Oppisopimuskoulutuksesta (opintolaina, matkakulukorvaus)

Saako oppisopimuskoulutukseen opintolainaa? Kelan sivuilla sanotaan että opintotukea ei saa, luetaanko myös opintolaina siihen?

Maksetaanko matkakulukorvaukset lähihoitajaksi kouluttautuessa op.sopimuksella kuukausittain palkan mukana vai ilmoitetaanko ne vasta verotuksessa ja ne maksetaan veronpalautuksena?

Itse en ole siis aloittamassa opintoja, vaan mieheni, ja nämä asiat mietityttää. :)
 
Opintolainasta en osaa sanoa, mutta luulisin ettei opintolainaa saa, koska oppisopimusopiskelija saa kuitenkin palkkaa. Matkakorvaukset tulevat veronpalautuksena, kuten muillakin töissä käyvillä. Oppisopimuskoulutuksessa tehdään (ainakin minulla tehtiin) määräaikainen työsuhde.
 
Oppissopimuksella oppisopimus paikka maksaa matkakorvauksen meillä se on 15 tai 31 pvä ( siis maksupvä).
liitteenä piti olla kilometrit taikka sitten junaliput jos kauempana käy.

opintolaina juttuun en osaa vastata. Meillä mies sai palkan oppisopimus koulutus jaksolta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja upp3:
Eli kumminkohan tuo matkakorvaus sitten maksetaan.. :whistle: ;) Ainakin mulle kun olin töissä kesätoimittajana maksettiin matkakorvaukset palkan mukana... mitenhän lie sitten tässä tapauksessa.
Riippuu sitten varmaan työnantajasta ja kouluttajasta. Itse kävin lähihoitajaksi oppisopimuksella ja tällöin maksettiin palkka työssäoloajalta ja päiväraha+ylläpitokorvaus sitten koulupäiviltä. Matkakulut työpaikalle hain verotuksesta, kuten muutkin työssä käyvät. En tiedä sitten onko käytäntö muuttunut, itse valmistuin 2000-luvun alkupuolella.
 

Yhteistyössä