Pään ja rangan magneettikuvaus kokemuksia!?!?

  • Viestiketjun aloittaja "ApUvA"
  • Ensimmäinen viesti
"ApUvA"
Onko täällä muita, joille tehty pään ja rangan magneettikuvaus ja miksi ym.?

Itselleni on joskus tehty pään kuvaus ja se oli ihan hirveä kokemus ja nyt pitäisi kestää se kamaluus uudestaan + tuo rangan kuvaus!!! :(

Laitetaanko varjoaineita kummassakaan?
 
"vierailija"
Mulla on kaularanka kuvattu pariinkin kertaan. Rangan magneettikuvissa ainakin mennään vaan makaamaan putkeen, ei varjoaineita. Helppo juttu ellei ole ahtaanpaikan kammoa
 
"ApUvA"
[QUOTE="vierailija";29434649]Mulla on kaularanka kuvattu pariinkin kertaan. Rangan magneettikuvissa ainakin mennään vaan makaamaan putkeen, ei varjoaineita. Helppo juttu ellei ole ahtaanpaikan kammoa[/QUOTE]

Mennäänkö rangankin kuvassa putkeen?? :O

Voiskohan nää jotenkin vielä perua :( ihan kaameeta!!
 
Kidutettu ja antautunut
[QUOTE="ApUvA";29436511]Mennäänkö rangankin kuvassa putkeen?? :O

Voiskohan nää jotenkin vielä perua :( ihan kaameeta!![/QUOTE]
Putkeen mennään jos kerran on magneettikuvaus. Sielläpähän makaat ja kuuntelet nakutusta. Et voi raapia itseäsi etkä yskäistä vaikka kuinka kurkkua kutisisi.

Minulle on kaksi kertaa riittänyt. Uudestaan siihen rööriin en mene kuin tainnutettuna,
 
Täällä
yksi joka pelkää magneetissa käyntiä. Juurikin kun putkeen joutuu ja ahtaanpaikankammo. Olin viime viikolla n.1 tunnin putkessa ja tällä viikolla reilu puolituntia. Yhtä helvettiähän se oli. Minua kuvattiin neurologisista syistä pää ja kaulasuonet. Magneetti kuvissa käytetään kuvantamisainetta mutta se ei ole sitä varjoainetta. Tuo magneetti aine tuntuu käsivarressa kylmältä. >Ja Ct-kuvissa- tietokonetomografiassa käytetään varjoainetta ja se tuntuu lämpimänä aaltona ja lopuksi tuntuu lämpimältä alapäässä ja tuntuu että tulee pissat housuun.
Juuri eilen olin magneetti kuvissa ja kysyin noista kuvantamisaineista.
 
sivullllta
Äh, ei se magneettikuvassa olo ole yhtään mitään. Ja usko kun sanon - olen todella ahtaanpaikankammoinen! Siellä ollaan koko ajan puheyhteydessä hoitajiin ja jos haluat äkkiä pois, pääset äkkiä pois. Mulla kuvattiin aivot ja rintaranka, ei varjoaineita. Appiukolta kuvattiin vasta aivot varjoaineella, vähän vaan aluksi kuumotti, ei muita tuntemuksia.

Ihan turhaat jännität. Tutkimusten tärkeys ajaa ehdottomasti pienen pelon ohi.
 
täällä
Alkuperäinen kirjoittaja Täällä;29436569:
yksi joka pelkää magneetissa käyntiä. Juurikin kun putkeen joutuu ja ahtaanpaikankammo. Olin viime viikolla n.1 tunnin putkessa ja tällä viikolla reilu puolituntia. Yhtä helvettiähän se oli. Minua kuvattiin neurologisista syistä pää ja kaulasuonet. Magneetti kuvissa käytetään kuvantamisainetta mutta se ei ole sitä varjoainetta. Tuo magneetti aine tuntuu käsivarressa kylmältä. >Ja Ct-kuvissa- tietokonetomografiassa käytetään varjoainetta ja se tuntuu lämpimänä aaltona ja lopuksi tuntuu lämpimältä alapäässä ja tuntuu että tulee pissat housuun.
Juuri eilen olin magneetti kuvissa ja kysyin noista kuvantamisaineista.
jatkoa. Voit etukäteen pyytää rauhoittavaa lääkettä reseptillä tai soittaa etukäteen sieltä magneettikuva paikasta onko mahdollista sieltä saada rauhoittavaa.
 
täällä
Putkeen mennään jos kerran on magneettikuvaus. Sielläpähän makaat ja kuuntelet nakutusta. Et voi raapia itseäsi etkä yskäistä vaikka kuinka kurkkua kutisisi.

Minulle on kaksi kertaa riittänyt. Uudestaan siihen rööriin en mene kuin tainnutettuna,
Juurikin noin. Paikallaan on oltava muuten ne kuvat ei onnistu. Niellä saa ja silmiä aukoa ja sulkea. Siinä kohtaan meinasin hyperventiloida kun kuvattiin kaulan suonia piti 3x olla hengittämättä n.23 sekunttia ja minä olen harjoitellut hengittämistekniikan jolla saan itseni rauhoittumaan ja meinasin alkaa sätkyttelemään siellä putkessa. :(
Olen ollut monta kertaa putkessa ja aina yhtä hirveätä se on. Radio saat kuunnella sekin vie ajatuksen pois hiukan siitä putkessa olemisesta.
Ja ota mukaan silmälaput sellaset mitä lentokoneissa jaetaan pitkillä matkoilla nukkumista tai huivi tms ettet vahingossakaan näe missä olet. Eilen pötkötin semmoset päässä.
 
"..."
Viime kuussa olin puoltoista tuntia kanssa pään ja rangan magneetissa. Sain diapamia ennen kuvausta. Radiosta musiikkia ja pyysin tyynyliinan silmille, että jos vahingossa avaan silmät, niin en näe putkea. Putken tuuletus täysille ja hyvin meni. Tsemppiä!
 
voi höh
Ei se ole mimmoistakaan, naksutus ottaa tietty korviin. Mutta jos ei itse hysterisoi sitä niin eihän se satu eikä muuta. Ihmiset tekee mokomasta ison asian ihan vaan vouhkaamisen ilosta.
 
voi höh
Alkuperäinen kirjoittaja voi höh;29436992:
Ei se ole mimmoistakaan, naksutus ottaa tietty korviin. Mutta jos ei itse hysterisoi sitä niin eihän se satu eikä muuta. Ihmiset tekee mokomasta ison asian ihan vaan vouhkaamisen ilosta.
Ja lisään vielä että sairauteni vuoksi mua on kuvattu päästä ja kaularangasta kymmeniä kertoja... sekä varjoaineella että ilman.
 
"niin"
Alkuperäinen kirjoittaja voi höh;29436992:
Ei se ole mimmoistakaan, naksutus ottaa tietty korviin. Mutta jos ei itse hysterisoi sitä niin eihän se satu eikä muuta. Ihmiset tekee mokomasta ison asian ihan vaan vouhkaamisen ilosta.
sanoo ihminen jolla ei ole ahtaanpaikan kammoa. Se ei ole sellanen asia josta päättää hmm rupeampa ahtaanpaikankammoseksi tai enpä jaksakkaa tänään kun sataa.
 
....
Itte oon pari kolme kertaa ollut pään kuvauksissa, ja käytettiin varjoainetta.

Ei ole mitenkään traumatisoivaa. Jännä fiilis ku väkisinkin lihakset alkaa nykimään kun yrittää olla niin paikallaan kuin mahdollista. Ja tietysti jänskättää se varjoaine kun ei näe mitä tapahtuu, mutta siihen on varmaan syynä minun pieni neulakammo, ei itse magneettiputki.
 
....
Niin, ja minille varjoaine ei ole saanut aikaseksi muuta ohimenevän todella vahvan metallin maun suuhun, ei mitään kuumotusta tai pahoinvointia tms.

Ja minustakaan se putki ei vaikuta kovinkaan ahtaalta, helposti sieltä paniikissa pääsis itse kömpimään pois. Ellei sit se häkkyrä pään ympärillä estä sitä? En ole tutkinut asiaa.
 
voi höh
Niin jos siellä muka kärsii ahtaanpaikankammosta niin ymmärtääkseni kärsii sitten hattu tai myssy päässä paljon vielä enemmän siitä ahtaanpaikankammosta. Ja voiko semmoinen ihminen olla autossakaan???
 
"nuuh"
Aaarrghh, vieläkin alkaa tulla tippa linssiin vaikka kuvauksesta pari vuotta! Mulla järkky ahtaanpaikan kammo ja tulinkin putkesta eräänkin kerran pois :( aina vaan painelin sitä hätänappia kun pää meni sinne putkeen. Loppujen lopuksi joku hoitaja laski mun kanssa ääneen sekuntteja jostain sieltä kopperosta :D kun oli ohi revin sen sairaalakaavunkin pois heti päältä kun en muka saanut happea, siinä sitä tissisilteen sitten hengiteltiin.....
 
"niin"
Alkuperäinen kirjoittaja voi höh;29437152:
Niin jos siellä muka kärsii ahtaanpaikankammosta niin ymmärtääkseni kärsii sitten hattu tai myssy päässä paljon vielä enemmän siitä ahtaanpaikankammosta. Ja voiko semmoinen ihminen olla autossakaan???

Emme tietenkään voi olla autossa me kävelemme kaikki matkat ja uidaan valtamerien yli. :D
Sinä et voi tätä asiaa ymmärtää vaikka rautalangasta vääntäs. Niin se vaan on.
 
"kuikka"
eilen olin magneettikuvassa(selän)

onhan se putki ahdas mut mie pein koko ajan silmät kiinni. musiikkia olis saanu kuunnella ja koko ajan yhteys hoitohenkilökuntaan. laput korvilla ettei äänet kuulu niin hyvin. lopussa laittoivat suoneen jotain vahvistusainetta ja sit vielä muutama minuutti putkeen

enempi minuu ahisti kun luustoa kuvattiin(se ei vissiin ollu magneeti kuvaus). varjoainetta suoneen ja monen tunnin odottelu ja sit se kone pyörähteli ja nytkähti ees takas koko kuvaus ajan
 

Yhteistyössä