Otatteko vauvallenne PCV rokotteen?

  • Viestiketjun aloittaja "Aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti
T H
Pneumokokkirokote on jo vuosia ollut käytössä ja todettu tehokkaaksi. Kaksi vuotta sitten saatiin vihdoin taisteltua yleiseen rokotusohjelmaan, sitä ennen piti ostaa itse. En ymmärrä, miksi ihmeessä peruste rokottamatta jättämiselle olisi se, että on vasta kaksi vuotta ollut vanhemmille maksuton? Aikuisillehan se on edelleen maksullinen ja esim Prevenar maksaa noin 90€.
 
"Aloittaja"
Pneumokokkirokote on jo vuosia ollut käytössä ja todettu tehokkaaksi. Kaksi vuotta sitten saatiin vihdoin taisteltua yleiseen rokotusohjelmaan, sitä ennen piti ostaa itse. En ymmärrä, miksi ihmeessä peruste rokottamatta jättämiselle olisi se, että on vasta kaksi vuotta ollut vanhemmille maksuton? Aikuisillehan se on edelleen maksullinen ja esim Prevenar maksaa noin 90€.
Terveydenhoitajat suosittelevat aina kaikkia rokotteita.

Haluaisin siis muiden mielipiteitä tähän, koska th:iden mielipiteet on kyllä tiedossa :).
 
vierasmamma
Tietysti. Meidän lapsi on saanut myös hepatiitti b ja vesirokko rokotukset, myös influenssarokotteet vuosittain. En vaan näe syytä miksi EN rokottaisi lastani, vaikka jotkut aina rokottamattomuuden puolesta vauhkoaa. :)
 
"mievain"
Mä oon ottanu sen tyylin että noudatan rokotusohjelmaa. Tietysti jos siihen lisätään uusia rokotteita, niin selvitän mitä mieltä olen niistä. Tuota rokotetta mietin pitkään, mutta sitä on kuulemma käytetty rokotteena pitkään - ainoastaan vain lisätty rokotusohjelmaan vasta vuonna 2010.
 
"Aloittaja"
[QUOTE="mievain";27897261]Mä oon ottanu sen tyylin että noudatan rokotusohjelmaa. Tietysti jos siihen lisätään uusia rokotteita, niin selvitän mitä mieltä olen niistä. Tuota rokotetta mietin pitkään, mutta sitä on kuulemma käytetty rokotteena pitkään - ainoastaan vain lisätty rokotusohjelmaan vasta vuonna 2010.[/QUOTE]

Kiitos vastauksesta :).
 
"Aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;27897296:
Otettiin koska en nähnyt syytä olla ottamatta. Korvakierre-lapsia ollaan molemmat vanhemmat, joten myös siksi katsoin hyödylliseksi.
Joillekin se lisää korvatulehduksia. Lukee ihan rokoteinfo sivuilla. Siksi epäröin kun lapsemme ei tule menemään hoitoon.
 
"mievain"
Lisäisin vielä, että lapseni on nyt melkein 2v ja sillä on ollut vasta 2 korvatulehdusta jotka molemmat paranivat heti ekalla antibiootilla. Toinen niistä oli niinkin lievä, että lääkäri hetken mietti koko ab:n tarpeellisuutta mutta päätyi suosittelemaan kovan yskän takia.
Itse kävin lapsena kauheat tulehduskierteet läpi ja korvatkin putkitettiin kahteen otteeseen. Siihen nähden näyttää tähän mennessä hyvältä :) Ja lapseni on saanut kaikki tämänhetkisen rokotusohjelman rokotteet tähän asti ja jatkossakin.
 
[QUOTE="Aloittaja";27897331]Joillekin se lisää korvatulehduksia. Lukee ihan rokoteinfo sivuilla. Siksi epäröin kun lapsemme ei tule menemään hoitoon.[/QUOTE]

Joo, rokotteissa on aina riskinsä mutta katsoin silti hyväksi tuon ottaa. Päivähoito on tietysti vaikuttava tekijä korvatulehduksissa, mutta esim. mieheni on ollut täysin kotihoidossa lapsena ja silti korvatulehduskierteessä. Vaikuttavia tekijöitä on monia.
 
"Aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;27897376:
Joo, rokotteissa on aina riskinsä mutta katsoin silti hyväksi tuon ottaa. Päivähoito on tietysti vaikuttava tekijä korvatulehduksissa, mutta esim. mieheni on ollut täysin kotihoidossa lapsena ja silti korvatulehduskierteessä. Vaikuttavia tekijöitä on monia.
Totta :).

Vielä punnitsen. Meillä ei ole miehen kanssa ollut kummallakaan korvatulehduksia, joten niiden suhteen ei ole kokemuksia.

Oma terveydenhoitajani sanoi ettei se ole oikeastaan rokote korvatulehdusta vastaan, vaikka se saattaa suojata sitäkin vastaan. Viitosrokote sisältää myös osan mitä tämä rokote, joten siksikin mietityttää.
 
T H
[QUOTE="Aloittaja";27896076]Terveydenhoitajat suosittelevat aina kaikkia rokotteita.

Haluaisin siis muiden mielipiteitä tähän, koska th:iden mielipiteet on kyllä tiedossa :).[/QUOTE]

No se on kiva, että tiedät mun mielipiteeni, minä en sitä nimittäin vastauksessani kertonut ;) Jos luet vastaukseni uudelleen, niin huomaat minun ihmetelleen sitä, että miksi rokotetta ei pitäisi antaa sillä perusteella, että se on ollut kaksi vuotta ilmainen ottajalle. En siis ilmaissut kantaani puolesta tai vastaan.

Siitä muistuttaisin vielä, ettei tämä rokote ole mikään korvatulehdusrokote, vaikka niitä vähentääkin. Tämä rokote on suunnattu vähentämään pneumokokkien aiheuttamia tulehduksia: Streptococcus pneumoniae eli pneumokokki on maailmanlaajuisesti yleinen keuhkokuumeen, aivokalvotulehduksen ja vakavan yleisinfektion (bakteremia) aiheuttaja. Pneumokokki-bakteeri aiheuttaa vuosittain lapsille n. 100 vakavaa (sairaalahoitoa vaativaa) bakteeritulehdusta (aivokalvontulehduksia ja verenmyrkytyksiä) sekä keuhkokuumeita ja korvatulehduksia. Pneumokokki leviää pisaratartuntana yskiessä ja aivastaessa. Se voi tarttua myös kosketuksen kautta. Monet terveetkin ihmiset kantavat pneumokokkeja nenänielussaan ja voivat tietämättään levittää bakteeria eteen päin, vaikkeivät itse sairastu.
 
"Aloittaja"
No se on kiva, että tiedät mun mielipiteeni, minä en sitä nimittäin vastauksessani kertonut ;) Jos luet vastaukseni uudelleen, niin huomaat minun ihmetelleen sitä, että miksi rokotetta ei pitäisi antaa sillä perusteella, että se on ollut kaksi vuotta ilmainen ottajalle. En siis ilmaissut kantaani puolesta tai vastaan.

Siitä muistuttaisin vielä, ettei tämä rokote ole mikään korvatulehdusrokote, vaikka niitä vähentääkin. Tämä rokote on suunnattu vähentämään pneumokokkien aiheuttamia tulehduksia: Streptococcus pneumoniae eli pneumokokki on maailmanlaajuisesti yleinen keuhkokuumeen, aivokalvotulehduksen ja vakavan yleisinfektion (bakteremia) aiheuttaja. Pneumokokki-bakteeri aiheuttaa vuosittain lapsille n. 100 vakavaa (sairaalahoitoa vaativaa) bakteeritulehdusta (aivokalvontulehduksia ja verenmyrkytyksiä) sekä keuhkokuumeita ja korvatulehduksia. Pneumokokki leviää pisaratartuntana yskiessä ja aivastaessa. Se voi tarttua myös kosketuksen kautta. Monet terveetkin ihmiset kantavat pneumokokkeja nenänielussaan ja voivat tietämättään levittää bakteeria eteen päin, vaikkeivät itse sairastu.
Ymmärrän. Olen myös siinä käsityksessä että ei oikein voi toimia terveydenhoitajana jos on rokotteita "vastaan", tai ei ainakaan voi niin sanoa kenellekään, vaan on pyrittävä siihen että asiakkaat toimivat rokotusohjelman mukaisesti.
 
T H
[QUOTE="Aloittaja";27897411]Ymmärrän. Olen myös siinä käsityksessä että ei oikein voi toimia terveydenhoitajana jos on rokotteita "vastaan", tai ei ainakaan voi niin sanoa kenellekään, vaan on pyrittävä siihen että asiakkaat toimivat rokotusohjelman mukaisesti.[/QUOTE]

Väärin. Terveydenhoitajan tehtävänä on välittää tietoa, ei kertoa omia mielipiteitään/antaa omien mielipiteidensä vaikuttaa. Asiakkaat sitten itse päättävät saamansa (tai muualta hankkimansa) tiedon pohjalta haluavatko rokotteet vai ei. Toki terveydenhoitaja kysyy syytä rokotteista kieltäytymiselle ihan jo sen vuoksi, ettei syy ole tietämättömyydestä tai virheellisestä informaatiosta johtuva. Eli terkan on varmistuttava siitä, että asiakas tietää mistä on kieltäytymässä ja mitkä voivat olla seuraukset. Mutta terveydenhoitaja ei saa syyllistää tai painostaa puolesta tai vastaan. Ammatissa toimiessaan terveydenhoitaja toimii tiettyjen ammattieettisten periaatteiden mukaan ja omat mielipiteet on unohdettava. Ne mielipiteet huomioidaan silloin, kun terveydenhoitaja päättää omien lastensa rokotteista ;)
 
"vieras"
En ota, niinkuin en muitakaan rokotuksia 5kk jälkeen. Lapsi 1v 10kk ja yksi korvatulehdus ja yksi laryngiitti takana, muuten ollut terve.
Siis häh? mikäs järki tässä on? otat siis vaikka ekan erän viitosrokotetta mutta et tehostetta? Voi pyhä sylvi, kaikenlaisella sitä kehdataan leikkiä, siis että nyt kehitellä omia rokotussuunnitelmia... kaiken kuullut.
 

Yhteistyössä