Osallistutteko taloyhtiön pihatalkoisiin?

  • Viestiketjun aloittaja "ninni"
  • Ensimmäinen viesti
"ninni"
Olemme asuneet rivitalossa 2 vuotta ja joka kevät ja syksy on ollut taloyhtiön pihatalkoot. Porukkaa on näyttänyt olevan runsaasti paikalla ja ovat viihtyvät yömyöhään krillaamassa makkaraa & juttelevat. Itse en osaa moiseen tapahtumaan osallistua. Minua ei jotenkin kiinnosta alkaa kaveeraamaan/tutustumaan naapureihin tarkemmin. Toki muuta sana tulee usein vaihdettua jos törmään naapureihini pihalla, mutta siihen saa jäädä. En kuitenkaan koe olevani sosiaalisesti mitenkään rajoittunut koska kavereita löytyy ja osallistun usein työkavereiden kanssa työpaikan tapahtumiin, toimin aktiivisesti muutamassa harrastusporukassa jne. En vain tiedä mikä noissa taloyhtiön talkoissa tökkii, ettei huvita niihin osallistua. Pihatöistäkin pidän ja esim. tallilla osallistun ilomielin joka kevät piha/siivous talkoisiin.

Pitäisiköhän ihan velvollisuuden tunnosta osallistua? Toisaalta olen sitä mieltä, että maksan ilomielin huoltofirmalle siitä, että pitävät kotini ympäristön kunnossa ja kantani tuonut esille taloyhtiön kokouksessakin.
 
Osallistun, huomenna seuraavaksi.

Tykkään laittaa korteni kekoon yhteisen pihan siistimisessä yms. Lapsilla on aina todella hauskaa talkoissa, ja naapureiden kanssa on kiva turista. Pari kertaa on tehty niin että illalla iskät laittaa lapset nukkumaan ja me naiset vietetään talkoopippaloita myöhään yöhön :)
 
Keittiönoita
Useimmiten olen osallistunut. Varsinkin silloin, kun lapset olivat pieniä. Naapureihin tutustuminen ei ollut yhtään pöllömpi ajatus, sillä jokusen kerran tuli tarvittua naapuriapuakin. Ja itsekin vastaavasti tarjosin apuani muille esim ekaluokkalaisten kesäloman aikana, kun vanhemmat olivat töissä eikä lapsille ollut koko kesäksi leiriä tai mummolareissuakaan.
 
Rollolainen
En, taitaa olla tänäkin vuonna juuri samana päivänä kun on judokisat . ja vaikka ei oliskaan en osallistu. Kun me tehdään nuo pihatyöt ei jää sit huoltomiehille hommaa, se on heidän palkasta pois. kun ei oo heillä töitä , vähenetään huoltomiehiä ja sit kun talvella esim tarvii hiekotusta ei läydy työntekijää, koska heillä ei oo tarpeeks porukkaa
 
Khimaira
En tässä nykyisessä taloyhtiössä osallistu, aiemmin kyllä.
Tässä nykyisessä on iso piha ja paljon asukkaita, joten sotkijoitakin on paljon. Ja kun me ei pihalla sotketa, niin miksi mä menisin siivoamaan naapurin penskojen ( tai junnujen ) sotkut :snotty:

Eikös nämä ympäristön roskaajat opi tällä menetlmällä sen että aina on joku hyväuskoinen siivoamassa heidän jätöksiään :|
Esim. mä en ymmärrä sitä, että miksi alakoululaisten lapsien pitää siivota pusikoista kaikenmaailman narkkien piikkejä pois - ensi vuonna kiellän meidän lapsia osallistumasta moiseen |O
 
....
Me osallistutaan ja vastike pysyy näin paljon alhaisempana. Tosi monet hommat tehdään ihan itse. Lumetkin pudotellaan itse katolta :) Ärsyttää ne laiskurit jotka vaan valittaa eikä tee mitään.
 
Me asuttiin aiemmin sellaisessa taloyhtiössä, että lähes kaikki naapurit oltiin tosi hyviä tuttuja keskenämme. Pihatalkoot oli kyllä aina sellaset pippalot, että se pihan laitto oli ehkä toissijainen juttu :). Sen jälkeen asuttiin sitten sellaisessa taloyhtiössä, että mä join saunaoluenkin kahvimukista pihalla, etten saa paheksuvia katseita, ja naapureiden kesken vaan tervehdittiin kohteliaasti, ehkä vaihdettiin muutama sana säästä ja siinä se. Siellä ei tainnu mitään talkoita ollakkaan, enkä kyllä olis osallistunut jos olisikin ollut.
Eli se riippuu ihan siitä porukasta, ja millanen yhteishenki on. Ei mun mielestä ole mikään velvollisuus osallistua, jos ei huvita.
 
plm
Osallistun ja kivaa on ollut. Meillä on tässä huoltoyhtiökin joten keväisin pidetty sellaiset pienimuotoiset talkoot joissa siivottu tupakantumppeja, kitketty rikkaruohoja pensaista yms. Viime vuonna tyhjennettiin varastoa heittämällä ylimääräiset polkupyörät ja sukset menemään, siis sellaiset joita kukaan ei tunnistanut omikseen.
 
Kepsaus
Yleisesti ottaen hauska ja sosiaalinen tapahtuma. Voi tosin käydä niinkin kuin siskollani uudehkossa (3 v vanhassa) rivariyhtiössä jossa talkoita on pidetty yhteisten alueiden ylösrakentamista ja parantamista silmällä pitäen. Kaikkihan ei yhteisiin asioihin koskaan osallistu, mutta näillä on käynyt vielä niin, että ne paikalle tulleetkin ovat suurimmaksi osaksi vetäytyneet sitten rapsuttamaan oman ovensa edustaa ja jättäneet yhteiset hommat parille aktiivisimmalle, ts niille jotka eivät kehtaa hoitaa omaa pihaansa talkoiden nimissä.
 
Aina osallistutaan, pieni taloyhtiö. Hauskaa on ollut, pihan putsaukseen menee 1-2 tuntia, sitten aletaan grillata. Usein illan viiletessä on menty johonkin naapuriin sisälle jatkamaan, meiltäkin kerran lähti vimpat naapurit joskus aamuyöllä. Lisäksi on pari kertaa istuttu iltaa seinänaapureiden luona talkoiden jälkeen saunomisen merkeissä.

Meille on ollut itsestäänselvyys osallistua, yhtiössä kaikki tuntee kaikki ja ollaan hyvissä väleissä.
 
eiei
Musta on kiva verhojen raosta katsella ja naureskella, kun muut siivoavat innolla pihaa. Ihan tyhmän näköistä touhuakin... Sitten grilliin halvinta mahdollista makkaraa ja muutama olut. En ole niin köyhä, että noita tarvitsisin taloyhtiön puolesta... Heh heh...
 
"anna"
Meillä olisi huomenna talkoot.
Ollaan juuri muutettu tähän ja toisen talon naapuri huomautti ettei tämän meidän talon väki koskaan osallistu talkoisiin->vihjaisi selvästi että voisimme tulla siivoamaan meidän talon muiden asukkaiden sotkut.
Muut ovat perheellisiä kuten mekin mutta vanhempia n.40-50 vuotiaita ja pihat on täynnä roskaa; käärepapereita, tumppeja, lelun palasia, kotitalousjätteitä ym. niin en todellakaan aio mennä heidän sotkuja siivoamaan. Jos heidän lapset osaavat sotkea(kouluikäisiä)niin osaavat ne kai itse myös jälkensä siivota.
Hirveä työ oli siivota meidän etu-ja takapihasta entisen asukkaan sotkut ja pirun helppoa vieläpä raskaana ollessa ja käsi p...kana.
 
kyllä. Tai meidän tapauksessa alueen, josta itsekin omistan kevätsiivoukseen, jonka omakotiyhdistys organisoi. Käytämme kesällä sitä aluetta, joten voi parit lehdet kyllä haravoida. Sitä varten en haluaisi mitään palvelua tilata ja vastiketta meillä ei makseta... En kyllä ole ehtinyt ruokia syömään.
 
"raivotar"
Kyllä osallistun, tänä vuonna tosin en. Yleensä vieläpä haravoin ja siivoan 10x enemmän mitä muut osallistujat, esim viime vuonna 15(!) kottarilastia kun muut haravoivat pikku keot. Sinne makkaranpaistoon en tässä nykyisessä taloyhtiössä mene, juomanakin on vain kaljaa. Entisessä taloyhtiössä oli kivempi porukka ja juomana oli myös alkoholittomat vaihtoehdot.

Lapsien toiminta noissa pihatalkoissa saa aina raivon partaalle. Heittelevät haravat pitkin pihoja saamatta mitään aikaan ja pahimmassa tapauksessa levittävät roskat sieltä jätelavalta takaisin pihalle. Vanhemmat on siis siellä kaljakesteissä haravoituaan pienet 10cm keot eivätkä välitä kun pennut riehuu. V*ttu mitä paskasakkia!
 
"HeviäPRKLE"
Meidän pihatalkoot on sitä että eläkeläiset on ehtineet siistiä koko piha-alueen ennen talkoita (=hädintuskin lumet sulaneet) ja napisevat sitten kun vanhat ihmiset joutuu raatamaan! Talkoopäivänä sitten kaikki seistä tönöttää parkkipaikalla katsomassa kun miehet letkuttaa parkkipaikan kiiltäväksi :D Sen verran just osallistun että raivaan silloin omaa pihaa ja laitan kukkia.
 
"raivotar"
Vielä jatkan.. Meillä on tässä lähellä pieni metsikkö, minne pennut ovat raahanneet styroksia ym rakennusjätettä läheiseltä raksalta. Olen siivonnut metsän kaksi kertaa pihatalkoiden yhteydessä (hillitön homma!) mutta muutaman viikon päästä ryteikkö on yhtä sotkuinen. Tänä vuonna tosiaan skippasin mutta naapurin mies otti ja siivosi metsän pihatalkoiden jälkeen. Hatunnosto hänelle, ihan kiva taas katsella pari viikkoa kauniin puhdasta metsikköä!
 
mä tykkään
mä osallistun mielelläni vaikken kaljaa juokaan. tykkään tutustua naapureihin. hauskaa on, että myös edellisen asuintaloni porukka pyytää mua pihatalkoisiinsa aina vaan :) kivasti pysyy kärryillä, mitä ihmisille kuuluu.
 

Yhteistyössä