Osaako eskarilaisenne luistella?

Tällainen asia on nyt "murehtimisen" aiheena. Poikamme eskariin oli tänään vierailupäivä ja eskareilla oli luistelua ohjelmassa. Kyllä mä tiesin,että meidän poitsu ei luistella osaa vaikka jäällä ollaan kyllä käyty,mutta jotenkin tuli niin paha mieli reppanan puolesta kun muutama osasi jo tosi hyvin luistelutaidon. Onneksi sitten oli pari muuta samalla tasolla kuin meidän poika :whistle:

Mutta osaako muiden eskarit jo luistella?
 
jäälle mieli
Meillä neiti on nyt käynyt toista kertaa elämässään viime viikolla jäällä, (ihan eka kerta oli kaksi vuotta sitten) aluksi homma näytti menevän ihan apinoiksi, eli tyttö roikkui minussa kiinni, sit kuitenkin uskalsi laskea irti ja tökötteli jopa pari kertaa kaukalon poikki, et ei kaikki VOI osata luistella heti, saman ikäinen serkku tyttö oli yhtä aikaa, viiletti jäällä kuin olisi syntynyt luistimet jalassa. Pojallani eka kerta (6v.) tuotti kommentin, en koskaan enää ikinä luistele, nyt 8 ja luistelee enemmän kuin mielellään ja sujuukin tosi hienosti!! Et kyllä se siitä ei tarvii muutaman kerran jälkeen vielä osatakaan, ja tasapainon hoksaamiseenkin menee jonkin aikaa...
 
Meidän tyttö on kokeillut luistelua pari kertaa muutama vuosi sitten. Tänään sitten eskarissa sanottiin että torstaina pitää mukana olla luistimet ja kypärä! Kiva kun ilmoittivat näin ajoissa. Ei olla käyty luistelemassa kun ei ennen tätä ole jäätäkään missään tänä talvena ollut eikä tyttö ole edes ollut innostunut koko asiasta. Eikä oo kyllä oikean kokoisia luistimiakaan. Tädit vaan katsoivat pitkään kun äänen pohdin että mistä löydän luistimet näin lyhyellä varotusajalla kun en kauppaankaan pääse ennen torstaita......
 
Meidän esikoinen aikanaan luisteli eskarisyksynä elämässään eka kerran, vähän ennen aloitti harjoittelemaan ennen kuin eskarissa aloittivat, mutta oikein hyvin pääsi mukaan hommaan. Toiset ovat sitten isompien innoittamana aloittaneet luistelun jo nuorempana. Varmasti ei tarvitse olla huolissaan luistelutaidosta, kyllä se kehittyy nopeasti ja hyvin ehtii toisten mukaan.
 
Itse olen laittanut lapsille luistimet jalkaan 3-4-vuotiaina ja opettanut heidät luistelemaan, mutta täytyy muistaa, että jokainen lapsi on yksilö, ja kiinnostuu esim. luistelemisesta yksilöllisesti, sama juttu oppimisen kanssa, jokainen oppii ajallaan, kun on kypsä johonkin asiaan. Turha vertailla lapsia keskenään.
 
Meidän lapsi on ollut todella arka luistimilla. Viime talvenakin suostui vain kerran laittamaan luistimet jalkaan ja luisteli 5 min, kun isi kannatteli kainaloista. Viime syksynä kävi vanhempi-lapsi luistelukoulun ja nyt viilettää rohkeana ja luistelukertoihin verrattuna taitavasti jäällä. Suosittelen lämpimästi vanhempi-lapsi luistelukoulua, etenkin jäälle menoa arkaileville lapsille!
 
Meillä 3 vuotias luistelee!
Varmasti luistelun oppii eskarissakin, mutta PALJON helpompaa, noin kolmi-nelivuotiaana. 6 vuotiaat on jo sillai arkoja, osaavat pelätä mm.
3-4 vuotiaalla ei ennakkoasetelmia, että en varmaan osaa.
Meillä kaikki (4 lasta) alkaneet luistella n. 3 vuotiaina!
 
Kyllä meillä tyttö jo aikahyvin luistelee ja luisteleekin aikapaljon vapaa-ajalla(lähellä koulunjää)
mutta ei eskarilaisen tarvi osata luistella tai hiihtää, sitte eskarissa opetellaan ja tutustellaan erillaisiin liikuntalajeihin. Ei tytön luokallakaan kaikilla ole ollenkaan luistimia, vaan koululta lainasivat ja ekakertaa osa oli luistimien päällä. Ihanan näkosiä olivat! :heart: :D
 
siis ei tokikaan eskarilaisen pidä osata syödä veitsellä ja haarukalla, ei luistella, ei ymmärtää kellonaikoja, ei osata hiihtää, ei valita itse sopivia vaatteita päälleen...

SIIS HYVÄNEN AIKA MIKÄ VANHEMPIA VAIVAA. Luistelu ja hiihto ovat (ainakin Helsingin yläpuolella) aivan tavallisia perheen yhdessäolon muotoja. Siinähän se lapsi oppii kuin sivussa nämä asiat. Ja sitten jotkut täällä itkevät, että pitäiskö muka vanhempien opettaa omille lapsilleen jotain. Hoh-hoijaa.

Kokemuksestakin voin sanoa, että on hirveetä olla lapsiryhmässä, kun vanhemmat eivät ole opettaneet jotain yksinkertaista asiaa, jonka kaikki muut osaavat. (Ja kyllä, minulla itselläkin on useampi lapsi)
 
Huoleni on ohi :D Harjoittelivat luistelua eskarissa koko viime viikon ja kävimme kotoakin jäällä pari kertaa JA poika osaa luistella tosi hyvin B) Viipottaa jäällä niinkuin olis aina osannut luistella. Kyllä se harjoitus vaan tekee mestarin :D

Lisäys: Edelliselle kirjoittajalle kommentiksi,että tänä talvena täällä meillä päin ei ainakaan jäälle ole ollut asiaa kuin nyt vasta kun talvikin viimein tuli. Eli poika ollut luistimilla viimeksi viime talvena. Hiihtää osaa,sitä meillä ollaan harjoiteltu ihan omatoimisesti :whistle: <br><br>
 
Meidän esikoinen oppi luistelemaan 4v, mutta kyllähän se yhä harjoittelua vaatii, että piruetteja heittää ;) . Meillä ei sitten taas hiihdetä ja nyt pitäisi hankkia sellaisetkin varusteet eskaria ja koulua varten... saa nähä tuleeko protestia. :/
 
maukis
Miksi, oi miksi ette vie lapsianne luistelemaan/hiihtämään/uimaan ennen koulu/eskari-ikää???

Kyllä on lapsenkin kivempi olla mukana muiden kanssa, jos on edes jonkinlainen haju asioista! Sääliksi käy lapsia :((
 
meillä eskari-iässä osasivat jollakin tapaa luistella, vaikka esim nuorimmalla nyt ekaluokalla avautui oikeasti ne takaperin luistelun salat. Pääasiahan on että pystyssä pysyy ja jollakintapaa jäällä liikkuu.
mutta luulen kuitenkin että luistelu on taito jonka parhaiten ja nopeammin oppii nuorempana samoin kuin pyöräily eli meillä on varmaan joskus 4-5 v ihan "oikein" luistimin eli siis hokkarein nuorinkin jäälle päässyt. Ne ihmeelliset kenkien päälle laitettavat (jos niitä vielä on) ei nimittäin kokemuksestani ole oikein opettaneet vaan paljon parempi on ollut siirtyä oikeanmallisiin luistimiin heti kun on sopivankokoiset löytyneet ja sama suksissa ja monoissa!
 
marakatti2
Minun tyttöni 6v. Tänä talvena luistellut paljon ja osaa hyvin luistella harjoittelee takaperin luistelua ja yms. temppuja. Rakastaa luistelua. Eka kerran laitettu luistimet jalkaan 3v, siilloin mukkelis makkelis ja 4v talvena oppi oikein mukavasti luistelemaan sen ikäiseksi, 5v pari kertaa jäällä ja ei halunnut kun jalka nyrjähti pahasti ja nyt sitten sään salliessa ollut jäällä innoissaan,lähinnä minun kanssa, esikoulusta pois ollut aina maanantaisin kun luistelua kun minun vapaapäivä, eli oppinut luistelemaan kotioloissa. Lapsellani samanikäinen kaveri ja harjoittelee tuskissaan luistelemaan tyttöni kanssa, ja oppinut mielestäni mukavasti vaikka omasta mielestään ei. Eli vaikka tytöt samanikäisiä ei kaikki taidot silti samoja, minun tyttöni ei saa tehtyä kunnon kuperkeikkoja mutta kaveri hyvin. Eli ei huolta, kaikki oppii aikanaan.
 
Viiden lapsen äiti
Olen itse viiden lapsen äiti ja nuorimmaiseni jo kuusi vuotta.
ja juuri tänä talvena hän on oppinut luistelemaan ja voi sitä riemua ja vauhtia, kun osaa!!
Ja nyt sitten pitäisi olla luistelemassa myös silloin, kun oli ne "paukkupakkaset" eli -30 astetta. Mutta siihen en sentään suostunut...
Mutta kyllä kaikki lapset oppivat aikanaan..
Eivät ne ole samasta muotista kaikki lapset tehty, mutta kun sitä vaan aina yleistetään liikaa, että tämän ikäisenä pitää osata tätä ja tämän ikäisenä tätä...

Joten odottele vaan, kyllä se Teillekin luistelunriemu tulee!!!
 
Inhottavia kirjoittajia täällä, kun arvostelevat muita vanhempia siitä, etteivät ole opettaneet lapsiaan luistelemaan...

Perheet ovat erilaisia ,samaten harrastukset, kiinnostuksen kohteet ja ylipäänsä yhdessäolon muodot. Meillä luettiin esikoiselle 2,5-vuotiaana tosi vaikeita kirjoja, ovatkos nyt kaikki ihan varmasti tehneet saman...?

Luistelemassa emme käyneet viime talvena, kun esikko oli 5-vuotias. Ihan vaan siitä syystä, ettei meillä kerta kaikkiaan ollut varaa ostaa luistimia. Kirppareiltakaan ei löytynyt oikean kokoisia, niitä tuli kuitenkin kierreltyä aika paljon.

Tänä vuonna me molemmat vanhemmat olemme töissä (tutkinnot suoritettu, kyllä kannatti) ja nytpä on varaa ostaa lapsille luistimet, sukset, pyörät ja vaikka mitä kivaa. Poika kävi ensimmäisen kerran jäällä eskarin kanssa, toisella kerralla minun kanssa - kolmannella kerralla olimme jäällä koko perhe ja poika oppikin luistelemaan. Yllättävän nopeasti lapset siis senkin taidon voivat oppia.

Eskarissa oli kuulemma paljon sellaisia, jotka eivät vielä osanneet luistella. Älkää siis turhaan syyllistykö, jos lapsenne eivät vielä osaa.

Sanottakoon vielä, että asumme pääkaupunkiseudulla, missä talvi tuli myöhään. Kyllä tämäkin vaikuttaa.

 

Yhteistyössä