OYS

lilli80
minä sain esikoiseni sektiolla kesäkuussa. olimme perhehuoneessa..joten isä hoiti vauvaa ensimmäiset 2 päivää aika lailla yksistään ja häntä hoitajat kyllä tosi hyvin opastivat! sitten katosi nämä ihanat hoitsut ja loppuajan oli vanhempaa tätiä vuorossa..
imetys meillä takkusi alusta asti. en saanut lasta rinnalle läheskään heti :( ja heti puskettiin rintakumi käyttöön (jälkeenpäin olen ajatellut et oli tosi huono veto!) ruokaväliksi toitotettiin kolmea tuntia, ja siksipä meidän vauvalla oli KOKO ajan nälkä. itsellä ei maito noussut ton rintakumin ja minun mielestä tosi huonon imetysohjauksen takia! vasta kolmantena yönä vuoroon tuli kätilö joka heitti rintakumin veks ja sai vauvan rinnalle oikein :) tappeluahan se oli senkin jälkeen kun vauva oli jo tottunut kumiin ja tuttipulloon...maito kuitenkin nousi tän jälkeen tosi nopeesti. lisämaitoa meidän piti "kerjätä" vähän väliä kun herralle ei tuntunut mikään riittävän, tuli ihan ressi jo kysyä sitä.
tän karseen alun jälkeen imetys sujui kotona vähän aikaa joten kuten ja lopulta vauva teki tenät ja piti siirtyä korvikkeeseen :( jälkeenpäin olen paljon miettiny tota sairaala-aikaa ja ihmettelen miks vauvaa ei esim. tuotu heti rinnalle kun se oli mahdollista ja miks niin tarkkaan pidettiin kiinni siitä kolmesta tunnista vaik toisella oli nälkä?? itte ei tajunnu asioita ihmetellä silloin!

eikä meillekään paikkoja muistettu esitellä, ei me tiedetty että vauvalle voi hakee vaippoja ja vaatetta jostai. tai et isälle oli jossai varattu omat suihkut. ruokailutavat tiedettiin sen ansiosta et iskä on ollu paljon leikkauksissa ja osastoilla hoidossa :whistle:

monet asiat kyllä takkusi, ittellä suurimpana tuo imetys harmittaa.. niin ja olihan meidän vauvalle yks tutkimus määrätty josta ei meille muistettu mainita :kieh: mutta omalla asenteella toki on merkitystä myös, muistakaa kysellä kaikki mikä mietityttää!!!
 
Tääläkin huonot kokemukset.Synnytin 2005 marraskuussa,synnytys salista on ihan hyvät muistot,mutta osastolta ei voi oikein mitään hyvää sanoa,yksi ihana hoitaja taisi olla jolla oikeasti kiinnosti.Jouduin kolmen hengen huoneeseen,ensimmäisenä päivänä vauva joutui eri osastolle infektion vuoksi,mutta sitä ennen vauvalle tarjottiin tuttia ilman että minulta olisi kysytty ja rintakumi annettiin heti ensi kättelyssä ja se oli aivan hirveä kertaakaan en sitä käyttänyt,vauva söi eka viikon korviketta ja sen jälkeen rintaa ja edelleen rintaa saa 9kk.

Vauvalla oli vähän lämpöä ja sen takia otettiin tulehdus arvot,minulle ei kerottu että paljon sitä lämpöä oli ja kun tulehdus arvot tulivat,sanottiin vaan et ovat koholla ja vauva pitää viedä heti toiselle osastolle että saa lääkettä.Kun kysyin että paljon ne olivat niin sanottiin vaan et ei kovin paljon ja toiselta osastolta sain tietoon että oli ollu yli 70,minun mielestä paljon nuin pienellä.Olin aivan sekasin ku lapseni vietiin toiselle osastolle,eikä minulle kerrottu mitään,se oli elämäni kauhein yö,varsinkin kun molemmilla puolilla oli onnelliset äidit vauvojensa kanssa.

Nälissäänkin olin kun ei kerottu ruokailusta muutakun et hoitaja tuo minulle sängyyn kun en päässyt itse ylös viel,joten syömättä jäin.No seuraavana päivänä onneksi pääsin jo itse syömään.Loput muutaman päivää kävin vain syömäs ja nukkumas osastolla muuten olin lapseni kanssa.

Lähtö tarkastuukseenkin kirjoitettiin automaattisesti,että maitoa tulee ja imettää,totuus vaan oli et maitoa ei viel tullu joten en imettänytkään ei vaan hoksannu kysyä.

Anteeksi kirjoitusvirheistä,tunteet nousi taas pintaan kun alkoi muistelemaan.

Toivottavasti teillä tulevilla synnyttäjillä tulee hyvät kokemukset!
 
Itselläni vain hyviä kokemuksia!

Esikoisen sain oysissa vuosi sitten todella pitkän ja rankan synnytyksen jälkeen. Salissa henkilökunta oli osaavaa ja kannustavaa, vaikka monta synnyttäjää olikin. Me oltiin synnytyssalissa 14 h ja jatkuvasti kyseltiin vointia. Lääkäreitä kävi monta ja niin myös kätilöitäkin kun vuorot kerkes vaihtua. Silti tiesivät missä mennään.

Itse synnytyksen jälkeen kätilö varmisti heti salissa että imeekö poika oikein ja onko imuote hyvä. Kaikki oli ok ja meidät vietiin osastolle puolen yön jälkeen jossa oli vastassa aivan ihana vanhempi kätilö. Yöllä poika otettiin kansliaan nukkumaan, jotta sain itse nukkua. Kun syöttöaika tuli minut herätettiin ja poika tuotiin rinnalle. Ja taas varmistettiin imuote.

Päivällä kätilö näytti kädestä pitäen vaipanvaihdot, kylvetykset ja muutkin hoidot. Homma oli kannustavaa ja opettavaista. Ja taisi koko ajan vanhat kätilöt parhaiten neuvoa. Lisämaitoa meille tuotiin ensimmäisinä päiviä kun maito ei vielä kunnolla rintoihin noussut. Ja loppuajasta sain sitä itse keittiöstä hakea. Imetin poikaa 7 kk.

Meillä jäi tosi hyvä muisto koko oysista. Tuntui turvalliselta olla siellä. Ihan kuin täysihoidossa jossain hoitolassa =) Hyvin saatiin apua ja neuvoa kun vaan sitä muisti pyytää. Ja käytiin meiltä usein kysymässäkin , että onko kaikki ok. Ja heti huomasi kätilöt, että vauva tarttee sinivalohoitoa. Kotiutuksesta ei jäänyt pahaa mieltä ja synnytys käytiin tarkasti kätilön kanssa läpi.

Haikein mielin muistelen synnytysreissua ja toivonkin että pääsen sinne pian uudelleen =)
 
gemini harmailee
synnytys osastolta ei pahemmin kokemusta.. sektiolla syntyivät kaksoset 9/04.

Osaston hoitajat muuten mukavia.. paitsi yksi älyvapaa ämmä.
omaa huonetta ei saatu.. mut onneks oli kahden hengen huone..

kokemuksia on laidasta laitaan.. positiivisia ja negatiivisia.. itse siellä vaan kaikki pitää tehdä.. lisämaidot ja kaikki hakea itse.. eihän me missään täys hoidossa olla.. mut ei mullekkaan mitään imeystä siellä neuvottu.

ihan hyvillä mielin sinne takasi meen jos vaan kaikki menee hyvin loppu asti ja toivottavasti tälläkertaa pääsen synnytys salin puolelle.. enkä suoraan leikkuriin..

Avoimin mielin vaan synnyttämään ja vaatimaan sitä neuvontaa.. pakkohan niitten on neuvoa sitä vartenhan ne siellä on..
 
Aleksi 06
Heippa!
Olen synnyttänyt oys:ssa -06 salissa aivan ihana kätilö, ja osastolla 13 II ja todella ihanat kätilöt oli. Sain apua imetyksessä ja hoitamisessa ja kätilöt ottivat vauvan hoitoon jos halusin käydä esim. kanttiinissa. ei ole kyllä mitään moittimista. itse oli laitoksella 6pv eikä yhtään inhottavaa kätilöä sattunut kohdalleni.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.08.2006 klo 13:40 Tintti kirjoitti:
Mitenkäs se ruokailu on Oysissä järjestetty? Osastoilla vai...? Entä miten olette toimineet omien aamu- ja iltapesujenne kanssa, kuka katsoo vauvaa sen aikaa?
Oysissa ruokailu o osastoilla, ja ruuat on hyviä! Nam. Minäkin, joka olen nirso, sain syötyä mahani täyteen. Toki viikkoon, jonka siellä olin, mahtui pahaakin ruokaa.

Vauvan voi viedä hoitajien kansliaan aamu- ja iltapesujen ajaksi, mutta esim. minä huonekaverini kanssa toimin niin, että odotin, että vauva nukkuu, ja lähdin pesulle. Pyysiin huonekaveria kutsumaan hoitajan, jos vauva herää. Minä ainakin ehdin aina käydä pesulla, tosin en "asu" suihkussa...

Mutta jos tahtoo käydä esim. kanttiinissa tms. jaloittelemassa, niin vauvan voi viedä kansliaan siksi aikaa.

Paljon oli negatiivista tässä ketjussa, lyhyesti voisin kommentoida, että hoitajilla ON kiire, ja paljon on äidin omasta aktiivisuudesta kiinni. Jos ei tiedä, kannattaa kysyä, niin selviää. Huoneissa on kansiot, joissa on vierailu, ruoka ym. ajat. ja kysyä kannattaa, ja pyytää apua, jos tarvii, kyllä apua saa.

Oysissa kannustetaan äitejä omatoimisuuteen, ja se on hyvä, eipä kotonakaan ole kukaan passaamassa.

Kyseessähän on kuitenkin sairaala, ei hotelli tai lomakoti.

Eli paljon on omasta asenteesta ja ennakko-odotuksista kiinni, miltä se osastolla olo tuntuu.
 
oma-aloitteinen toki pitää olla ja hoitajilla on tosi kiire,mut ensi synnyttäjät,jotka ovat viel pökkyräs synnytyksestä,eivät välttämättä hoksaa olla kovin oma-aloitteisia eivätkä kykene.kun äiti tuodaan osastolle lapsen kans niin äiti pitäisi siinä jo perehdyttää kunnolla eikä niin että tuos on kello soita jos on asiaa.Tai ennen synnytystä kertoa saairaalan pelisäännöt.
 
Eka synnytys OYS:ssa 2003 ja toinen kolme viikkoa sitten.

Synnärin puolella mukavaa henkilökuntaa lääkäreistä kätilöihin.

Osasto 13/I olin sen pari vrk vauvan kanssa nyt viimeksi. Ekalla kerralla toinen osasto ja siellä olin 4vrk.

Tästä toisesta kerrasta jäi parempi mieli kuin ekasta. Ekalla kerralla ei kannustettu imetykseen ollenkaan, tosin vauva oli ennenaikaisesti syntynyt ja piti antaa lisämaitoja alhaisten sokereitten vuoksi...

Satuin synnyttämään ns. hyvään aikaan kun osastolla ei ollut ruuhkaa. Aamulla kun menin osastolle niin huoneessa (2 hengen huone) oli kaveri, mutta hän pääsi samantien kotiin. Olin yksin kotiinlähtöpäivään saakka huoneessa, sillon yöllä tuli uusi huonekaveri.

Hoitajat kävi juttelemassa, kyselemässä vointia. Yöhoitaja kävi tarkistamassa että ollaan herätty syömään vaikka se nyt oli ihan turhaa. Mutta kiva kuitenkin että kävi! Viimeisenä iltana hoitaja kävi juttelemassa ja istui huoneessa liki tunnin. Keskusteltiin kotiinlähdöstä, tuntemuksista synnytyksen jälkeen, hoito-ohjeista, imetyksestä jne.

Minulle jäi paikasta valtavan positiivinen mieli! Pesujen ajaksi vauvan sai viedä kansliaan, itse kävin vaan sanomassa hoitajalle että menen suihkuun ja jätin huoneen oven raolleen niin kuuli jos vauva itki.
 
Olin kolmisen viikkoa sitten osastolla 13/1. Todella olin yllättynyt, kun olin lukenut täältä ja muualtakin kuullut, kuinka osastolla hoitajilla on kiire ja kohtelu on mitä sattuu.
Minulle jäi todella positiivinen kokemus, olin sen kolme vuorokautta ja yhdessä vuorossa oli vähän tylympi hoitaja, muut olivat tosi hyviä.
Minulle lapsi oli kolmas, joten perushoidon osalta en neuvoja kaivannut, yöt vauva oli kansliassa, että sain nukuttua, kun maitoa ei vielä oikein herunnut.
Paikkoja eivät kyllä esitelleet, että mistä löytyy mitäkin, millon tulee ruoka ym., mutta puhelias kun olen, sain kaiken tarpellisen tiedon kysymällä ja sillon kertoivat ja neuvoivat.
 
Ite synnytin OYSissa 03/04 ja kohtelu oli sekä salissa että osastolla tosi hyvää. Kätilöt tosin ehti vaihtua pari kertaa synnytyksessäkin. Toisten kanssahan tulee paremmin toimeen kuin toisten mutta mukavia ja asiallisia kaikki oli. Jo salissa varmistettiin oikea imuote ja osastolla uudestaan. Vauvan hoidossa neuvottin ja tietysti pitää vaan rohkeasti itse kysyä jos/kun esikoisen kanssa jotkut asiat epäselviä. Mulla ei oikeastaan ole mitään pahaa sanottavaa OYSista. Mutta itsekin pitää muistaa olla aktiivinen..Esim lisämaidosta ja tutista voi sanoa hoitajille ihan suoraan jos ei niitä halua vauvalle annettavan.
Että hyvillä mielin olen itsekin menossa OYSiin uudestaan synnyttämään ens vuoden alusta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.08.2006 klo 21:26 gemini harmailee kirjoitti:
synnytys osastolta ei pahemmin kokemusta.. sektiolla syntyivät kaksoset 9/04.

Osaston hoitajat muuten mukavia.. paitsi yksi älyvapaa ämmä.
omaa huonetta ei saatu.. mut onneks oli kahden hengen huone..

kokemuksia on laidasta laitaan.. positiivisia ja negatiivisia.. itse siellä vaan kaikki pitää tehdä.. lisämaidot ja kaikki hakea itse.. eihän me missään täys hoidossa olla.. mut ei mullekkaan mitään imeystä siellä neuvottu.

ihan hyvillä mielin sinne takasi meen jos vaan kaikki menee hyvin loppu asti ja toivottavasti tälläkertaa pääsen synnytys salin puolelle.. enkä suoraan leikkuriin..

Avoimin mielin vaan synnyttämään ja vaatimaan sitä neuvontaa.. pakkohan niitten on neuvoa sitä vartenhan ne siellä on..
Minä kans synnyttäny oysissa 9/04
Ihan hyvät kokemukset kaikinpuolin. Joko sulla on kaksoset täyttäny 2vuotta. Meillä ois 2 vee synttärit ens viikolla =)
 
Valtsu06
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.06.2006 klo 08:54 vilpuri kirjoitti:
kiitos vastauksista! Onko kenelläkään hyviä kokemuksia...? :whistle:
Kun niitä hyviä kokemuksia kysellään niin sitä myös annetaan.

Mulla meni synnytys suht mukavasti (voisi luonnehtia 'normaaliksi' eli mitään dramaattista ei tapahtunut) ja heti vastaanotosta lähtien saimme miehen kanssa aivan unelmapalvelua.

Oli yökköjä, aamu-, päivä- ja iltatyöntekijöitä niin myös nuoria kuin vanhojakin. Meille sattui alusta alkaen todella ihanat työntekijät, jotka jaksoivat kannustaa alusta loppuun niin synnytyksessä kuin imetyksessä ym muissa lapseen liittyvissä asioissa.

Synnytyksessä ollut harjoittelija oli aivan ihana, kuten myös se varsinainen kätilö. Perhehuoneessa käyneet kätilöt/harjoittelijat (n. 6 kpl) olivat ainakin tosi mukavia. Kaikilta tuli paljon tietoa sen hetkiseen liittyvään asiaan mitä käsiteltiin.

Synnytyksen jälkeen osastolla kuultiin toiselta pariskunnalta, kun olivat lukeneet jostain nettisivuilta 'kauhujuttuja' oysin henkilökunnasta. Tästä syystä he tulivat ennakkoluuloisina synnyttämään ja naureskelivatkin jälkeenpäin, että turhaan pelkäsivät. Ja oikeastaan olikin onni, kun kuulimme asiasta vasta synnytyksen jälkeen hieman ennen kotiin lähtöä.

Olimmekin tulleet ennakkoluulottomina paikan päälle synnyttämään ja saimme aivan unelmapalvelun ja toivottaan, että tulevat synnyttäjät saavat myös samanlaista palvelua kuin mekin saimme ollessamme osastolla ja synnärillä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.06.2006 klo 23:38 Tulilatva kirjoitti:
Synnytin OYS:ssa myös kaksi vuotta sitten, synnytyksestä jäi hyvä mieli ja kätilöt olivat ihania! Osastolla ei sitten ollutkaan niin kovin kivaa. Yksi ihana hoitaja oli, jota odotin vuoroon kuin kuuta nousevaa :) Hän neuvoi ja opasti, myös imetyksessä. Muilta hoitajilta ei apua juurikaan irronnut. Mulla imettäminen oli tosi vaikeaa ja kivuliasta ja taisin saada "hankalan" äidin maineen :( Imetyksen lopetinkin sitten 3kk kuluttua, kun siitä ei vain tullut mitään.. Haluaisin, että tämä menisi eri tavalla joskus seuraavalla kerralla. Huoneista vielä, itse en edes ajatellut muuta kuin kolmen hengen huonetta ja se oli ihan hyvä. Oli kiva kun oli seuraa; mieheni kun oli sairaalassa vain tunnin pari joka ilta. Sattui mukavat ja rauhalliset äidit samaan huoneeseen :) En tietenkään halua pelotella, mutta rehellisyyden nimissä on sanottava, että kyllä itkin joka päivä surkeaa oloani ja osaamattomuuttani osastolla ja vauvaa imettässäni - kerrankin itkimme vauvan kanssa molemmat ja isi katseli neuvottomana vieressä ja yritti auttaa :( Hoitajilta ei juuri apua irronnut. (Itkuisuuteen vaikuttivat varmasti myös hormoonit ja väsymys..) Kun kyselin rintakumeja (kun vasta kuulin sellaisista), sanottiin että ei niistä ole hyötyä. Mutta mutta, synnytystä siis muistelen hyvillä mielin!
Tää oli just ku mun suusta!!! Synnytin siellä huhtikuussa 05 ja kesäkuussa olis uudestaan meno jos kaikki menee hyvin... Mulle sattui niin P.A.S.K.A.M.A.I.N.E.N hoitaja, että jäi kyllä tosi huono mieli! Toisena päivänä mun tissit pakkautu aivan täyteen ja se hoitaja vaan repi ja repi niitä tissejä jotka oli aivan räjähdysherkät, eikä se auttanu yhtään, kun ne oli niin täynnä ettei sieltä irronnu mitään. Pyysin päästä lypsylle, mutta EI!

Onneksi iltavuorossa oli ihana hoitaja, joka antoi pumpata ja sen jälkeen pääsin edes vähän imettämään kumin avulla. Lopputulos oli se, että imetys epäonnistui täysin ja sain hirveät traumat koko imetyksestä, niin kipeää se teki! Ja se täti tosissaan antoi mun tuntea, ettei musta tuu koskaan hyvää äitiä!!! \|O \|O \|O Ei meinannut päästää kotiin, sanoi vain ettei pärjätä, mutta kun lääkärintarkastus oli ohi niin pakkasin kamppeet, soitin miehen hakemaan ja lähdin menemään. Paperit lähettivät perästä! Jos seuraavalla kerralla on sama akka, niin kyllä vaadin varmasti vaihtoa toiseen tai lähden samontein kotiin! \|O

Tarkoitus ei ollut pelotella, mutta muistakaa jotka sinne meette, että teillä on oikeus vaatia parempaa, eikä kannata suostua tällaiseen kohteluun! Onnea koitokseen! :heart:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.08.2006 klo 08:43 ANnnu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.06.2006 klo 21:03 mam kirjoitti:
Minkä vuoksi sektio äidit saavat ensisijaisesti yhden hengen huoneen? Minusta olisi kiva päästä jonkun äidin kanssa samaan huoneeseen jos jaksais vaikka pari sanaa vaihtaa..
usein sektion jälkeen äiti voi voida huonommin jos raskaus ei olekaan ollut ongelmaton. myrkytys verenpaineet yms. Silloin hiljaisuus on tärkeää äidin voimien palautumiselle. Ja lapsi voi olla myös teholla ja silloin ei huvita katsella toisen kotiutuvaa nyyttiä.
Minä olin ekan sektion jälkeen isossa huoneessa ja si oli tosi inhottavaa (jopa nöyryyttävää) kun olin huonossa kunnossa. Iletti, kun en voinut itse yhtään liikkua ja hoitaja joutui käymään vaihtamassa veriset lakanat altani ja katetripussi roikkui siinä kaikkien näkyillä. Sitten vielä aina vauvan alkaessa en voinut itse tehdä mitään muuta kuin hälyttää hoitajan. Häiriintyi sitä vauvan huutoa kuunnellessa sitten huonetovereidenkin uni.

Muiden sektioiden jälkeen olen saanut yksityishuoneen, josta olen ollut kiitollinen aina ensinmäisen päivän ajan, mutta kolmantena päivänä on alkanut kaivata juttuseuraa.

Mutta OYSISTA: Oysissa olen saanut parempaa apua ja hoitoa kuin KYSistä! OYS on ihan hyvä paikka synnyttää. Siellä minua tosiaankin opstettiin imetyksen kanssa, vaikka en ensisynnyttäjä ollutkaan. Ekan imetyksessä oli ongelmia. Oysissa myös neuvottiin lypsämään, kun vauva oli lastenosastolla. Siellä tosiaan hoitajat halusivat, että imetys onnistuisi!

Ja OYSin hoitajat olivat AIVAN IHANIA!!!!!!
 

Yhteistyössä