ostetaanko nimipäivinä lahjat?

kertokaapas nyt mikä olisi kohteliasta? itse olen 5-lapsisesta perheestä, meillä e juhlittu nimipäiviä eikä ostettu lahjoja. nyt saatiin kutsu nimipäiväkakkua syömään, ollaan vissiin ainoot vieraat. pitääkö meidän viedä lahja? lapsia heillä on 3, eli jos kaikille vie lahjat aina niin tulee ostettua vuodessa 6 lahjaa, pelkästään heidän perheelle + kaikki kaverit sit kanssa vai? musta tuntuu oudolta kun meillä ei juhlittu kotona nimppareita eikä me lapset saatu lahjoja koskaan. miten teillä toimitaan?
 
"milla"
Meillä ja minun sekä miehenikin lapsuuden kodeissa nimipäivinä saatu pienet lahjat kun oltiin lapsia. Lisäksi jotain pientä spesiaalia jälkiruuaksi tai välipalaksi tarjolla.

Äitini suvulla (vanhemilla ihmisillä) on tapana viettää nimipäivää kutsumalla (tai olettavat että vieraat tulevat kutsumattakin ja loukkaantuvat jos ei muista mennä nimipäivä kahville) paljon vieraita ja tekemällä kahvipöytään kermakakkua, kuivakakkua erilaisia keksejä ja voileipiä yms. eli kunnon juhla kattaus. "Lahjaksi" viedään kukkasia ja kortti eli ei mitään kummempaa.
 
-
Itse muistan äitini kauhun omien nimipäiviensä kohdalla kun oli "pakko" varautua suureen vierasjoukkoon nimipäivinä vaikka ei olisi ketään kutsunutkaan. Vanhemmat sukulaiset olettivat, että nimipäiviä vietetään ja kylään tullaan kutsumattakin. Ei siis olisi halunnut viettää nimipäiviä mitenkään isommin kun juhlia riitti muutenkin paljon.
 
"vieras"
En ostaisi mitään suurta lahjaa, koska nimipäivä ei ole syntymäpäivä. Minulle annettiin lapsena nimipäivänä kaulakoru tai muuta pientä ja joskus ihan vain pelkkä suklaalevy/ karkkipussi vanhemmilta.
 
No mulla ei ollut suomalaisessa nimipäiväkalenterissa nimipäivää niin mun nimipäivää ei juhlittu ikinä, sisko kyllä tais saada kummeiltaan tms. jotain lahjoja. Kyllä se joskus harmitti..

Omat lapset on vasta sen verran pieniä ettei kummemmin ole juhlistettu noita nimipäiviä vielä, sen verran että joku herkku laitetaan pöytään (pieni kakku tmv.) mutta siinä se. Ja joo, haluan tulevaisuudessa juhlistaa lasteni nimipäiviä, siitäkin huolimatta ettei tytön nimeä ole suomalaisessa kalenterissa, niin hänen nimipäiviään aiotaan myös juhlistaa ;) Mutta siis ei sillä tavalla että silloin odotettaisiin mitään lahjaryöppyjä (kuten meillä ei muulloinkaan odoteta) mutta pienimuotoiset juhlistamiset olis kiva ajatus :)
 
Fleur de la Cour
Minä sain aina lapsuudenkodissani pienen lahjan nimipäivänä. Silloin oli yleensä aina hiihtoloma ja olimme matkoilla. Omalle lapselleni olne pitänyt aina isot nimpparijuhlat. Perinteitä harrastavana ihmisenä kannatan suomalaista kansanperinnettä johon kuuluu nimipäiväkulttuuri. Ja osittain oman lapseni isompi nimipäivähuomio johtuu siitä, että tyttöni nimipäivä on tasan puolen vuoden kuluttua synttäristä, joten ekana vuonna juhlimme samalla puolivuotispäivää. Ja suvussamme juhlivat muutkin nimppareita, kummilapsien nimppareilla käymme aina, eilen olimme 14-vuotiaan kummityttömme nimppareilla ja lahjaksi tällä kertaa annoin lahjakortin H&M:lle, joskus olen pienemminkin juhlinut, käynyt tytön kanssa kahdestaan kaupungilla kahvilla ja ostanut lahjana samalla. Kummipoikamme ja toisen kummityttömme nimpparit on kesällä kummatkin, joten ne sujuu yleensä mökkeilyn merkeissä ja pienin muistamisin.
 
juuh
Meillä ei nimipäivää juurikaan vietetä. Miehen puolelta yleensä haluavat tulla onnittelemaan lahjan kanssa, siksi hätävaraa on aina kaapissa tarjottavaksi. Mutta en koskaan pyydä yms koska meillä tosiaan on kolme mukulaa ja mummuillakin on jo viisi lapsenlasta joita muistetaan joulut, synttärit yms.Kukin taplaa tyylillään. En esimerkiksi ole koskaan sanonut omille vanhemmilleni että siipan puolelta tullaan. lapset saavat meiltä jotain pientä jos haluavat:)
 

Yhteistyössä