Ostatko lapselle aina uudet kengät?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
Ohhoh
Välillä kauhistuttaa kun äidit esittelee kirppislöytöjään. Lapselle voi ilm. laittaa jalkaan mitä tahansa sontaa kunhan ne näyttää kengiltä?!? Ottakaa näistä terveysasioista selvää! Ja sitten kinastellaan kuka antaa lapselle jätskiä 1v kun SEHÄN just on niiiiin kamalaa!
 
juu ostan aina uudet. en käytä kenenkään vanhoja.
Nim.pilannut omat jalkansa huonoilla kengillä.


muoks. ja tosiaan ostan ainoastaan tarvittavat kengät. en mitään pilipali kenkiä, eli siis säästän rahaa jo siinä.
 
no
Minä olen sitä mieltä että jos kengän ulkopohjassa ei ole kulumaa, sisäpohjallista tarkastelemalla näkee että siinä ei ole painaumia, voi tälläisiä käytettyjä kenkiä hyvin käyttää toinen lapsi. Varsinkin kun kyseessä on kunnon nahka tms. kengät, joita 15kg lapsi käyttää n 6kk muiden kenkien ohella. ( katselen paljonko meidän poika on kenkiään kuluttanut ) Kirppiksellä on todella huonoja ja vanhoja kenkiä, huutiksesta olen ostanut hyviä. Meillä kiertaa kaudessa 2-3 paria ( esim nyt on 1 superfit nahkasandaalit (käytetyt), uudet nahkasandaalit, käytetyt superfit nahkakengät ja uudet puman lenkkarit ) . Kenkiä täytyy kuitenkin olla useammat, näin kesällä poika astuu vesilammikkoon- uudet jalkaan, sitten on välillä viileämpää, täytyy olla muut kuin sandaalit jne.
 
bud
Lähes aina. Saappaat on ainoita, mitä olen ottanut käytettynä useammat vastaan. Ja on tuolla 1veellä parit naapurin lapsen vanhat kengät, joista tosin vaan yhdet oon kelpuuttanut käyttöön. Mutta sanotaanko 98% lasten kengistä ostan uutena.
 
det
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Vai käyttääkö käytettynä ostettuja tai sisaruksilta perittyjä kenkiä?
sisaruksilta kiertää ja/tai, käytettynä ostan. Tosin nykyisin löytyy edullisesti uusia kenkiäkin (esim. ale) jos on käytetyt niin yritän katsoa että on hyvät ja tukevat kengät.
 
Lila
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Alkuperäinen kirjoittaja Lila:
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna:
Ei lapsella saa käyttää käytettyjä kenkiä, ei edes siltä sisarukselta perittyjä.

Aikuinen voi itse kävellä kirpparikengissä ja ostaa sillä säästyneellä rahalla lapselle kengät
Ei kellekään mun lapsista oo mitään pahaa tapahtunut sen takia, että käytetyissä kengissä kulkevat.
ei ehkä vielä, terveysongelmat saattavat sitten tulla aikuisiässä... jalka- ja selkävaivoja muun muassa...
Mistäs tiedät ettei mulla jo olisi aikuisia lapsia, kirppiskengissä kasvaneita..
Ihan terveitä.
 
Olen saanut hyvin vähän käytettyjä kenkiä ja olen niitä ottanut lapsilleni käyttöön.
Osa kengistä kiertää esikoiselta eteenpäin nuoremalle.

Ostan uusiakin. Etenkin kesäaikaan. Lenkkareista ei juuri perintökengiksi jää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lila:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Alkuperäinen kirjoittaja Lila:
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna:
Ei lapsella saa käyttää käytettyjä kenkiä, ei edes siltä sisarukselta perittyjä.

Aikuinen voi itse kävellä kirpparikengissä ja ostaa sillä säästyneellä rahalla lapselle kengät
Ei kellekään mun lapsista oo mitään pahaa tapahtunut sen takia, että käytetyissä kengissä kulkevat.
ei ehkä vielä, terveysongelmat saattavat sitten tulla aikuisiässä... jalka- ja selkävaivoja muun muassa...
Mistäs tiedät ettei mulla jo olisi aikuisia lapsia, kirppiskengissä kasvaneita..
Ihan terveitä.
no hyvä niin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna:
Ei lapsella saa käyttää käytettyjä kenkiä, ei edes siltä sisarukselta perittyjä.

Aikuinen voi itse kävellä kirpparikengissä ja ostaa sillä säästyneellä rahalla lapselle kengät
:D Voi että joku menee kauppamiesten nalkkiin helposti!! Ei TIETENKÄÄN saa ostaa kun kauppa käy paremmin kun ostaa aina uudet. Ai ettäkö joku terveysviranomainenkin kieltänyt, joooh!. Haloo!!! Missä on ihmisen maalaisjärki. Jos kirpparilla on hyvät, uudenkarheat kengät Kymmenesosa hinnalla niin kyllä ostan ja hihkuen. Olen muuten säästänyt pitkän pennin, ostamalla yli puolet kengistä käytettyinä. Kenelläkään ei ole kieroon vääntyneet jalat ja kävevät täysin moitteettomasti.

Kenkiä joissa on epätasaisesti kulutetut pohjat tai kiero lesti, en osta!
 
jahvetti
Taitaa olla kenkäkauppiaiden markkinointikikka, että lapselle pitäisi olla aina uudet kengät. Syyllistäminen toimii. Ihmettelen suuresti, että jaloissani tai selässäni ei ole mitään vikaa vaikka olen kulkenut koko lapsuuteni lähes ympärivuoden joko liian pienissä tai liian isoissa sisaruksilta perityissä kumisaappaissa...
 
Oon pähkäilly tästä että mistä mä sen oikein luin, taisi olla vauva tai kaksplussa, jossa lääkäri totesi ettei terveitä jalkoja voi pilata huonoilla kengillä - sen sijaan jos on asentovirhettä tms niin pitää katsoa sopivat kengät tarkemmin ja silloin harvemmin käytetyistä löytyy oikeanmuotoisia. Kuulostaa mun mielestä järkevältä.

Meillä lapsi viettää kuitenkin niin paljon aikaa avojaloin ja talvellakin kenkiä on 2-3 paria käytössä että mun on hyvin vaikea uskoa yhden kenkäparin pilaavan hänen jalkansa koko loppuelämäksi. Mulla ei ole pistää 300?-400? kenkiin per vuosi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Oon pähkäilly tästä että mistä mä sen oikein luin, taisi olla vauva tai kaksplussa, jossa lääkäri totesi ettei terveitä jalkoja voi pilata huonoilla kengillä - sen sijaan jos on asentovirhettä tms niin pitää katsoa sopivat kengät tarkemmin ja silloin harvemmin käytetyistä löytyy oikeanmuotoisia. Kuulostaa mun mielestä järkevältä.
totta. Mutta moniko tunnistaa näitä asentovirheitä lapsensa jaloista?
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Oon pähkäilly tästä että mistä mä sen oikein luin, taisi olla vauva tai kaksplussa, jossa lääkäri totesi ettei terveitä jalkoja voi pilata huonoilla kengillä - sen sijaan jos on asentovirhettä tms niin pitää katsoa sopivat kengät tarkemmin ja silloin harvemmin käytetyistä löytyy oikeanmuotoisia. Kuulostaa mun mielestä järkevältä.

Meillä lapsi viettää kuitenkin niin paljon aikaa avojaloin ja talvellakin kenkiä on 2-3 paria käytössä että mun on hyvin vaikea uskoa yhden kenkäparin pilaavan hänen jalkansa koko loppuelämäksi. Mulla ei ole pistää 300?-400? kenkiin per vuosi.
Peesailen. =)
 
Lila
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Oon pähkäilly tästä että mistä mä sen oikein luin, taisi olla vauva tai kaksplussa, jossa lääkäri totesi ettei terveitä jalkoja voi pilata huonoilla kengillä - sen sijaan jos on asentovirhettä tms niin pitää katsoa sopivat kengät tarkemmin ja silloin harvemmin käytetyistä löytyy oikeanmuotoisia. Kuulostaa mun mielestä järkevältä.

Meillä lapsi viettää kuitenkin niin paljon aikaa avojaloin ja talvellakin kenkiä on 2-3 paria käytössä että mun on hyvin vaikea uskoa yhden kenkäparin pilaavan hänen jalkansa koko loppuelämäksi. Mulla ei ole pistää 300?-400? kenkiin per vuosi.
Jee, täältä se pesee!!! Mun yhdellä lapsella oli muuten hentoiset ja "vääristyneet" nilkat pienenä. Ortopedi, jolle kävimme niitä koipia näyttämässä, antoi ohjeeksi laittaa hiukan varrelliset kengät vääriin jalkoihin. Siitä että niiden pitäisi olla upouudet ei lekuri sanonut yhtään mitään...
 
hmm
Logotar : lähtökohta lapsen jaloille on, että ne ovat terveet. Vai käytätkö muksullasi myös selkärankaatukevaa liiviä - ethän voi tietää kasvaako kieroon ;) ( ontuva esimerkki, mutta get the point ? )
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Oon pähkäilly tästä että mistä mä sen oikein luin, taisi olla vauva tai kaksplussa, jossa lääkäri totesi ettei terveitä jalkoja voi pilata huonoilla kengillä - sen sijaan jos on asentovirhettä tms niin pitää katsoa sopivat kengät tarkemmin ja silloin harvemmin käytetyistä löytyy oikeanmuotoisia. Kuulostaa mun mielestä järkevältä.
totta. Mutta moniko tunnistaa näitä asentovirheitä lapsensa jaloista?
No neuvolassahan niitä katsellaan harva se kerta. Ja kyllähän esim. sisäänpäin astumisen huomaa jo harjaantumatonkin silmä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Oon pähkäilly tästä että mistä mä sen oikein luin, taisi olla vauva tai kaksplussa, jossa lääkäri totesi ettei terveitä jalkoja voi pilata huonoilla kengillä - sen sijaan jos on asentovirhettä tms niin pitää katsoa sopivat kengät tarkemmin ja silloin harvemmin käytetyistä löytyy oikeanmuotoisia. Kuulostaa mun mielestä järkevältä.
totta. Mutta moniko tunnistaa näitä asentovirheitä lapsensa jaloista?
Eikös sitä neuvolassa tutkita? :D :ashamed: :xmas:

Mä tunnistaisin ainakin sen, mitä mulla itselläni on. Tiedän, miltä jalkojen pitäisi oikeassa asennossa periaatteessa näyttää ja olen sitä joskus uteliaisuudesta tytöltä tiiraillut, itselläni kun sellainen on. Tunnistan myös ns lättäjalan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Oon pähkäilly tästä että mistä mä sen oikein luin, taisi olla vauva tai kaksplussa, jossa lääkäri totesi ettei terveitä jalkoja voi pilata huonoilla kengillä - sen sijaan jos on asentovirhettä tms niin pitää katsoa sopivat kengät tarkemmin ja silloin harvemmin käytetyistä löytyy oikeanmuotoisia. Kuulostaa mun mielestä järkevältä.
totta. Mutta moniko tunnistaa näitä asentovirheitä lapsensa jaloista?
Eikös sitä neuvolassa tutkita? :D :ashamed: :xmas:

Mä tunnistaisin ainakin sen, mitä mulla itselläni on. Tiedän, miltä jalkojen pitäisi oikeassa asennossa periaatteessa näyttää ja olen sitä joskus uteliaisuudesta tytöltä tiiraillut, itselläni kun sellainen on. Tunnistan myös ns lättäjalan.
no lähtökohtaisesti tutkitaan ehkä joo, mutta tuskinpa toteutuu ihan joka paikassa. Täytyy sanoa että esim. meidän terkka ei varmaan huomais ees jos muksu tulis paikalle ilman toista jalkaa :whistle:
 
Lila
Siis mikä niis uusissa kengissä sitten niin hohdokasta on? JOutuuhan niitäkin kokeilemaan, toiset sopii toiset ei. Jos käytetyt löytyy, sellaiset mitkä sopii hyvin omaan, tai siis lapsen, koipeen, niin hyvät ne on! Paremmat kuin ne ei-sopivat uudet.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
no lähtökohtaisesti tutkitaan ehkä joo, mutta tuskinpa toteutuu ihan joka paikassa. Täytyy sanoa että esim. meidän terkka ei varmaan huomais ees jos muksu tulis paikalle ilman toista jalkaa :whistle:
:LOL: Meillä on onneks ollu tosi hyvä vakiterkka. Se vaan tuntuu aina olevan lomalla tai saikulla tai milloin missäkin :snotty: Että ehkä 50% neuvoloista on ollu sen kanssa, muut sitten saman aseman suomenkielisten hoitsujen kanssa. Lääkärineuvolat on aina eri tyyppien kanssa ku lääkärit ovat Jumalia joiden aikataulua noudetaan orjallisesti ja joiden ympärillä toimitaan tehokkaasti. Lääkärikin ollu joka kerta eri.

Mä siis tunnistaisin itse suurimman osan mahdollisista ongelmista ja toivon, että kaikki terkka- ja lääkärikäynnit ovat jonkun arvosia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lila:
Siis mikä niis uusissa kengissä sitten niin hohdokasta on? JOutuuhan niitäkin kokeilemaan, toiset sopii toiset ei. Jos käytetyt löytyy, sellaiset mitkä sopii hyvin omaan, tai siis lapsen, koipeen, niin hyvät ne on! Paremmat kuin ne ei-sopivat uudet.
Niin tässä keskustelussa unohtuu sekin usein, että se ei riitä että se kenkä on uusi.se voi silti olla huono.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lila:
Siis mikä niis uusissa kengissä sitten niin hohdokasta on? JOutuuhan niitäkin kokeilemaan, toiset sopii toiset ei. Jos käytetyt löytyy, sellaiset mitkä sopii hyvin omaan, tai siis lapsen, koipeen, niin hyvät ne on! Paremmat kuin ne ei-sopivat uudet.
Niin tässä keskustelussa unohtuu sekin usein, että se ei riitä että se kenkä on uusi.se voi silti olla huono.
totta tämäkin.
 

Yhteistyössä