"Osta oma kämppä, osta, osta" - en halua *avautuminen*

  • Viestiketjun aloittaja aseg
  • Ensimmäinen viesti
"DiipaDaapa"
[QUOTE="vieras";27959269] Itselläni on omistusasunto, enkä ole ollenkaan vakuuttunut, että tämä olisi niin hyvä kauppa kuin yleisesti vakuutellaan. Asumiskustannukset ovat huomattavasti suuremmat, kuin mitä vuokralla asuessa samankokoisessa asunnossa.[/QUOTE]

Tämähän johtuu ainoastaan siitä, että palstalaisilla on käynyt niin satumainen onni, että heidän vuokranantajansa eivät ole kiinnostuneet rahasta, vaan maksavat ilomielin omistaan nuo asumiskustannusten erot. :D
 
Porvoo kutsuu, kuuleeko maa
[QUOTE="lily";27959867]Millä alalla tienaat noin? :)[/QUOTE]

Heh, kuinka uskottavana pidät sitä, että ap a) tienaa nettona 4200e/kk eli bruttona reilun 6000e ja b) on ihan kujalla henkilkökohtaisen talouden perusfaktoista? :D
 
"vieras"
Heh, kuinka uskottavana pidät sitä, että ap a) tienaa nettona 4200e/kk eli bruttona reilun 6000e ja b) on ihan kujalla henkilkökohtaisen talouden perusfaktoista? :D
Ihan täysin mahdollista. Mikä ihmeen oletus se on, että esimerkiksi lääkärit, psykologit tai henkilöstöpääliköt ovat hyvin kärryillä raha-asioista? Ei heidän töissään tarvitse tietää raha-asioista, ei se, että tienaa hyvin automaattisesti tee ihmisestä mitään talousihmistä.
 
vuokralla
No, en itsekään omista asuntoa, en ole koskaan omistanut ja koko omistaminen ajatuksenakin ahdistaa. En halua sitoutua seiniin, enkä ole koskaan aikuisena asunut kahta vuotta pidempään missään asunnossa. Pidän siis vaihtelusta. Ja omatpahan on rahani, käytän ne mihin lystään. Silti jatkuvasti saan kuulla "kyllä sinunkin nyt vaan kannattaisi ostaa se asunto" ja sitten perustellaan miten ihanaa siinä omassa asuminen on. Ja helppoo. Ja sitä ja tätä.
Jostain syystä nimenomaan omistusasujien suurin huoli on toisten vuokralla asuminen, vaikka ei pitäisi olla heiltä mitenkään pois.
Tosiasiahan on että ilmaiseksi ei asu missään. Kämppä kun kämppä tarvii remontteja sisältä ja ulkoa. Äitini asuu taloyhtiössä, josta kyllä pidetään hyvää huolta ja paikat kunnossa, mutta se vaatii rahaa. Heti kun on yksi remontti maksettu, niin kohta tulee toinen ja taas nousee vastike. Omassa asuu ja laski kerran huvikseen että samalla rahalla asuisi kyllä vuokrallakin.
 
ok-asuja
En varmaan sitten ostaisi sinuna omaa kämppää, mutta säästöön kyllä laittaisin rahaa jos joskus olisi sen omas asunnon oston aika...eihän sitä koskaan tiedä.
Vaikka omaa taloa nyt lyhennellään pois niin tilanteesi ap:n iässä oli ihan toinen, ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia omaan. Jos elämäntilanne on sellainen ettei kannata omaa vielä hankkia niin ei tietenkään kannata ellei sitten ole tosissaan varaa ostaa ilman mammuttilainoja.
Muutenkin siellä pääkaupunkiseudulla kaikki on niin hurjissa hinnoissa että ymmärrän ettei paljon kiinnosta omaa ostaa, vaikka toki vuokratkin kalliita.
Jos vielä epävarma elämäntilannekin, että jos vaikka työkomennukselle lähtee ulkomaille niin onhan siinä jo tarpeeksi syitä miksi sitä omaa ei kannata ihan vielä hommata.

Lähinnä olen sitä mieltä ettei vuokralla kannata ihan KOKO elämäänsä asua, koska se on aikamoista rahan hukkaamista.

Ei se oman hankkiminen tarkoita sitä että se on just nyt hankittava!

Me hankittiin vasta reilu 3kymppisinä kun kypsyttiin vuokran maksamiseen ja toisaalta haluttiin jo omaan rauhaan ja siihen omaan omakotitaloon. Mutta ei meillä olisi mitään mahdollisuuksia ollut ottaa 300 000 lainaa. Mutta kun emme siellä kalliissa pääkaupunkiseudulla asu emmekä tule koskaan asumaan, täältä muualta Suomesta löytää sopuhintaisia isojakin omakotitaloja.

Ja jos sulta jotain säästöön jää, niin laita ehdottomasti vaikka jollekin korkeakorkoiselle tilille tai muuten sijoitat ettei se säästö mene hukkaan ja voisi jopa vähän lisääntyäkin.
 
fgtuj
Älä pelkää ap. Et tule yksin noilla tuloilla saamaan yli 300t€ lainaa. Jatka vuokralla asumistasi. Ethän Sä jatkossakaan tule kaksiota suurempaa kämppää tarvitsemaan, kun et lapsia saa. Mieskin epävarmaa?
 
"mies"
Velkavankeus loppuisi vasta joskus hamassa tulevaisuudessa.
Tota, ei. Sä voit *myydä* asuntosi pois vaikka seuraavana päivänä sen jälkeen kun olet sen ostanut. Saat kaiken sen takaisin, mitä olet maksanut ja seuraava ostaja alkaa maksaa velkaa.

Pää hajoaa! Ehkä pankissa pitäisi käydä juttelemassa. Jotenkin ei vain huvittaisi. Vuokralla on niin rentoa. Jos alkaa kämppä kaivata päivitystä, ei tarvitse tarttua siveltimeen ja panna kaakeleita uusiksi, voi vain muuttaa. Tai jos haluaa mennä firman ulkomaan konttorille, sen kun ilmoittaa vuokraemännälle kuukautta aikaisemmin.
Sinä pystyt kyllä muuttamaan osakehuoneistostakin, ks. ylle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27960565:
Heh, sama tuli itsellänikin mieleen heti avauksen luettuani. :D
Mulla ei tullu sama mieleen. Itselläni useita lääkäreitä lähipiirissä ja täytyy sanoa ettei niillä oo kovin kummoiset tiedot talouden perusfaktoista vaikka tienaavatkin mukavasti.
 
Mulla ei tullu sama mieleen. Itselläni useita lääkäreitä lähipiirissä ja täytyy sanoa ettei niillä oo kovin kummoiset tiedot talouden perusfaktoista vaikka tienaavatkin mukavasti.
No haloo?! "Pitääkö mun johonkin pankkiin mennä juttelemaan" yms. ei todellakaan luo mielikuvaa ihmisestä, joka on onnistunut hoitamaan itselleen keskimääräistä aika lailla paremmin palkatun duunin. Herää nyt jo, kello on jo yli yhdeksän! :)
 
Jokainen miettii tapauskohtaisesti mikä on kannattavaa. Ap:nä jättäisin oman oston muuhun ajankohtaan koska työt voi siirtyä ulkomaillekkin. Säästäisin rahaa erilliselle tilille joko asuntoa varten tai sitten muuten vaan (aina sitä jotain ostettavaa keksii elämänsä varrella..).

Minä olen niin jumahtanut tänne missä asun että oli kannattavampaa ostaa oma. Vuokraa maksoin 750€ kolmiosta ja nyt maksan pankille 550€ ja vastiketta 200€.. Molemmissa asumismuodoissa vesi ja sähkö maksetaan erikseen, eli sama tilanne maksaa omaa kuin vuokraa. Remppaa tulee kyllä, ne laitetaan kotitalousvähennyksiin. Jotain voi mennä rikki ja vakuutuksen maksaman summan jälkeen joutuu jonkun kympin-satasen itsekkin pulittamaan. Työttömäksikin voi joutua, mutta siihenkin on ensimmäiselle vuodelle vakuutus ja asumistukea saa myös omaan.. Puolisokin voi kuolla mutta vakuutettu siltäkin varalta.. Maksan toki korkoa ja vakuutuksia ja muuta "ilmaa" mutta onpahan eläkkeellä halpa asunto asua ja vaikka saisin vain puolet takaisin myydessä mitä itse maksoin pankille, on se 50,000€ enemmän mitä saan vuokra asunnosta.
 
dfdf
KOhta täällä on muutama nimeltä mainitsematon nimimerkki paasaamassa omistusasumisen autuudesta ja siitä miten sen avulla saa itselleen lokoisan vanhuuden ja lapsilleen huikean perinnön. :popcorn:
Ehei, minä olen vain tyytyväinen, että te vuokralaiset kustannatte minulle jo nyt mukavan elintason. Ja tietysti myös myöhemmin eläkepäivinä hulppeat puitteet. Eikä varmaan lapsetkaan siitä pahastu, että olette kerryttäneet heille muhkean perinnön.

Ps. Voin kertoa salaisuuden: te vuokralaiset maksatte itse ne jääkaapit, remontit ja pihatyöt, vaikka luulettekin toisin.
 

Yhteistyössä