Oudot alavatsakivut (rv 20)

Nyt kahtena aamuna olen huomannut erikoista kipua alavatsassani, kun olen lähtenyt lenkittämään koiria suoraan sängystä noustuani. Kipu on vihlovaa ja se tuntuu aivan uudenlaisena kipuna, uudessa kohdassa.

Kyse ei siis ole muutaman sekunnin pituisista vihlaisuista, vaan koko kävelylenkin ajan kestävästä kivusta. Välillä kipu on todella viiltävää ja pistävää, mutta sitten se taas hieman hellittää.

Kivun sijaintia on jotenkin vaikea selittää. Se on jollakin tavalla syvältä tulevaa ja keskittyy oikeastaan koko alavatsan alueelle - myös varsinkin nivusten lähelle.

En siltikään jaksaisi uskoa, että kyseessä olisi vain liitoskivuista - vaikka toisaalta ei ole edes kokemusta siitä, miltä ne tuntuvat! Olen ainakin kuvitellut ne hyvin erilaisiksi.

No mutta toivottavasti joku osaisi neuvoa! Kiitos.
 
Mulla menossa rv 23 ja samoja ongelmia on ollut jo muutaman viikon. Välillä tulee vain asentoa vaihtaessa ja kestää muutaman sekunnin, mutta joskus pistos/vilhlonta kestää pidempään. Neuvolasta sanottiin, että on normaaleja liitoskipuja, ja kun mullakin on jo neljäs raskaus niin ilmeisesti voi tulla kipuja enempi kun on useampi jo takana. Mulla ei aiemmista raskauksista ainakaan ole muistikuvaa tällaisesta.

Liikunnan yhteydessä voi käsittääkseni rasitus pitkittää kipua, jos joku liitos ei pääse rauhottumaan ja kipuilee kunnes pääsee lepoon... Jos hirveästi huolettaa, niin toki kannattaa varmistaa asiaa neuvolasta, mutta kuullostaa aika samalle mitä mulla.
 
Tai ihan vaan normaalia kohdun kasvukipua?

Itselläni oli ihan järkyttäviä alavatsakipuja oikealla kylkikaaren alla rv 23. Kipukohtaukset toistuivat sen jälkeen vielä rv 33 ja siitä eteenpäin. Tutkittiin kaikki mahdollinen ja epäilys oli virtsakivistä. Munuaisultrassa oli toinen munuaisallas laajentunut. Mun kivut oli sitä luokkaa että eteen tai taaksepäin ei päässyt ja kipu oli varsinkin tuolloin rv33 ihan sietämätön. Tosin jälkeenpäin lueskelin että raskaana voi herkästi olla toinen munuaisallas laajentunut.

Hyvällä ystävällä taas tuli ihan samanmoiset kivut mutta vasemmalle puolelle. Hänelle taas kätilö sanoi tutkittuaan, että ärtynyt suolenmutka.

Nyt olen uudelleen raskaana ja tänään tuntui taas samassa kohtaa kipua, mutta tietenkin varmaan vähemmän kun ei mahaa vielä lainkaan. Itselläni alkaa olla kyllä epäilys ennemmin tuosta ärtyneestä suolesta kuin mistään virtsakivistä. Suolistokipukin voi kuulemma olla ihan järkkyä varsinkin loppukolmanneksella, kun suolet muutenkin ihan väärillä mutkilla.

Mulla on muutenkin mahavaivoja aina raskaana ja tietyt ruuat eivät sovi mulle, saa istua seuraavan yön vessassa.

Kannattaa puhua neuvolassa tai jos tulee ultrakäynti niin pyytää katsomaan samalla sitä kohtaa missä kipu tuntuu.
 
Samanalaisia kipuja minullakin, rv19 menossa. Asentoa vaihtaessa vihlovaa/repäisevää kipua joka menee samooin tein pois, mutta lisäksi monta tuntia kestävää jomottavaa alavatsa/nivuskipua oikealla (tätä ollut n1vk:n). Hermostuttaa, onko kaikki ok? Alkuvuodesta keskeytynyt keskenmeno rv19+2. Oireet oli aika epämääräiset selkäkipua, vatsan pinkeyttä. RASKAANA OLO HERMOJA RAASTAVAA!
 

Yhteistyössä