osittainen hoitovapaa

  • Viestiketjun aloittaja hip
  • Ensimmäinen viesti
hip
Onko kukaan ollut tai onko?

Itse harkitsen, kun lapset menevät ensi vuonna eskariin, ja haluaisin ne koulun yhteydessä olevaan, enkä päiväkodissa olevaan. Mikä tarkoittaisi sitten eri hoitopaikkaa joka päivä yhdestä kolmeen tai neljään. Haluaisin kovasti olla kotona lasten kanssa sen pari tuntia, ettei tarvisi enää opetella uutta hoitopaikkaa. Joten olen ajatellut, että olisin aamut töissä ja tulisin mahd. illaksi muutamana päivänä viikossa.

kuinka paljon palkka tippuu? meneekö muut etuudet? kesäloma ym?
miten työnantaja on suhtautunut?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.10.2005 klo 17:58 hip kirjoitti:
Onko kukaan ollut tai onko?

Itse harkitsen, kun lapset menevät ensi vuonna eskariin, ja haluaisin ne koulun yhteydessä olevaan, enkä päiväkodissa olevaan. Mikä tarkoittaisi sitten eri hoitopaikkaa joka päivä yhdestä kolmeen tai neljään. Haluaisin kovasti olla kotona lasten kanssa sen pari tuntia, ettei tarvisi enää opetella uutta hoitopaikkaa. Joten olen ajatellut, että olisin aamut töissä ja tulisin mahd. illaksi muutamana päivänä viikossa.

kuinka paljon palkka tippuu? meneekö muut etuudet? kesäloma ym?
miten työnantaja on suhtautunut?
Ethän sä voi vielä sitten osittaista hoitovapaata aloittaa, kun sitä voi pitää vasta eka tai tokaluokkalaisten vanhemmat :) jos teet kuusituntista päivää niin palkka on noin 80% sun palkasta :)
 
Osittaista hoitovapaata voi pitää siihen saakka kun lapsesi on käynyt toisen luokan loppuun. Olen tämän kysynyt kelasta. Hoitorahaa saa kelasta se eka tai tokluokkalaisen tai alle 3- vuotiaan vanhempi.

Kun lyhennät työaikaasi palkka tietysti tippuu, mutta samalla pienenee veroprosentti ja esim. hoitomaksut jäävät kokonaan pois. Joten ei se nettona paljoa pienene.
 
hip
minun käsittääkseni en saisi sitä kelan 70 egeä, kun esikoulu ei ole oppivelvollisuutta, ja lapset on yli 3v. Mutta laskeskelen sitä sillä tavalla, että menoista putoaisi 380 egeä hoitomaksuja, joten palkka voisi kuitenkin pudota, ja tilanne olisi silti sama kuin nyt.

uudessa kaksplussassa oli tuosta, ja siitä asiasta innostuinkin. ratkaisisi monta ongelmaa.
 
Heips, täällä yksi osittainen hoitovapaalainen!

Aloitin osittaisen hoitovapaani, kun lapset aloittivat hoidossa. Teen 30 tuntia viikossa töitä, joka on 80 % normaalista työajastani (38,5 t) ja saan siis 80 % kokonaispalkastani.

Lapset ovat hoidossa 4 päivää viikossa, joten muutamien vuosilomapäivien pitämisellä silloin tällöin ja mummon hoitoavulla olemme voineet tehdä hoitopaikkaan 15 hoitopäivän sopimuksen (=lapset ovat hoidossa keskimäärin 15 päivää kuukaudessa, käytännössä joskus 16, joskus 14 päivää /kk jne). Tällä lailla säästämme hoitomaksuissa 25%.

Kelasta saa osittaista hoitorahaa 70 euroa - verot, kun lapsi on alle 3-vuotias.

Huonoina puolina osittaisessa hoitovapaassa ovat:
- vuosiloman aikainen palkka on myös sen 80% kokonaispalkasta, vaikka vuosiloma kuluttaakin vuosilomapäiviä jokainen työpäivä - eli ei siis 5 päivää viikossa (+1 hoitovapaapäivä) vaan kuten normaalistikin 6 vuosilomapäivää -> myös lomaltapaluuraha on 80% normaalista
- eläkekertymä pienenee, kun palkka pienenee

Silti olen ajatellut, että pienempi palkka (ja vuosiloma-ajan palkka) sekä pieni vaikutus vuosien päähän eläkkeeseen ovat kuitenkin aika pieni uhraus siihen, että saa olla lasten kanssa hieman enemmän kun vielä ovat pieniä. Olen laskeskellut, että jollei noita vuosilomapalkka ja eläkemenetyksiä huomioi, mutta huomioi hoitomaksut ja kelan tuen, osittaisella hoitovapaalla tuloni ovat pudonneet noin 200 euroa - näin ajateltuna noin neljällä ylimääräiselle vapaapäivälle ei jää kovin paljon "hintaa".

Eri asia on sitten tehdä 5 päiväistä viikkoa osittaisella hoitovapaalla... siitä en tiedä käytännössä, mutta ainakin työmatkoihin kuluisi enemmän aikaa, hoitomaksut olisivat maksimit jne.
 
Nelthilta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.10.2005 klo 14:41 vanamo kirjoitti:
- vuosiloman aikainen palkka on myös sen 80% kokonaispalkasta, vaikka vuosiloma kuluttaakin vuosilomapäiviä jokainen työpäivä - eli ei siis 5 päivää viikossa (+1 hoitovapaapäivä) vaan kuten normaalistikin 6 vuosilomapäivää -> myös lomaltapaluuraha on 80% normaalista
Eli tämä tarkoittaa sitä samaa viiden viikon lomaa kuin täydelläkin palkalla? Ei kuulosta pahalta. Itse olen ajatellyt pitää miehen vanhempainvapaan ja isäkuukauden jälkeen osittaista hoitovapaata niin, että käyn kumminkin joka päivä töissä. Lapselle ei silloin tulisi vielä mahdottoman pitkiä hoitopäiviä ja 80 prosenttia palkasta on suunnilleen saman verran mitä tienasin joitakin vuosia sitten valtiolla.

Isoin murhe on se, miten työpaikan kulunvalvonta tuohon suhtautuu. Tutkimus/tuotekehitystyö kun on semmoista, että sitä alkaa herkästi tehdä palkatta ylitöitä, jos ei työtunneista pidä tarkkaan lukua. Työt kun eivät tekemällä lopu.
 
Nelthilta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.10.2005 klo 20:43 Vieras kirjoitti:
Onnelliset vakituisessa työsuhteessa olevat.
Sanopa se :) Kyllä helpotus oli suuri, kun kymmenen vuoden valtion pätkätöiden jälkeen sain vakipaikan! Vauvaprojekti pistettiin kyllä alkuun jo pitkään ennen sitä, mutta lapsiahan ei hankita vaan saadaan...
 
hip
kiitos tiedoista. tuo vuosiloma-asia oli kiva kuulla. Nyt kun on kerran elämässä saanut maistaa koko kuukauden kesälomaa (viime kesä),ei halua siitä aivan heti luopua...

Ei kai se auta kun kävellä pomon juttusille tässä kevällä, jospa asia järjestyisi.

Toisena ratkaisuna mietimme pitkään uutta vauvaa, mutta se nyt jäi, ja nyt tuntuu että hyvä niin.

;)
 
rentunruusu harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.10.2005 klo 08:21 vanamo kirjoitti:
vuosilomaa kertyy siis ihan normaalisti (ainakin vielä 30 t/viikossa työajalla) :)
käsittääkseni kertyy mikäli työtunnit korkeintaan 30/viikko, jos työpaikassa käytössä pekkaset, ne jää pois
 
Itse olen laskeskellut samoin mutta:
Kelasta saa osittaista hoitorahaa 70 euroa - verot, kun lapsi on alle 3-vuotias.???
Tämä on jäänyt multa huomaamatta! Mitä tukea haetaan? Voio hakea takautuvasti? Kun tein sopimuksen yhdeksi vuodeksi, näin aluksi, teen 4-päiväistä viikkoa. Onko jotain sääntöä montako kertaa tuota osittaista hoitovapaata voi jatkaa?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.10.2005 klo 10:48 sanni kirjoitti:
Itse olen laskeskellut samoin mutta:
Kelasta saa osittaista hoitorahaa 70 euroa - verot, kun lapsi on alle 3-vuotias.???
Tämä on jäänyt multa huomaamatta! Mitä tukea haetaan? Voio hakea takautuvasti? Kun tein sopimuksen yhdeksi vuodeksi, näin aluksi, teen 4-päiväistä viikkoa. Onko jotain sääntöä montako kertaa tuota osittaista hoitovapaata voi jatkaa?
Tukea siis saa jos tekee alle 30 h työviikkoa ja lapsi sitten tekee lyhemmän hoitopäivän.

Ei tietääkseni sääntöä, riippuu työnantajasta. '

takautuvasti olisiko puoli vuotta?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.10.2005 klo 10:48 sanni kirjoitti:
Itse olen laskeskellut samoin mutta:
Kelasta saa osittaista hoitorahaa 70 euroa - verot, kun lapsi on alle 3-vuotias.???
Tämä on jäänyt multa huomaamatta! Mitä tukea haetaan? Voio hakea takautuvasti? Kun tein sopimuksen yhdeksi vuodeksi, näin aluksi, teen 4-päiväistä viikkoa. Onko jotain sääntöä montako kertaa tuota osittaista hoitovapaata voi jatkaa?
Tukea siis saa jos tekee alle 30 h työviikkoa ja lapsi sitten tekee lyhemmän hoitopäivän.

Ei tietääkseni sääntöä, riippuu työnantajasta. '

takautuvasti olisiko puoli vuotta?
 
max 30 h viikossa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.10.2005 klo 21:36 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.10.2005 klo 10:48 sanni kirjoitti:
Itse olen laskeskellut samoin mutta:
Kelasta saa osittaista hoitorahaa 70 euroa - verot, kun lapsi on alle 3-vuotias.???
Tämä on jäänyt multa huomaamatta! Mitä tukea haetaan? Voio hakea takautuvasti? Kun tein sopimuksen yhdeksi vuodeksi, näin aluksi, teen 4-päiväistä viikkoa. Onko jotain sääntöä montako kertaa tuota osittaista hoitovapaata voi jatkaa?
Tukea siis saa jos tekee alle 30 h työviikkoa ja lapsi sitten tekee lyhemmän hoitopäivän.

Ei tietääkseni sääntöä, riippuu työnantajasta. '

takautuvasti olisiko puoli vuotta?

Minä teen 30 h/ vko. Lapsi on kuitenkin kokopäivähoidossa. Ja on alle 3 v. Saan siis sitä kelan hoitorahaa, 70 e / kk miinus verot.

Tuen saani edellyttää että on näyttää työsopimus max 30 h / vko, ja sitten vaan hakemus kelaan. Siinä se. Ei muuta.

Tuen saa myös 1. ja 2. luokkalaisista . Ja kelasta lisätietoa. Takautuavasti maksetaan 6 kk.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.10.2005 klo 18:37 vieras kirjoitti:
Osittaista hoitovapaata voi pitää siihen saakka kun lapsesi on käynyt toisen luokan loppuun. Olen tämän kysynyt kelasta. Hoitorahaa saa kelasta se eka tai tokluokkalaisen tai alle 3- vuotiaan vanhempi.

Kun lyhennät työaikaasi palkka tietysti tippuu, mutta samalla pienenee veroprosentti ja esim. hoitomaksut jäävät kokonaan pois. Joten ei se nettona paljoa pienene.
Miten sulta jää hoitomaksut kokonaan pois? kyllähän sulle varmaan tulee hoitomaksuja, jos teet esim 4 päivästä viikkoa, niiltä 4:ltä päivältä maksut?
 
Minä aloitin tämän kuun alussa tekemään lyhennettyä työviikkoa (osittainen hoitovapaa) jo toistamiseen, 1 kerran olin kun lapsi meni hoitoon 2v. jolloin tosiaan sai sen korvauksen kelasta, ja nyt poika täyttää 4.

Netto palkka pieneni 145,-/kk, en ole pienentänyt vielä vero%, teen sen vasta vuoden alussa, joten sekin tulee vielä vaikuttamaan tuohon palkkaan.

Teen 30h/vko, siten että tulen aamusta tuntia myöhemmin, eli klo. 9ään, se sopii meille enemmän kuin hyvin, ei ole enää kauheaa huutoa ja riitaa niinkuin vielä viimekuussa, tuo tunti on ihmeen paljon tuossa aamussa! Mielestäni tämä kaikki on sen arvoista.

Työnantaja (kaupunki) suhtautui melko nihkeästi tuohon, mutta totesivat että se on lakisääteinen ja niinollen pakko myöntää.
 
Olin viime vuoden osittaisella hoitovapaalla eli 30h viikkoa. Ei ollut yhtään hyvä ratkaisu koska teen töitä kotoa ja toimistolla ja työajat ovat liukuvia. Olen IT-alalla.

Tuli tehtyä töitä melkein saman verran kuin normaali työajalla - vaikka palkkaa tuli vain 75% normaalista. Jos pidin vapaapäivää tuli kuitenkin koko ajan puheluja (työkänny on myös oma känny) ja katastrofeja joita piti hoitaa oli vapaapäivä tai ei.

Jos on sellaisessa työssä että on työaika etkä ole vastuussa mistään niin ehkä lyhennetty työaika toimii, minun hommassa ei toiminut ja palasin normaali työaikaan.
 
Nelthilta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.10.2005 klo 13:45 Nelikymppinen kirjoitti:
Jos on sellaisessa työssä että on työaika etkä ole vastuussa mistään niin ehkä lyhennetty työaika toimii, minun hommassa ei toiminut ja palasin normaali työaikaan.
Tästä tulee mieleen työkaveri (mies), joka piti lapsen koulun alkaessa osittaista hoitovapaata, jotta voisi tehdä vain kahdeksantuntista päivää ;). Oli kanssa näitä työpaikallaan "korvaamattomia".

Kyllä se on näissä tällaisissa hommissa aika lailla itsestäkin kiinni, pystyykö vapaa-ajalla irrottautumaan työstään. Sitä on vain laskettava tunnit ja todettava, että hoidan tuon homman huomenna. Jos ei ole yrittäjä niin se on työnantajan ongelma, jos kuormittaa enemmällä työllä mistä maksaa. Kyllä sitä tähän ikään pitäisi olla jo oppinut, etteivät työt tekemällä lopu.
 
Nojoo, se on vähän paha sellaiselle joka on akuutissa ongelmissa jossakin päin maailmaa sanoa että palataan asiaan huomenna kun minä olen nyt lomapäivällä. Saattaa olla aika tukalakin tilanne.

Mutta totta, ehkä joissakin tapauksissa kyseessä on myös oma perfektionismi ettei voi vaan jättää tekemättä...

 
Nelthilta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.10.2005 klo 13:46 Nelikymppinen kirjoitti:
Nojoo, se on vähän paha sellaiselle joka on akuutissa ongelmissa jossakin päin maailmaa sanoa että palataan asiaan huomenna kun minä olen nyt lomapäivällä. Saattaa olla aika tukalakin tilanne.
Joo, en minä sitä tarkoita etteikö välillä pitäisi venyä ja tehdä ylipitkää päivää. Mutta sen jouston pitää olla molemmin päin eli sitten pitää voida pitää vastaavasti vapaata. Ainakin minä tykkään, että tämä on nykyisessä työssäni pelkästään etu, ja miehen työssä myös. Tämä lupasi pitää äitiyslomani alussa pari päivää saldovapaata, jotta minulle ei tule niin kovia sopeutumisvaikeuksia...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.10.2005 klo 20:42 Nelthilta kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.10.2005 klo 13:46 Nelikymppinen kirjoitti:
Nojoo, se on vähän paha sellaiselle joka on akuutissa ongelmissa jossakin päin maailmaa sanoa että palataan asiaan huomenna kun minä olen nyt lomapäivällä. Saattaa olla aika tukalakin tilanne.
Joo, en minä sitä tarkoita etteikö välillä pitäisi venyä ja tehdä ylipitkää päivää. Mutta sen jouston pitää olla molemmin päin eli sitten pitää voida pitää vastaavasti vapaata. Ainakin minä tykkään, että tämä on nykyisessä työssäni pelkästään etu, ja miehen työssä myös. Tämä lupasi pitää äitiyslomani alussa pari päivää saldovapaata, jotta minulle ei tule niin kovia sopeutumisvaikeuksia...
Se vaan on niin että johonkin se raja on vedettävä. Eri asia on johtoasemassa olevat, joiden tarvii kyllä useimmiten olla tavoitettavissa. Toki juhlapyhinä yms. vain erityistapauksissa heidänkin.
 

Yhteistyössä