Ovatko hedelmöityshoidoilla aikaansaadut lapset allergisempia kuin "luomulapset"? Kaverini väittää näin.

Jaa-a, meillä on jokainen saanut hormonihoidolla alkunsa, ensimmäisen kohdalla selvisin yhdellä kuurilla ja hänellä on ollut kaikista eniten allergioita, atooppinen ihottuma ja astmakin kävi. Toisten yrityksessä jouduin syömään useamman kuurin ja tällä nuorimmaisella ei ole ollut mitään allergioita.
Eli ei ainakaan meidän kohdalla pidä paikkansa =)
 
Olen lukenut saman, että olisivat tilastollisesti sairaampia kuin muut. Mutta tämä koskee ymmärtääkseni kaikkia sairauksia, ei vain allergioita. Sellaista tietoa en ole lukenut, että hedelmöityshoidoilla syntyisi allergisempia lapsia.

Meillä huippuallergisia lapsia vaikka ovatkin luomuna tehtyjä ;)
 
No just oli tutkimus et ovat ihan yhtä terveitä kun luomutkin, tais olla vielä pakastealkioita tutkittu, tai siis niitä lapsia. Mulla yks "pakastealkiolaps" ja yks luomu, molemmat terveitä, ikää neljä vee ja kaks vee =) .
 
Meidän luomu on allerginen ja koeputkipoika terve. Ja jos asia on kuten kaveri väittää, ehkä se johtuu siitä, että sairaudet on monesti perinnöllisiä. Eli sairaat vanhemmat eivät ole saaneet luomuna lasta joten on ollut turvauduttava hoitoihin.
 
Mun käsittääkseni hedelmöityshoidoilla alkunsa saaneilla lapsilla on jonkun verran kohonnut riski epämuodostumiin. Liekö sitten tuo riski liittyisi hoidoissa käytettyihin hormonilääkityksiin, jotka vaikuttavat kasvuun? Tämä tilastollinen kohdonnut riski on kuitenkin niin pieni verrattuna "luomuna" alkunsa saaneisiin lapsiin, että sen takia ei kannata jättää lapsettomuushoitoja väliin.

Allergioilla ja muilla sairauksilla ei ole mun tietääkseni yhteyttä hedelmöityshoitoihin.

Meillä on luomulapsi ja hän on allerginen. Allergista perimää kyllä löytyy ja allergiataipumuksenhan tiedetään olevan perinnöllistä.
 

Yhteistyössä