Outo opettaja tai ainakin open oudot jutut

  • Viestiketjun aloittaja "hämmentynyt"
  • Ensimmäinen viesti
"hämmentynyt"
Opettaja antoi lapsille tehtäväksi tehdä esitelmä tietystä aiheesta.
Mutta sanoi että nettiä ei saa käyttää vaan pitää käyttää kirjastoa.
Mutta kirjastostakaan ei saa lainata aiheen kirjaa koska joku muu voi tarvita sitä.

Vähän ihmetyttää. Miten opettaja voi kieltää lainaamasta kirjaa kirjastosta?
Kun jos teet esitelmää siellä kirjastossa sen ko. kirjan kanssa, niin eihän kukaan muu voi sitä kirjaa silloinkaan ottaa itselleen. Miten se eroaa kotiin lainaamisesta?

Ei ihan houkuta illalla rankan työpäivän jälkeen lähteä monen lapsen kanssa bussilla kirjastoon siksi että yksi lapsi voi lukea siellä kirjaa ja tehdä muistiinpanoja.
Ja kun ei siellä kerkiä olemaan kuitenkaan kuin tunnin verran ennenkuin alkaa paluumatka kotiin, niin tuota hommaa saisi tehdä useampanakin iltana.
Opettaja voi tulla ihan itse kokeilemaan!

Tai ehkä me vain menemme kirjastoon lainaamaan kotiin se kirja sanoi opettaja mitä tahansa.
 
"vieras"
No haette sen kirjan kotiin,tietysti.Eihän se ope nyt tule kotiin katsomaan että onko kija siellä vai kierjastossa kunhan lapsi tajuaa sitten olla hiljaa koulussa eikä kerro opettajalle että kirja lainattiin.
 
"vieras"
Opettaja varmaan nyt haki tässä sitä, että saa ne lapset menemään sinne kirjastoon ja etsimään tietoa niistä kirjoista, josta on hyötyä sitten kun lasten pitää vaikka lukea kirjoja kokeisiin yms. Opetella hakemaan kirjoista ne tärkeät pointit, ei ole enää itsestään selvää että lapsi osaa ajatuksella lukea kun kaikki vastaukset läksyihin voi googlettaa.

Ja se ettei kirjaa saa lainata varmasti tarkoittaa sitä, että jos koko luokka menee lainaamaan samaa kirjaa alueen samasta kirjastosta niin sitä tuskin on noin montaa kappaletta vai mitä? Sitten osa oppilaista ei voi tehdä tehtävää kun kirjaa ei löydy vaan jos oppilaat menevät vaikka yhdessä niin voivat yhdessä etsiä kirjasta ne pointit. Minusta tuollainen tehtävä olisi mukava, kun saa lasten kanssa lähteä tekemään läksyjä. Nyt parempi asenne ettet pilaa lapsesi intoa. :)
 
  • Tykkää
Reactions: moekoe
Mä luulen, että täs on ollu vähän tarkitus se, että se muksu lukee siitä aiheesta kirjastossa, ymmärtää sen tekstin kuten ymmärtää ja sit kirjoittaa sen ymmärtämänsä paperille ja pitää siitä sen esitelmän. Muuten ne esitelmät on sellaista "uutistenlukua", ettei se muksu itse edes ymmärrä sitä kirjasta tai netistä kopioimaansa tekstiä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28170898]Opettaja varmaan nyt haki tässä sitä, että saa ne lapset menemään sinne kirjastoon ja etsimään tietoa niistä kirjoista, josta on hyötyä sitten kun lasten pitää vaikka lukea kirjoja kokeisiin yms. Opetella hakemaan kirjoista ne tärkeät pointit, ei ole enää itsestään selvää että lapsi osaa ajatuksella lukea kun kaikki vastaukset läksyihin voi googlettaa.

Ja se ettei kirjaa saa lainata varmasti tarkoittaa sitä, että jos koko luokka menee lainaamaan samaa kirjaa alueen samasta kirjastosta niin sitä tuskin on noin montaa kappaletta vai mitä? Sitten osa oppilaista ei voi tehdä tehtävää kun kirjaa ei löydy vaan jos oppilaat menevät vaikka yhdessä niin voivat yhdessä etsiä kirjasta ne pointit. Minusta tuollainen tehtävä olisi mukava, kun saa lasten kanssa lähteä tekemään läksyjä. Nyt parempi asenne ettet pilaa lapsesi intoa. :)[/QUOTE]

Mutta voihan sen kirjan olla lainannut joku muu ulkopuolinen joten mistä sen tietää jos joku oppilas sen kotiinsa lainaa?!
 
"mie vaan"
Helppo ratkaisu idea: Anna lapsen itse tehdä koko oma juttunsa, älä puutu asiaan! Sinä olet omat tehtäväsi tehnyt, nyt on lapsen aika tehdä omansa, ja kyllä koululainen osaa, jos annat mahdollisuuden (äläkä vaan kerro, kuinka kyseessä on erityislapsi, sen olisit voinut mainita jo aloituksessa).
 
Peesi
Minäkin olen sitä mieltä, että aivan loistava idea opettajalta. Monet lapset nimittäin kopioivat kirjasta tai netistä suoraan tekstin ilman, että oikeasti ajattelevat sitä.

Tarkoituksena on varmaankin, että lapsi lukee tiedon kirjastossa ja sisäistää tiedon paremmin, kun siihen on oikeasti keskityttävä ja se on opeteltava. Meillä 13-vuotias ihan järkyttyneen kuuntelee kun kerron, että ennen ei ollut nettiä ja meidän oli mentävä kirjastoon tekemään esitelmää: Ensin haettiin kaikki ne kirjat, jotka aihetta käsittelevät ja sitten haettiin tietoa sieltä.

Tiedonhaun opettelu ilman nettiä on aika hyvä opetus ja tehtävä lapselle (ja miksei aikuisellekin).

Minkä ikäinen lapsesi on?
 
  • Tykkää
Reactions: moekoe

Yhteistyössä