otetaanko maitohappobakteerit aamulla vai illalla?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
apteekin ammattilainen
Ei väliä. Tehoo yleensä parhaiten kaikki, kun tyhjään vatsaan ottaa. Jos on antibioottikuuri samaan aikaan, niin älä ota samalla kellonlyömällä vaan tunti-pari väliä. Muutoin antibiootti tuhoaa maitohappobakteerin vaikutuksen.
 
apteekin ammattilainen > Entä jos joutuu aamuisin ottamaan tyhjän vatsaan lääkkeet, joiden ottamisen jälkeen ei saa syödä ainakaan puoleen tuntiin eikä ole suositeltavaa käyttää muutamaan tuntiin maitotuotteita? Olen ottanut iltapalan aikaan eli useampi tunti päivällisestä. Lieneekö hyvä ajankohta? Activia-jogurtin siis syön ja otan Gefilus-kapselin tai -tabletin.
 
"plop"
Mä suosittaisin ottamaan ruokailun yhteydessä. Tämän suosituksen olen saanut myös lääkeyhtiön edustajalta.

Perustelut: maitohappobakteerit toimivat suolessa ja eivät kestä kovin hyvin vatsahappoja. Kapselit on suunniteltu siten, että kuori liukenee vasta suolessa ja bakteerit pääsee näin sinne minne kuuluvat. (Tästä syystä parhaimman hyödyn saa kapseleista, eikä jogurteista, vaikka niistäkin hyötyä on) Jos otat tyhjään vatsaan joutuvat kovempaan vatsahappohyökköykseen, kuin jos mukana olisi ruokaa laimentamassa ja kuljettamassa eteenpäin ruuansulatuksen aikana kohti suolta, jossa nämä hyvät bakteerit toivottavasti viihtyvät ja lisääntyvät.
 
vierailija
Mä suosittaisin ottamaan ruokailun yhteydessä. Tämän suosituksen olen saanut myös lääkeyhtiön edustajalta.

Perustelut: maitohappobakteerit toimivat suolessa ja eivät kestä kovin hyvin vatsahappoja. Kapselit on suunniteltu siten, että kuori liukenee vasta suolessa ja bakteerit pääsee näin sinne minne kuuluvat. (Tästä syystä parhaimman hyödyn saa kapseleista, eikä jogurteista, vaikka niistäkin hyötyä on) Jos otat tyhjään vatsaan joutuvat kovempaan vatsahappohyökköykseen, kuin jos mukana olisi ruokaa laimentamassa ja kuljettamassa eteenpäin ruuansulatuksen aikana kohti suolta, jossa nämä hyvät bakteerit toivottavasti viihtyvät ja lisääntyvät.
looginen puhe!
 

Yhteistyössä