Otatteko te sen sikainfluenssarokotteen vauvalle ???

On nyt ollut niiin keskustelun aiheena se että ottaako se sikainfluenssarokote. itsellä lapsi tulee kohta 5kk joten kai se sitten 6kk:sena saisi kyseisen rokotteen. olen vaan joka puolelta kuullut niistä todella kamalista sivuvaikutuksista joita on mahdollisuus tulla ja esim rokote joka suomessa on niin siinä on vielä enemmän niitä pahoja sivuvaikutuksia. toisaalta onko sitten pienelle vakavampaa se tuleva possuflunssa vai ehkä tulevat sivuvaikutukset. mutta silti. kamalaa päättää tälläinen.
Mutta mitä muut tämän ikäisten lasten vanhemmat tästä asiasta ajattelevat.
 
Meidän poika on 6,5kk ja juuri neuvolassa sitä kysyttiin, kuten myös rokotteen ottoa tavalliseen influenssaan. Emme näe tarpeelliseksi ja mu mielestä siitä ois enempi haittaa ku hyötyä. Ja lapsi on kotihoidossa + imetän ja sairaalaan viedään sit jos possuflunssa tulis. Mieluummin siis toimitaan näin :)
 
AAM
ei varmaan possulenssua oteta mutta kausi-influenssa ehkä :)
musta toi on vielä liian vähän tutkittu että sikarokotteen vauvalle tai kolmivuotiaalle tai edes itselleni otatuttaisin.. :|
 
en osaa sanoa, mietityttää. :/

ihmeellisiä juoruja kulkee ettei se muka olisi tarpeeksi testattu... eräs lääkärisukulainen sanoi että se on sama rokote jota on tutkittu jo vuosikymmeniä ja että ainoastaan se viruskanta on siihen muutettu. Eli turvallinen rokote on. ehkä pitäis uskoa ennemmin tätä lääkäriä kuin puskaradiojuoruja.... sivuoireet on kuulemma pieni paha verrattuna siihen et jos se tauti tulee ja se uus aalto voi olla kuulemma paljon ärhäkämpi.

jaa-a. En tiiä mitä tekis.
 
Tätä samaa olen minä pohtinut. Meidän kohta 8 kk ikäisellä pojalla on ollut jo kaksi korvatulehdusta, joissa molemmissa on ollut viikon verran melkoisen kipeä. Mä en edes halua ajatella kuinka kipeä hän olisi mahdollisen sikainfluenssan kourissa :/ .

Mä en usko, että lääketieteen ammattilaiset suosittelisivat rokotetta, jos se olisi niin kovin haitallinen. Ja mä olen kuullut samaa tuosta rokotteesta mitä ElinaMariakin.

Itse olen taipumassa siihen, että pojallemme otetaan molemmat influenssarokotteet, niin kausi- kuin sikainfluenssakin.
 
Meidän neiti täyttää pian 6kk. Aikomus olisi laittaa tuo sikarokote, vaikka hieman pelottaakin :( mutta toisaalta jos rokote on ainoa keino välttää vakavia seurauksia niin minun täytyy tehdä ratkaisu rokotteen suuntaa. :/ toivon niin hartaasti, että teen oikean ratkaisun :headwall:
 
meidän poika kohta 10kk ja kanssa pähkäilen ottaako vai ei. Niin paljon ihan tuulestatemmattua oire tietoa liikkeellä ettei enään tiedä mihin uskoa.
Itseni pitäisi rokottaa koska teen hoitotyötä ja en halua tuoda tautia kotiini. otan eka itselleni ja sit pojalle jos sen niin voi tehdä. Tavallisen kausi inluenssan otan myös jos se tulee tarpeelliseksi joulun tienoilla.
Kunhan joku viitsisi laittaa kokemus pohjalta tietoa tänne sivuille kun on lapselleen rokotteen ottanut, oireista ym.
 
jos mulla olis vain 1 lapsi, joka kotihoidossa, en välttämättä ottais, mutta kun on kaksi ja isompi käy kerhoissa niin otan. Näin olen tehnyt muidenkin vapaaehtoisten tartuntatautirokotteiden kanssa (kausi-influenssa, rotat ym.) eli tuolla tarhoissa ja kerhoissa kuitenkin nää tartunnat niin liikkuu, että ihan varmasti tulee, jos ei suojaa ole.
 
Mun poika, nyt 7,5 kk, on rokotetututkimuksessa sikainfluenssan osalta. Sai 3 viikkoa sitten ekan piikin ja tällä viikolla toisen. Ekasta ei tullut mitään oireita, mutta nyt toisesta piikistä nousi seuraavana päivänä korkea kuume joka meni kyllä panadolilla ohi eikä seuraavana päivänä ollut enää mitään.

Itse saan rokotteen ens viikolla. Olen 18. viikolla raskaana =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja harakanpesä:
mä kyllä alleviivasin oikeen, että olen kuullut! aattelin, jos muutkin on kuulleet jotain sellaista, vai onko se vaan höpöjuttu.
Höpöjuttuja - uskomatonta miten paljon kaikenlaisia kuulopuheita liikkuukin!

Siis eihän sairaala voi mitenkään olla hoitamatta sairaalahoitoa vaativaa ihmistä, oli tällä rokotuksia tai ei! Ei ihmisiä jätetä kotiin kuolemaan, vaikka niillä olis millainen rutto...
 
en osaa päättää :/ Tyttö täyttää joulukuun alussa sen 6 kk, ja tuntuu kyllä hurjan pieneltä ottamaan tuollaista rokotetta. Kun mietin sitä että en kyllä aikoisi ottaa tavallista kausi-influenssa rokotettakaan jos olisi mahdollista. Nyt emme sitä ehdi saamaan koska tyttö täyttää sen 6 kk tosiaan vasta kun rokotukset ovat täällä menneet neuvoloissa.
Mutta kun perheessä on lisäksi 2 kerhossa kävijää ja 2 koululaista niin pistäähän se mietityttämään. Tuskin vältymme taudilta kerran se niin helposti tarttuu :| Ja pystynkö pitämään taudin leviämisen perheen sisällä kurissa? Jos rokottais vaan nuo isommat?
Vaikeeta.
 
tällä hetkellä olen sitä mieltä, että rokotetta ei meidän pojalle, vajaa 6kk, oteta. rokotehan suojaa vain 80 prosenttisesti, joten sekään ei ole täysin varma keino suojautua sikainfluenssalta. eli rokotteen saanut voi huonolla tuurilla silti sairastua sikainfluenssaan.
taudista liikkuu maailmalla eri kantoja. esim. norjassa, missä on tautiin kuollut useita, on liikkeellä sikainfluenssan eri kanta kuin suomessa. kun/jos se kanta saapuu suomeen, ei meidän rokotteemme suojaa kyseiseltä taudin kannalta lainkaan.

meidän vauva on kotihoidossa, mutta me molemmat vanhemmat käymme töissä ja työskentelemme palveluammateissa, joten suuri riski on tartunta saada.
pelottava ajatushan se sikaflunssa on, mutta pelottavalta tuntuu myös piikittää vauvaan kemikaaleja, joiden yhteisvaikutuksia on tutkittu suhteellisen vähän. ainesosat ilmeisesti ovat tuttuja ja tutkittuja, niitä vain ei ole aiemmin käytetty yhdessä.

olen pohtinut pääni puhki ja tullut tulokseen, että meillä ei rokoteta vauvaa.
 
käytiin tänään ottamassa sekä sikainfluenssarokote että kausi-influenssarokote. Tulimme siihen tulokseen, että jos voimme jollain keinolla estää lastamme tulemasta kipeäksi ja sairaaksi niin sen me teemme. :)

Vaikka tauti ei olisikaan kuolemaksi niin on se silti rankkaa tuollaiselle 6kk ikäiselle (ja varsinkin sen vanhemmille ) jos se sairastuu kovin pahoin. Noin pientä kun ei oikein voi kotonakaan kunnolla lääkitä. Tytöllä on ollut nyt tavallinen nuha ja yskä viikon ajan ja sekin on jo kamalaa kun toinen on ihan tukossa ollut. Saati sitten jos paha tulehdus iskee keuhkoihin tms. :(

Niin, tyttö täytti 6kk eilen. :) :heart:

*niin, ja toistaiseksi ei mitään oireita. Pistoskohdat ei edes punoita. Tulen sitten kertomaan jos jotain tulee.
 
Chamorphis
Alkuperäinen kirjoittaja Viuvauvou:
Alkuperäinen kirjoittaja harakanpesä:
mä kyllä alleviivasin oikeen, että olen kuullut! aattelin, jos muutkin on kuulleet jotain sellaista, vai onko se vaan höpöjuttu.
Höpöjuttuja - uskomatonta miten paljon kaikenlaisia kuulopuheita liikkuukin!

Siis eihän sairaala voi mitenkään olla hoitamatta sairaalahoitoa vaativaa ihmistä, oli tällä rokotuksia tai ei! Ei ihmisiä jätetä kotiin kuolemaan, vaikka niillä olis millainen rutto...
Meillä poika 9 kk ja rokote otetaan. Alunperin en meinannut ottaa, mutta Tornion 8-vuotiaan kuolema sai muuttamaan mielen ja siinä viittaus Viuvauvoun tekstiin et sairaalat ei vois olla hoitamatta sairaalahoitoa vaativaa ihmistä... Näin kävi täs tapaukses ja mitenkään yleistämättä en halua ottaa sitä riskiä.

Itse otin rokotteen perjantaina ja käsi oli vähän kipeä joitakin päiviä, mutta muuta ei mulle ainakaa tullut.
 
Kyllä. Kaikille lapsille. Ja itsellekkin jos sen jossain kohtaa saa.
Ja uskokaa vaan virallisten lähteiden tietoa kuten www.ktl.fi ja www.thl.fi
Netissä liikkuu niin paljon legendaa aiheesta vailla todellisuuspohjaa.
 
On tämä tylsää miettiä, ottaako rokotusta!!! Lohduttaa kuulla, että muutkin pähkäilevät samaa asiaa..

Itselläni on 2-vuotias poika ja hänelle aion ottaa rokotteen. Toisella lapsella on ikää 7 kk ja hänen rokottaminen arvelluttaa?! Suositusikä rokotteen ottamiselle 6kk ja lapseni on vain kuukauden yli tämän ajan. Tuntuu vaan, että miten tuo raja on osattu vetää juuri 6kk:teen.. Miten ovat pystyneet sen niin tutkimaan, että yhden kuukauden vanhemmalle lapselle rokote jo soveltuu?? Aikaisemmin en ole rokotuksia ollenkaan kyseenalaistanut, mutta nyt tuntuu, tiedetäänkö sikataudista vielä tarpeeksi?

Molemmat lapseni ovat kotihoidossa, mutta olemme olleet "liikkuvaa sorttia". Nyt talvellekin kerhoihin, perhekahviloihin meneminen ollut suunnitelmissa. Rotavirukset, rs-virukset ym flunssat ja taudit eivät ole ennen jännittäneet. Pienestä pitäen olen molempien kanssa kaupungilla kulkenut ja pienen vaivan takia ei ole lääkäriin lähdetty. Nyt erilailla jännittää..

Olen myös miettinyt, miten on imetyksen laita? Eli, jos otan 7kk ikäiselle lapselleni rokotuksen. Ja, jos otan rokotuksen myös itselleni, voinko imettää lastani normaaliin tapaan? Elikkä, onko mahdollista, että rokottamani lapsi saa tissimaidosta vielä lisää rokoteainetta?!!

Saapa nähdä, mihinkä vaihtoehtoon sitä päädytään... Helppoa tämä ei ole.

 
Chamorphis
ÄippäOulusta se suositusikä on sen takia, että vauva saa äidinmaidosta tarvittavat vasta-aineet ja immuniteetin siihen puoleen vuoteen asti siksi alle puolivuotiaita ei rokoteta. Eli kyse ei ole siitä, etteikö rajaa olisi osattu vetää oikeaan ikään... Sitä en kyllä sitten tiedä miten niiden äitien vauvat, joita ei imetetä, että olisiko ne syytä rokottaa...Ja imetä ihmeessä rohkeesti vaan, koska varmasti vieläkin vaikka lapsesi on jo 7 kuukautinen hän saa vastustuskykyä maidostasi. Itsellä poika 9,5 kk ja aion rokotuttaa. Imetän kyllä myös vielä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Chamorphis:
Alkuperäinen kirjoittaja Viuvauvou:
Siis eihän sairaala voi mitenkään olla hoitamatta sairaalahoitoa vaativaa ihmistä, oli tällä rokotuksia tai ei! Ei ihmisiä jätetä kotiin kuolemaan, vaikka niillä olis millainen rutto...
Meillä poika 9 kk ja rokote otetaan. Alunperin en meinannut ottaa, mutta Tornion 8-vuotiaan kuolema sai muuttamaan mielen ja siinä viittaus Viuvauvoun tekstiin et sairaalat ei vois olla hoitamatta sairaalahoitoa vaativaa ihmistä... Näin kävi täs tapaukses ja mitenkään yleistämättä en halua ottaa sitä riskiä.
Toi oli kyllä aika järkyttävä tuo Tornion tapaus! Jotenkin meni luotto tuohon julkiseen terveydenhuoltoon ja arvauskeskuksiin - lasta ei oltu otettu sisään illalla mm. "kun labra on jo kiinni" oli lääkäri sanonut!

Eihän sen rokotuksen tai rokottamattomuuden vuoksi ihmisiä erotella otetaanko sairaalaan vai ei, mutta ilman muuta kannattaa ottaa rokote kun kerran arpovat onko riittävän kipeä sairaalaan vai ei... Toivottavasti ottavat opikseen tästä tapauksesta ja jatkossa kaikki vakavasti sairaat pääsevät hoitoon oli sitten labra auki tai kiinni...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Chamorphis:
ÄippäOulusta se suositusikä on sen takia, että vauva saa äidinmaidosta tarvittavat vasta-aineet ja immuniteetin siihen puoleen vuoteen asti siksi alle puolivuotiaita ei rokoteta. Eli kyse ei ole siitä, etteikö rajaa olisi osattu vetää oikeaan ikään... Sitä en kyllä sitten tiedä miten niiden äitien vauvat, joita ei imetetä, että olisiko ne syytä rokottaa...Ja imetä ihmeessä rohkeesti vaan, koska varmasti vieläkin vaikka lapsesi on jo 7 kuukautinen hän saa vastustuskykyä maidostasi. Itsellä poika 9,5 kk ja aion rokotuttaa. Imetän kyllä myös vielä...
No eipä tässä suositusiän määrittämisessa ole otettu huomioon sitä, että kaikki vauvat eivät syystä tai toisesta saa rintamaitoa ja niitä tärkeitä vasta-aineita äidiltään. Onko täysin unohdettu, että ns. pullovauvojakin on?
 

Yhteistyössä