Opiskelijaäidit

marjonetti
No kaksi vuotta neljästä ehdin terveydenhoitaja/sairaanhoitaja opintoja suorittaa ennen kuin jäin äitiyslomalle viime vuoden elokuussa, juuri ennen kolmannen lukuvuoden alkamista.

Nyt äitiyslomalla olen suorittanut vapaastivalittavat opinnot etäteitse pois ja työstänyt ystäväni (joka on sattumoisin myös äitiyslomalla :D ) kanssa opinnäytetyötä niin valmiiseen muotoon, että nyt syksyllä koulun alkaessa pitäisi saada se jätettyä esitarkastukseen.

Olen siis nyt 27.8 palaamassa koulun penkille ja nuorimmainenkin (tuolloin 11kk) lähtee hoitoon. :'( Tuoreimman laskettu aika on 27.3, joten äitiysloma häämöttää jälleen ensi keväänä. :p :D

Tarkoitus on olla keväällä mahdollisimman pitkään koulussa, sillä kahden edellise raskauden aikana olen vielä käynyt juoksulenkeillä lasketun ajan jälkeenkin (se on muuten aika vekkuli näky, voin sanoa
:LOL: ) - eli fyysisen voinnin puolesta jaksan varmaankin aika loppuvaiheeseen asti kirjoja kahlata.

Jäljelle jää sitten vähän reilu yksi lukuvuosi, jonka suoritan varmaankin mahdollisimman pian pois. En kyllä stressaa. Opettajatkin varmasti pelkäävät, että kulutan siellä penkkejä vielä kymmenen vuoden päästäkin. :D

Avokilla on onneksi oma yritys, joten lasten hoitamista saa sumplittua aika hyvin niin, ettei esim. tämän vielä tällä hetkellä nuorimman tarvitse olla hoidossa kuin muutamana päivänä viikossa.

Mitenkäs itselläsi tilanne?

marjonetti 5+3 (nopea arvio :p )
 
Noppis
Opiskelen yliopistossa ja yksi vuosi on takana. Koska LA:ni on elokuussa, sain koko vuoden suoritettua suunnitelmien mukaan. Aion viedä lapsen hoitoon 1 v iässä, eli pidän yhden välivuoden ja sitten palaan opiskeluihin. Ajoitus (elovauva) on kannaltani sikäli optimaalinen, että en joudu jättämään lukukautta kesken ja palaamaan kesken lukukauden. En aio tehdä mitään opintoja äitiysloman aikana, vaan pidän sen yhden vuoden todellakin lapselle ja perheelle pyhitettyä lomaa. Toki aion seurata oman alani kehitystä tiedotusvälineistä, jotta tiedän missä mennään.

Vaikka vien lapsen hoitoon, olen ajatellut silti että pystyn luultavasti pääosin olemaan yo:lla lyhyempiä päiviä ja pitämään lasta kotona enemmän (esim. kun on luentokursseja ja tenttejä ). Silti tarvitsen kokoaikaisen hoitopaikan, koska hoidon tarpeeni on välillä kokopäiväistä (esim. kun on harjoittelujaksoja).

Itse en usko, että opiskelusta tulee mikään ongelma vaikka lapsi syntyykin. Toisaalta olen onnellisessa asemassa kun meidän perheessä talous on hyvällä pohjalla miehen tulojen takia. Moni opiskelijahan joutuu lisäksi käymään töissä, mikä olisi mielestäni jo aika rankkaa, ja aikaa pois lapselta.
 
Ensimmäisen vuoden kerkesin suorittamaan loppuun lähihoitaja opinnosta. Laskettu aika 8.10, joten olen jo opinnot keskeyttänyt. Ei järkeä syksyllä enään mennä kun kurssit kestävät syy-lokakuun vaihteeseen.
Yhden välivuoden pidän ja vien vaavin jo elokuussa 2008 tarhaan. Pidempää väliä en halua opiskeluissa pitää.. tosin toinen vuosi tulee olemaan aika helppo koulussa joten ei sen puolesta huolta.
Keskenäni olen siis syksyllä kahden lapsen kanssa, esikoinen nyt 2v 3kk. Eikä kyllä yhtään jännitä/huoleta nuo opiskelut. Todella hyvin sujunut tähänkin asti :)

yksäiti+ hippu rv 29+6, poika 2v3kk
 
Juuri ennen esikoista pääsin AMK:hon (takana oli jo pari vuotta yliopistossa). AMK:ssa pidin ensimmäisen vuoden välivuotta ja olin esikoisen kanssa kotona. Kun esikoinen oli 10kk, niin poika meni hoitoon ja mä opiskelemaan. Nyt on kaksi vuotta opinnoista takana ja ihan saman olen saanut suoritettua kuin muutkin. Nyt syksyllä syntyy toinen lapsi ja opintoja olisi 1,5v jäljellä. Pääsääntöisesti olen ensi vuoden kotona, mutta muutaman kurssin joudun kyllä suorittamaan, sillä näitä kursseja ei järjestetä myöhemmin enää. Mietteissä on kyllä ollut josko ensi keväänä palkattaisiin pariksi kuukaudeksi hoitaja kotiin ja näin ollen suorittaisin harjoittelun muiden kanssa samaan aikaa. Todennäköisempää on kuitenkin että suoritan harjoittelun myöhemmin. Aktiivisesti opiskelemaan palaan syksyllä 2008, silloin molemmat lapset menevät hoitoon.

Toisinaan on ollut viimeisen kahden vuoden aikana tosi rankkaa. Esikoinen sairastellut lähes joka kuukausi ja kolmesti ollut viikon osastollakin (infektioastma). Kuitenkin kiitos ihanien isovanhempien, olen saanut kaikki opinnot suoritettua jopa hyvin arvosanoin (mikä ei tosin ole niin tärkeää). Ja on mieskin ollut avuksi, vaikkakin mä opiskelija se töissä -> minä hoidan lapsen.

Mulle opiskelu on ollut henkireikä, mm. esikoisen sairastaessa. Opiskelu on ollut sitä omaa aikaa. On ollut ihanaa saada kehittää itseäni. Mä en ole kotiäiti-tyyppiä, vaan vaadin "älyllistä" haastetta.

mii rv 32+4 ja poika 2v8kk
 
opintojen ja äitiyden yhdistäminen! Rohkaisevaa! :) Vuosi yliopistossa on takana ja esikoisen pitäisi syntyä ensi maaliskuussa. Tulevan syyslukukauden olen ajatellut opiskella ihan normaalisti, ehkä hieman ahnehtienkin, kun viime lukuvuonna tuli opintopisteitä vähän laiskanlaisesti plakkariin. Keväästä en sitten tiedä - tammikuussa loppuu yksi laaja kurssi, ehkä sen vielä pinnistän. Sitten unohdan koulun vuodeksi ja tulen takaisin kevätlukukaudelle. Toivottavasti löytyy uutta motivaatiotakin. Eiköhän se meilläkin järjesty vauvan hoito, kun mies voi joustaa työtuntiensa kanssa (yrittäjä meilläkin). Kiitos vastauksistanne!
 
marjonetti
Hei, hauskaa kun muitakin yrittäjäperheitä! Minkä sortin firma? Meillä on kaksi: toinen on kannettavia kuvatelineitä maahantuova ja jälleenmyyvä yritys www.tetrix.fi ja toinen mainostoimisto, jossa meitä on kaikenkaikkiaan 5 yhteistyökumppania www.bla.fi

Kauanko miehesi on ollut yrittäjänä ja miten teillä arki sujuu? Onko "ne tavalliset" hyvät ja huonot puolet: vapaata voi ottaa kun itse tahtoo, mutta koskaan ei kuitenkaan ole kunnolla vapaalla? ;) :p
 
täälläkin yksi opiskelija, ja lapsen laskettu aika on helmikuussa. opinnot suoritan niin hyvälle mallille kuin suinkin. viimeinen vuosi menossa ja toivon että ainoaksi suoritettavaksi syksyyn jää pitkä harjoittelujakso. muut toivon pystyväni suorittamaan lapsen synnyttyä. lapsi menee äidilleni siis hoitoon jo 7 kuukauden iässä ja on siellä sen ajan kun mun harjottelu kestää. sen jälkeen olen vuoden loppuun kotona ja sitten töihin. tää olisi meidän suunnitelma. katotaan miten menee käytännössä!!! :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja marjonetti:
Hei, hauskaa kun muitakin yrittäjäperheitä! Minkä sortin firma? Meillä on kaksi: toinen on kannettavia kuvatelineitä maahantuova ja jälleenmyyvä yritys www.tetrix.fi ja toinen mainostoimisto, jossa meitä on kaikenkaikkiaan 5 yhteistyökumppania www.bla.fi

Kauanko miehesi on ollut yrittäjänä ja miten teillä arki sujuu? Onko "ne tavalliset" hyvät ja huonot puolet: vapaata voi ottaa kun itse tahtoo, mutta koskaan ei kuitenkaan ole kunnolla vapaalla? ;) :p
Vau, kuulostaa hauskalta! Yritystoiminta käynnistyi vasta hiljattain, eletroniikan vientiä sekä musiikin tuottamista meillä. Kotisivut työn alla. Toiminta on pulssimaista, välillä tiiviimpää, välillä voi ottaa harrastuksen kannalta. :D
 
Ylppärit tein 7kk raskaana esikolle, sitten ku esikko oli 1v 2kk menin amk:hon ja opiskelin vuoden sairaanhoitajaopintoja tähän saakka. Nyt rv 17 koitan saada tän tulevan syyslukukauden suoritettua, jos vaikka joulukuun äipplomalla vielä tentin tärkeät pois, jos oon siinä kunnossa et onnistuu. jos en, jään saikulle ja suoritan myöhemmin ne. jään vaan äippälomaks pois koulusta eli 2008 syksyllä just äippäloma jälkeen varmaan palaan taas koulun penkille. Tää oli lyhyesti ja ytimekkäästi. eli ilmoittaudun syyslukukaudelle läsnäolevaksi ja kevätlukukaudeksi poissaolevaksi, kesällä oon vielä äippiksellä ja syksyllä 2008 taas läsnäoleva koulussa
 
... ja sen ohessa töitä tekevä. Aloitin Amk:lla 2002 opinnot, jolloin kerkesin olla läsnä sen lukuvuoden ja sitten kesäk.2003 esikoinen syntyi. Koko ajan opintojen ohessa teen alan töitä, opiskelen soitinpedagogiksi, joten opetan ja keikkailen. Nyt on syntymässä toinen ja opinnot vielä kesken, luulen että vielä n. vuosi menee opintojen parissa kunhan palaan koulunpenkille.
Ongelmana on, että olen ollut jo 1.5vuotta poissaolevana ja amk:lla saa olla vain 2 vuotta poissaolevana. Eli nyt kun tämä toinen syntyy, voin olla kotona vain puoli vuotta, keväällä 2008 takaisin! Ilmoitin kyllä että en saa opintoja sinä keväänä hirveästi (ollenkaan) etenemään, sillä vaavi on vasta 5kk tammikuussa ja 4-vuotiaskin on kotona... Ja tosissani haluaisin antaa pienille lapsilleni rauhassa aikaa olla myös kotona. Mutta ei voi mitään, toivon että amk antaa minun tehdä opintoja sitten yliajalla, josta joudun kyllä varmasti vielä neuvottelemaan...

Täällä oli muitakin joidenka mies on yrittäjä, oma mieheni on yritysvalmentaja ja onneksi hänellä on epäsäännöllinen työ (niinkuin minullakin), joten sovitamme aikataulujamme yhteen yllättävän hyvin. Nyt helpottaa kun olen kotona, mutta taas kun palaan töihin ja opintoihin perheemme elää epärytmistä (iltatyö/yön yli pois) arkea. Tyttömme meni tarhaan 1,2 vuotiaana ja nyt kumpikin jatkaa sitten syksystä 2008.
Tämä elämäntyyli sopii meille,vaikka joskus on rankkaakin. Kuitenkin kummallakin meistä menee perhe loppupeleissä aina etusijalle, joskus on pakko tinkiä muista asioista...olen oppinut että "balanssia" ei elämän eri osa-alueiden välillä ole olemassa. Aina se on jostain pois kun antaa aikaa joko perheelle, työlle, itselle tai opiskelulle, jollekkin aina enemmän ja jollekkin sillä hetkellä vähemmän. Kuitenkin tuo tasapainoilu tekee minut onnelliseksi, kunhan muistaa rauhoittaa hommat aina välillä.

Ihanaa kesän jatkoa!

-J- rv 41+2
 
täällä yksi opiskelijapariskunta lisää :wave:
mies aloittaa opiskelun ensi maanantaina ja minä siitä viikon päästä... töissä ollaan oltu tähän asti molemmat.. minä tosin kävin kääntymässä toisessa amk:ssa hetken aikaa.... yritän joulukuun alkuun asti pakertaa koulun penkillä ja sitten jään vuodeksi pois. kyllä on välillä nuo raha-asiat hieman mietittäneet, mutta onhan sitä ihmiset tähänkin asti opiskelleet, saaneet lapsia ja pärjänneet.
=) ja olen ajatellut niin, että tuskinpa mekään mikään poikkeus ollaan. siis että ei pärjättäisi.

-mammu84 rv 22+2
 
Mulla opiskelun jäi kesken vajaan vuoden verran kun esikoinen syntyi. Jatkoin 1,5v tauon jälkeen ja nyt loppu häämöttää joulun alla.

Opiskelut sujuneet hyvin, ja suurin syy on motivaatio, ja toinen yhtä suuri on mies joska on antanut mulle aikaa paneutua koulutöihin. Myös kesäloman alun ja lopun käytin/käytän hyväksi päättötyön parissa: esikko jatkoi hoidossa mun kesäloman alun jälkeen, ja aloitti nyt aikaisemmin kuin mun koulu. Ihan siitä syystä, että saisi nyt kesän aikana päättötyön mahdollisimman hyvälle mallille; joulukuussa on kakkosen laskettuaika. ;)
 
5 viikkoa jäljellä laskettuun aikaa ja tarkoituksena olis vielä sitä ennen ehtiä parin viikon päästä yliopistoon orientoivalle kurssille ja tehdä jotain luentokursseja äitiysloman aikana. Saas nähdä, miten onnistuu... Mitään paineita mulla ei ole, koska opiskelen ihan vain huvin vuoksi ja urheilun kannalta, mutta haluaisin kuitenkin saada viime keväänä aloitetut perusopinnot loppuun äitiysloman aikana. Hyvähän se tässä vaiheessa on suunnitella kun vauva vasta tulossa, sittenhän sen näkee miten paljon aikaa opinnoille riittää...
 
Mulla on nyt vuosi takana th-opintoja AMK:ssa, esikoisen LA vuodenvaihteessa. Alunperin ajattelin, että teen nyt syksyllä mahd. paljon töitä koulun eteen, jotta sitten myöhemmäksi jäisi vähemmän töitä, mutta kipuillen sujunut raskaus on pistänyt ajattelemaan asiaa uudestaan, eikä tuota motivaatiotakaan kyllä tässä vaiheessa tahdo enää löytyä. :ashamed: Huomenna olisi tarkoitus mennä käymään lääkärin luona, miettimään asioita. Harjoitteluja (2x4vkoa) en missään tapauksessa pysty enää tekemään, teoriaopinnotkin tuntuvat tuskaisilta ajatellakin.. Mutta josko sitä saisi ainakin vanhoja rästejä tehtyä pois alta, ettei niitä tarvitsisi enää sopia opettajien kanssa.
Kotona olen ajatellut olla 1,5v. ja palata koulunpenkille -09 syksyllä, näillä näkymin.
 
Minulla LA marraskuussa ja oikeastaan nyt syksyllä en pysty normaalia koulua käymään koska syyskuussa alkavat kurssit kestävät niin pitkään että kesken jäisivät kuitenkin. Miehen ehdotuksesta olemma kuitenkin tulleet siihen tulokseen että minä pidän vain sen 4kk äitiyslomaa ja keväällä mies jatkaa vanhempainvapaalla ja jää vauvan kans kotiin ja minä jatkan opiskelua. Tosin minun koulupäivät ovat vain 2-4h, joten pitkiä eivät päivät tule olemaan. Ensi kesän jatkan minä taas vanhempainvapaalla ja syksyllä edessä on hoitoon meno, mutta onneksi lapsi kerkiää täyttää järjestelyjen vuoksi lähen vuoden ennen kuin tarvitsee vieraan hoitoon mennä. Valmistuminen myöhästyy ½-1 vuodella riippuen miten tiiviisti saan loppukoulun käytyä. Tietenkin nämä ovat vain alustavia suunnitelmia ja ne voivat muuttua tilanteen mukaan, mutta tällä hetkellä ajatus olisi tälläinen.
 

Yhteistyössä