden istunu jalkopäässä :D
Sanoin että opiskelijat saa tulla kunhan eivät mulle piikkikammoselle ja ekaa synnyttävälle tee toimenpiteitä :eek:
 
SAVONLINNA
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.08.2005 klo 15:56 FANG-ANN-75 kirjoitti:
Mulla oli nk.erityissynnytys joten mukana alussa yksi opiskelija ja lopussa monta eri suuntautumisen opiskelijoita. Ne ei häirinny. Oli sen verran hirveetä että ihan sama vaikka olis itse Bin Laden istunu jalkopäässä :D
Sanoin että opiskelijat saa tulla kunhan eivät mulle piikkikammoselle ja ekaa synnyttävälle tee toimenpiteitä :eek:
mikä on erityissynnytys?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.08.2005 klo 16:01 SAVONLINNA kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.08.2005 klo 15:56 FANG-ANN-75 kirjoitti:
Mulla oli nk.erityissynnytys joten mukana alussa yksi opiskelija ja lopussa monta eri suuntautumisen opiskelijoita. Ne ei häirinny. Oli sen verran hirveetä että ihan sama vaikka olis itse Bin Laden istunu jalkopäässä :D
Sanoin että opiskelijat saa tulla kunhan eivät mulle piikkikammoselle ja ekaa synnyttävälle tee toimenpiteitä :eek:
mikä on erityissynnytys?
Papereissa lukee aina onko normaali alatiesynnytys vai erityis/erikois/toimenpidesynnytys mikä se nyt olikaan eli esim leikkaus, imukuppi, pihti jne synnytys. Niissä on aina mukana lastenlääkäri ym populaa enempi vaaratilanteita varten. Mulla oli imukuppisynnytys.
 
No mulla ei ollut synnytyksessä, mutta loppuraskaudessa kävin äitiyspolilla ja siellä tehtiin aina sisätutkimus, ultra, sf-mitta otettiin jne... no sitten oli kyllä aika ilkeetä, kun menin vastaanotolle ja näinkin kaksi ihmistä siellä minua vastassa. Toinen kätteli ja ymmärsin hänen olevan itse lääkäri. Vieressä seisoi hiljaa ujon näköinen tyttö... luin hänen rinnastaan, että oli opiskelija. Lääkäri teki sisätutkimuksen niin hän meni ihan punaseks ja katteli alapäätä niinkuin olisi eka kerta kuin tälläistä näkee (hyvin mahdollista, että olikin sillä kyse tosiaan oli opiskelijasta!). Lääkäri siis teki ensin sisätutkimuksen jonka jälkeen käski opiskelijan tehä ja oli, että "no mitäs sanot?" "Paljonko on auki?" "Itse sain parille sormelle" :eek:
Sitten sama toistui, että ensin lääkäri ultras, otti mitat yms. ja kirjas paperille, sitten käski opiskelijan tehdä ja kysy vauvan mittoja yms.
Ja sf-mitan kanssa sama homma...eli ymmärrän kyllä, että opiskelijoiden täytyy saada olla mukana, eihän tähän maailmaan muuten ikinä valmistuisi esim, kätilöitä. Olen itsekin lähihoitajaopiskelija ja tiedän sen, lisäksi kyseessä oli opetussairaala (kätilöopisto) Mutta tietynlaista suhtautumista heiltä odotan (tuli siitä itelle tosi kiusallinen olo ja olo oli kyllä kun koekaniinilla!!!)...olisi voinut minulle esim, kertoa että tämä on opiskelija jne. Kun että rintavarustuksesta sen olisin lukenut.
Silloin päätin, että ikinä ei enää opiskelijaa yhteenkään toimeenpiteeseen mitä minulle tehdään, saatikka synnytykseen...
Tosin kyllähän mieli tässä muuttuu varmaan kun seuraava synnytys lähenisi... :whistle: Ja täytyy sanoa, että synnytyksessä meillä oli mukana todella nuori mutta todella mahtava kätilö! Kukat hälle :flower:
 
mulla oli mukana kandi ja ei siitä ollut mitään vaivaa.se kantoi mulle vettä ja jutteli.täytyyhän niiden oppia!
ja itse tiedän sen että loppujen lopuksi otan paljon mielummin terveydenhoidon opiskelijan kun kandin....
 
Benita
Omasta mielestäni tämä on täysin näitä makuasioita joissa ei yhtä oikeaa vastausta ole. Totta on se, että täytyy opiskelijoiden oppia, mutta maailmasta löytyy varmasti tarpeeksi sellaisia joita ei haittaa vaikka olisi laumoittain opiskelijoita ympärillä. Eli en itse ainakaan pode huonoa omaatuntoa, kun lähetä opiskelijan pois, JOS sellainen olisi tyrkyllä minun käynnilleni, koski se sitten mitä tahansa.
 
Itelläni oli toisessa synnytyksessä mukana kätilöopiskelija. Oli todella mukava, jutteli ja oli seurana paljon enemmän kun varsinaninen kätilö. Miehelle kyllä ennen synnytystä sanoin, että jos opiskelijoita on tulossa synnytyssaliin niin hänen pitää kieltää tulemasta, jos itse olen niin kipeä etten enää siihen pysty.
 
nunnunnu
mulla oli kanssa aivan ihana kätilöopiskelija. piti seuraa, höpötteli ja oli todella mukava. ponnistusvaiheessa kilpaa miehen kanssa kannustivat, itse olin ihan loppu jo melkein 2 tunnin ponnistelun jälkeen. oikea kätilö oli aika hermo piukassa kun vauva ei millään meinannu tulla, mieskin sitä ihmetteli jälkeenpäin kun oli ollut todella töykeä ja ilkeä..onneks itsellä ei ole oikein muistikuvaa..eli oikein positiivinen kuva jäi opiskelijasta vaikka etukäteen olin vastaan..
 
merisinikorento
minulla kans kätilöopiskelijatyttö mukana pojan synnytyksessä ja mukava oli =) yhdessä kätilön kanssa auttoivat ponnistusvaiheessa: olin puoli-istuvassa asennossa ja otin ponnistustukea jalkapohjillani kätilön ja opiskelijan vyötäisiltä ja mies oli selkäni takana tukemassa ja hikeä pyyhkimässä. kerrassaan hieno kokemus koko juttu =) =)
 
Mulla on montakin kokemusta opiskelijoista.

Esikoisen kohdalla kävin ennen synnytystä neuvolatarkastuksessa, joka osoittautui viimeisekseni. Varsinainen th oli lounastauolla ja luotti minut opiskelijan käsiin, joka paineli vatsaani hyvin rivakasti ja mittasi vauvan. Minua tosissaan sattui ja pelkäsin vauvaakin sattuvan. Tämä oli perjantai, ja sunnuntaiyönä synnytykseni yllättäen käynnistyi veden menolla. Varmaa syytä käynnistymiseen ei saada koskaan tietää, mutta epäilen osasyyksi sitä, että vauva painelun seurauksena kääntyi (oli vielä perätilassa perjantaina ja oikeinpäin sairaalaan mennessäni). Raskausmyrkytys taidettiin papereihin kirjoittaa, vaikka vastaanottava kätilö sanoi kysyessäni ja näyttäessäni vetistä sidettäni ja housujani että vesi ei viherrä lainkaan - niin se mieli sitten muuttui heillä myöhemmin. Epäilen syyksi tiedon epävarmuuteen sitä, että tietääkseni neuvolan th rikkoi velvollisuuksiaan.

Mutta sitten kohti positiivisempaa:
Ensimmäisessä synnytyksessä kun toimenpiteitä tehtiin (otettiin verinäytettä syntymättömän lapsen päästä ja kiinnitettiin häneen antureita haarovälistäni), niin opiskelija oli se henkilö joka minua piti kädestä ja rohkaisi - mieheni oli aivan shokissa eikä osannut minua siis rauhoitella, ja lääkäri oli niin iso herra että huoneessa pörräävät kätilöt vain hiljaa ja nöyrinä kulkivat lääkärin perässä ja toteuttivat hänen toiveitaan.

Kolmannessa synnytyksessä minulla oli aivan ihana entuudestaan tuttu kätilö jonka seurassa pystyin rentoutumaan täysin. Niinpä opiskelijoiden (sekä lääkäri- että kätilöharjoittelijat) olivat vain kotoisa lisä tilanteeseen.
 
Minä ottaisin opiskelijan mukaan ihan ilomielin. Sais laittaa tippaa jos haluais kokeilla jne. Tämä siksi koska olen itsekin ollut terveysalan opiskelija joskus ja tiedän, että harjoittelemalla oppii. Sain myös osakseni joskus niin tylyä käytöstä vain sen vuoksi kun olin opiskelija, etten halua kenellekään muulle sellaista.
 
typy
mulla oli toisessa synnytyksessä kätilöopiskelija mukana ja se oli itseasiassa vaan hyväksi. nimittäin itse kätilö oli just eläkkeelle jäävä todella työhönsä tympääntynyt ja töykeä!! ja opiskelija oli mukava ja kaikinpuolin ok. ainoastaan kun synnytyksen jälkeen alettiin laittaa tikkejä ja repeämät oli todella pahat, niin niitä en antanut opiskelijan laittaa... ja ne oli kätilöllekin ihan tarpeeksi "haastavat".
 
ampianen
Ilman muuta ottaisin mukaan. Ekassa synnytyksessä olikin mukana pari kandityttöä ja tosi mukavia olivat. Olen itse myöskin opiskeluaikoina ollut mukana sektioissa ja alatiesynnytyksissä sivusta seuraajana ja siksi tiedän kuinka tärkeää se on.
 
AuteroAhkera
Mulla oli kätilöopiskelija ja lähihoitajaopiskelija. Oli mukavaa, kun sai turista niiden kanssa, kun kätilö oli niin kiireinen, ja mies muuten vaan hiljainen... ;) Ja kyllä saa tulla seuraavallakin kerralla. :)
 
Sussoo harmaana
Mulla oli sektiossa mukana kätilöopiskelija. Sen muistan kun opiskelija esiteltiin ennen leikkauksen aloittamista. Loput muistikuvat leikkauksesta/synnytyksestä onkin sitten ihan harmaata, kun menetin melkein tajuntani. Joten ei siitä opiskelijasta ainakaan haittaa ollut...hyvä kun edes näin että mieheni on edelleen siinä vieressäni.
 
Killi83
Mulla oli opiskelija mukana synnytykseesä ja se oli hänelle ensimmäinen mitä oli seuraamassa. Olin etukäteen ajatellut, että ei mitään "ylimääräistä" porukkaa mukaan, mutta olin niin tuskisssani synnytyssaliin päästessäni (niin kuin varmaan muutkin :) ) , ettei tuntunut tärkeimmälle asialle ruveta kieltämään hänen mukaan tuloaan. Mutta hyvin meni, mittaili verenpainetta ja ei valittanut vaikka puristin hänen ranteitaan välillä miehen käsien sijaan supistuksen tullessa. Seuraavan päivänä osastolla hän kävi juttelemassa ja katsomassa vauvaa.
Eli ei mitään pahaa sanottavaa.
 
Esther
mulla oli kätilöopiskelija synnytyksessä mukana, mutta hänkin oli jo viittä vaille valmis kätilö.. multa kysyttiin voiko tulla pari muuta opiskelijaa mukaa niin sanoin etten halua. kätilöksi opiskelevan ymmärrän, mut en halua montaa ihmistä katsomaan mun tuskia :\|
 
tupsuhäntä
En päästä omaani ylimääräisiä. Minulle synnytys on sen verran intiimi tapahtuma ja kaipaan rauhaa niin paljon kuin sitä suinkin voin saada. Kaks kätilöä ponnistusvaiheessa tuntui olevan liikaa. Siihen jos olis vielä opiskelijoita tullut niin olisin varmaan mennyt vessaan lukkojen taakse synnyttään.

 
mulla oli raskausaikana monissa tutkimuksissa opiskelijoita mukana. niinkuin yksi lääkäri sanoi että "tää on tämmönen käsityöammatti, ei tätä muuten opi kun käytännössä". opiskelijoiden mukaan pääseminen varmistaa sen että tuoreilla kätilöillä/lääkäreillä on tarpeeksi kokemusperäistä tietoa kun valmistuvat! ihana kätilöopiskelija oli synnytyksessä mukana, piti kädestä kun mies läksi syömään välillä, jutteli leppoisia, ja koko ajan kyseli onko mulla hyvä olla, haluaisinki jotain jne. harjoittelijoilla on myös enemmän aikaa olla paikalla, toisin kuin kätilöillä jotka joskus joutuvat hoitamaan useampiakin synnytyksiä yhtäaikaa.
 
Minä en ainakaan omassa synnytyksessä edes huomannut ketä sinne saliin ramppasi, kun oikein kipeä olin. Joten kyllä päästäisin mukaan. Kalvot multa puhkaisi ilmeisesti kandi, koska kätilö neuvoi tyttöä, kuinka se tapahtuu :D

 
Tulilatva
Taisi olla kätilöopiskelija sekä lisäksi joku "työturvallisuushenkilö" kuvaamassa videokameralla kätilön työasentoja. Opiskelija oli ihana apu synnytyksessä, ei tainnut kuitenkaan tehdä varsinaisia toimenpiteitä! Suostumusta kuvaukseen kysyttiin, kun kivut olivat jo pahoja, joten sanoin vain, että ihan sama... Eipä siitä haittaakaan ollut ;)
 
itse synnytin esikoiseni vuonna 2003. Silloin 30vuotias ensihoitaja opiskelija tuli kysymään minulta saako hän seurata synnytystäni. miestäni asia ei häirinnyt ja sain itse päättää mitä mieltä olin. sanoin miettiväni vähän aikaan ja kun hän myöhemmin tuli takaisin ilmoitin etten ollut valmis vieraan ihmisen läsnä oloon ensimmäisessä synnytyksessä. opiskelija otti asian hyvin ja sanoi ymmärtävänsä ja pääsisi aivan varmasti toiseen synnytykseen koska kaikki huoneet olivat täynnä. siinä rupateltiin tovi kunnes hän sai kutsun toiseen huoneeseen seuraamaan synnytystä.
Seuraavalla kerralla ehkäpä annankin opiskelijan seurata koska tiedän itse opiskellessani sairaanhoitajaksi että käytäntöä todella tarvii.
 

Yhteistyössä