Päänsärky spinaalipuudutuksesta?

Luin jostain (luotettava tietolähde siis ;) ) että spinaalipuudutuksen jälkivaikutuksena voi tulla ikävä päänsärky, joka saattaa kestää useita päiviä. Onko jollain kokemusta tästä? lueskelin tuota kivunlievityspinoa ja monella oli spinaalista positiiviset kokemukset. Kaksu aiempaa synnytystä menneet "luomusti" mutta on se ponnistaminen NIIN tuskaa, että ei se puudutus pahaa tekisi... :whistle:
 
Totta on... Mulla oli spinaalipuudutuksen jälkeen pää niin kipee, ettei voinut päätä kääntää. Siihen ei auttanut mikään lääke, paitsi ns. veripaikka jossa siis samaan kohtaan johon puudutusaine on pistetty, pistetään omaa verta. Se auttoi melkein heti...
 
Yrittivät laittaa minulle spinaalia, kun olin 10 cm auki. Onnistui lopulta kolmannella yrittämällä. Jouduin siis kärsimään kipuja täysin auki puolisen tuntia. Oli pakko ottaa tuo spinaali tuossa vaiheessa, kun en kyennyt ilman sitä ponnistamaan kunnolla. Säästyttiin imukupilta tai keisarinleikkaukselta, kun sain tuon spinaalin. Ilman puudutetta vauva ei liikkunut alaspäin. Mietin, että jos vielä synnytän, niin täytyy pyytää puudutetta aikaisemmin jo turvallisuuden vuoksi. Ei tullut päänsärkyä spinaalista ja iso poika syntyi viiden minuutin ponnistamisella helposti.
 
Spinaali
Minä ole aikanani saanut myös päänsäryn spinaalipuudutuksesta. Veripaikka auttoi myös minulla heti. Nykyjään kun spinaalin/epiduraalin laitossa on käytössä hyvin ohuet neulat ei postspinaali päänsärky ole enää kovinkaan yleistä.
 
Molemmissa synnytyksissäni olen saanut epiduraalipuudutuksen ja nyt jälkimmäisessä tuli tuo kauhea päänsärky. Veripaikka laitettiin ja se auttoi heti. Mutta se päänsärky sitä ennen oli kyllä jotain ihan kamalaa, itse en ollut aikaisemmin siitä kuullut. Ja on kuulemma epiduraalin yhteydessä tosi harvinainen, yleisempi spinaalipuudutuksessa. Siitä nimi post (jälkeen) spinaali päänsärky tuleekin.
Mutta kivun puudutus on kyllä vienyt hyvin, eli enköhän siihen turvaudu jos luoja meille vielä lapsen suo.
 
selkään, ei spinaalia eikä epiduraalia. Esikosta laitettiin epiduraali, selkä oli pienillä mustelmilla kun anestesiologi yritti viitisen kertaa saada piikin oikeaan paikkaan, lopulta onnistui ja pisti reiän jonnekkin. Spinaalipäänsärkyyn ei auttanut edes veripaikka! Oksentelin osastolla, enkä voinut hoitaa vauvaa kunnolla. Päänsärkyä kesti kolme viikkoa, tuli aina ylös noustessa sietämättömäksi ja makuulla oli ehkä jotenkin siedettävää. Kätilöt ei uskaltaneet edes kovin antaa minun kävellä vauvan kanssa kun meinasin aina pyörtyä. Että en uskalla ottaa puudutuksia selkärankaan enää.. :whistle:
 
Minulla on ollut 2 kertaa epiduraalipuudutus ja 1 kerran spinaali ja minulla taas ei ole kuin hyvää sanottavaa molemmista. Ovat auttaneet eteenpäin vaikeissa ja pitkissä synnytyksissäni, vähentäneet kipua ja helpottaneet ponnistamista. Ainoana haittapuolena olen pitänyt puudutteen pistämistä-vaihetta. On ollut vaikeuksia pysyä paikallaan selkä köyryssä kun supistuksia tulee ja tietty outoa ollut synnytyksen jälkeen kun ei ole tuntenut omaa kehoaa vyötäröstä alaspäin. Mitään päänsärkyjä en kuitenkaan onneksi ole saanut vaikka muuten kärsinkin jatkuvasta migreenistä, jotka tosin ovat poistuneet raskauden ajaksi...
 
Mulle laitettiin spinaalipuudutus sektiossa 30.1. ja tänään on ensimmäinen päivä, kun nuppia ei särje taukoamatta koko aikaa. =) Tänään on päätä juilinut vain satunnaiseti ylösnoustessa. Lähes täysillä kipulääkkeillä mennään edelleen: Para-Tabsia ja Buranaa syön molempia. Joskohan viikonloppuna voisi jättää toiset pois. Nyt on päänsäryn tilalla järjetön humina nupissa. |O Onko kellään muulla humissut spinaalin jälkeen? :/
 
:wave: täälä läpi käyty epdruaali joka ei tehonnut, spinaali joka tehos mutta aiheittu vauvalle häiriötä sydänääniin, ja kaupan pääle mieletön pään /niskasärky ja myös huminaa korvissa...veripaikka laitettiin kahdesti ja sen jälkeen onneksi loppu säryt, päänsärky ei jäänyt "hoitopöydälle" mutta niskasärky loppu molemmilla kerroilla siihen ja päänsärky lieveni ihan minimiin.
Mutta sanoivat että ei tarkota sitä että seuraavallakin kerralla tulisi, tosin mietin tarkkaan otanko enää spinaalia koska vaikutti vauvan vointiin.
 
se on kait sama, mitä sinne selkäytimeen pistetään, mut kun sinne saattaa jäädä se reikä, niin siitä johtuu ne päänsäryt, ja yleensä siis helpottaa sit sillä veripaikalla. itellä ei oo kokemusta noista puudutuksista, mut viime kesänä otettiin näyte selkäytimestä, ja tuli aivan kamalat päänsäryt, ehdin käydä kaiken maailman tutkimuksissa, ennen kun joku lääkäri vihdoin tajusi kertoa, että ne johtuu siitä reiästä. nyt odotan kolmatta lasta, ja oon alkanu miettiin, et en taida uskaltaa ottaa mitään puudutteita selkään, jos tulee taas sama päänsärky (siis jos nyt mitään ehtisi puuduttaa tästäkään..). se päänsärky oli jotain niin tautista, et en oo ikinä ennen kokenu, vaik on aika särkyaltis nuppi.
 
Mulla sektiosta saatu spinaali ei aiheuttanut päänsärkyä. Kun kuopuksen synnytyksen jälkeen paikat kursittiin kasaan spinaalipuudutuksessa, alkoi parin päivän päästä järkky pää-niskakipu. Ainut asento, jossa ei sattunut, oli täysin makuulla. Oli kiva nousta imettään, vessaan ym..
Sain lääkettä jos jonkinmoista ja lopulta jouduin ulkoileen ja sit sain kunnon hieronnan. Pikkuhiljaa särky lakkas.
 
Juuh, ensimmäistä lähden tässä keväällä synnyttämään, enkä todellakaan halua spinaalia tai epiduraalia. Mieleni muuttui, kun koulussa kuuntelin anestesiologin luentoa. Hän kertoi, mikä kaikki voi mennä pieleen, niin ei kiitos. Epiduraalista voi tulla päänsärky, jos pistetään vahingossa liian syvälle, eli spinaalitilaan, jolloin likvoria (aivo-selkäydinnestettä ) pääsee väärään paikkaan. Eipä näistä paljon ääneen puhuta.
 

Yhteistyössä