Ottaa päähän.. päivähoidosta murinaa.

Kati
No, miten sen ottaa... me asutaan korvessa, ei lähelläkään pk-seutua. Lähimpään pk:hon on reilut 2 km ja mun mielestä se on lähellä, kaikki on niin suhteellista. Puolen tunnin matka työpaikalle bussilla, lähimpään kaupunkiin siis, autolla en sitä matkaa kulje parkkiongelmien vuoksi. Vien lapset hoitoon autolla ja sitten bussilla töihin, bussilla takaisin ja lapset kotiin. Mä en ole ikinä nähnyt tässä mitään ongelmaa vaan mun mielestä päiväkoti on näppärän lähellä ja kun sinne vielä saa auton parkkiin ja bussipysäkki on lähellä, niin hyvin on systeemi toiminut. :)
 
Katos vaan, ketju olikin jatkunut.. :)

Mukava kuulla muutama ymmärtäväinenkin kommentti, kiitos niistä.

Eihän tämä ole mikään kilpailu että kenellä nyt on pisin matka minnekin.. Joillekin 1,5km on lyhyt matka, joillekin ei. Mulle ei koska on tosiaan se 4 päiväkotia ja 3 ryhmistä lähempänä ja kaikki mun mammakaverit on saanut päivähoitopaikan kodin läheltä. Niinkuin joku sanoikin, aika paljon helpompi on jättää lapsi aamulla lähellä olevaan päivähoitoon kuin kauempana olemaan.

Jos tällä meidän "kylällä", siis Espoossa olisi vaan yksi päiväkoti niin tuskinpa valittaisin asiasta.. =)

Ja kysehän oli lisäksi siitä että en hakenut päiväkotipaikkaa, vaan ryhmispaikkaa että lapsi pääsisi pienempään ryhmään. Ja kuitenkin meidän lapsi sijoitettiin hoitoalueen kauimpaan mahdolliseen hoitopaikkaan ja vielä päiväkotiin jossa on tässä ryhmässä 18 lasta.

Että silleen :D
 
Espoossa ei taida olla kun kaks ympärivuorokautista päiväkotia. Eli mä kuljin ensin laajiksesta dösällä lepuskiin ja sieltä dösällä mankkaalle duuniin. Ei kovin vahvasti siis menny mullakaan. Ja kohta se ois taas sitä rumbaa, jos ei parempaa duunia löydy.
 
kesis
hiukan perspektiiviä: hiekkatietä 1,5km-3,5km asfalttia- sitten vasta tulee ekat katulamput-busseja ei kulje-kävely/pyöräilyteitä ei ole

se on ihan misssä haluaa/valtisee asuvansa-muuttaa lähes aina voi...
 
qwer
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja satutar:
Näin maalla asuvana autottomana ihmisenä lähinnä huvittaa 1,5 km päiväkoti matka...
Meiltä päiväkotiin on matkaa tuo 1,5 km noin suurinpiirtein ja koko tän talvenkin vaikka pakkasta oli se 30 vein tytön kävellen/potkurilla eskariin.
Ja toissa keväänä kun tytön hoitopaikka oli 7km päässä tuli aika kivasti pyöräiltyä...

Kyllä meillä kaikki ihmettelee kun me vaan aina kävellään satoi tai paistoi...
Meillä on postilaatikolle kilometri. Lähin päiväkoti on 13 kilsan päässä ja työmatkaa on 70 kilsaa...
No sehän tuossa ap:n tapauksessa varmaan harmittaakin, että lähempänäkin olisi, mutta kun ei mahdu. Ihan eri asia, jos ei ole muita päiväkoteja.

Te ette taida kumminkaan kävellä...
 
vieras
Mä olisin sinuna vaan tyytyväinen jos olette saaneet päiväkotipaikan ryhmiksen sijasta. Pkssa joka 3.s työntekijä on lastentarhanopettaja(kasv. kandi, sosiaalikasvattaja tai sosionomi). Ryhmiksissä laadun usein huomaa kun ei ole yhtään opettajaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja qwer:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja satutar:
Näin maalla asuvana autottomana ihmisenä lähinnä huvittaa 1,5 km päiväkoti matka...
Meiltä päiväkotiin on matkaa tuo 1,5 km noin suurinpiirtein ja koko tän talvenkin vaikka pakkasta oli se 30 vein tytön kävellen/potkurilla eskariin.
Ja toissa keväänä kun tytön hoitopaikka oli 7km päässä tuli aika kivasti pyöräiltyä...

Kyllä meillä kaikki ihmettelee kun me vaan aina kävellään satoi tai paistoi...
Meillä on postilaatikolle kilometri. Lähin päiväkoti on 13 kilsan päässä ja työmatkaa on 70 kilsaa...
No sehän tuossa ap:n tapauksessa varmaan harmittaakin, että lähempänäkin olisi, mutta kun ei mahdu. Ihan eri asia, jos ei ole muita päiväkoteja.

Te ette taida kumminkaan kävellä...
Sehän se.Monta kertaa tuon kirjoittanutkin =)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja qwer:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja satutar:
Näin maalla asuvana autottomana ihmisenä lähinnä huvittaa 1,5 km päiväkoti matka...
Meiltä päiväkotiin on matkaa tuo 1,5 km noin suurinpiirtein ja koko tän talvenkin vaikka pakkasta oli se 30 vein tytön kävellen/potkurilla eskariin.
Ja toissa keväänä kun tytön hoitopaikka oli 7km päässä tuli aika kivasti pyöräiltyä...

Kyllä meillä kaikki ihmettelee kun me vaan aina kävellään satoi tai paistoi...
Meillä on postilaatikolle kilometri. Lähin päiväkoti on 13 kilsan päässä ja työmatkaa on 70 kilsaa...
No sehän tuossa ap:n tapauksessa varmaan harmittaakin, että lähempänäkin olisi, mutta kun ei mahdu. Ihan eri asia, jos ei ole muita päiväkoteja.

Te ette taida kumminkaan kävellä...
Sehän se.Monta kertaa tuon kirjoittanutkin =)
Ja toki voisi itseänikin ottaa päähän mutta kaikkeen tottuu =)
Ja voihan olla että ap saa vielä mieleisen hoitopaikan tulevaisuudessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En kyllä enää ihmettele, miksi erityisesti juuri pääkaupunkiseutulaisia sanotaan uusavuttomiksi :eek:
Hih :D Itse 18 vuotta todella maalla asuneena voin kertoa että paljon mieluummin kuskaisin lastani hoitoon vaikka 20km autolla joka aamu kuin härväisin täällä minuuttiaikataululla paikallisbusseissa aamuruuhkissa. Siellä maalla kun sen parkkipaikankin saa aika paljon helpommin kun täällä.. Tervetuloa kokeilemaan joku kerta, saatat yllättyä! :D

Niin ja silti kuitenkin valitsen asua täällä koska täällä on töitä omalta alalta.. :)
 
sama vieras
Alkuperäinen kirjoittaja RockMummy:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En kyllä enää ihmettele, miksi erityisesti juuri pääkaupunkiseutulaisia sanotaan uusavuttomiksi :eek:
Hih :D Itse 18 vuotta todella maalla asuneena voin kertoa että paljon mieluummin kuskaisin lastani hoitoon vaikka 20km autolla joka aamu kuin härväisin täällä minuuttiaikataululla paikallisbusseissa aamuruuhkissa. Siellä maalla kun sen parkkipaikankin saa aika paljon helpommin kun täällä.. Tervetuloa kokeilemaan joku kerta, saatat yllättyä! :D

Niin ja silti kuitenkin valitsen asua täällä koska täällä on töitä omalta alalta.. :)
Pelkkä pääkaupunkiseudulle muutto osoittaa jonkin sortin tyhmyyttä :D kun tietää nuo asiat jo valmiiksi ja silti muuttaa sinne. Ei kiitos, en aio olla niin tyhmä, että muuttaisin pääkaupunkiseudulle. B)
 
jip
Alkuperäinen kirjoittaja sama vieras:
Pelkkä pääkaupunkiseudulle muutto osoittaa jonkin sortin tyhmyyttä :D kun tietää nuo asiat jo valmiiksi ja silti muuttaa sinne. Ei kiitos, en aio olla niin tyhmä, että muuttaisin pääkaupunkiseudulle. B)
Aa, mun mielestäni taas ap on osoittanut fiksuutta ja lähtenyt oman alansa töiden perään. Tokihan hän helpommalla olisi päässyt, jos olisi jäänyt maalle makaamaan sohvalle perä huurussa ja elänyt sossun antien varassa. Mutta joo, toiset haluavat elättää itse itsensä ja vieläpä nauttivat työstään. Minusta se ei ole tyhmyyttä.
 
meillä näin
Ap:n tilanne on pitkälti samankaltainen kuin mikä mun perheellä oli viime syksynä. Lähin päiväkoti näkyi ikkunasta, mutta meille tarjottiin paikkaa noin kolmen kilsan päästä ja päiväkodista josta ei paikkaa oltu toivottueikä tiedetty mitään. Kahdella eri bussilla pääsi tarhalle ja sieltä sitten töihin. Juna kulki kyllä ihan vierestä, mutta mun työpaikka ei ollut lähelläkään junarataa. Auto on mutta mulla ei ajokorttia. Melkein itkua väänsin.

Käytiin kuitenkin pk:ssa tutustumassa ja otettiin paikka vastaan, ajateltiin et haetaan sitten lähempää paikkaa. Loppujen lopuksi tuo päiväkoti osoittautui niin mieluisaksi ettei edes harkita enää vaihtoa lähimpään päiväkotiin. Lapsi viihtyy siellä hyvin ja henkilökunta on ihanaa. Arki järjestyy niin että mies jonka työpaikka on radanvarressa, vie muksun autolla tarhaan ja jättää auton siihen päikyn lähelle liityntäparkkiin. Minä haen sitten työpäivän jälkeen ja mennään busseilla kotiin. Mies tulee sitten töistä junalla, nappaa auton siitä päikyn nurkalta liityntäparkista ja tulee sillä kotiin. Välillä vähän hankalat matkat on iltapäivisin jos bussit on täynnä, mut aika hyvin on homma toiminut. Tätähän tää näyttää olevan kaikkialla pk-seudulla näiden hoitopaikkojen kanssa että aina ei pääse siihen mikä olisi itselle se helpoin vaihtoehto.

Mutta siis ap:lle, olisiko teillä mahdollista hyödyntää tota liityntäparkkisysteemiä jos ootte molemmat töissä keskustassa? Eli lapsi tarhaan ja auto johonkin liityntäparkkiin, loppumatka junalla?
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No viekää sillä autolla päikkyyn niin ei tarvitse lasta rattaisiin laittaa,sateessa/pakkasessa kävellä ja tuokaa auto omaan pihaan jatkakaa siitä bussilla.Säästää aikaa jos ei muuta.Päikyssäkin menee hetki kun sinne lapset jättää.
Hakija tulee bussilla,ottaa auton ja hakee sillä lapset.
Sitä ainoata avainta voi säilyttää eteisessä.
Näin itse tekisin.Toki joskus menisin myös kävellen ja pyörällä.
 
lastenhoitaja
en ymmärrä tollasta valittamista,miten kehtaat?hoida lapsesi kotona jos on noin vaikeeta,onko se niin vaikea ymmärtää jos ryhmä on täynnä eikä sinne mahdu..hohhoijaa..
 
Alkuperäinen kirjoittaja RockMummy:
No joo, onhan se niinkin. Tosin nytkään ei suostu istumaan rattaissa kun on oppinut kävelemään. Mutta pakko se on niihin rattaisiin istuttaa ja vaikka huudattaa koko matka koska kävely on sellaista metri per minuutti touhua kun kahden askeleen jälkeen pitää tutustua joka ikiseen kiveen ja kannon koloon... :D
ikävä tilanne teillä.

En lukenut koko ketjua, tätä ehkä joku jo ehdottanutkin. Mutta mikset hankkisi polkupyörää ja/tai turvaistuinta fillariin? Sillähän tuo matka hujahtaa sujuvasti mennen tullen ja sitten äkkiä töihin bussilla?

Lapsi on kuitenkin vielä pikkuinen joten varmasti pyörällä vienti sujuisi hienosti. Ja kun kasvaa, sellainen peräkärry. Siellä suunnassa voi pyöräillä kuitenkin aika pitkälle syksyyn ennen kuin alkaa lumi ja pakkanen vaivata. Ja mahtaako samanlaista lumitalvea ees hetkeen sinne tulla.
 
kokemusta on
Oletteko harkinneet hoitajan palkkaamista kotiin ja ns. hoitoringin perustamista? Siihen saa ihan hyvät tuet kelalta+kaupungislta (Espoo). Ei tule sen kalliimmaksi kuin päiväkotipaikka (olettaen, että maksatte korkeimman maksun). Tämä voisi olla hyvä ratkaisu ensimmäiseksi vuodeksi. Meillä oli tällainen ratkaisu, kun olin töissä esikoisen ollessa 1-2 vuotias. Sitten jäinkin kotiin taas, kun pikkukakkonen syntyi. :)
 

Yhteistyössä