osaako taaperonne leikkiä yksin?

  • Viestiketjun aloittaja äiti ja taapero
  • Ensimmäinen viesti
äiti ja taapero
Hei! Leikkiikö teidän taaperoikäisenne jo yksin? Meillä 1v2kk poika eikä halua juuri lainkaan touhuta/leikkiä yksin kun kotona ollaan. Pitää olla vieressä koko ajan kehittelemässä leikkejä ja leikkimässä. Ei ole vauvanakaan viihtynyt yksin.

Sillä ei sen sijaan ole väliä että kuka on leikkikaverina. Tuntematon käy lähes yhtä hyvin kuin äitikin. Poika on rohkea luonteeltaan ja menee helposti kenen tahansa syliin. On vaan niin huomion kipeä että vaatii vierailtakin huomiota. Oon miettinyt että onkohan tullut opetettua poika tälläiseen kun on ensimmäinen lapsi ja saanut aina niin paljon huomiota.

Onko muilla kokemusta tällaisesta?
 
HMM
Meillä taaperolle 1v1kk riittä yllättävän hyvin se että äiti on samassa huoneessa, kun missä hän leikkii. Keksii hyvin tekemistä itse, välillä annan jonkun lelun "leikin aloittamiseksi" käteen. Toki on päiviä kun äidin sylissä onkin paljon kivempi olla, kun leikkiä omilla leluilla, mut enimmäkseen keksii itse, ja näyttää mielellään usein, mitä hienoja juttuja on taas mennyt keksimään.
 
Onhan ne nuo taaperot vielä siinä iässä kehityksellisestikin (leikinkin kannalta) että tarvitsevat sitä vanhemman läsnäoloa leikeissään. Meillä se on vähän niin ja näin, joksus menee pitkäkin tovi kun poika leikkii ihan itsenäisesti omassa huoneessaan tai muualla, mutta joskus taas pitäisi olla koko ajan siinä kaverina autoa ajamassa tai kirjoja lukemassa. Ja onhan toiset muutoinkin luonnostaan seurallisempia kuin toiset. Aikuisetkin.
 
Osaa. On ollut aina semmoinen, että touhuilee leluillaan itekseen. Tottakai joskus haluaa äidin tai isän mukaan leikkiin. Tällä hetkellä päristelee kahdella moottoripyörällä pitkin poikin aamusta iltaan.
Ikää nyt 1v10kk.
 
Miskan äiskä
Meillä poika (1v10kk) on oppinu talven mittaan leikkimään myös yksikseen välillä, joten ei kannata hätäillä jos ei vielä reilun vuoden vanhana leiki itsekseen. Leikkihän kehittyy koko ajan ja kun itsenäisyyttä, uskallusta ja mielikuvitusta tulee lisää, niin lapsi pystyy leikkimään myös yksikseen ja sitten kaverin kanssa rinnakkain ja vähitellen myös yhdessä kaverin kanssa.
 
Meillä tyttö leikkii mun mielestä ehkä liikaakin itsekseen :whistle: Hyvä asia silloin, kun pitää esimerkiksi tiskata tai laittaa pyykkiä, mut itse toivoisin useammin voivani osallistua touhuihin. Leikin esiasteellahan tässä iässä vielä ollaan, joten meillä aika menee kirjoja tutkiessa, palikoilla leikkiessä, ympäri kotia kävellessä ja lelujen esittelemisessä ja nimien havaitsemisessa.
 
1v2kk poitsu leikkii mielellään yksin, on leikkinyt melkein aina. Välillä käyn jotain touhuamassa poitsun kanssa ja hälle tuntuu riittävän se, että äiti on näköetäisyydellä ja pääsee käymään sylissä silloin kun haluaa. Jos muita lapsia on leikissä mukana, niin leikkii niiden kanssa, eikä kaipaile äitiä =)
 
meidän kolmesat lapsesta yksi on ollut yksinleikkijä, toinen leikkii yksikseen mutat selostaa koko ajan touhujaan aikuiselle, ja kolmas on niin seurallinen että leikkii max. 1 min kerrallaan yksin. Täysin luonnekysymys!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.06.2006 klo 20:44 Vilma-Onni kirjoitti:
Osaa. On ollut aina semmoinen, että touhuilee leluillaan itekseen. Tottakai joskus haluaa äidin tai isän mukaan leikkiin. Tällä hetkellä päristelee kahdella moottoripyörällä pitkin poikin aamusta iltaan.
Ikää nyt 1v10kk.
Meillä myös noin :wave:
Paitsi että poika ajelee plaston päällä istuttavalla autolla aamusta iltaan! Ja siinä välissä leikkii pikkuautoilla tai traktoreilla! :D
Ikää 1v3kk
 

Yhteistyössä