Osaako teidän 3-vuotiaat pukea ITSE? Esim. tarhaan lähtiessä?

  • Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti
vv
Osaa, mutta ei yleensä huvita. Eli patistaa pitää. Nopeimmin päästään kun minä puen, oppii ne sen sitten joskus, ei se ole kaikkein tärkein juttu että tuon ikäinen pukee kaiken itse.
 
"vieras"
Todellakin täytyy muistuttaa ja auttaa. Tyttö on tasan 3v. Meidän tarttis herätä jo vkideltä, jos tyttö pukis itse kaikki vaatteet. Ulkovaatteista etenkin hanskat on tytölle vielä mahdottomat pukea, siis sellaiset kunnon varrelliset, villalapaset pukee ja riisuu suvereenisti.
 
tytönjapoikienmamma
3 vuotiaat on ylipäätään vielä aika pieniä kaikenlaiseen järkevään toimintaan, tietyllä kellonlyömällä. Varmaan moni jo osaa pukea itse, mutta sitten on monta muuta juttua tyhtälössä, kiire, mieliala ...eli just, että huvittaako juuri silloin pukea tmv. Kolmevuotiaan maailmassa ei ole kiirettä eikä pakkoa luonnostaan.
 
"Jes"
Meidän 2v 8kk poika osaa pukea itse ulkovaatteet välihaalareita myöten. Hanskoissa autetaan ja vetskarin kiinni laittamisessa (takki erikseen). MUTTA aamulla hoitoon lähtiessä on sen verran kiire, että minä/mies pukee lapsen ja samalla lapsi saa olla sylissä ja jutellaan mukavia. Muuten voisi kestää... Ja tuo uhma sekoittaa myös eli karkailisi kesken kaiken yms.

Hoidossa sitten pukee itse ja kotonakin aina silloin, kun ei ole kiire minnekään.
 
vcvdfg
todellakin pukee itse. On pukenut ulkovaatteet itse jo vuoden verran, kintaat autan ja kumirenksut kenkien alle, muuten pukee itsenäisesti kun pyydän. Kyseessä juuri 3v. täyttänyt poika joka muuten on ihan hulmu ja vilkas, mutta vaatteiden pukemisessa ei vitkastele.

Sisävaatteet pukee myös itse, mutta esim. puseron laittamisessa/pois ottamisessa on tarvinut apua vielä pari kuukautta sitten.
 
kyllä vaan
Meidän nyt jo kohta 4-vuotias on pukenut tuosta 2vuoden iästä saakka itse vaatteet.
Laittaa "sukkalukot" ja hienosti pitelee kiinni hihansuista kun laittaa vaikkapa villatakkia päälle.
Haalareista laittelee lenksut ja kaikki ite.
Ja aina viikkaa kaikki vaatteensa hienosti, pyykkiinkin menevät.
Ja tehnyt siis jo reilusti yli vuoden jo näin.
Aina ollut kiinnostunut pukemisesta ja et vaatteet on hyvin päällä, oikoo ja laittaa sinnikkäästi uudestaan.
Ja tosiaan jo ihan pienenä puki itsensä.
Toki hanskat vaatii auttamista tai hankala vetskari joskus.

Mutta sitten toi kohta 6-vuotias onkin ihan eri tapaus,
sitä saa muistuttaa ja ohjeistaa koko ajan. Lähtee kengät vika jaloissa ja ilman hattua ym...
Laiskottaa usein. Ei oo kiinnostunu tuon taivaallista et miltä näyttää tai onko vaikkapa haalarin kaulus hyvin taikka puntit kenkien päällä.
Kaiketi osaa, mutta ei kiinnosta ja kiukuttelee enemmän kuin pienempi pukemisen kanssa.

Et erilaisia ovat nämä kyllä.
ja molemmat siis tyttöjä!
 
"vieras"
Tyttö himpun vajaa 3v ei kyllä pue mielellään itse, varmaankin jos olis päivähoidossa niin pukisikin kyllä.
Jotenkin sitä vaan on ajatellut tuon kuopuksen olevan vielä niin pieni. Syksyllä menee hoitoon ja täytyy kyllä sitä ennen panostaa asiaan!

Poika oli aikoinaan ihan erilainen, alkoi reilu 2-vuotiaana pukea ja nyt koululaisena on varmaankin kaveripiirinsä nopein pukija, ei vitkastele tai jää unelmoimaan vaan pukee ihan salamana.:)
 
Äiti35
Meillä tyttö 3,5 v pukee itse pikkarit, sukkikset, paidat (kun ensin auttaa pään yli), housutkin menee itse. Haalarin vetää "jalkaan" mut ylönostossa pitää auttaa. Kengätkin menee itsellään. Lakin ja kintaitten kans autan.

Mut ihan lapsen vireystasosta jne riippuu...meillä kun herätetään muksu aamulla klo 5.15, niin usein kyllä äiti tai isä pukee, sen verran uninen likka on.
 

Yhteistyössä